Peugeot Expert (I)

Generacja
Peugeot Expert (I)

Peugeot Expert to średniej wielkości samochód dostawczy produkowany we francuskim Hordain. Zaprezentowane w 1995 roku auto dzieliło bliźniaczą konstrukcję z modelem Scudo marki Fiat oraz Citroënem Jumpy. Pojazdy różniły się w zasadzie wyłącznie logotypami. Expert powstał na bazie eurovana Peugeota 806, który także był siostrzanym projektem z Citroënem Evasion i Fiatem Ulysse.

Wspólny wytwór koncernu PSA i Fiat świetnie przyjął się na rynku. Był to nieznany dotychczas segment, który w gamie producenta plasował się między modelem Partner a dużym Boxerem. Podobnie jak mniejszy model Expert oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych. Od furgona w kilku wariantach przeszklenia i o trzech długościach, przez odmianę osobowo-towarową, po w pełni funkcjonalne i rodzinne kombi.

Uniwersalny Peugeot charakteryzował się nowoczesną jak na połową lat 90. sylwetką. Łączył toporną francuską stylistykę z krągłościami, które wkrótce opanowały rynek na dobre. Z przodu wyróżniały się reflektory – nieduże względem całej kubatury nadwozia. Pomiędzy lampy wkomponowano niewielką atrapę chłodnicy z małym logo producenta. Elementem charakterystycznym pierwszej odsłony Peugeota Expert była mocno pochylona i długa szyba, dobrze rozświetlająca wnętrze i pozwalająca bezpiecznie manewrować dużym pojazdem.

Profil samochodu najbardziej zdradzał pierwotne przeznaczenie - prostokątne okna boczne ewidentnie nawiązywały do tych stosowanych we w pełni towarowym modelu Boxer. Tylna część auta nie zachwycała niczym szczególnym - prostokątne pionowe okna, klamka w takim samym układzie oraz małe lampy były jedynymi elementami stylistycznymi dostawczego auta z Francji.

W zależności od wersji na pokład Peugeota Expert można było załadować od 660 kg do 985 kg, dzięki czemu zwinne dostawcze auto świetnie spisywało się w roli pomocnika w małym przedsiębiorstwie. Na jego korzyść przemawiała również objętość przestrzeni ładunkowej, wynosząca od 4 do 5 m³. Modele osobowo-towarowe i typowo pasażerskie mogły przetransportować od 5 do nawet 9 osób.

Tak szeroki wachlarz zadań, które Expert mógł wykonać, udało się uzyskać głównie dzięki zewnętrznym wymiarom, które w podstawowej odmianie wynosiły 4440 x 1810 x 1940 mm. W ofercie były również wersje o długości 4524 mm i 4922 mm. Dostęp do kabiny ułatwiały rozsuwane drzwi boczne z prawej strony (opcjonalnie również lewe).

Wnętrze Experta I nie rozpieszczało niczym szczególnym. W oko wpadała konsola centralna oparta na motywie trójkąta, gdzie ulokowano drążek zmiany biegów oraz guziki obsługujące ogrzewanie szyb i nawiewów. Uwagę zwracał także daszek zegarów, który przeciągał się aż do połowy kokpitu, okrywając również centralnie umieszczone nawiewy. W wyposażeniu Peugeota można było spotkać co najwyżej elektrykę szyb, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz czy dwie poduszki powietrzne.

W 2004 roku Peugeot Expert pierwszej generacji doczekał się kilku modernizacji. Zmieniły się przede wszystkim elementy nadwozia. Przemodelowano przednie lampy i atrapę chłodnicy (od tej chwili z dużym logo firmy). Z tyłu, nad otwieranymi na boki skrzydłowymi drzwiami, umiejscowiono trzecie światło stop.

Do napędu Peugeota Expert I przez 9 lat produkcji służyło 7 jednostek napędowych. Wśród benzynowych silników w katalogu można było odnaleźć motor 1,6 (79 KM), a od 2000 roku także 2,0 (136 KM). Diesle były reprezentowane przez silniki 1,9 l (69 KM), 1,9TD (90 KM, od 1996 roku - 92 KM), a od 1999 roku również 2,0 HDi w dwóch wariantach mocy: 94 KM i 109 KM. Moc na koła przednie była przekazywana przez 5-biegową skrzynię manualną lub bardzo rzadko spotykany 4-stopniowy automat.

4.48
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Peugeot Expert (I): newsy, testy i recenzje

Peugeot 2008 liderem europejskiej sprzedaży. Golf poza dziesiątką

... Kolejny miesiąc, kolejny nowy lider sprzedaży w Europie. Kryzys półprzewodnikowy wywrócił rynek do góry nogami co prowadzi do zaskakujących rezultatów. Październikowym hitem okazał się Peugeot 2008, a Volkswagen Golf wypadł poza top 10. ... . Po ...

tydzień temu

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 3: Concept 13

Pierwsza jazda: Peugeot 308 - więcej, lepiej, drożej

... Wyżej pozycjonowany, lepiej wykonany, przyciągający wzrok stylistyką nadwozia – taki pomysł na Peugeota 308 mają Francuzi. Poprawili oni bolączki poprzednika, ale poza charakterystycznymi kreskami nadwozia i wnętrza, 308 nie oferuje dużo więcej ...

3 miesiące temu

Peugeot 406 to ulubieniec taksówkarzy. Auto nie do zdarcia

... Jakie auta wymieni taksówkarz zapytany o najlepsze do swojej pracy? Stare mercedesy i Peugeota 406. Francuski model, znany również z filmu "Taxi", w przeciwieństwie do niemieckiego, nie jest poszukiwanym klasykiem. Nadal można go kupić tanio i ...

3 miesiące temu

Test: Peugeot 508 PSE - chuligan z trzema paskami

... Oto Peugeot 508 stworzony przez Peugeot Sport Enginereed. Samochód, którego znakiem rozpoznawczym są trzy ukośnie ułożone, neonowo zielone paski, imitujące ślady pazurów. Ja jednak uważam, że ten znak może kojarzyć się z czymś innym. ... Peugeot ...

6 miesięcy temu

Test: Peugeot 5008 – czy faktycznie ma coś z premium?

... Peugeot chce być postrzegany jako marka z wyższej półki. Oczywiście samozwańcze przyczepianie sobie łatki "premium" przez nawet największych mistrzów marketingu nie przyniesie efektu. Jeżdżąc dużym ... SUV-em 5008 chciałem się przekonać, czy ...

7 miesięcy temu

Znamy 7 finalistów Car Of The Year. 6 z nich to elektryki

... Popularność aut elektrycznych stale rośnie, ale mimo to chyba nikt nie spodziewał się aż tak licznej reprezentacji tej grupy w finale konkursu Car Of The Year. Jedynym spalinowym samochodem z wyłonionej siódemki jest nowy Peugeot 308. ... iV ...

3 dni temu

Nowy Peugeot 308 SW jest drogi. Znamy polskie ceny

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi, które kusi atrakcyjnym wyglądem i przestronnym wnętrzem. Jak przystało na współczesnego peugeota, 308 SW nie jest jednak tanie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć ponad 90 tys. zł. Topowe kosztują 2 razy ...

4 miesiące temu

Nowy Peugeot Expert (2016) - premiera

... Do tej pory była to tylko zapowiedź, teraz Peugeot prezentuje oficjalnie swój najnowszy, lekki pojazd użytkowy o znanej doskonale nazwie Expert. To auto nowej generacji, które już miało swoją premierę jako Toyota Proace. ... tylko z automatem ...

dawno temu

Peugeot 5008 - van na sterydach

... Ciężko jest stworzyć samochód, który połączy wiele cech w jedną całość, bo zwykle jest tak, że coś otrzymujemy kosztem czegoś innego. Wydaje się jednak, że Peugeotowi się udało. Oto auto, które łączy w sobie zarówno właściwości SUVA jak i ...

8 miesięcy temu

Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem

... Nie ukrywa roboczego charakteru, ale może być całkiem sensownym rozwiązaniem dla większej rodziny. Peugeot Rifter nie zdobędzie nagrody za innowacyjne rozwiązania, jest za to połączeniem sprawdzonych składników. Niestety, jak to w ostatnim ...

4 miesiące temu

Peugeot ogłosił skład kierowców WEC. Wśród nich 3 gwiazdy F1

... O tym, że Peugeot powróci do LeMans wiadomo nie od dziś. Niedawno poznaliśmy zapowiedź bolidu francuskiego zespołu, a teraz dowiedzieliśmy się, kto go poprowadzi. Wśród sześciu kierowców Peugeot Sport, aż 3 pochodzi ze świata Formuły 1. ... ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie