Efini

Marka
Efini

Efini to pochodząca z Japonii submarka Mazdy, której portfolio oferuje wysokiej klasy, luksusowe samochody produkowane w latach 1991 – 1997 i sprzedawane wyłącznie na japońskim rynku. Słowo Efini zaliczane jest do tzw. IPA, czyli fonetycznego określenia bardzo często wykorzystywanego w Japonii do nazywania produktów, a ważny jest również fakt, że pomimo zakończenia istnienia marki na świecie spotkać można liczne fankluby Efini, które wciąż organizują zloty działających egzemplarzy, sprawiając, że stylistyka producenta na stałe wpisała się w kanon historii motoryzacji.

Efini – historia

Pierwsze plany na powstanie nowej marki pojawiły się w późnych latach 80. kiedy koncern Mazda rozpoczął dywersyfikację swojej działalności poprzez próbę stworzenia aż trzech marek, które zdobyłyby nowe obszary użytkowników. W ten sposób Mazda stworzyła Autozam, Eunos oraz właśnie Efini, które mogły korzystać zarówno z kanałów dystrybucyjnych, jak i marketingowych koncernu, aby podnieść możliwości sprzedażowe. Spośród tych trzech, największy sukces odniosło Efini, której linia przeciwstawiała się temu, co oferowały serie mainstreamowe. Kiedy już udało się uzyskać wsparcie środowiska dla produkcji modeli, świat ujrzał Efini MS-6 czyli flagowy model, który w pierwszej kolejności zadziwił rynek wymiarami, (jego długość wynosiła aż 4695 mm) oraz nową jednostką silnika, dlatego również podzespoły Efini MS-6 zasługują na szczególną uwagę. W konstrukcji wykorzystano bowiem popularny silnik V6 o pojemności 2 litrów, który szczególnie sprawdził się w wersji hatchback. Jeśli chodzi o wyposażenie, użytkownicy chwalili przestronne wnętrze z połączonymi ze sobą fotelami pasażerów, co stwarzało więcej miejsca dla skrzyni biegów i dodatkowych schowków. Ostatni etap produkcji Efini kojarzy się ze współpracą z Citroenem, który sprzedawany był w tych samych punktach co Efini, aby zwiększyć zainteresowanie marką bardziej mainstreamowych użytkowników. Pomysł ten nie przyniósł jednak spodziewanych efektów, dlatego w 1997 roku z powodu niskiej sprzedaży i rosnącego popytu na ekonomiczne samochody Mazda zdecydowała się zakończyć działalność Efini.

Efini – popularne modele

Efini MS-6 to hatchback, którego konstrukcja bazowała na innych modelach Mazdy Cronos oraz Mazdy 626, a produkcja trwała od 1991 do 1994 roku. Kolejnym znanym modelem jest Efini MS-8, który w wersji sedan utrzymywał się w sprzedaży od 1992 do 1997 roku. Następny egzemplarz w port folio Efini to następca MS-8 czyli Efini MS-9 - sedan, który opierał się na konstrukcji Mazdy Sentii i na rynku utrzymywał się w latach 1991 – 1993. Niezależnymi, ale również cieszącymi się wysoką popularnością były modele Efini RX-7 coupe oraz Efini MPV minivan, które produkowane były w latach 1991 – 1997. Ciekawostką jest również fakt, że do portfolio Efini zaliczone zostały ostatecznie modele Citroena, które pod koniec działalności marki weszły do produkcji marki, ciesząc się dużym zainteresowaniem kierowców. Mowa o Cirtoenie XM i Citroenie Xantia, które dysponowały popularnymi silnikami L4, a które w sprzedaży utrzymywały się jeszcze po zakończeniu produkcji Efini.

4.41
43 głosy
Szybkie fakty
ProducentMazda
Data założenia1991
PaństwoJaponia

Wybrane modele

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie