Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Seat Arosa

Model
Seat Arosa Zobacz 4 zdjęcia

Seat Arosa to propozycja Seata dla tych, którzy poruszają się wyłącznie po mieście. Nadwozie o długości ledwo przekraczającej 3,5 m dostępne było wyłącznie w wersji 3-drzwiowej. Seat segmentu A został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1997 roku. Niedługo potem rozpoczęła się produkcja Arosy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu (potem przeniesiona do Hiszpanii). Początkowo niezrozumiała była decyzja Niemców o wypuszczeniu na rynek najpierw małego Seata, a dopiero rok później małego VW (chodzi oczywiście o model Lupo, produkowany w tej samej niemieckiej fabryce, na tej samej skróconej platformie Ibizy/Polo). Jednak niedługo po debiucie niemieckiego malucha wszystko stało się jasne. Konstrukcja sygnowana znaczkiem VW była lepiej dopracowana i miała nieco nowocześniejszą stylistykę. W efekcie klienci, którzy rozważali kupno Arosy, swoje kroki coraz częściej kierowali do salonów niemieckiej marki.

Hiszpański minisamochód oferowano z dwoma dieslami: wolnossącym 1,7 o mocy 60 KM i jednostką 1,4 TDI rozwijającą 75 KM. Do charakteru Arosy, jako miejskiego autka na krótkie przebiegi, lepiej pasują jednak silniki benzynowe, które także niedużo palą. W palecie dostępne były trzy jednostki: silnik 1,0 o mocy 50 KM, mocniejszy o 10 koni 1,4, a także szesnastozaworowa jednostka o tej samej pojemności (1,4 l), ale już mocy 100 KM. Wielka szkoda, że Seat nie miał w ofercie „krwiożerczego królika”, czyli Arosy Cupra. Małe miejskie auto i moc ok. 150 KM? To mógłby być prawdziwy hit.

Jednak kariera tego modelu miała ograniczyć się jedynie do roli spokojnego miejskiego wozidełka. Tu Arosa sprawdzała się, na drodze jej sukcesu stało jednak wspominane już Lupo. Mały Seat prowadził się poprawnie, jednak siedząc w jego wnętrzu, można było nabawić się klaustrofobii. O ile jeszcze z przodu nie było tragedii, o tyle z tyłu mieściły się wyłącznie dzieci. Jednak czego można wymagać od takiego pudełka na kółkach? Jak można się spodziewać, bagażnik zapewniał miejsce jedynie na zakupy z supermarketu (130 l pojemności). A jeśli ktoś chciał jechać Arosą na wakacje, to musiał być to samotny mężczyzna, zabierający ze sobą jedynie bieliznę, kilka podkoszulków i szczoteczkę do zębów. Szkoda, że przestrzeń w bagażniku jest tak niewielka, bo mimo miejskiego przeznaczenia Arosa (dzięki dużemu rozstawowi osi) sprawdzała się także w trasie oraz na bardziej krętych odcinkach dróg. Kilka słów o awaryjności Arosy, a w zasadzie trzy słowa: była praktycznie bezawaryjna.

Wnętrze Arosy jest proste i ergonomiczne. Design zewnętrzny małego Seata również nie zaskakuje na plus, ale nie wzbudza też negatywnych emocji. Prawdę mówiąc, na ulicach to autko może pozostać zupełnie niezauważone. Za ten nieciekawy projekt odpowiada Jozef Kabaň, czyli człowiek, który projektował cud sztuki użytkowej, Bugatti Veyrona. Szkoda, że w przypadku Seata nie przyłożył się bardziej do pracy. Plus tradycyjnego (czyt. nudnego) designu małego Seata jest taki, że auto wolno się starzeje.

Zmiany na lepsze nastąpiły w 2000 roku, kiedy to hiszpańska marka zadecydowała się przeprowadzić facelifting Arosy. Wyraźnych zmian doczekał się przód, tył i lampy. Można powiedzieć, że właśnie tak mały Seat powinien wyglądać od początku. Arosa zyskała na zadziorności, wyostrzyło się jej spojrzenie dzięki bardziej fantazyjnym reflektorom i znanemu z Seatów potrójnemu grillowi. Poliftingowy Seat Arosa z przodu wygląda zupełnie jak mniejsza Ibiza trzeciej generacji. Zmiany z tyłu, mimo że mniej rewolucyjne, również wyszły na dobre. Wnętrze w bogatszych wersjach wyposażenia mogło się podobać. Znajdowało się tam kilka detali, jak np. okrągłe nawiewy powietrza w konsoli środkowej, na których można było zawiesić oko.

Projekt Seata otrzymał dwie nagrody: Golden Steering Wheel (w 1997 roku) i Utilitário do Ano przyznaną w 1998 roku w Portugalii.

Produkcja Seata Arosy zakończyła się w 2005 roku. Za jego następcę może być uważany zaprezentowany w 2011 roku Seat Mii - bliźniak Volkwagena up!.

4.41
Ocena na postawie 40 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Seat Arosa

Inne modele SEAT

A - Inne modele

Oceny użytkowników (10)

Seat Arosa: newsy, testy i recenzje

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

miesiąc temu

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

5 miesięcy temu

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

3 miesiące temu

Seat Tarraco FR już w salonach. Jak kształtują się polskie ceny?

... Seat Tarraco w ostrzejszej wersji FR dołączył już do polskiej oferty. To atrakcyjnie wyglądający SUV dla większych rodzin. Czym różni się od standardowych odmian i ile trzeba za niego zapłacić? ... Seat uzupełnił gamę modelu Tarraco o ciekawie ...

4 miesiące temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

2 miesiące temu

Używany Seat Arosa – awarie i problemy

... gotówki na Opla Adama, Volkswagena Up! czy na Fiata 500, macie do wyboru jeszcze propozycję za kilka tysięcy złotych. Chodzi oczywiście o Seata Arosa. ... Używany Seat Arosa – historia modelu Seat Arosa (6H) został zaprezentowany w 1997 roku na ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie