Saturn

Marka
Saturn

Saturn czyli Saturn Corporation (nazywany wymiennie Saturn LLC) był popularnym producentem samochodów osobowych, który rozpoczął działalność 7 stycznia 1985 roku. To, co również charakteryzowało firmę to fakt, że będąc częścią General Motors, firma działała niezależnie, posiadając własny zakład produkcyjny w Spring Hill (Tennessee, USA) unikatowe modele oraz osobną sieć dystrybucji. Saturn oficjalnie zakończył działalność w 2010 roku, kiedy General Motors zdecydował się przerwać produkcję ze względu na niską sprzedaż i brak chętnych na przejęcie praw do kontynuowania działalności marki.

Saturn – historia powstania marki

Pierwsze wzmianki na temat powstania nowej marki pojawiły się po słowach dyrektora General Motors Alexa C. Maira, który w czerwcu 1982 roku powiedział, że jego firma rozpoczęła pracę nad powstaniem małego samochodu nazwanego Saturn, który miał przynieść rewolucyjne zmiany na rynku motoryzacyjnym. W ten sposób w 1983 roku ówczesny prezes GM James McDonald opublikował informację o zakończeniu prac nad nowym modelem, który zaprezentowany został w styczniu 1985 roku, ogłaszając jednocześnie początek istnienia firmy Saturn Corporation, która oficjalnie założona została przez byłego pracownika General Motors. Warto pamiętać, że pierwotnie zaprezentowane auto nie było przeznaczone do stworzenia marki, a GM planował wypuścić auto pojazd jako jeden z modeli popularnych marek: GMC, Buick, Chevrolet, Cadillac i Pontiac. Ostatecznie decyzja o stworzeniu submarki Saturn została przez zarząd podjęta pod koniec lat 80., a jej pierwszymi oficjalnymi modelami zostały Saturn SC oraz Saturn SL, których produkcja rozpoczęła się w 1990 roku. Ponadto General Motors niemal od razu chciał wprowadzić pozostałe wersje: coupe, wagon, sedan i kabriolet, co ostatecznie się nie udało i pierwsze sportowe auto Saturna, Vue pojawiło się w dopiero w 2002 roku, przy czym pierwszy kabriolet (Sky) zadebiutował w 2006 roku.

Saturn – dalszy rozwój

W ten sposób pierwszy oficjalny model samochodu Saturn SL2 w czerwonym kolorze nadwozia zbudowany został 30 lipca 1990 roku, a pierwszy salon sprzedaży uruchomiono w 1991 roku w Memphis (Tennessee, USA). Mimo optymistycznych założeń eksperci z branży motoryzacyjnej nisko ocenili szanse na powodzenie przedsiębiorstwa. Według The Wall Street Journal sposób prowadzenia firmy był zbyt ambitny, głównie ze względu na fakt, że GM bazował na autorskich i wypracowanych przez siebie: sieci dilerów, fabryce, modelach samochodów i procesie produkcyjnym. Za przykład takiej polityki uznano Toyotę, która słynęła z samodzielnych rozwiązań, jednak nawet ona w całości nie opierała swojej działalności wyłącznie na własnych zasobach. Co więcej, pomimo wysokiej popularności Saturna od początku jego działalności rzeczywista sprzedaż nigdy nie spełniła zakładanych oczekiwań, za co obwiniano recesję z początku lat 90, wysokie koszty produkcji oraz oddzielenie submarki od rodziny General Motors, co ostatecznie uznano za niekorzystne wizerunkowo. W ten sposób za pierwszy sukces Saturna uznano moment, kiedy na dobre uruchomiona została seria S, a sprzedaż uruchomiono na terenie Kanady. Również w tym czasie zakład produkcyjny opuścił 500 – tysięczny samochód Saturn (model Carla), a do sprzedaży trafił milionowy egzemplarz. Ponadto w 1966 roku marka zaprezentowała swój pierwszy model GM EV1, a w 1997 roku Saturn został pierwszym pojazdem w Ameryce Północnej, który zbudowano z prawostronnym napędem na tej samej linii montażowej, co auta posiadające kierownicę z lewej strony. Rok 1999 to kolejny sukces czyli 2 milionowy egzemplarz i rozpoczęcie produkcji nowej linii nazwanej L. Ponadto, tego samego roku problemem okazało się wprowadzenie auta na japoński rynek ze względu na spadki finansowe spowodowane załamaniem się rynku bankowego.

Saturn – zagraniczne rynki

Lata 2000 zapoczątkowały ekspansję technologii Saturna na zagraniczne rynki. Ponadto, w tym okresie pojawił się m.in. pierwszy kompaktowy crossover VUE z platformą GM z oferty Saturna, który na rynek wprowadzony został w 2002 roku. Oprócz tego wprowadzono model ION, który zastąpił swojego odpowiednika z serii S, a w 2004 roku do oferty dodano pierwszego minivana, który w głównej mierze opierał się konstrukcyjnie o inne modele General Motors. Ponadto w roku 2007 zanotowano kolejny wysyp samochodów Saturna czyli pojawienie się roadstera Sky, sedana nazwanego Aura, Outlooka będącego większym SUV-em oraz zaprezentowanego podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Ameryki Północnej koncepcyjny model Flextreme. Zmiany dotyczyły również struktur przedsiębiorstwa. W 2004 roku General Motors i jego partner United Auto Workers rozwiązali umowę o współpracy, aby umożliwić lepszą integrację oddziałów GM z placówkami Saturna.

Saturn – spadki sprzedaży

Gorsze czasy w przypadku Saturna nadeszły w roku 2008, kiedy władze General Motors przesłuchiwane były w amerykańskim Kongresie. Ogłoszono wówczas chęć skupienia się wyłącznie na głównych markach koncernu takich jak Cadillac, Chevrolet, GMC i Buick oraz zakończenie produkcji tych mniej ważnych, w których gronie znalazły się Hummer, Saab, Pontiac i właśnie Saturn. W ten sposób ostatecznie uznano, że marka Saturn zostanie utrzymana do czasu aktualności jej oferty, co zostało zaplanowane na lata 2010 – 2011. Zakończenie działalności miała poprzedzić próba sprzedaży praw do marki dilerom lub innym producentom w ramach rządowych dofinansowań, co było zarazem trzecim takim przypadkiem w historii po markach Oldsmobile w 2004 roku i Pontiac w roku 2010. Przełożyło się to na decyzję General Motors, który do końca 2009 roku zamknął wszystkie 46 salonów reprezentujących markę na kanadyjskim rynku i przeniósł sprzedaż do innych dealerów koncernu obecnych na terenie Kanady.

Saturn – zakończenie produkcji

30 września 2009 roku spółka Penske odpowiedzialna za produkcję Saturna oficjalnie zakończyła umowę z General Motors. Główną przyczyną takiego obrotu spraw okazał się brak chętnych na zakup praw do firmy Saturn, choć do pozytywnego zakończenia było naprawdę blisko. W pewnym momencie Penske prowadziła rozmowy z Alive Renault – Nissan i Renault Samsung Motors, które zakończyły się fiaskiem ze względu na sojusz panujący pomiędzy oboma spółkami. Ponadto, istniała również oddzielna umowa, zgodnie z którą General Motors miał podjąć się modyfikacji modelu Aura i Vue do 2011 jednak właśnie z powodu nieznalezienia chętnego do przejęcia Saturna rozmowy zostały przerwane. Spowodowało to podjęcie decyzji o całkowitym wycofaniu w 2010 roku ze sprzedaży marki Saturn oraz zamknięciu wszystkich oddziałów sprzedaży do 31 października tego samego roku. Ze względu na problemy z wyprzedaniem zalegających egzemplarzy GM obniżył cenę samochodów o 2000 dolarów, a użytkownicy, którzy kupili Saturna, mogli liczyć na darmowy serwis przez pierwsze pół roku użytkownika, a obowiązki obsługi klienta przejęły wciąż działające oddziały Cadillaca i Chevroleta. Ostatecznie sprzedaż samochodów Saturna zakończona została wraz z końcem roku 2009 z ostatnimi modelami w ofercie czyli Sky, Outlook, VUE i Aura. Ciekawostką jest fakt, że w 2012 roku General Motors ponownie wprowadził do sprzedaży model Chevrolet Captiva Sport 2012, który konstrukcyjnie oparty był na modelu Saturna VUE.

Saturn – wcześniejsze modele

Pierwsze modele samochodów Saturna powstawały w Spring Hill – mieście znajdującym się w stanie Tennessee. Auta w konstrukcji wykorzystywały platformę o nazwie Z-body i specjalnie zaprojektowany do tego celu silnik L4 o pojemności 1,9 litra. Ponadto charakteryzowały je odporne na wgniatanie plastikowe panele, które można było łatwo wymieniać, zmieniając zarazem wygląd pojazdów. Pomysł ten, który od razu zyskał popularność, ostatecznie się nie przyjął i firma bardzo rzadko umożliwiała tę opcję użytkownikom. W ten sposób kolejnym krokiem w rozwoju firmy było stworzenie oficjalnie pierwszej serii producenta nazwanej Saturn seria S, która w całości zaprezentowana została światu w latach 1991-2002. Przez ten okres ukazały się aż trzy generacje pojazdów, z których pierwsza przypada na lata 1991 – 1995. Saturn zaprezentował wtedy pojazd, który z zewnątrz niewiele różnił się od swoich poprzedników, a to, co go charakteryzowało to całkowicie odświeżone wnętrze i nowy mechanizm podzespołów. Ponadto auto wyposażono w znacznie większe tarcze i przeprojektowaną na nową deskę rozdzielczą. Oprócz tego silniki wykorzystywane przez pierwszą generację uzyskiwały moc na poziomie 85 KM w przypadku pojedynczych silników z głowicami krzywkowymi, a jednostki zaprezentowane w nowych modelach mogły poszczycić się podwójną głowicą i mocą w wysokości 124 KM (92 kW). Kolejne modele Saturna pojawiły się w 1996 roku, kiedy seria S została uzupełniona o auto w wersji sedan. Co więcej, zmiany, które trwały do 1999 r. objęły przeprojektowaną konstrukcję nadwozia i moc pojedynczej głowicy, która została zwiększona do 100 KM (75 kW). W międzyczasie Saturn zakończył pracę nad drugą generacją sportowego modelu w typie coupe, który charakteryzował wygięty reflektor przedni oraz obecność tylnych drzwi, elementu, którego nie było we wcześniejszej wersji. W ten sposób do 2001 roku powstały trzy odmiany tego modelu: Wagon (SW), Sedan (SL) i Coupe (SC). W ten sposób najnowsza, a zarazem trzecia generacja sedana, która na rynku zadebiutowała w 2000 roku i utrzymywała się do 2002, została poddana najmniejszym przebudowom. Największym zmiano uległy natomiast wspominane już boczne panele, które udostępniono dla użytkowników w nowych wersjach kolorystycznych. Oprócz tego sedan zachował wiele tych samych elementów, które sprawiły, że auto okazało się tak popularne. Po tym okresie Saturn postanowił wprowadzić kolejną serię, która nazwana została mianem L, gdzie symbol LS-1 dotyczył jednostek z 4 cylindrami, a LS-2 opisywał 6-cylindrowe mechanizmy. Jak się później okazało inna firma Lincoln-Mercury również używała takich oznaczeń, dlatego Saturn pod groźbą procesu sądowego zmuszony został zmienić oznaczenia na L200 i L300, co obowiązywało w latach 2001 – 2005. Należące do niej pojazdy wykorzystywały platformę GM2900, która razem z silnikiem przeniesiona została z popularnego modelu Opla Vectry. Ponadto seria L w całości wyprodukowana została w fabryce w Wilmington (Delaware, USA), która należała do General Motors. Niestety, ze względu na niską sprzedaż seria L została zakończona w 2005 roku.

Saturn – późniejsze modele

W 2007 roku na rynku ukazały się dwa modele Saturna z plastikowymi panelami nadwozia czyli VUE i ION, które zamykały oficjalnie działalność marki. Ponadto plastikowe panele nadwozia stosowano we wszystkich modelach Saturn, które okazały się na rynku po roku 2007. Zgodnie z tą zasadą ani jedno auto z oferty producenta, które powstało w 2008 roku, nie wykorzystywało plastikowych elementów. Jeśli natomiast chodzi o rok 2009, Saturn oficjalnie przedstawił kilka modeli samochodów, w tym roadster nazwany Sky, sedan Aura, hatchback Astra, mały crossover SUV VUE i full-size crossover, który stworzony został w oparciu o platformę GM Lambda. Co więcej, większość z prezentowanych pojazdów posiadały bliźniacze modele na europejskim rynku, czego dobrym przykładem może być Opel / Vauxhall, Saturn VUE i Opel Antara, oraz Opel GT w konstrukcji oparty na Saturn Sky. Na koniec warto również wspomnieć, że Saturn Astra był zarazem pierwszym autem z portfolio producenta, który zbudowany został poza granicami Ameryki Północnej czyli w Antwerpii (Belgia). Ciekawostką pozostaje również fakt, że Saturn odpowiedzialny był za dwie submarki nazwane Green Line (''zielona linia'') i Red Line (''czerwona linia''). Ta pierwsza zawierała auta z napędem hybrydowym, których specyfikacja była przyjazna dla środowiska, a druga skupiała się na sportowych samochodach z wysokowydajnymi silnikami.

Saturn – nagrody

Do najważniejszych nagród, jakimi wyróżniono przedsiębiorstwo Saturn, należy m.in. tytuł ''Najlepszy rodzinny samochód 2008'' (Magazine/Edmunds.com), ''Najlepszy nowy pojazd'' (kbb.com), ''Najlepszy rodzinny sedan 2000'' (MotorWeek) oraz pięć gwiazdek na pięć możliwych w testach bezpieczeństwa kierowcy i pasażera.

3.51
33 głosy
Szybkie fakty
ProducentSaturn Corporation
Data założenia1985
PaństwoUSA

Wybrane modele

Saturn: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie