Cadillac ATS

Model
Cadillac ATS Zobacz 2 zdjęcia

Cadillac ATS jest kompaktowym samochodem osobowym dostępnym w wersjach: 4-drzwiowego sedana i 2-drzwiowego coupe. Auto produkowane jest od 2012 roku przez pochodzący ze Stanów Zjednoczonych koncern General Motors, a za projekt konstrukcji odpowiadają uznani w branży designerzy: Bob Boniface (nadwozie) i Eric Clough (wnętrze).

Cadillac ATS – historia

Cadillac ATS konstrukcyjnie bazował na platformie General Motors Alpha, który umożliwiał przełożenie napędu na tył i obie osie równocześnie. W przypadku silnika konstruktorzy wykorzystali standardowe jednostki L4 napędzane benzyną o pojemności 2.5 litra i mocą na poziomie 202 KM. Istnieje również możliwość wyboru alternatywnego 3.6-litrowego silnika V6 z turbodoładowaniem i mocą 321 KM. Ponadto w 2017 roku 2-litrowe jednostki zastąpione zostały przez napędy 2.5-litrowe, a BMW ogłosiło rozpoczęcie prac nad silnikami napędami Dieselem. Oprócz tego wszystkie dostępne wersje Cadillaca ATS obsługiwane są przez 6-biegową automatyczną przekładnię GM 6L45 Hydra-Matic oraz manualną dostępną od 2015 roku. W 2016 w ofercie znalazła się również całkowicie od nowa zaprojektowana 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów, dodano również 2-litrowy silnik, napęd na tył oraz opcjonalnie 6-biegową manualną skrzynię Tremec M3L TR3160. W takiej postaci Cadillac ATS zadebiutował podczas konferencji prasowej w Stanach Zjednoczonych w styczniu 2012 roku, podczas gdy produkcja rozpoczęła się w czerwcu 2012. Dzięki pozytywnym recenzjom auto rozpoczęło karierę międzynarodową, debiutując w 2013 roku w Chinach, Japonii, Meksyku i Kanadzie.

Cadillac ATS – inspiracje

Zanim powstał Cadillac ATS, na rynku motoryzacyjnym królowały średniej wielkości miejskie auta, a najpopularniejszym wówczas modelem Cadillaca był CTS. Jego największą konkurencją były takie samochody jak: BMW 3 Series, Lexus IS, Mercedes-Benz C-Class i Audi A4. W ten sposób narodził się pomysł konstruktorów Cadillaca, aby stworzyć miejskie auto z ekskluzywnym wyposażeniem w cenie średniaka, które przyciągnęłoby większą liczbę użytkowników. I tak General Motors rozpoczęło pracę nad kompaktowym samochodem nazwanym w rezultacie Cadillac ATS.

Cadillac ATS – rynki zagraniczne

Aby lepiej przygotować Cadillaca ATS do wejścia na rynek General Motors rozpoczął sprzedaż od rodzimego rynku w USA 11 sierpnia 2013 roku. Po pozytywnym przyjęciu zdecydowano się rozpocząć podbój Azji, w tym Chin pod koniec 2013 i w Japonii w 2015 roku.

Cadillac ATS – nowa platforma i lifting w 2015 roku

Podczas wczesnych prac nad Cadillac'iem ATS inżynierowie General Motors od początku zdeterminowani byli, aby wykorzystać platformę drugiej generacji Sigmy II – modelu, który nigdy na stałe nie wszedł do seryjnej produkcji. Była znacznie lżejsza i oferowała szerszy rozmiar i idealnie nadawała się do implementacji napędu na tylną oś. W ten sposób pod kierownictwem Dave'a Leona powstał zespół inżynierów, który przeprojektował platformę Sigmy II, sprawiając, że nowy model był lekki i kompaktowy oraz mógł być wykorzystany zarówno w pojazdach z napędem na tył jak i obie osie. W ten sposób zapoczątkowano wykorzystywaną do dzisiaj w Cadillacu ATS platformę Alpha. W 2015 roku władze General Motors postanowiły odświeżyć całą konstrukcję pozostawiając jednak platformę bez zmian. Nowa wersja zbliżona była bardziej do mającego zadebiutować w przyszłości modelu coupe czyli posiadała rozbudowany grill, przeprojektowany znaczek Cadillaca na przodzie, a podwozie zostało obniżone. Dodano również dodatkowe elementy wnętrza takie jak: chromowane panele, wykończenia z wysokiej jakości materiałów sztucznych czy pokryty specjalną tkaniną dach.

Cadillac ATS – wersja coupe

Cadillac ATS w wersji coupe zadebiutował na rynku podczas samochodowych targów w Detroid w 2015 roku, konkurując z modelami Mercedes-Benz C-Class Coupe i BMW 4 Series. W sprzedaży auto ukazało się w już rok później wyróżniając się spośród modeli GM szerszą konstrukcją nadwozia niż u klasycznego sedana i dostępne było w dwóch wersjach. Pierwsza charakteryzowała się 2-litrową jednostką napędową wyposażoną w cztery cylindry i moc 272 KM zupełnie innym niż drug 3.6 litrowy silnik GM, który osiągał 321 KM mocy. Oprócz tego przyszły właściciel miał do wyboru 6-biegową manualną lub 6-biegową automatyczną przekładnię z napędem przełożonym na przednią oś lub obie jednocześnie. Co więcej, pod koniec tego samego 2015 roku na rynku pojawił się odświeżona, druga wersja Cadillaca ATS, która nie weszła jednak do stałej produkcji pozostając na etapie konceptu. Innowacją w wyposażeniu coupe była możliwość łączności poprzez sieci 4G LTE i WiFi oraz nowy interfejs komputera pokładowego wyposażonego dodatkowo w system Siri Eyes Free i system 12 głośników stereo wyprodukowanych przez firmę BOSE.

Cadillac ATS – wersja L

W czerwcu 2014 roku Cadillac ogłosił powstanie nowej wersji Cadillaca ATS, który charakteryzował się zwiększonym rozstawem osi o 3.3 cale. Auto przeznaczone było wyłącznie na chiński rynek i nazwane zostało Cadillac ATS-L, a jego prototyp powstał w zakładach General Motors w Szanghaju. Wcześniej standardowa wersja sprowadzana była z fabryk w Stanach Zjednoczonych, dlatego przeniesienie produkcji pozwoliło znacznie obniżyć końcowe koszty. W ten sposób Cadillac ATS w wersji L z 2-litrowym silnikiem kosztował 270 000 chińskich Juanów czyli ok. 43 600 dolarów. Na koniec warto dodać, że w 2014 roku obsługiwała go automatyczna przekładnia GM 6T70, a od 2015 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów.

Cadillac ATS – wersja V

Cadillac ATS w wersji V jest kompaktowym sportowym autem typu sedan/coupe, który wyprodukowany został przez General Motors i wykorzystuje jednostkę V6 z pojemnością 3.6 litra i mocą na poziomie 464 KM. Obsługiwany przez automatyczną przekładnię osiągał prędkość 100 km/h w niecałe 4 sekundy. Oprócz tego prędkość maksymalna auta to aż 304 km/h. Z tego powodu pojazd porównywany jest najczęściej do BMW M3 i Mercedesa-AMG C63-S, z tą różnicą, że Cadillac ATS-V wyróżnia się większym przyspieszeniem, szybszym zatrzymaniem i rekordem okrążenia na popularnym torze wyścigowym Willow Springs International Motorsports Park.

Cadillac ATS – dane techniczne

Cadillac ATS jest kompaktowym samochodem, który w ofercie GM dostępny jest w wersji 4-drzwiowej oraz jako 5-drzwiowy sedan. W ostatnich latach dodano również możliwość wyboru opcji 2-drzwiowego coupe oraz cabriolet. Jeśli chodzi o ceny za auto, w 2013 roku Cadillac ATS wyceniany był na 34 000 – 52 000 dolarów czyli prawie 2 000 dolarów mniej niż konkurencyjny BMW 328i. W 2014 roku ceny wzrosły do przedziału 33 065 – 58 760 dolarów.
Odnosząc się do wymiarów, konstrukcja Cadillaca ATS charakteryzuje się długością 4643 mm i szerokości 1806 mm oraz wysokości 1420 mm. W ten sposób masa całkowita pojazdu zawiera się w przedziale 1504 – 1570 kg, a osie zostały rozstawione na odległość 2776 mm. Ponadto nadwozie oraz przednie zawieszenie zostało wykonane z aluminium, a w przypadku hamulców zastosowano kolumny MacPhersona z przodu oraz podwójny pivot wykorzystując obniżoną tylną oś połączoną z trzeciej generacji aktywnym zawieszeniem Magnetic Ride Control z wariantem Premium RWD. Oprócz tego mechaniczny, limitowany dyferencjał jest standardem w Cadillac'u ATS wykorzystując manualną skrzynię biegów w ulepszonej wersji premium.

Cadillac ATS – wymiary

Cadillac ATS charakteryzowała wydłużona konstrukcja o długości 4643 mm i szerokości 1806 mm oraz wysokości 1420 mm. Osie w pojeździe rozstawione zostały na odległość 2776 mm, a masa całkowita pojazdu mieściła się w zakresie 1504 – 1570 kg. Producent zdecydował się na wyposażenie Cadillaca ATS w zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów, co okazało się wystarczające, aby auto chętnie wykorzystywane było podczas pokonywania dłuższych tras międzymiastowych. Duży zbiornik paliwa zapewniał długą jazdę bez konieczności częstego zatrzymywania się na dodatkowe tankowanie.

Cadillac ATS – napęd

Cadillac ATS dostępny był zarówno w wersji z napędem na tył jak i na obie osie. Dzięki temu pojazd charakteryzował się znacznie lepszą kontrolą podczas pokonywania ostrych zakrętów oraz zwiększoną przyczepnością na trudniejszych trasach w błocie czy lesie. Dla użytkownika nie mniej istotny jest fakt, że auto z napędem na tył charakteryzuje również lepszy rozkład masy oraz zwiększona zdolność do przenoszenia momentu obrotowego, co wpływa na dokładniejszy układ kierowniczy i zwiększony kąt skrętu. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że model jazdy wymaga większego doświadczenia i umiejętności od kierowcy niż ma to miejsce w samochodzie z napędem na przednią oś. Z drugiej strony napęd na obie osie równocześnie zwiększał bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach np. w błocie czy podczas deszczu.

Cadillac ATS – silniki

Od 2013 do 2016 roku bazową jednostką napędową w Stanach Zjednoczonych był 2.5-litrowy silnik LCV o mocy 202 KM. W 2017 roku zostało to jednak zmienione na napędzany benzyną 2-litrowy mechanizm L4 charakteryzujący się turbodoładowaniem i mocą na poziomie 272 KM. Rozbudowane wersje mogły korzystać również z 3.6-litrowych silników V6, które tradycyjnie zasilane były za pomocą benzyny uzyskując 335 KM. General Motors zdecydował się na wprowadzenie wyłącznie jednej jednostki napędzanej Dieselem, która zadebiutowała podczas targów samochodowych w 2015. To wszystko przekładało się na średnie spalanie Cadillaca ATS w wysokości 12 l/100 km jazdy w mieście i ok. 9 l/100 km w trasie.

Cadillac ATS – skrzynia biegów

Wszystkie wersje Cadillaca ATS wyposażone były w 6-biegowe automatyczne przekładnie 6L45 Hydra-matic, które w standardowym wyposażeniu marki znalazły się od 2015 roku. Modele z napędem na obie osie korzystały opcjonalnie również z 6-biegowej manualnej przekładni Tremec M3L TR3160. Ponadto w roku 2016 skrzynie ATS zastąpione zostały automatycznymi 6-biegowymi 6L45 i 8-biegowymi 8L45. W Chinach Cadillac ATS wyposażony był w model GM 6T70, dopóki nie został zmieniony na 8-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Cadillac ATS – wyposażenie

Cadillac ATS od 2013 roku, kiedy trafił na rynek Ameryki Północnej, dostępny był w czterech wersjach wyposażenia: Standard, Luxury, Performance i najwyższej Premium, które poza elementami różniły się od siebie również kolorami nadwozia i wnętrza oraz materiałami, jakimi pokryta została deska rozdzielcza. W standardowej opcji użytkownik mógł liczyć m.in. na: aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą, centralny zamek, immobilizer, tempomat, odtwarzacz CD, radio FM/AM, podgrzewanie szyby przedniej i tylnej, system schowków i półek ułatwiających przewóz mniejszych przedmiotów, zapalniczkę, regulowane fotele czy podświetlaną deskę rozdzielczą z regulatorami nawiewów.

Cadillac ATS – bezpieczeństwo

Cadillac ATS poddany został popularnym amerykańskim testom bezpieczeństwa National Highway Traffic and Safety Administration zarówno w wariancie z napędem na przód jak i obie osie, co przełożyło się na wysoką ocenę pięciu gwiazdek. Warto mieć przy tym świadomość, że pojazd testowano zarówno pod względem przedniej, bocznej jak i tylnej części konstrukcji. W innym nie mniej popularnym sprawdzianie NHTSA Cadillac ATS uzyskał również maksymalną notę. Tak wysokie oceny auto zawdzięcza między innymi wyposażeniu, które zawiera m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, wspomaganie układu hamowania, zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, system ABS+EBD, system kontroli trakcji, asystenta pasa ruchu, regulowane zagłówki, czujniki parkowania, dodatkowe podświetlenie zegarów, dodatkowe światła przeciwmgielne oraz specjalne powłoki szyby przedniej i tylnej i optymalnie zaprojektowane strefy zgniotu.

Cadillac ATS – nagrody

Cadillac ATS doceniony został w branży motoryzacyjnej, co przełożyło się na liczne nagrody. W 2012 roku auto wybrane zostało ''Samochodem Roku'' przez poczytny magazyn Equire oraz wygrało prestiżowy konkurs na ''Luksusowy samochód roku'' przez magazyn Popular Mechanics i ''Pojazd roku'' organizowany przez Motor Press Guild. Największy sukces przyszedł w 2013 roku, kiedy jury złożone z 49 dziennikarzy z USA i Kanady wybrało Cadillaca ATS ''Samochodem roku Ameryki Północnej''.

3.91
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCadillac
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Cadillac ATS

Inne modele Cadillac

D - Inne modele

Cadillac ATS: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie