#Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal

Montreal to model auta sportowego produkowanego w latach 1970-1977 w Turynie przez włoską firmę Alfa Romeo. W sumie na rynek wypuszczono 3900 egzemplarzy Alfy Romeo Montreal.

  • Montreal to model auto sportowego produkowanego w latach 1970-1977 w Turynie przez włoską firmę Alfa Romeo
  • W sumie na rynek wypuszczono 3900 egzemplarzy Alfy Romeo Montreal
  • Wnętrze Alfy Romeo Montreal nie było tak charakterystyczne jak nadwozie tego auta
[1/3] Montreal to model auto sportowego produkowanego w latach 1970-1977 w Turynie przez włoską firmę Alfa Romeo

Alfa Romeo Montreal – najważniejsze informacje

Pierwsze wzmianki o Alfie Romeo Montreal pojawiły się w 1967 r. To właśnie wtedy, na wystawie Expo 67, zaprezentowano ten model, choć tylko w wersji koncepcyjnej. Co ciekawe auto wówczas nie posiadało jeszcze własnej nazwy, jednak widzowie ochrzcili je "Montrealem", ponieważ to właśnie w tym kanadyjskim mieście miała miejsce wystawa Expo. Firma Alfa Romeo podchwyciła ten pomysł i zdecydowała, że "Montreal" będzie oficjalną nazwą przygotowywanego modelu auta.

Wypuszczona w 1970 r. rynkowa wersja Alfy Romeo Montreal nie różniła się drastycznie od tej, którą 3 lata wcześniej zaprezentowano na Expo 67. Samochód charakteryzował się typem nadwozia coupe 2+2, co oznacza, że pomimo posiadania tylnych siedzeń dla pasażerów nr 3 i 4 nie było w nim zbyt wiele miejsca.

Pod względem stylistyki nadwozia Alfa Romeo Montreal kojarzył się trochę z legendarnym Fordem Mustangiem. Takie porównanie mogłoby się jednak nie spodobać słynnemu Marcello Gandiniemu ze studia Bertone, który zaprojektował model Montreal i który znany jest z nadawania samochodom oryginalnego wyglądu (dość powiedzieć, że jego dziełem jest też Lamborghini Diablo). Tak czy inaczej Alfa Romeo Montreal pod względem wizualnym prezentowała się naprawdę okazale.

Przednie światła Alfy Romeo Montreal były bodaj najważniejszą wizytówką tego modelu. Składały się w sumie z 4 lamp rozmieszczonych dwójkami po obu końcach grilla. Najciekawsze było to, że grill Alfy Romeo Montreal częściowo zakrywał przednie reflektory, ale gdy były one włączane przez kierowcę – zupełnie je odsłaniał. W oczy rzucał się też wlot powietrza typu NACA umieszczony na masce Alfy Romeo Montreal.

Cena Alfy Romeo Montreal od początku dziwiła fanów motoryzacji. Samochód był bowiem droższy niż takie modele, jak Porsche 911 czy Jaguar E-Type. Przykładowo w Wielkiej Brytanii kosztował z początku niewiele ponad 5 tys. funtów, ale po 6 latach od pojawienia się w salonach jego cena skoczyła do niecałych 7 tys. funtów.

Alfa Romeo Montreal – dane techniczne

Silnik Alfy Romeo Montreal uchodził za dość mocny, mimo że nie imponował pojemnością, która wynosiła 2.6 l. Był to widlasty motor z 8 cylindrami charakteryzujący się mocą 197 koni mechanicznych. Co ciekawe jednostka napędowa montowana w wersji produkcyjnej Alfy Romeo Montreal była tym, co najmocniej odróżniało ją od wersji koncepcyjnej samochodu, w której umieszczono słaby, 1.6-litrowy silnik wzięty z Alfy Romeo Giulii.

Jedyną skrzynią biegów, która znalazła zastosowanie w Alfie Romeo Montreal, był manualny, 5-biegowy model wyprodukowany przez ZF Group. W samochodzie nigdy nie zamontowano automatycznej skrzyni biegów, która już w latach 70., a nawet wcześniej, charakteryzowała wiele aut o sportowym zacięciu.

Alfa Romeo Montreal – filmy

Mimo że Alfa Romeo Montreal nigdy nie zdobyła gigantycznej sławy w świecie motoryzacji, była ona chętnie wykorzystywana przez filmowców. Po raz pierwszy Alfa Romeo Montreal pojawiła się na wielkim ekranie w 1974 r., w filmie "Marsylski kontrakt", w którym prowadził ją Michael Caine. Dokładnie 20 lat później model Alfa Romeo Montreal po raz drugi był jednym z bohaterów filmu, tym razem "Prawdziwych kłamstw" nakręconych przez Jamesa Camerona. Z kolei w 2017 r. auto zostało wykorzystane w głośnej produkcji "Atomic Blonde" z Charlize Theron w roli głównej.