Alfa Romeo Alfasud

Model
Alfa Romeo Alfasud Zobacz 2 zdjęcia

Alfasud to mały samochód rodzinny wytwarzany w latach 70. i 80. przez firmę Alfa Romeo. Auto było produkowane w typach 901, 902 i 904.

Alfa Romeo Alfasud – najważniejsze informacje

Pierwszy egzemplarz Alfy Romeo Alfasud wyjechał z fabryki w 1971 r. Tą fabryką był nowo powstały zakład o bardzo długiej nazwie (Industria Napoletana Costruzioni Autoveicoli Alfa Romeo-Alfasud), zlokalizowany w najbiedniejszej, południowej części Włoch. Produkcja Alfy Romeo Alfasud w akurat takiej fabryce była częścią rządowego planu, który zakładał zwiększenie miejsc pracy w uboższych regionach Italii.

Co ciekawe wyraz "Alfasud" w nazwie nowego wówczas modelu Alfy Romeo oznacza właśnie "Alfę z południa". Samochód był też czasem skrótowo określany Alfą Romeo Sud.

Alfa Romeo Alfasud trafiła do sprzedaży w 1972 r. jako sedan w dwóch konfiguracjach: 2-drzwiowej oraz 4-drzwiowej. Później do tej dwójki dołączyły też inne typy nadwozia: 3-drzwiowe coupe, 3-drzwiowe kombi, a także 3- i 5-drzwiowy hatchback.

Za konstrukcję Alfy Romeo Alfasud odpowiedzialny był Rudolf Hruschka, inżynier z Austrii. Jednak wygląd nadwozia samochodu był już dziełem cenionego włoskiego projektanta Giorgia Giugiaro.

Łącznie Alfa Romeo Alfasud została wyprodukowana w liczbie nieznacznie przekraczającej milion sztuk. Ciekawostką jest fakt, że z czasem produkcja Alfy Romeo Alfasud zaczęła iść tak dobrze, że przestała być jedynie planem realizowanym przez włoski rząd i zaczęła stanowić pomysł na biznes o globalnym zasięgu. Efektem tego było rozpoczęcie wytwarzania Alfy Romeo Alfasud również na Malcie, w Malezji oraz w Republice Południowej Afryki. W tym ostatnim kraju samochód był jednak sprzedawany pod inną nazwą - Alfa Romeo Export GTA.

Koniec produkcji Alfy Romeo Alfasud nastąpił w 1983 r. Powodem była spadająca sprzedaż tego pojazdu, do czego przyczyniła się nie najlepsza opinia, jaką mieli o nim niektórzy kierowcy. Powód? Bolączką Alfy Romeo Alfasud była bardzo złej jakości karoseria; konstruowano ją bowiem ze sprowadzanej z Rosji stali, która miała tendencję do rdzewienia. Sprawę dodatkowo pogarszał fakt, że skonstruowaną już karoserię trzymano w nieodpowiednich warunkach, przewożąc ją do lakierni w każdą pogodę.

Alfa Romeo Alfasud – dane techniczne

Alfasud był przełomowym modelem w historii Alfy Romeo, jeśli chodzi o rodzaj napędu. Żadne auto produkowane wcześniej przez włoski koncern nie posiadało bowiem napędu na przód, którym charakteryzowały się bez wyjątku wszystkie egzemplarze Alfy Romeo Alfasud.

Silnik Alfy Romeo Alfasud wyróżniał się cylindrami umieszczonymi przeciwsobnie, więc był to tzw. bokser. Każda jednostka napędowa Alfy Romeo Alfasud posiadała 4 cylindry, a jej pojemność mogła wynosić od 1.2 do 1.5 l. Największą mocą (105 koni mechanicznych) charakteryzował się motor montowany w Alfie Romeo Alfasud Ti, czyli wersji sportowej modelu Alfasud (inną wyczynową odmianą tego auta była Alfa Romeo Alfasud Sprint).

W mniejszej liczbie wariantów oferowano skrzynie biegów do Alfy Romeo Alfasud. W samochodzie montowano tylko dwa modele obsługiwane manualnie: jeden miał 4 przełożenia, drugi o jedno więcej.

4.65
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAlfa Romeo
TypSamochód osobowy
SegmentC

Inne modele Alfa Romeo

C - Inne modele

Alfa Romeo Alfasud: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie