Seat Arosa

Model
Seat Arosa Zobacz 4 zdjęcia

Seat Arosa to propozycja Seata dla tych, którzy poruszają się wyłącznie po mieście. Nadwozie o długości ledwo przekraczającej 3,5 m dostępne było wyłącznie w wersji 3-drzwiowej. Seat segmentu A został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1997 roku. Niedługo potem rozpoczęła się produkcja Arosy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu (potem przeniesiona do Hiszpanii). Początkowo niezrozumiała była decyzja Niemców o wypuszczeniu na rynek najpierw małego Seata, a dopiero rok później małego VW (chodzi oczywiście o model Lupo, produkowany w tej samej niemieckiej fabryce, na tej samej skróconej platformie Ibizy/Polo). Jednak niedługo po debiucie niemieckiego malucha wszystko stało się jasne. Konstrukcja sygnowana znaczkiem VW była lepiej dopracowana i miała nieco nowocześniejszą stylistykę. W efekcie klienci, którzy rozważali kupno Arosy, swoje kroki coraz częściej kierowali do salonów niemieckiej marki.

Hiszpański minisamochód oferowano z dwoma dieslami: wolnossącym 1,7 o mocy 60 KM i jednostką 1,4 TDI rozwijającą 75 KM. Do charakteru Arosy, jako miejskiego autka na krótkie przebiegi, lepiej pasują jednak silniki benzynowe, które także niedużo palą. W palecie dostępne były trzy jednostki: silnik 1,0 o mocy 50 KM, mocniejszy o 10 koni 1,4, a także szesnastozaworowa jednostka o tej samej pojemności (1,4 l), ale już mocy 100 KM. Wielka szkoda, że Seat nie miał w ofercie „krwiożerczego królika”, czyli Arosy Cupra. Małe miejskie auto i moc ok. 150 KM? To mógłby być prawdziwy hit.

Jednak kariera tego modelu miała ograniczyć się jedynie do roli spokojnego miejskiego wozidełka. Tu Arosa sprawdzała się, na drodze jej sukcesu stało jednak wspominane już Lupo. Mały Seat prowadził się poprawnie, jednak siedząc w jego wnętrzu, można było nabawić się klaustrofobii. O ile jeszcze z przodu nie było tragedii, o tyle z tyłu mieściły się wyłącznie dzieci. Jednak czego można wymagać od takiego pudełka na kółkach? Jak można się spodziewać, bagażnik zapewniał miejsce jedynie na zakupy z supermarketu (130 l pojemności). A jeśli ktoś chciał jechać Arosą na wakacje, to musiał być to samotny mężczyzna, zabierający ze sobą jedynie bieliznę, kilka podkoszulków i szczoteczkę do zębów. Szkoda, że przestrzeń w bagażniku jest tak niewielka, bo mimo miejskiego przeznaczenia Arosa (dzięki dużemu rozstawowi osi) sprawdzała się także w trasie oraz na bardziej krętych odcinkach dróg. Kilka słów o awaryjności Arosy, a w zasadzie trzy słowa: była praktycznie bezawaryjna.

Wnętrze Arosy jest proste i ergonomiczne. Design zewnętrzny małego Seata również nie zaskakuje na plus, ale nie wzbudza też negatywnych emocji. Prawdę mówiąc, na ulicach to autko może pozostać zupełnie niezauważone. Za ten nieciekawy projekt odpowiada Jozef Kabaň, czyli człowiek, który projektował cud sztuki użytkowej, Bugatti Veyrona. Szkoda, że w przypadku Seata nie przyłożył się bardziej do pracy. Plus tradycyjnego (czyt. nudnego) designu małego Seata jest taki, że auto wolno się starzeje.

Zmiany na lepsze nastąpiły w 2000 roku, kiedy to hiszpańska marka zadecydowała się przeprowadzić facelifting Arosy. Wyraźnych zmian doczekał się przód, tył i lampy. Można powiedzieć, że właśnie tak mały Seat powinien wyglądać od początku. Arosa zyskała na zadziorności, wyostrzyło się jej spojrzenie dzięki bardziej fantazyjnym reflektorom i znanemu z Seatów potrójnemu grillowi. Poliftingowy Seat Arosa z przodu wygląda zupełnie jak mniejsza Ibiza trzeciej generacji. Zmiany z tyłu, mimo że mniej rewolucyjne, również wyszły na dobre. Wnętrze w bogatszych wersjach wyposażenia mogło się podobać. Znajdowało się tam kilka detali, jak np. okrągłe nawiewy powietrza w konsoli środkowej, na których można było zawiesić oko.

Projekt Seata otrzymał dwie nagrody: Golden Steering Wheel (w 1997 roku) i Utilitário do Ano przyznaną w 1998 roku w Portugalii.

Produkcja Seata Arosy zakończyła się w 2005 roku. Za jego następcę może być uważany zaprezentowany w 2011 roku Seat Mii - bliźniak Volkwagena up!.

4.41
Ocena na postawie 40 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Seat Arosa

Inne modele SEAT

A - Inne modele

Oceny użytkowników (10)

Seat Arosa: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Seat Leon - Poznaj jego wady i zalety

... Najnowsza generacja Seata Leona to już czwarte wcielenie tego modelu. Projektanci zadbali, aby samochód był bardziej drapieżny z wyglądu od poprzednika. Zmieniły się też wymiary, co przełożyło ...

7 godzin temu

Seat Ateca po liftingu już w salonach. Polskie ceny modelu

... Kompaktowy SUV Seata w odświeżonym wydaniu właśnie wjeżdża do polskich salonów. Auto zyskało nowy wygląd i kilka dodatkowych opcji wyposażenia. Co jednak ważne, nie wpłynęło to znacząco na ceny modelu. ... Seat Ateca zadebiutował w 2016 roku. Po ...

8 miesięcy temu

Wayne Griffiths nowym prezesem Seata. Dotychczas rządził Cuprą

... Po odejściu Luki de Meo do Renault, Seat musiał zapełnić lukę na stanowisku prezesa firmy. Został nim Wayne Griffiths - dotychczasowy wiceprezes Seata ds. marketingu i sprzedaży, a także szef Cupry. Griffiths będzie od teraz zarządzał obiema ...

7 miesięcy temu

Używany Seat Arosa – awarie i problemy

... gotówki na Opla Adama, Volkswagena Up! czy na Fiata 500, macie do wyboru jeszcze propozycję za kilka tysięcy złotych. Chodzi oczywiście o Seata Arosa. ... Używany Seat Arosa – historia modelu Seat Arosa (6H) został zaprezentowany w 1997 roku na ...

dawno temu

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

11 miesięcy temu

Seat Leon eHybrid kosztuje tyle co kiedyś Cupra. Za to ma wtyczkę

... Ponad 130 tys. zł. - tyle trzeba zapłacić za nowego Seata Leona z hybrydowym napędem plug-in. Co ciekawe, choć do wyboru są dwie wersje wyposażenia, ich ceny są takie same. Hiszpański kompakt z wtyczką występuje jako hatchback i kombi. ... się ...

6 miesięcy temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

12 miesięcy temu

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie