Proton

Marka
Proton

Proton to pochodząca z Malezji korporacja zajmująca się zarówno projektowaniem, wytwarzaniem oraz dystrybucją i sprzedażą samochodów osobowych. Firma założona została przez Mahatira Mohamada z siedzibą główną w Selangor, Malezji i zatrudnia obecnie ok. 12 000 pracowników. Nazwa ''Proton'' pochodzi od akronimu Perusahann Otomobil Nasional czyli National Automobile Company.

Proton – historia

Koncepcja pierwszego samochodu spod marki Proton powstała w 1979 roku i została opracowana przez ówczesnego premiera Malezji Seri DR Mahathir bin Mohamada w celu usprawnienia przemysłu motoryzacyjnego na Malezji. W ten sposób potrzebna była jeszcze firma będąca w stanie wyprodukować pojazd i wdrożyć go na stałe do seryjnej sprzedaży. Projekt nazwano National Car Project i po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów w 1982 roku założono przedsiębiorstwo Proton, na którego czele stanął założyciel – dr Mahathir. Pierwszy przełomowy moment nadszedł w latach 1983 – 1984, kiedy władze Protona nawiązały współpracę z Mitsubishi Motors, która zaowocowała powstaniem pierwszego samochodu w całości wyprodukowanego w Malezji nazwanym Saga Proton. Konstrukcja auta oparta została na 4-drzwiowym sedanie drugiej generacji Mitsubishi Lancer Fiore, a jako napęd zastosowano jednostkę Mitsubishi Orion o pojemności 1.3 litra. W ten sposób powstał Proton Saga, którego pierwsze egzemplarze opuściły linie produkcyjne w Shah Alam, a które do dzisiaj zajmują ważne miejsce w Muzeum Negara jako symbol początków malezyjskiej motoryzacji. Wracając jednak do specyfikacji Sagi, po debiucie w kierunku Protona posypało się wiele pozytywnych recenzji, co przełożyło się na wzrost sprzedaży, co zaowocowało zdobyciem ponad połowy udziałów w krajowym segmencie pojazdów z pojemnością mniejszą niż 1600 cm3.

Proton – rynki eksportowe

Główne zyski i działalność Protona skupione są na rynku krajowym, mimo to niewielkie ilości samochodów marki eksportowane są do innych krajów takich jak: Wielka Brytania, Azja i Australia. Największy rozwój tego segmentu działalności przypadł na lata 90. kiedy Proton rozszerzył siatkę sprzedaży na wszystkie 6 kontynentów, w tym ponad 70 krajów z roczną sprzedażą 500 000 egzemplarzy w 2018 roku. Początki sięgają jednak grudnia 1986 roku czyli niewiele ponad roku od wprowadzenia na rynek pierwszego modelu Proton Saga. Ze względu na ograniczenia produkcyjne obejmujące umieszczenie kierownicy po prawej stronie samochód mógł być sprzedawany wyłącznie w takich krajach jak: Wielka Brytania, Nowa Zelandia czy Singapur. W międzyczasie, w 1988 roku podjęto również próby wejścia na amerykański rynek, jednak ostatecznie się to nie udało ze względu na trudne do obejścia amerykańskie przepisy motoryzacyjne. Z tego względu podjęto decyzję o zmodyfikowaniu konstrukcji Protona Wira w ten sposób, aby produkcja objęła również opcję z kierownicą umieszczoną zarówno po lewej jak i prawej stronie, co pozwoliłoby wprowadzić Protona na rynki europejskie, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu w 1994 roku. Oprócz tego, dzięki początkowym sukcesom w 2000 roku zdecydowano się również na eksport samochodów marki do krajów Indonezji, Filipin, Chin i Wietnamu. Dużym sukcesem okazał się również eksport pojazdów do Wielkiej Brytanii, co zapoczątkowane zostało w 1989 roku, osiągając po 12 miesiącach sprzedaż w wysokości 5000 egzemplarzy. Proton niemal od razu odniósł tam duży sukces, co przerwane zostało w 2010 roku i skutkowało ostatecznym wycofaniem marki z Wielkiej Brytanii w 2014 roku.

Proton – logo i branding

Od 1983 roku logo marki posiadało postać ciemnoniebieskiej tarczy, która obejmowała żółty półksiężyc umieszczony poniżej żółtej tarczy, co odnosi się bezpośrednio do flagi i herbu Malezji. Początkowo emblemat używany był wyłącznie w odniesieniu do samochodów Proton, które sprzedawane były wyłącznie na rynku krajowym w przeciwieństwie do modeli eksportowych, które w zależności od rynków otrzymywały zmienione logotypy. Pierwszy lifting przeprowadzony został przez Protona w 2000 roku, debiutując w nowym modelu Proton Waja. Logo zyskało stylizowaną głowę tygrysa w żółtym kolorze, która wytłoczona została na ciemnoniebieskiej tarczy z literami Proton zapisanymi w czcionce Frutiger. Zmieniono również wielkość liter z małych na wielkie, w ten sposób każdy model marki wyprodukowany po 2000 roku wyposażony był w nowy emblemat. Niedługo później kolory w logo kolejny raz zmienione zostały na czarny oraz srebrny i wprowadzone zostały do II generacji samochodów Protona. Kolejny raz branding zmieniono w 2016 roku wraz z nadejściem premiery modelu Proton Perdana, umieszczając w logo głowę tygrysa malezyjskiego otoczoną kręgiem w trzech wymiarach. Ta wersja uznawana jest za najaktualniejszą i występuje we wszystkich obecnych w ofercie modelach: Proton Preve, Proton Suprima S i Proton Iriz Facelift.

Proton – sporty motorowe

Proton na stałe zapisał się w historii sportów motorowych, a jego początki sięgają końca lat 80, kiedy powstał sojusz, w którego skład wszedł Proton, pochodzący z Malezji naftowo – gazowy koncern Petronas oraz popularne japońskie przedsiębiorstwo Mitsubishi Motors. Doprowadziło to do powstania zespołu wyścigowego Petronas EON Racing Team (PERT). Działalność teamu skupiała się przede wszystkim na uczestnictwie w rajdach samochodowych, co zostało zapoczątkowane w 1987 roku. Niedługo później, bo w 1989 roku Team PERT zwyciężył w Rajdzie Malezji, wykorzystując model Proton Saga konkurujący w wyścigu z pojazdami z silnikami generującymi moc na poziomie 150 KM przygotowanymi przez Ralliart Mitsubishi. Oprócz tego wyścigowy zespół Protona zwyciężył w wielu międzynarodowych rajdach, w tym: Rajdzie Tajlandii w 1993 roku, Rajdzie Dubajskim w 1993 roku i Rajdzie Ng Filipinas w latach 1995 i 1996 oraz ostatnim odbywającym się w 1997 roku. W ten sposób, dzięki kolejnym wygranym Proton awansował i w 2002 roku wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata, zatrudniając w międzyczasie popularnego kierowcę Karamjita Singhiego, co przełożyło się na kolejne wygrane w Rajdowych Mistrzostwach Azji i Pacyfiku w latach 2001 – 2002. Zmiany nadeszły w 2003 roku, kiedy władze przedsiębiorstwa utworzyły oddzielny dział Proton Motorsports, znany także pod nazwą Race Rally Research R3. Technologia pochodziła od zaprzyjaźnionego Mitsubishi Motors, a pierwszym pojazdem, który ją wykorzystywał był Proton Satria R3, którego produkcja uruchomiona została w 2004 roku.

4.93
21 głosów
Szybkie fakty
ProducentPROTON Holdings
Data założenia07.05.1983
PaństwoMalezja

Wybrane modele

Proton: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie