#Acura NSX

Acura NSX

Acura NSX jest sportowym samochodem, który w latach 1990 – 2005 produkowany był przez pochodzący z Japonii koncern Honda Motor Company. Produkcja wznowiona została w 2016 roku, a za największą konkurencję uważa się modele: Toyota Supra, Nissan Skyline GT-R, McLaren 650S, Audi R8 czy Porsche 911.

  • Acura NSX wyróżniał się niestandardową konstrukcją nadwozia.
  • Acura NSX osiągał wartości przekraczające 300 km/h prędkości maksymalnej.
[1/2] Acura NSX wyróżniał się niestandardową konstrukcją nadwozia.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/Sbocha

Acura NSX – historia

Pierwsze projekty dotyczące powstania nowego modelu Hondy rozpoczęły się w 1984 roku, kiedy kolejny sukces odniósł silnik marki przeznaczony do bolidu Formuły 1 (McLaren). Zainspirowało to konstruktorów producenta do próby stworzenia sportowego auta o wysokich osiągach, który posiadałby drogową homologację, a do zespołu projektantów włączony został słynny kierowca rajdowy Ayrton Senna. W ten sposób powstała pierwsza wersja Acura NSX, w której konstrukcji zastosowano nowoczesne rozwiązania do dziś obecne w sportowych modelach oraz limuzynach Hondy. Oprócz tego Acura NSX wyróżniała się na rynku, będąc pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem z aluminiowym nadwoziem oraz podwoziem wykonanym z lekkich stopów będącym całkowicie niezależnym. Co więcej w Acurze NSX wykorzystano pierwszy silnik Hondy, który posiadał zmienne fazy rozrządu – VTEC oraz układ V6, pojemność na poziomie 3 litrów, co przekładało się na moc 275 KM.

Acura NSX – najnowsza generacja

Najnowsza wersja Acury NSX czyli prototyp powstał w 2007 roku i nazwany został Acura Advanced Sports Car Concept, a zaprezentowany został w 2012 roku podczas motoryzacyjnych targów w Detroit. Po tym wydarzeniu prace były w dalszym ciągu kontynuowane w słynnym centrum rozwoju należącym do Hondy, a mieszczącym się w Raymond w Ohio. Warto mieć również świadomość, że końcowych etapach produkcji brali udział słynni kierowcy Formuły 1 czyli Jenson Button i Fernando Alonso. Natomiast dopiero 12 stycznia 2015 roku również na targach samochodowych w Detroit, a stylizację nadwozia opracował oddział Acura Design Studio w Torrance (Kalifornia), którego szefem był Michelle Christensen. Ponadto nadwozie podobnie jak w poprzedniej wersji stworzone zostało z aluminium, a linia nadwozia powstawała przez okres 3 lat, aby zwiększyć właściwości aerodynamiczne i właściwe chłodzenie elementów. To wszystko sprawiło, że europejska premiera Acury NSX odbyła się w Genewie w marcu 2015 roku, a pojazd wszedł do produkcji w 2016. poprzez zakłady Hondy w Marysville (Ohio). Odnośnie ceny za jeden egzemplarz Acura NSX na rynku amerykańskim zapłacimy 153 000 dolarów, a w przypadku wersji z pełnym wyposażeniem aż 205 700 dolarów.

Acura NSX – dane techniczne

Acura NSX wyposażona została w napęd ze sportowym układem hybrydowym, którego centralną jednostką jest benzynowy silnik z turbodoładowaniem i układem V6 wyposażonym w cylindry ustawione pod kątem 75 stopni. Całość wykonana została z aluminium oraz posiada pojemność na poziomie 3.5 litra i 507 KM mocy. Przekłada się to na osiągnięcie pierwszej setki w niewiele ponad 3 sekund, rozpędzając się do prędkości maksymalnej o wartości 305 km/h. Ponadto jednostka zamontowana została w konstrukcji pojazdu wzdłużnie i ustawiona jest za linią foteli kierowcy i pasażera. Co więcej silnik posiada system zmiennych faz rozrządu VTEC, a w pracy wspierają go trzy dodatkowe silniki elektryczne z przełożeniem 74 KM na przednią i tylną oś auta. To wszystko przekłada się na łączną moc na poziomie 581 KM przy 646 Nm momentu obrotowego. Warto mieć również świadomość, że silnik obsługuje 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem oraz systemem wspomagającym hamowanie. Oprócz tego to co wyróżnia Acura NSX to system Integrated Dynamic System, dzięki któremu możliwa jest całkowita zmiana charakterystyki auta (praca zawieszenia, skrzyni biegów, układu zawieszenia) oraz wykorzystanie trybów: Sport, Quiet, Track i Sport+, z czego tryb Quiet umożliwiał pracę wyłącznie silnikom elektrycznym.

Acura NSX – wyposażenie

Acura NSX w podstawowej wersji wyposażona została m.in. w: elektryczne wspomaganie kierownicy, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, elektryczną regulację fotela i manualną zagłówków, zautomatyzowany układ klimatyzacji, skórzaną tapicerkę, tempomat, centralny zamek, immobilizer, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą, szeroką deskę rozdzielczą z regulatorami wlotów powietrza, elektrycznie sterowaną przepustnicę, radio FM/AM, odtwarzacz CD, rozbudowany system głośników audio oraz system schowków i półek razem z zapalniczką i wbudowaną popielniczką.

Acura NSX – bezpieczeństwo

Acura NSX została pozytywnie oceniona pod względem elementów zwiększających wskaźniki bezpieczeństwa. W ten sposób podstawowa wersja Acura NSX wyposażona została m.in. w: wspomaganie układu hamowania, system kontroli trakcji (TCS), system ABS, dodatkowe światła przeciwmgielne, zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, dodatkowe podświetlenie zegarów, czujniki parkowania, elektroniczny hamulec postojowy, ceramiczny układ hamulcowy, cyfrowy wyświetlacz TFT wskaźników, system nawigacji satelitarnej oraz system ESP i reflektory LED.

Acura NSX – wymiary

Acura NSX zaliczana jest do sportowego segmentu G o przedłużonej konstrukcji, której długość wynosi 4405 mm, a szerokość 1810 mm przy wysokości równej 1170 mm. Co więcej osie podwozia rozstawione zostały na odległość 2530 mm, a konstruktorzy wyposażyli Acurę NSX w zbiornik paliwa z pojemnością na poziomie 70 litrów. To wszystko przełożyło się na masę całkowitą pojazdu w zakresie 1230 – 1435 kg.

Acura NSX – osiągi/spalanie

Acura NSX dzięki wykorzystaniu wysoko prężnych silników osiągała prędkość maksymalną w wysokości ponad 300 km/h, a użytkownicy docenili również parametry spalania, które ostatecznie znajdowały się na nie tak wysokim poziomie. Podczas jazdy po mieście Acura NSX zużywał ok. 13.5 l/100 km, co zmniejszało się do 12.3 l/100 km w trasie i stabilizowało się poziomie 13 l/100 km.

Acura NSX – ciekawostki

Acura NSX dostępna była również na polskim rynku, gdzie jeden egzemplarz kosztował ok. 650 tysięcy złotych. Oprócz tego warto mieć świadomość, że proces malowania karoserii Acury NSX składał się z aż 23 etapów, dzięki czemu karoseria posiadała charakterystyczny połysk i wysokiej jakości konserwację. To wszystko sprawiło, że auto docenione zostało przez specjalistów z branży motoryzacyjnej, a po przeprowadzonych testach na torze Nurburing kierowca rajdowy Hans-Joachim Stuck stwierdził, że ''Acura NSX to najlepsze ferrari''. Ponadto po zakończeniu produkcji konstruktorzy Acury NSX przyznali się do wzorowania się modelem McLaren F1, a do 2009 roku auto ścigało się w japońskiej serii wyścigów Super GT.

Acura NSX – popkultura i gry samochodowe

Dzięki wysokiej popularności i niestandardowego wzoru karoserii Acura NSX doczekała się wystąpienia w licznych dziełach popkultury w tym w popularnych seriach gier komputerowych: Gran Turismo, Need for Speed: ProStreet i Need for Speed: Shift oraz słynnym filmach w tym m.in. ''Szybcy i wściekli: Tokio Drift'' czy ''Avengers''. Oprócz tego auto chętnie kupowane było przez koneserów motoryzacji, a do dzisiaj w swoich kolekcjach Acurę NSX posiadają m.in. Bill Gates, Robert Redford, Steve Wozniak, John DeLorean, Alex Zanardi, Tom Cruise, Michael Jordan czy Gordon Murray