Seat Arosa

Model
Seat Arosa Zobacz 4 zdjęcia

Seat Arosa to propozycja Seata dla tych, którzy poruszają się wyłącznie po mieście. Nadwozie o długości ledwo przekraczającej 3,5 m dostępne było wyłącznie w wersji 3-drzwiowej. Seat segmentu A został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1997 roku. Niedługo potem rozpoczęła się produkcja Arosy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu (potem przeniesiona do Hiszpanii). Początkowo niezrozumiała była decyzja Niemców o wypuszczeniu na rynek najpierw małego Seata, a dopiero rok później małego VW (chodzi oczywiście o model Lupo, produkowany w tej samej niemieckiej fabryce, na tej samej skróconej platformie Ibizy/Polo). Jednak niedługo po debiucie niemieckiego malucha wszystko stało się jasne. Konstrukcja sygnowana znaczkiem VW była lepiej dopracowana i miała nieco nowocześniejszą stylistykę. W efekcie klienci, którzy rozważali kupno Arosy, swoje kroki coraz częściej kierowali do salonów niemieckiej marki.

Hiszpański minisamochód oferowano z dwoma dieslami: wolnossącym 1,7 o mocy 60 KM i jednostką 1,4 TDI rozwijającą 75 KM. Do charakteru Arosy, jako miejskiego autka na krótkie przebiegi, lepiej pasują jednak silniki benzynowe, które także niedużo palą. W palecie dostępne były trzy jednostki: silnik 1,0 o mocy 50 KM, mocniejszy o 10 koni 1,4, a także szesnastozaworowa jednostka o tej samej pojemności (1,4 l), ale już mocy 100 KM. Wielka szkoda, że Seat nie miał w ofercie „krwiożerczego królika”, czyli Arosy Cupra. Małe miejskie auto i moc ok. 150 KM? To mógłby być prawdziwy hit.

Jednak kariera tego modelu miała ograniczyć się jedynie do roli spokojnego miejskiego wozidełka. Tu Arosa sprawdzała się, na drodze jej sukcesu stało jednak wspominane już Lupo. Mały Seat prowadził się poprawnie, jednak siedząc w jego wnętrzu, można było nabawić się klaustrofobii. O ile jeszcze z przodu nie było tragedii, o tyle z tyłu mieściły się wyłącznie dzieci. Jednak czego można wymagać od takiego pudełka na kółkach? Jak można się spodziewać, bagażnik zapewniał miejsce jedynie na zakupy z supermarketu (130 l pojemności). A jeśli ktoś chciał jechać Arosą na wakacje, to musiał być to samotny mężczyzna, zabierający ze sobą jedynie bieliznę, kilka podkoszulków i szczoteczkę do zębów. Szkoda, że przestrzeń w bagażniku jest tak niewielka, bo mimo miejskiego przeznaczenia Arosa (dzięki dużemu rozstawowi osi) sprawdzała się także w trasie oraz na bardziej krętych odcinkach dróg. Kilka słów o awaryjności Arosy, a w zasadzie trzy słowa: była praktycznie bezawaryjna.

Wnętrze Arosy jest proste i ergonomiczne. Design zewnętrzny małego Seata również nie zaskakuje na plus, ale nie wzbudza też negatywnych emocji. Prawdę mówiąc, na ulicach to autko może pozostać zupełnie niezauważone. Za ten nieciekawy projekt odpowiada Jozef Kabaň, czyli człowiek, który projektował cud sztuki użytkowej, Bugatti Veyrona. Szkoda, że w przypadku Seata nie przyłożył się bardziej do pracy. Plus tradycyjnego (czyt. nudnego) designu małego Seata jest taki, że auto wolno się starzeje.

Zmiany na lepsze nastąpiły w 2000 roku, kiedy to hiszpańska marka zadecydowała się przeprowadzić facelifting Arosy. Wyraźnych zmian doczekał się przód, tył i lampy. Można powiedzieć, że właśnie tak mały Seat powinien wyglądać od początku. Arosa zyskała na zadziorności, wyostrzyło się jej spojrzenie dzięki bardziej fantazyjnym reflektorom i znanemu z Seatów potrójnemu grillowi. Poliftingowy Seat Arosa z przodu wygląda zupełnie jak mniejsza Ibiza trzeciej generacji. Zmiany z tyłu, mimo że mniej rewolucyjne, również wyszły na dobre. Wnętrze w bogatszych wersjach wyposażenia mogło się podobać. Znajdowało się tam kilka detali, jak np. okrągłe nawiewy powietrza w konsoli środkowej, na których można było zawiesić oko.

Projekt Seata otrzymał dwie nagrody: Golden Steering Wheel (w 1997 roku) i Utilitário do Ano przyznaną w 1998 roku w Portugalii.

Produkcja Seata Arosy zakończyła się w 2005 roku. Za jego następcę może być uważany zaprezentowany w 2011 roku Seat Mii - bliźniak Volkwagena up!.

4.41
Ocena na postawie 39 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Seat Arosa

Inne modele SEAT

A - Inne modele

Oceny użytkowników (9)

Seat Arosa: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Używany Seat Arosa – awarie i problemy

... gotówki na Opla Adama, Volkswagena Up! czy na Fiata 500, macie do wyboru jeszcze propozycję za kilka tysięcy złotych. Chodzi oczywiście o Seata Arosa. ... Używany Seat Arosa – historia modelu Seat Arosa (6H) został zaprezentowany w 1997 roku na ...

dawno temu

Seat Tarraco debiutuje w wersji FR oraz jako mocna hybryda plug-in

... Na kilka dni przed startem salonu we Frankfurcie Seat oficjalnie pochwalił się dwiema nowymi wersjami modelu Tarraco - usportowioną odmianą FR oraz hybrydą typu plug-in, która będzie najmocniejszą wersją w gamie. ... SUV-em - nowa wersja ...

3 miesiące temu

SEAT i CUPRA na targach Poznań Motor Show

... Podczas tegorocznego Poznań Motor Show hiszpański producent już po raz drugi prezentuje swoje samochody na dwóch oddzielnych stanowiskach - SEAT i CUPRA. ... SEAT, który przyzwyczaił nas już do prezentowania swoich samochodów w otoczce ...

8 miesięcy temu

Akcje serwisowe - Škoda, Seat, Audi i Mercedes z problemami

... Cztery marki - Škoda, Seat, Audi i Mercedes wezwą swoich klientów do warsztatów w związku z akcjami serwisowymi. Problem dotyczy 9 modeli aut w ilości kilku tysięcy egzemplarzy. ... Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że ...

3 miesiące temu

Seat Tarraco 2.0 EcoTSI: ostudzone emocje

... Nowy Seat chce wyróżnić się charakternymi rozwiązaniami, które potwierdzą jego południowe pochodzenie. Pod skórą dalej jest jednak do bólu poprawnym wytworem Grupy Volkswagen. Ostatecznie flagowy model hiszpańskiej marki jest kolejnym ...

7 miesięcy temu

Nowości SEAT-a i CUPRA na Salonie Genewskim

... Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, SEAT przedstawił swoją wizję e-mobilności, prezentując trzy koncepcyjne samochody. Miejski dwuosobowy Minimó, elektryczny el-Born ... ^^^Na początek przyjżyjmy się najbardziej intrygującemu z ...

8 miesięcy temu

Nowy Seat Tarraco - (nieco) spóźniona ofensywa z Hiszpanii

... Już niedługo do salonów Seata wjedzie zupełnie nowy model o nazwie Tarraco. Zamyka on rozwój hiszpańskiej rodziny SUV-ów i ma pozwolić Seatowi na przyciągnięcie nowych klientów, ale… nie bardzo rozumiem dlaczego miałbym go wybrać na tle ...

11 miesięcy temu

Seat Minimó - lek na wszystkie bolączki zatłoczonych miast

... Za dużo samochodów. Za mało miejsc parkingowych. Smog. To wszystko, to potężne problemy wielu współczesnych metropolii. Seat przedstawił koncepcję remedium. Rozwiązanie problemów jest malutkie i nazywa się Minimó. ... po wykonaniu porannego ...

9 miesięcy temu

Seat Ateca FR 2.0 TSI: najmocniejsza i najlepsza

... Ma 190 KM mocy i do setki przyspiesza w 7 sekund. Seat Ateca FR prowadzi się świetnie, ale jest nie tylko sportowy. Zaskakuje wszechstronnością i niskim zużyciem paliwa. Ma tylko jedną większą wadę, ale jest ona opcją. ... 1938Seat Ateca FR 2.0 ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie