Chevrolet Trans Sport

Model
Chevrolet Trans Sport Zobacz 2 zdjęcia

Chevrolet Trans Sport jest minivanem produkowanym w latach 1989 – 1998 przez amerykański koncern General Motors i bliźniaczym modelem aut Oldsmobile Silhouette oraz Chevrolet Lumina APV. Ponadto, samochód charakteryzowała niestandardowa stylistyka konstrukcji oraz innowacyjne jak na tamte czasy rozwiązania. W ten sposób, za największą konkurencję Chevroleta Trans Sport uważa się model Renault Espace.

Chevrolet Trans Sport – historia

Pomysł stworzenia minivana przez General Motors po raz pierwszy pojawił się pod koniec lat 80. kiedy rynek został zdominowany przez modele Chryslera posiadające platformę podwozia pochodzącą od aut Plymouth Voyager i Dodge Caravan. Co więcej, ówczesna oferta GM zawierała wyłącznie mniejsze vany z napędem na tył, czego przykładem może być Chevrolet Astro, zdecydowano więc o rozpoczęciu prac konstruktorskich nad nowym modelem większego minivana. Dzięki temu pierwsze efekty pojawiły się już w 1986 roku, kiedy podczas targów samochodowych w Stanach Zjednoczonych przedstawiono koncepcyjny model Chevroleta Trans Sport. Auto cechowało niskie zawieszenie, wydłużone nadwozie mające dużą szybę oraz charakterystyczny szklany dach i drzwi, które otwierały się zarówno do góry jak i w bok. Ponadto, wnętrze pierwszej wersji Chevroleta Trans Sport oceniono jako futurystyczne, ze względu na liczne wyświetlacze CRT i HUD znajdujące się na desce rozdzielczej oraz chwalono za układ foteli, który można było dowolnie modyfikować. Z tego powodu po pozytywnych recenzjach użytkowników jak i specjalistów z branży motoryzacyjnej General Motors postanowił rozpocząć produkcję wersji do sprzedaży, która została wygładzona i posiadała uproszczone wyposażenie w stosunku do wersji koncepcyjnej. Na koniec warto dodać, że GM stworzył dwie niezależne wersje modelu Trans Sport czyli Luminę APV oraz Silhouette, które przeznaczone były dla klientów z droższych segmentów.

Chevrolet Trans Sport – innowacje

Podczas projektowania wersji produkcyjnej General Motors zrezygnował z kilku rozwiązań, które zostały przedstawione podczas premiery koncepcyjnego modelu Chevroleta Trans Sport. W ten sposób wycofano się z montażu szklanego dachu, który ostatecznie okazał się zbyt ciężki oraz rozsuwanych do góry drzwi ze względu na zbyt wysokie koszty produkcji i ogólną niepraktyczność. Oprócz tego przeprojektowaniu uległa również deska rozdzielcza (pozostawiono regulatory i przełączniki) oraz kierownica, które znacznie uproszczono. Mimo to, Chevrolet Trans Sport wzbudzał zainteresowanie dzięki i taki licznym rozwiązaniom niestandardowym, które pozostawiono w bryle pojazdu. Już sama konstrukcja nadwozia była nietypowa, zainspirowana została bowiem modelem Pontiac Fiero oraz w całości wykonana z laminatu (szklane włókno – poliester), który wykorzystywany jest przy produkcji łodzi. Dzięki temu, zarówno platforma podłogowa jak i nadwozie odporne były na działanie korozji oraz większość uszkodzeń mechanicznych, a ich powierzchnia umożliwiała montaż aż 7 foteli – dwóch w 1 i 5 w dwóch pozostałych rzędach, które można dowolnie modyfikować i przestawiać. Co więcej, w trakcie produkcji Chevrolet Trans Sport został dodatkowo wyposażony w układ kontroli trakcji, poduszki powietrzne, wbudowane foteliki dziecięce, regulowane tylne zawieszenie oraz drzwi przesuwne, które można sterować poprzez elektryczny układ.

Chevrolet Trans Sport – odbiór na rynku

Co ciekawe, pierwsze recenzje Chevroleta Trans Sport napływające po rozpoczęciu produkcji z rynku północno-amerykańskiego oceniły samochód jako bardzo kontrowersyjny. Obniżone zawieszenie i wydłużone nadwozie nie przypominały klasycznych minivanów i przez kierowców często porównywane były do kształtów helikoptera. Ponadto, tylne drzwi uznano za zbyt autobusowe oraz zwracano uwagę na brak drugich bocznych drzwi rozsuwanych. W ten sposób władze General Motors doszły do wniosku, że model jest zbyt nowatorski i postanowiły rozpoczęcie procesu wprowadzania zmian w konstrukcji. Co za tym idzie, w jej trakcie znacznie zmniejszono długość nadwozia, wymieniono światła z przodu oraz kolejny raz przeprojektowano układ wewnątrz kabiny. Oprócz tego zmiany objęły również podzespoły w postaci wprowadzenia nowych silników o pojemności 3.4 i 3.8 litra i mocy 170 KM, które obsługiwane są przez 4-biegowe przekładnie. Na koniec warto dodać, że w przypadku rynku europejskiego recenzje Chevroleta Trans Sport okazały się o wiele lepsze. Uważano, że jest to spowodowane faktem, że szlaki minivanów o niespotykanych kształtach, przetarł popularny niegdyś model Renault Espace. Mimo to europejczykom nie przypadł do gustu silnik V6, który był niezwykle paliwożerny, a obsługiwała go automatyczna skrzynia biegów, co nie jest popularnym rozwiązaniem w europejskich samochodach. Z tego powodu, General Motors próbowało ratować sytuację wprowadzając na rynek nową jednostkę napędową mającą pojemność na poziomie 2.3 litra i manualną skrzynię biegów.

Chevrolet Trans Sport – warto wiedzieć

Do ciekawych informacji na temat Chevroleta Trans Sport, należy fakt, że silnik GM 3800, który wykorzystywany jest w minivanie, uznany został za jeden z najpopularniejszych (ok. 25 milionów egzemplarzy) i zarazem najlepszych jednostek V6 w historii motoryzacji, które powstały po skróceniu silników Buicka o dwa cylindry. Dzięki temu Chevrolet Trans Sport uważa się za najsilniejsze minivany w swoim okresie produkcji, czego potwierdzeniem jest fakt, że napędzające je jednostki umieszczono w Chevrolecie Camaro i Pontiacu Firebird. Ponadto, przekładnie, które obsługują silniki to słynne skrzynie biegów produkcji General Motors (GM HydraMatic), których praca opiera się o działanie sprzęgła hydrokinetycznego dwuelementowego, które zastąpiło w układzie mechanizmu trzyelementowy hydrokinetyczny konwerter momentu obrotowego.

4.69
Ocena na postawie 39 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Chevrolet Trans Sport

Inne modele Chevrolet

D - Inne modele

Chevrolet Trans Sport: newsy, testy i recenzje

Sprawdź 7 nowości w Škodzie Kodiaq

Toyota Hilux na ostro. Wersja GR Sport dołącza do oferty

... Toyota uzupełnia gamę Hiluxa o topową, sportowo nacechowaną wersję GR Sport. To propozycja dla klientów, którzy cenią sobie atrakcyjny wygląd i jeszcze lepsze osiągi w terenie. ... Kolejny model Toyoty dołącza do linii GR Sport. Mowa o nowym ...

4 tygodnie temu

Pandamonium! M-Sport przygotował swój pierwszy dziki projekt

... Samochód na zdjęciach wygląda jak bardzo, ale to bardzo podrasowany fiat panda. Tak naprawdę to rajdówka odziana w nadwozie włoskiego autka. M-Sport w ten sposób otwiera nową gałąź działalności. ... na wszystkie koła dzięki pięciobiegowej ...

2 miesiące temu

Test: Toyota C-HR GR Sport – po to się wygrywa 24h Le Mans

... Tak jak Mercedes ma swoje AMG, a Audi RS, tak i Toyota ma od niedawna swoją linię sportowych modeli: GR. Obok nich na rynku debiutują również nawiązujące do nich linie wyposażenia GR Sport. Wbrew wiele obiecującej nazwie i zauważalnie wyższej ...

5 miesięcy temu

Chevrolet Corvette Grand Sport 2010

... Chevrolet zaprezentował właśnie nowego Corvette Grand Sport 2010 na dwunastym corocznym C5/C6 Corvette Birthday Bash w Narodowym Muzeum Corvette w Bowling Green. ... Chevrolet zaprezentował właśnie nowego Corvette Grand Sport 2010 na dwunastym ...

dawno temu

Chevrolet rezygnuje z silnika V8 LT5. Był odpowiedzią na Hellcata

... Z gamy kultowych, amerykańskich V-ósemek znika właśnie jednostka LT5 Chevroleta. To 6,2-litrowy silnik, który debiutował w modelu Corvette ZR1. Seryjnie mógł pochwalić się mocą 755 KM i maksymalnym ... magazyn Motor Trend, Chevrolet wycofał tę ...

4 miesiące temu

Lingenfelter LTA – tęsknota za Pontiakiem Trans Am [wideo]

... Pontiac nie zbuduje już żadnego nowego samochodu, ponieważ zakończył swój żywot w 2010 r. Dlatego żeby pojeździć współczesną wersją modelu Trans Am, fani marki muszą poprosić o pomoc firmę Lingenfelter i kupić Chevroleta Camaro. ... to ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie