Chevrolet Metro

Model
Chevrolet Metro Zobacz 2 zdjęcia

Chevrolet Metro był samochodem osobowym segmentu B, którego konstrukcja inspirowana była modelem Suzuki Cultus, a za produkcję w latach 1989 – 2001 odpowiadało przedsiębiorstwo General Motors we współpracy z Suzuki. Pojazd na rynku zastąpił modele: Chevrolet Chevette i Chevrolet Sprint/Sprint Metro, a sam z oferty producenta wyparł go Chevrolet Aveo.

Chevrolet Metro – historia

Od 1985 r. do 1989 r. pierwsze modele Chevrolet Aveo sprzedawane były w Ameryce Północnej pod nazwami Suzuki Forsa, Suzuki Swift, Chevrolet Sprint, Geo Metro i Pontiac Firefly, a produkowane były wyłącznie w Japonii przez zakłady Suzuki. Ponadto począwszy od 1990 r., Wszystkie amerykańskie samochody typu M produkowane były przez CAMI Automotive - spółce zawartej pomiędzy General Motors i Suzuki w Ingersoll w prowincji Ontario w Kanadzie. Co więcej, nie można zapominać, że CAMI nigdy nie osiągnął planowanej pojemności Metro/Firefly/Swift. O ile w szczytowym okresie produkcja kanadyjskiego Swift/Metro/Firefly osiągnęła ponad 100 000 pojazdów rocznie, liczba ta spadła do zaledwie 32 000 w roku 2000. W ten sposób, w odpowiedzi na malejącą popularność mniejszych samochodów na rynkach północnoamerykańskich Chevrolet sprzedał w 1997 roku tylko 55 600 egzemplarzy Metro w porównaniu z wcześniejszym rokiem i 88 700 sztukami.

Chevrolet Metro – najnowsza generacja

W 1995 roku na rynku zaprezentowana została druga generacja linii Sprint / Metro w Ameryce Północnej - która była zarazem trzecią generacją wspomnianego Cultusa. Co więcej nowy Chevrolet Metro wystąpił w 3-drzwiowej wersji hatchback oraz jako 4-drzwiowy sedan, charakteryzował się większym rozstawem osi od Cultusa w drugiej generacji. Auto zaprojektowane zostało również przez GM Design Center i wyróżniało się elementami stylistycznymi podobnymi do większego Chevroleta Cavaliera zbudowanego na opracowanej przez Suzuki platformie M z dodatkowymi układami napędowymi. Modele te były sprzedawane tylko w Ameryce Północnej z tabliczkami Chevrolet Metro, Pontiac Firefly i Suzuki Swift. Z tego powodu Metro nigdy nie był sprzedawany jako Cultus, który ostatecznie został zastąpiony przez Cultus Crescent w Japonii. W ten sposób Chevrolet Metro najnowszej generacji posiadał do wyboru dwie jednostki napędu - czterocylindrowe silniki z szesnasto-zaworową głowicą zamiast ośmiu zaworów z wcześniejszego projektu. Ponadto konfiguracja nadwozia w wersji hatchback, charakteryzowała się o trzy cale niższą wysokością niż pierwotnie dysponował Chevrolet Metro. W ten sposób podwozie wersji sedan i coupe było odpowiednio o 20% i 5% sztywniejsze niż poprzednia generacja, co sprawiało, że w chwili jego wprowadzenia Chevrolet Metro był najmniejszym samochodem na świecie, którego produkcja zakończona została po roku 2001. Na koniec warto dodać, że Chevrolet Metro wystąpił na 17. wystawie Biennale w Sydney (2010), kiedy w swoim projekcie auto wykorzystał popularny artysta Cai Guo-Qiang. Projekt polegał na wyświetleniu prezentacji składającej się z kilku modeli Chevroleta Metro zawieszonych w powietrzu.

Chevrolet Metro – dane techniczne

Chevrolet Metro wyposażony był w trzy benzynowe silniki L4, których pojemność wynosiła od 1 do 1.3 litra, a obsługiwały je dwie skrzynie: 5-biegowa manualna i 3-biegowa automatyczna przy napędzie na przednią oś pojazdu. W ten sposób Chevrolet Metro uzyskiwał lepszą kontrolę podczas pokonywania ostrych zakrętów oraz posiadał niższe koszty produkcji i nie wymagał tak dużego doświadczenia, jak ma to miejsce w przypadku samochodów z napędem na tylną oś. Ponadto podstawowa wersja Chevroleta Metro wyposażona została m.in. w: wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane drzwi i lusterka, radio FM/AM, aluminiowe felgi, centralny zamek i kolumny MacPhersona w przypadku przedniej części zawieszenia.

Chevrolet Metro – wymiary

Chevrolet Metro należy do niewielkich samochodów miejskich czyli segmentu B. Z tego powodu auto ma 3795 mm długości, 1590 mm szerokości i 1389 mm wysokości.

Chevrolet Metro – bezpieczeństwo

Chevrolet Metro charakteryzuje się wskaźnikami bezpieczeństwa na wysokim poziomie. Auto zostało ocenione na cztery gwiazdki na pięć możliwych w popularnych testach NHTSA zarówno jeśli pod uwagę wziąć bezpieczeństwo kierowcy jak i pasażerów. Jest to również skutek wyposażenia podstawowego, w którego skład wchodzą m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, zestaw poduszek powietrznych, system kontroli trakcji, asystent pasa ruchu, wspomaganie układu hamowania, system ABS + EBD, dodatkowe światła przeciwmgielne i optymalnie rozłożone strefy zgniotu.

Chevrolet Metro - spalanie

Ze względu na niskie parametry spalania Chevrolet Metro zyskał szczególną popularność w 2008 na rynku Ameryki Północnej, gdzie ceny paliwa drastycznie wzrosły. Z tego względu w 2009 roku przeprowadzono testy porównawcze, w których udział wziął Chevrolet Metro z 1998 roku w wersji 3-drzwiowego hatchbacka oraz dwa modele hybrydowe: przeprojektowana Honda Insight i Toyota Prius. Jeszcze przed testem opiniotwórczy magazyn ''Car and Driver'' na swoich łamach wyśmiewał wiek i podzespoły Metro przyznając mu siedem punktów w swojej ocenie za brak udogodnień. Mimo to Chevrolet Metro uzyskał najlepszy współczynnik oszczędności paliwa na poziomie 5,6 l / 100 km. Z tego powodu auto jest bardzo często wykorzystywane jako model testowy do wprowadzanych technologii oszczędzania paliwa, co wykorzystał choćby uniwersytecki zespół Cornell 100+ MPG Team.

4.21
Ocena na postawie 8 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Chevrolet Metro

Inne modele Chevrolet

B - Inne modele

Chevrolet Metro: newsy, testy i recenzje

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie