Volvo 480 było prawdziwym przełomem w historii marki. Po raz pierwszy samochód od szwedzkich producentów nie miał kanciastego nadwozia, miał za to ciekawy design i zupełnie nowy system nazewnictwa. Produkcja Volvo 480 trwała od 1986 do 1995 roku. Powstało w tym czasie 76 375 modeli Volvo 480. Samochód miał się spodobać głównie młodym Amerykanom, dlatego lampy w Volvo 480 mają obrysy spełniające wymogi amerykańskiego prawa i masywne zderzaki. Niestety w międzyczasie kurs dolara stał się tak wysoki, że eksportowanie Volvo 480 za ocean stało się nieopłacalne. Samochód trafił więc na europejskie rynki, gdzie niespecjalnie się spodobał.
Silnik w Volvo 480
Prace nad nowym, oryginalnym, mającym stanowić przełom w historii marki Volvo 480 trwały 8 lat. Był to czas potrzebny na stworzenie designu nadwozia i dopracowanie elektroniki. Silnik w Volvo 480 stworzono natomiast przy współpracy z konstruktorami Renault. Były to silniki benzynowe, wolnossące, umieszczone poprzecznie.
W 1988 roku w produkcji Volvo 480 zaczęto wykorzystywać również silnik benzynowy o pojemności 1.7 l, mocy 120 koni mechanicznych i dodatkowym wsparciu turbosprężarki Garett T2. Jednostka ta powstała dzięki kooperacji inżynierów Volvo i Porsche. Taki silnik pozwalał na uzyskanie maksymalnej prędkości Volvo 480 na poziomie 200 km/h oraz przyspieszenia 9 sekund do setki.
Zawieszenie w Volvo 480
Volvo 480 było nowatorskie również pod tym względem, że po raz pierwszy zastosowano w tym modelu napęd na przednią oś. Projekt zawieszenia Volvo 480 zawdzięcza angielskiej firmie Lotus. Z przodu zamontowano kolumny McPhersona, a z tyłu użyto belki zespolonej z drążkiem Watta i drążkiem Panharda.
Elektronika w Volvo 480
Volvo 480 było samochodem przełomowym dla marki z wielu względów. Po raz pierwszy zastosowano w nim podnoszone reflektory, napęd na przód i system Volvo info-center. Ten elektroniczny system informował kierowcę o spalaniu benzyny w Volvo 480, zasięgu na zbiorniku paliwa oraz temperaturze oleju silnikowego.
Nadwozie w Volvo 480
Charakterystyczne dla Volvo kanciaste nadwozie kompletnie nie miało zastosowania w projekcie Volvo 480. Zmianę designu samochodu proponował projektant autobusów - John de Vries. Stworzył on samochód o najbardziej awangardowym wyglądzie w historii całej marki. Karoseria Volvo 480 miała kształt klina, nadwozie typu hatchback, a tył przypominający kombi.
Nadwozie Volvo 480 nazywano shooting brake. Był to trzydrzwiowy hatchback produkowany na bazie skróconej płyty podłogowej zastosowanej również w modelach Volvo 440 i Volvo 460.
Szczególnie zapunktowała bezramkowa szyba w klapie bagażnika. Pomysł ten zaczerpnięto z modelu Volvo P1800 ES. Dzięki temu Volvo 480 wyróżniało się na tle modnych w latach 80. neonowych aut.
Reflektory w Volvo 480
Volvo 480 było pierwszym samochodem szwedzkich producentów, w którym zastosowano podnoszone reflektory. Lampy w Volvo 480 podnosiły się, kiedy kierowca używał pokrętła umieszczonego w desce rozdzielczej. Takie rozwiązanie miało nie tylko podnosić efektowność designu Volvo 480, ale także ułatwiać utrzymanie reflektorów w czystości.
Dostępność Volvo 480
Obecnie Volvo 480 sprawne na tyle, że może jeździć, kosztuje nawet mniej niż 1000 euro. Trudno jednak spotkać modele w dobrym stanie technicznym, ponieważ Volvo 480 miało wiele niedociągnięć . Droższe mogą być modele z limitowanej edycji Volvo 480 Collection, które dystrybuowano wyłącznie w Niemczech oraz seria Volvo 480 Edition Paris. To ostatnie miało nadwozie w kolorze Paris Blue Metalic, a w środku: dwukolorową tapicerkę skórzaną i kierownicę Momo. Model Edition Paris Volvo 480 może kosztować nawet 5000 euro.
Marka | Volvo |
---|---|
Typ | Samochód osobowy |
Segment | C |