VIS

Marka
VIS

VIS jest rosyjską firmą zajmującą się produkcją samochodów typu pick-up oraz wytwarzaniem części motoryzacyjnych. Siedziba przedsiębiorstwa mieści się w Tolyatti (Samara Oblast, Rosja), a funkcję prezesa sprawuje obecnie Evgeny Rotman.

VIS – historia

Główny oddział, z którego w latach 90 wykształcił się VIS, nazywał się AvtoVAZ i został założony w późnych latach 60 przy współpracy z włoskim Fiatem w początkowej fazie działań. Założeniem przedsiębiorstwa była produkcja ekonomicznych samochodów, które byłyby odpowiedzią na wzrastający popyt głównie w sektorze transportu osobowego. Porozumienie było częścią większego przedsięwzięcia, które miało za zadanie połączyć interesy państw Włoch i Rosji. Właśnie dlatego pierwsza fabryka VAZ-a została zbudowana przez lidera komunistycznej partii Włoch Palmiro Togliatti w 1970 roku za równowartość 3,9 bilionów dolarów. Pierwszym wyprodukowanym w niej modelem był Zhiguli – niewielkie auto osobowe, które miało sprawnie zestawione podzespoły i wysoką bezawaryjność. Ponadto rosyjskie marki w przeciwieństwie do większości światowych producentów korzystają z własnych części i większość wykorzystanych elementów pochodzi z tej samej fabryki. Dzięki takim rozwiązaniom udało się uzyskać wysoką skuteczność na linii produkcyjnej i niski procent wadliwych modeli, które opuściły zakład. Wcześniej, bo na początku lat 70 (dokładnie 22 kwietnia 1970 roku) z okazji 100 urodzin Lenina odbyła się premiera pierwszego modelu w całości zaprojektowanego przez VAZ, słynnego 2101. Auto zebrało bardzo dobre recenzje, a amerykański Chicago Tribune określił go nawet mianem ''ultra-nowoczesnego''. Dzięki temu rosyjska marka wyprodukowała jeszcze tego samego roku ok. 660 000 egzemplarzy, co w roku 1974 wzrosło do 1 500 000/rok. Była to w tamtym czasie największa ilość produkowanych aut w jednym zakładzie na świecie. Po latach wiadomo, że stało się tak również dzięki zastosowaniu pierwszych robotów spawających, które zostały sprowadzone z Japonii. Kolejne lata pozwoliły na wprowadzenie dodatkowych wersji produkowanych samochodów takich jak sedan z dodatkowym wyposażeniem, przedłużony van, a flagowy model 2103 otrzymał nowy silnik i kosmetyczne zmiany w nadwoziu w postaci przeprojektowanych świateł i na nowo zbudowanego wnętrza. Małym przełomem w 1974 roku było również porozumienie zawarte z japońskimi konstruktorami na mocy którego VAZ dostał zgodę na produkcję silników z systemem Wankla (silnik obrotowy). Kolejne zmiany nadeszły w latach 80 - w maju 1980 roku linia produkcyjna została rozbudowana i zaczęły się poszukiwania kolejnych kilkuset pracowników. Owocem tej rozbudowy był całkowicie nowy model zaprezentowany w 1982 roku pod nazwą 2107. Samochód miał lepszy silnik, kolejny raz zaprojektowane od podstaw wnętrze oraz duży, chromowany grill z przodu nadwozia, a rok później w 1984 do oferty wprowadzono jego przedłużoną wersję. Od tego momentu mając na pokładzie wystarczającą ilość pracowników, przedsiębiorstwo postanowiło wprowadzić nową linię aut z napędem na przednią oś – w ten sposób powstały słynne modele Sputnik (trzydrzwiowy hatchback nazwany ostatecznie Samara) i 21099 (sedan), które były pierwszymi autami z napędem na przednią oś wyprodukowanymi w Rosji od czasów LuAZ 969V. Poza sposobem napędu tym co wyróżniało nowe auta, był silnik, który został w całości zaprojektowany w macierzystej fabryce. Ponadto poza odświeżonym designem posiadał pojedynczy, górny wałek rozrządu (SOHC) i paski ze wzmocnionej gumy. W niedługim czasie głównie dzięki popularności tych modeli VAZ został największym producentem samochodów w Rosji, co z przerwami utrzymało się do dziś. W latach 90 nastąpił okres prywatyzacji i wielkie przedsiębiorstwo dostało się w ręce przestępców (głównie poprzez kontakty w rządzie), którzy doprowadzili markę do rekordowego zadłużenia w wysokości 2,4 bilionów dolarów. Winni byli również śmierci około 65 menedżerów, dilerów samochodowych i przedsiębiorców z konkurencyjnych firm. Na szczęście dla VIS w tym okresie submarka została odłączona od głównego koncernu i w 1991 roku zaczęła istnieć samodzielnie, wciąż jednak podlegając pośrednio starszemu bratu AvtoVAZ. Rozpoczęto produkcję części do budowy flagowych modeli VAZa, a niedługo później z linii produkcyjnej zaczęły zjeżdżać pierwsze modele pick-up'ów. Obecnie firma VIS (skrót od ''VazInterService'') zatrudnia ok. 300 pracowników, a jej zakład opuszcza w ciągu roku ok. 3500 pick-up'ów, pojazdów użytkowych i specjalistycznych np. specjalne wersje dla Policji i innych służb. W wywiadach prezes firmy Evgeny Rotman często podkreśla, że to właśnie przedsiębiorcy (szczególnie mniejsze firmy o niskich kapitałach) są głównym targetem produkowanych aut, tym bardziej że coraz bardziej obniżone koszty produkcji pozwalają VIS budować samochody tanie i niezawodne. Na plus można zaliczyć również niskie koszta utrzymania i niezłą dostępność części zamiennych. Widać to szczególnie w Polsce, gdzie dużo łatwiej kupić rosyjskie elementy niż np. w Anglii, nie mówiąc o Stanach Zjednoczonych, gdzie jest wielu pasjonatów rosyjskiej motoryzacji wciąż szukających pewnych zamienników. Na koniec warto dodać, że modele VIS można spotkać również poza granicami Rosji. Pierwszy model współprodukowany razem z Chevroletem Niva dostępny jest w Urugwaju, gdzie za jego budowę odpowiada zakład w Bognor. Drugim modelem jest Lada Niva, która powstawała w Grecji, a jej największa popularność przypadła na lata 80 i wczesne 90.

VIS – najpopularniejsze modele

Obecnie w produkcji znajdują się cztery modele VIS. Najpopularniejszym jest Lada Niva (pick-up), subkompaktowa Lada Granta i SUV Lada 4x4. Wszystkie modele są w Rosji bardzo popularne i z łatwością można wypatrzeć je na ulicach miast (używane są przez większość firm dostawczych). Wydaje się, więc, że w czasach gdzie znaczenie ma przede wszystkim zastosowaniu najnowszej technologii i oryginalnego designu VIS znalazł swoją niszę użytkową, na której wciąż jest konkurencyjną marką.

4.50
13 głosów
Szybkie fakty
ProducentVAZInterService
Data założenia1991
PaństwoRosja

Wybrane modele

VIS: newsy, testy i recenzje

Podsumowanie pierwszego sezonu Formuły E

... Zakończony w minioną niedzielę pierwszy historyczny sezon Formuły E obfitował w liczne, emocjonujące pojedynki, a napięcie trwało do samego końca finału na Visa London ePrix. Przygotowaliśmy dla Was przegląd sezonu 2014/2015 FIA Formula E ...

dawno temu

Jak i gdzie kupić eurowinietę?

... , PLOSE, Ressa, Statoil, TOTAL, TSI Global Star, UTA) lub kart kredytowych – Mastercard i VISA. Warto też nadmienić, że od 1 lipca 2019 roku wzrosły ceny za eurowiniety. Dotyczy to zwłaszcza starszych ...

3 miesiące temu

Caravana Go Romania – 3000 km, 10 dni i mnóstwo przygód

... podobnej rzeźby – Trajana – która będzie vis a vis rzeźby Decebala. Następnie uczestnicy Caravany wyruszyli do Krajowej, gdzie spotkali kilku żołnierzy z polskiego kontyngentu stacjonującego w mieście ...

8 miesięcy temu

Co to jest numer VIN i gdzie go znaleźć?

... , miejsce produkcji oraz kolejny numer (sekcja VIS). Sekcja VMI jest standaryzowana na całym świecie, reszta numeru VIN jest już indywidualna dla każdego producenta. Dlatego nie ma standardowego ...

dawno temu

Mercedes Klasy E XXL - jamnik od Binz

... konfiguracje: wszystkie siedziska ustawione w jedną stronę, zupełnie jak w rodzinnych vanach, dwa fotele środkowego rzędu ustawione vis-a-vis z tylnymi fotelami, czyli klasyczny układ limuzyny oraz wersję ... Individual, bez środkowego rzędu ...

dawno temu

1986 Citroen Aventure [zapomniane koncepty]

... fotografii. 139244 Pod względem mechanicznym Aventure bazował na modelu C15, który z kolei powstał na bazie modelu Visa. Jednsotkę napędową zapożyczono właśnie z Visy w wersji GTI - była to 1,6-litrowa jednostka napędowa generująca 115 KM. 6887 ...

dawno temu

Genewa: Szósta generacja Sonaty

... 2.0 i 2.4 litra z najnowszym systemem VIS (zmiennej geometrii układu dolotowego). Modyfikacją nie oparła się również jednostka Diesla 2.0 CRDi. Efektem jest wzrost mocy o 20km z 144km do 164km ...

dawno temu

Jakimi zasadami rządzi się Formuła E?

... , ponieważ w Wielkiej Brytanii, podczas Visa London ePrix będą rozegrane dwie rundy. Standardowo wyścigi są organizowane w sobotę, podobnie jak treningi i kwalifikacje. Wszystko zostało skupione ... w krótkim czasie, by organizacja ePrix była ...

dawno temu

DS Performance - nowy atak Francuzów na sporty motorowe

... Już w trakcie Visa London ePrix przedstawiciele DS i Virgin Racing ogłosili, że od przyszłego sezonu Formuły E będą prowadzić ze sobą ścisłą współpracę. Towarzyszył temu komunikat Lindy Jackson ...

dawno temu

Budowa nadwozi samochodowych - typy, historia i stosowane materiały

... zrewolucjonizować świat. 17487 Bardzo ciekawe, ale zarazem bardzo uciążliwe było nadwozie typu vis - a - vis. W tym układzie, cztery osoby mogły podróżować, siedząc na dwóch ławeczkach, skierowanych ... była bardzo trudna, jeśli nie niemożliwa w ...

dawno temu

Nowa Toyota Hilux (2016) - cennik

... Nissan Navara Visa 2.3 dCi160 Visia (160 KM i 403 Nm) – 123 120 zł Volkswagen Amarok 2.0 TDI 4MOTION Basic (140 KM I 340 Nm) – 121 709 zł Zobacz pełny cennik Toyoty Hilux ...

dawno temu

Poznaj historię i początki Formuły E

... to jednocześnie jedyne podwójne, rozgrywane na tym samym torze w Londynie przez dwa kolejne dni. Tym bardziej cenne, ze względu na związane z tym podwójne koszty, jest wsparcie tego przedsięwzięcia przez Visa ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie