Caterham 21

Model
Caterham 21 Zobacz 2 zdjęcia

Caterham 21 to roadster dla dwóch osób produkowany, a nawet ręcznie składany od 1990 roku przez brytyjską firmę Caterham specjalizującą się w projektowaniu lekkich, sportowych samochodów. Główną inspiracją twórców był starszy Caterham 7. Model 21 miał odróżniać bardziej sportowy charakter nadwozia i mocniejsze podzespoły.

Caterham 21 – historia

Nazwa Caterhama 21 pochodzi od faktu, że budowa auta na dużą skalę rozpoczęła się w 1994 roku, aby uczcić 21 lat produkcji innego sportowego modelu Lotus 7. Designer auta Lain Robertson razem z szefem zespołu konstruktorów Jezem Coartesem mówili w wywiadach, że główną ideą przy powstawaniu Caterhama 21 było stworzenie auta, które wyścigowy dotąd charakter marki zbliży do bardziej funkcjonalnego, używanego na co dzień auta miejskiego. Na początku Caterham planował budowę 200 egzemplarzy rocznie, ostatecznie do dnia zakończenia produkcji sprzedano 48 aut. Planowana była również druga wersja, jednak ostatecznie nie zyskała uznania i nigdy nie weszła na linię produkcyjną.

Caterham 21 – dane techniczne

Aby zbliżyć model jazdy sportowego Caterhama 21 do miejskiego auta, roadster wyposażony został w 4-cylindrowe silniki o pojemnościach od 1,6 do 2,0 litrów. Jednostki obsługiwała 6-biegowa manualna skrzynia biegów od Caterhama lub zapożyczona od Forda 5-biegowa Type 9. Silnik umieszczony był z przodu konstrukcji, a napęd przełożony został na tylną oś.

Caterham 21 – wymiary

Caterham 21 to dwuosobowe auto sportowe odznaczające się niewielkim rozmiarem. Jego długość to 3907 mm przy szerokości 1580 mm. Rozstaw osi wynosi 2248 mm, a całkowita waga pojazdu to 665 kg. W zależności od rodzaju silnika spalanie w Caterham 21 kształtowało się na poziomie ok. 8 l/100 km.

Caterham 21 – osiągi

Roadster mając pod maską 158 KM, do osiągnięcia 100 km/h potrzebował tylko 6,7 sekundy (10,50 sekund do 160 km/h), a jego prędkość maksymalna wynosiła 200 km/h.

Caterham 21 - opinie

Jak na sportowe auto z miejscem dla dwóch osób Caterham 21 nie miał wiele do zaoferowania. Krytykowany był za małą funkcjonalność, okna, które nie podlegały regulacji i drzwi, które były wysokie i położone dość szeroko. Niektóre elementy zostały zapożyczone z innych modeli np. boczne lusterka od Rovera 200 czy zegary od Suzuki Cappuccino. Ostatecznie za największą wadę pojazdu uznano niski poziom komfortu. To, co spodobało się najbardziej to dodatkowo wzmacniane zawieszenie i ogólna lekka konstrukcja auta.

Caterham 21 – rajdy

Caterham 21 pojawił się w kilku wersjach GT, czyli przeznaczonych na tory wyścigowe z sukcesami występując w rajdach w latach 1999-2000. Jednym z największych osiągnięć było wygranie zawodów Belcar 24h i pokonanie konkurencyjnego Lotusa Elisesa w swojej klasie. Caterham używał wersji GTO, żeby udoskonalić silnik Minister R500. W końcowym okresie używano jeszcze innego silnika RST-V8.

4.05
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCaterham
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Caterham 21

Inne modele Caterham

G - Inne modele

Caterham 21: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie