RAF

Marka
RAF

RAF to inaczej Rigas Autobusu Fabrika, czyli marka produkowana przez państwowe zakłady Ryska Fabryka Autobusów. Ostatecznie należąca do Łotwy fabryka zajmowała się produkcją autobusów i samochodów osobowych w latach 1949 – 1998 głównie na terenie byłego związku radzieckiego z siedzibą w Rydze.

RAF - historia

Pierwszymi modelami, które opuściły linie produkcyjne RAF, były pierwsze rosyjskie samochody Russo-Bałt. Miało to miejsce w latach 1908-1915, kiedy Łotwa podlegała bezpośrednio Rosji za sprawą zawirowań politycznych, a kiedy wojna w końcu się zaczęła, cały zakład został przeniesiony do Moskwy. Po zakończeniu konfliktu fabryka znajdowała się na terenach podległych, dlatego dopiero w 1949 na zgliszczach Rosyjskich Zakładów Samochodowych połączono Ryski Zakład Nadwozi Autobusowych z Ryską Eksperymentalną Fabryką Samochodów, co dało początek ostatecznej formie RAF, z jakiej znamy łotewskiego producenta. W 1953 roku ruszyła produkcja pierwszego, samodzielnego modelu autobusu RAF-651, który oparty był na konstrukcji ciężarówki GAZ-51. Po dobrym przyjęciu podjęto decyzję o wprowadzeniu kolejnego modelu, co ostatecznie udało się w roku 1955. Rozpoczęto produkcję autobusu RAF-251 posiadającego własną konstrukcję z nadwoziem typu wagonowego, co również opierało się o projekt starszej ciężarówki GAZ-51. Ostatnim modelem, wytwarzanym w starym zakładzie był mniejszy autobus RAF-10. Na rynku zastępował mikrobus RAF-977, a budowany był na podstawie osobówki GAZ-21 Wołga, od którego zapożyczył silnik i elementy podwozia. 1970 był rokiem przełomowym, bo otworzony został nowy zakład w Jełgawie. Od 1976 ruszyła tam produkcja mikrobusów RAF-2203, a w 1989 roku modelu RAF-22038. Od tego momentu samochody po raz pierwszy produkowane były w kilku wersjach przeznaczenia np. wóz dla straży pożarnej, pogotowie, miejska taksówka wieloosobowa czy auto dla dowództwa wojska. Gorsze czasy nadeszły wraz z początkiem lat 80. Ogólny kryzys panujący w ZSRR spowodował znaczący spadek jakości w branży motoryzacji, a nadejście pierestrojki wywołało zmianę dyrektora fabryki, który po raz pierwszy został wybrany przez załogę. Stanowisko otrzymał Wiktor Bossert, który od 1989 roku próbował przekształcić przedsiębiorstwo państwowe, jakim był wówczas RAF w spółkę akcyjną, co ostatecznie udało się 6 września 1991 roku. Sprawiło to, że właścicielem zakładów zostało nowo powstające państwo łotewskie, jednak jak pokazała przyszłość, nie było to dobre rozwiązanie. Modele RAF-a największą popularnością cieszyły się w Rosji, a osłabione relacje rosyjsko-łotewskie i idący za tym problem z dostępem do tamtejszego rynku spowodował stopniowy spadek zainteresowania wytwarzanymi modelami. Historia ma swój smutny koniec w 1997 roku, kiedy produkcja została oficjalnie zakończona, a zakłady RAF zamknięte.

RAF – najbardziej znane modele

RAF znany był głównie ze swoich samochodów użytkowych. Łotewscy producenci stworzyli kilka modeli, które na trwałe zapisały się w historii wschodniej motoryzacji głównie ze względu na innowacje, jakie wprowadzały na tamtejszych rynkach. Mowa tu o trzech najbardziej znanych busach firmy: RAF 10, RAF-977 i RAF 2203, które z kolejnymi wersjami podnosiły poziom w dziedzinie designu, modelu jazdy i walorów bezpieczeństwa samochodów służących do transportu większej liczby osób.

4.85
19 głosów
Szybkie fakty
ProducentRigas Autobusu Fabrika
Data założenia1949 r
PaństwoŁotwa

Wybrane modele

RAF: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang w barwach Royal Air Force. W hołdzie żołnierzom

... Wyjątkowy ford mustang w barwach Royal Air Force to wyjątkowe auto wyprodukowane przez Ford Performance. Model został zadedykowany amerykańskim pilotom, którzy dobrowolnie walczyli w RAF-ie podczas wojny. ... Mistrz driftu, Vaughnem Gittinem Jr ...

dawno temu

Przyszłość elektromobilności - rozmowa

Czym będą wożeni piłkarze na Euro 2012?

... odebrało konsorcjum dwóch czołowych firm przewozowych na polskim rynku: Raf-Trans (6 egzemplarzy) i Sindbad (10 egzemplarzy). Pierwsza firma zamówiła modele S 416 GT-HD/2 a opolskie przedsiębiorstwo modele S ... i bezpiecznymi pojazdami. ...

dawno temu

Najciekawsze muzea motoryzacyjne w Europie

... obiekt w Wielkiej Brytanii. Właśnie tu na terenach zajmowanych niegdyś przez RAF marka Rover w 1993 roku zgromadziła około 300 różnego rodzaju pojazdów i otworzyła muzeum. Najciekawszą ekspozycją ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie