Alfa Romeo 33

Model
Alfa Romeo 33 Zobacz 3 zdjęcia

Odmiana hatchback Alfy Romeo 33 została opracowana przez nieżyjącego już włoskiego projektanta Ermano Cressoniego. Wariant kombi (SportWagon) jest z kolei próbką umiejętności specjalistów z Pininfariny. Mierzący 4075 mm długości, 1613 mm szerokości i 1350 mm wysokości model 33 konkuruje z Volkswagenem Golfem oraz Oplem Kadettem i reprezentuje Alfę Romeo w segmencie samochodów niższej klasy średniej - C. Auto produkowano w latach 1983-1995 w fabryce zlokalizowanej w Pomigliano d'Arco, we Włoszech. Poprzednikiem Alfy Romeo 33 był model o nazwie Alfasud, który zadebiutował w 1972 roku.

Alfa Romeo 33 oferowana była w dwóch wersjach nadwozia: jako 5-drzwiowy liftback i 5-drzwiowe kombi. Nadwozie nawiązywało do innych modeli włoskiej marki. Przednia część nadwozia czerpie z Alfy Romeo 75, a tył upodobnił się do Alfy Romeo 164.

Pod maską Alfy Romeo 33 można znaleźć jedną z pięciu oferowanych klientom jednostek napędowych, w różnych konfiguracjach mocy. Najsłabszym wariantem jest motor o pojemności 1,2 l i mocy 68 KM oraz 92 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nieco większą mocą może pochwalić się silnik o pojemności 1,3 l i mocy 78 KM lub 84 KM. Oferowano również motor o pojemności 1,5 l i mocy 85 KM lub 103 KM oraz 1,7 l o mocy 118 KM lub 135 KM .

Warto także zwrócić uwagę na jedyną jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,8 l TD, która generuje 73 KM lub 83 KM i 173 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W 1986 roku Alfa Romeo 33 doczekała się pierwszego faceliftingu. Zmiany stylistyczne ograniczały się do lekkiej modernizacji wnętrza, innych zderzaków oraz przemodelowanego grilla. Przy okazji wprowadzono do oferty jednostkę 1,7 l o mocy 118 KM. Zlikwidowano również możliwość wyposażenia wersji hatchback w napęd na cztery koła. Taka opcja była jednak nadal dostępna w odmianie kombi.

Drugi facelifting przeprowadzono w 1990 roku. Poprawiono wnętrze, wprowadzono wtrysk paliwa, moc 1,7 l silnika wzrosła do 135 KM, a nadwozie zostało poważnie przeprojektowane, zgodnie z nową filozofią stylistyczną Alfy Romeo, którą rozpoczął flagowy model o nazwie 164. Zmieniła się również nazwa napędu na cztery koła - z Permanent 4 na Q4. Całkowicie ocynkowano blachy, dzięki czemu egzemplarze po faceliftingu po latach eksploatacji nie rdzewieją, w przeciwieństwie do modeli z pierwszych siedmiu lat produkcji.

Głównymi zaletami Alfy Romeo 33 są przestronność, pojemny bagażnik, sportowe ambicje, świetne prowadzenie w ciasnych zakrętach i niecodzienny na tamte czasy design nadwozia. Warto również zwrócić uwagę na niski współczynnik oporu powietrza, który wynosi Cx 0,36. Największą wadą jest z kolei usterkowość, która obejmuje wiele podzespołów, w tym elementy silnika oraz instalację elektryczną. Co ciekawe, Alfa Romeo 33 to pierwszy samochód z segmentu C, który można było wyposażyć w napęd na obie osie. Alfa Romeo 33 została zbudowana na platformie Fiata Tipo, który produkowany był przez Fiata w latach 1988-1995.

Alfa Romeo 33, która znalazła prawie milion nabywców, była najlepiej sprzedającym się modelem włoskiego producenta. Egzemplarze na rynku wtórnym można nabyć za atrakcyjne pieniądze.

Plusy:
+ niecodzienny design na tamte czasy
+ dwie wersje nadwoziowe
+ dobre właściwości jezdne
+ pojemność bagażnika, która w wersji hatchback wynosi 400 l
Minusy:
- awaryjny pasek rozrządu - warto go często kontrolować
- korozja nadwozia modeli wyprodukowanych w ciągu pierwszych siedmiu lat produkcji
- prędkościomierz odmawiający współpracy

4.05
Ocena na postawie 37 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAlfa Romeo
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Alfa Romeo 33

Inne modele Alfa Romeo

C - Inne modele

Oceny użytkowników (11)

Alfa Romeo 33: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Używana Alfa Romeo 156 w pigułce – taniej już nie będzie

... Jeśli kiedykolwiek Alfa Romeo 156 była na liście waszych motoryzacyjnych marzeń, to właśnie teraz jest czas na jego spełnienie. Te samochody są już tak tanie, że nie należy się spodziewać spadku cen. Prędzej wzrostu, bo ładniejszych egzemplarzy ...

5 miesięcy temu

Test: Alfa Romeo Stelvio Veloce - uwielbiam, tylko nie z dieslem

... Większe SUV-y najlepiej spisują się z dieslem pod maską, ale dużym. Niewielka jednostka Alfy Romeo Stelvio nie spełnia oczekiwań, choć spala nieduże ilości paliwa. Tylko czy naprawdę tego oczekujemy od samochodu w wersji Veloce, co po włosku ...

3 miesiące temu

Przejechali 400 tys. km nową alfą romeo. Obyło się bez awarii

... Modele Alfy Romeo się psują, a współczesne auta są projektowane tak, by wyzionęły ducha po 150 tys km. Giulia z dieslem, która od kilku lat dzielnie służy w holenderskiej firmie, miażdży te stereotypy. Jeden z użytkowników modelu właśnie ...

9 miesięcy temu

Jeep i Alfa Romeo w abonamencie – proste zasady, duże korzyści

... Nowa, atrakcyjna cenowo oferta abonamentowa na wybrane modele samochodów marek Jeep i Alfa Romeo. ... na stronach https://abonament.jeep.pl i https://abonament.alfaromeo.pl. Grupa FCA wraz z dealerami rusza z nowym programem abonamentowym na ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie