Lifan

Marka
Lifan

Lifan to pochodzące z Chin prywatne przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów (mikrovanów, osobówek oraz pojazdów komercyjnych) oraz motocyklów i silników motocyklowych z siedzibą w Chongqing w Chinach. Poza branżą motoryzacyjną Lifan zajmuje się również produkcją butów sportowych oraz asortymentu do wyrobu wina, na całym świecie będąc kojarzonym jednak głównie z małymi samochodami osobowymi. Założycielem i zarazem prezesem firmy jest Yin Mingshan, a funkcję dyrektora pełni Mou Gang. Lifan zatrudnia obecnie ok. 13.653 pracowników w całych Chinach.

Lifan – historia

Lifan założony został przez chińskiego dysydenta Yina Mingshana w 1992 roku. Na początku był to warsztat motocyklowy, w którym Mingshan zatrudniał 9 pracowników. Od tego czasu przedsiębiorstwo stale się rozrastało, wchodząc w konflikt z komunistyczną partią sprawującą wówczas władzę w Chinach. Pierwszą nazwą firmy była ''Chongqing Hongda Auto Fittings Research Centre'', która w 1997 roku przemianowana została na Lifan Industry Group. Stały rozwój zaowocował zwiększeniem zasięgu produkcji na większe busy w 2003, co sprawiło, że rok później w 2004. Lifan stał się największym prywatnym producentem branży motoryzacyjnej w Chinach, a w 2009 roku przedsiębiorstwo zajmowało 5. miejsce, co do wielkości w segmencie produkcji motocykli. Równie ważnym rokiem dla marki okazał się rok 2005. kiedy pierwszy opracowany niezależnie model samochodu trafił oficjalnie do seryjnej produkcji. Auto nazwano Lifan 520 i wyposażono w pochodzący z Brazylii silnik Tritec, a pojazd zebrał pozytywne recenzje, co zaowocowało stworzeniem kolejnych modeli, w tym średniej wielkości oraz kompaktowego sedana 620, kompaktowego SUV-a X60 oraz subkompaktowego auta miejskiego 320. Oprócz tego stały rozwój marki i sukcesy na rynkach międzynarodowych sprawiły, że Lifan zadebiutował na giełdzie w Szanghaju, pod koniec 2010 roku osiągając w 2011. przychody w wysokości 1.83 mld USD, w tym 62 mln USD zysków. Oprócz tego jednym z najnowszych osiągnięć Lifana było nawiązanie współpracy w 2014 roku z pochodzącym z Włoch producentem motocykli MV Augusta, co czyni przedsiębiorstwo wyłącznym dystrybutorem Augusty w Chinach.

Lifan – spór z Hondą

W 2004 roku Lifan został zmuszony do zakończenia sprzedaży serii motocykli nazwanej ''Hongda'', co było wyrokiem sądowym w sprawie przeciwko firmie. Oprócz tego, w tym samym roku władze Hondy zainicjowały kolejny proces przeciwko Lifanowi dotyczący wykorzystywania logo na produktach motocyklowych podobnych do tych znanych z pojazdów Hondy.

Lifan – sprzedaż

Dzięki zmianie przepisów, które pozwoliły firmie w 1998 roku wejść na rynki poza Chinami, sprawiło, że modele Lifana zaczęły być sprzedawane w takich krajach jak: Japonia, Singapur i kraje Unii Europejskiej. Wraz z upływem lat sprzedaż była stale rozwijana, co sprawiło, że w 2010 roku samochody osobowe produkcji Lifan dostępne były w 51 krajach na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy, w tym w: Brazylii, Urugwaju, Gwatemali, Meksyku, Syrii, Peru czy Laosie. Dzięki temu Lifan znalazł się na drugim miejscu w Chinach, rywalizując o miano pierwszego wyłącznie z koncernem Chery. W międzyczasie od 2003 roku rząd umożliwił chińskim firmom motoryzacyjnym rozwój również w branży motocyklowej, co przełożyło się na wejście na rynki w Japonii i Kanadzie. Ciekawostką jest fakt, że niektóre z modeli samochodów Lifan sprzedawane są w formie zestawów składanych w miejscowych warsztatach, co znacznie ułatwia ewentualne naprawy i wymianę części przekładając się na wzrost dystrybucji marki.

Lifan – zakłady produkcyjne

Lifan dysponuje w Chinach dwoma zakładami montażowymi samochodów osobowych. Oprócz tego fabryki przedsiębiorstwa produkujące motocykle oraz części do nich znajdują się również w Iranie, Tajlandii, Turcji i Wietnamie (od 1999 roku), a od początku 2010 roku samochody marki składane są w zakładzie w Azerbejdżanie. Najnowsze fabryki otworzono także w Etiopii, gdzie w stolicy Addis Abebie zlokalizowano również centrum obsługi sprzedaży, dzięki czemu linie produkcyjne opuszcza tam miesięcznie ok. 50 egzemplarzy Lifana.

Lifan – badania i rozwój

Lifan od samego początku duże znaczenie przykładał do badań technicznych, z tego powodu firma otworzyła własne studio badawcze. Dzięki temu do 2007 roku Lifan stał się właścicielem ponad 3800 patentów (w tym 346 to patentów samochodowych), co było najlepszym wynikiem spośród chińskich przedsiębiorstw w motoryzacyjnym segmencie.

Lifan – umowy sponsorskie

Lifan od 2005 roku jest zarazem właścicielem jak i sponsorem tytularnym drużyny piłkarskiej Chongqing Lifan grającej w najwyższej klasie rozgrywkowej – Chinese Super League.

Lifan – najpopularniejsze modele motocyklów

Do najpopularniejszych modeli motocyklów produkowanych przez przedsiębiorstwo Lifan należą m.in.: mały motocykl przeznaczony do jazdy po zatłoczonym mieście ''Lifan LF150-10S (KPR150)'', sportowy model wykorzystujący chłodzenie przy pomocy pompy ''Lifan LF250GY-2 Cossack'', mniejsza wersja miejskiego motocykla ''Lifan LF150-10B (KP150) oraz mini bike ''Lifan LF100-C(II) – (PONY 100II).

Lifan – najpopularniejsze modele samochodów

Do najpopularniejszych modeli samochodów produkcji Lifana niewątpliwie zaliczyć można: małego minivana ''Lifan LF6361/1010'' w konstrukcji bazującego na Daihatsu Atrai, ''Lifana 320'' będącego małym hatchbackiem oraz oba modele ''Lifan 520'' i ''Lifan 520i'', będącego wersją hatchback subkompaktowego 520. Oprócz tego warto przywołać pierwszego SUV-a marki ''Lifan X60'' i ''Lifan Foison'' – minivana zaprezentowanego po raz pierwszy w 2011 roku.

4.22
41 głosów
Szybkie fakty
ProducentLifan Group
Data założenia1992
PaństwoChiny

Wybrane modele

Lifan: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie