Peugeot Expert (I)

Generacja
Peugeot Expert (I)

Peugeot Expert to średniej wielkości samochód dostawczy produkowany we francuskim Hordain. Zaprezentowane w 1995 roku auto dzieliło bliźniaczą konstrukcję z modelem Scudo marki Fiat oraz Citroënem Jumpy. Pojazdy różniły się w zasadzie wyłącznie logotypami. Expert powstał na bazie eurovana Peugeota 806, który także był siostrzanym projektem z Citroënem Evasion i Fiatem Ulysse.

Wspólny wytwór koncernu PSA i Fiat świetnie przyjął się na rynku. Był to nieznany dotychczas segment, który w gamie producenta plasował się między modelem Partner a dużym Boxerem. Podobnie jak mniejszy model Expert oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych. Od furgona w kilku wariantach przeszklenia i o trzech długościach, przez odmianę osobowo-towarową, po w pełni funkcjonalne i rodzinne kombi.

Uniwersalny Peugeot charakteryzował się nowoczesną jak na połową lat 90. sylwetką. Łączył toporną francuską stylistykę z krągłościami, które wkrótce opanowały rynek na dobre. Z przodu wyróżniały się reflektory – nieduże względem całej kubatury nadwozia. Pomiędzy lampy wkomponowano niewielką atrapę chłodnicy z małym logo producenta. Elementem charakterystycznym pierwszej odsłony Peugeota Expert była mocno pochylona i długa szyba, dobrze rozświetlająca wnętrze i pozwalająca bezpiecznie manewrować dużym pojazdem.

Profil samochodu najbardziej zdradzał pierwotne przeznaczenie - prostokątne okna boczne ewidentnie nawiązywały do tych stosowanych we w pełni towarowym modelu Boxer. Tylna część auta nie zachwycała niczym szczególnym - prostokątne pionowe okna, klamka w takim samym układzie oraz małe lampy były jedynymi elementami stylistycznymi dostawczego auta z Francji.

W zależności od wersji na pokład Peugeota Expert można było załadować od 660 kg do 985 kg, dzięki czemu zwinne dostawcze auto świetnie spisywało się w roli pomocnika w małym przedsiębiorstwie. Na jego korzyść przemawiała również objętość przestrzeni ładunkowej, wynosząca od 4 do 5 m³. Modele osobowo-towarowe i typowo pasażerskie mogły przetransportować od 5 do nawet 9 osób.

Tak szeroki wachlarz zadań, które Expert mógł wykonać, udało się uzyskać głównie dzięki zewnętrznym wymiarom, które w podstawowej odmianie wynosiły 4440 x 1810 x 1940 mm. W ofercie były również wersje o długości 4524 mm i 4922 mm. Dostęp do kabiny ułatwiały rozsuwane drzwi boczne z prawej strony (opcjonalnie również lewe).

Wnętrze Experta I nie rozpieszczało niczym szczególnym. W oko wpadała konsola centralna oparta na motywie trójkąta, gdzie ulokowano drążek zmiany biegów oraz guziki obsługujące ogrzewanie szyb i nawiewów. Uwagę zwracał także daszek zegarów, który przeciągał się aż do połowy kokpitu, okrywając również centralnie umieszczone nawiewy. W wyposażeniu Peugeota można było spotkać co najwyżej elektrykę szyb, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz czy dwie poduszki powietrzne.

W 2004 roku Peugeot Expert pierwszej generacji doczekał się kilku modernizacji. Zmieniły się przede wszystkim elementy nadwozia. Przemodelowano przednie lampy i atrapę chłodnicy (od tej chwili z dużym logo firmy). Z tyłu, nad otwieranymi na boki skrzydłowymi drzwiami, umiejscowiono trzecie światło stop.

Do napędu Peugeota Expert I przez 9 lat produkcji służyło 7 jednostek napędowych. Wśród benzynowych silników w katalogu można było odnaleźć motor 1,6 (79 KM), a od 2000 roku także 2,0 (136 KM). Diesle były reprezentowane przez silniki 1,9 l (69 KM), 1,9TD (90 KM, od 1996 roku - 92 KM), a od 1999 roku również 2,0 HDi w dwóch wariantach mocy: 94 KM i 109 KM. Moc na koła przednie była przekazywana przez 5-biegową skrzynię manualną lub bardzo rzadko spotykany 4-stopniowy automat.

4.48
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Peugeot Expert (I): newsy, testy i recenzje

Peugeot wraca do LeMans z nowym, hybrydowym bolidem

... Peugeot to marka z bardzo bogatą historią startów w wyścigach wytrzymałościowych, która pożegnała się z 24-godzinnym wyścigiem LeMans w 2011 roku. Dwa lata wcześniej, w 2009 roku zwyciężyła ... dowolnej konfiguracji silnika, podejrzewamy, że ...

3 dni temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Mocne, ale drogie. Peugeot wycenił hybrydowe wersje modeli 508 i 3008

... Polski oddział Peugeota rozpoczął przyjmowanie zamówień na modele 508 i 3008 z hybrydowym napędem typu plug-in. Auta imponują możliwościami oraz mocą, lecz nie należą do najtańszych. ... Modele 3008 i 508 PHEV pełnią w ofercie Peugeota dwie role ...

miesiąc temu

Peugeot uzupełnia ofertę o mocne modele 508 Hybrid i 3008 GT Hybrid4

... Niemiecki oddział Peugeota uzupełnił swoją ofertę o hybrydowe wersje modeli 508 oraz 3008. Niebawem powinny się one pojawić także na polskim rynku. Czy stanowią ciekawą ofertę? Ile trzeba będzie za nie zapłacić? ... napędem potrzebuje średnio ...

2 miesiące temu

Peugeot e-208 już z możliwością wstępnej rezerwacji w Polsce

... Nie wiemy, kiedy wystartuje oficjalna sprzedaż Peugeota e-208. Póki co trudno wypowiadać się też na temat ostatecznej ceny. Mimo to, francuskiego elektryka można już wstępnie rezerwować. Koszt? Zaledwie 208 zł. ... Nietrudno odnieść wrażenie, że ...

3 miesiące temu

Peugeot 3008 w terenowym wydaniu przemierza Wietnam

... Peugeot 3008 to typowy przedstawiciel segmentu kompaktowych crossoverów. Takie auta mimo sporego prześwitu i masywnej karoserii rzadko zjeżdżają z utwardzonych szlaków. Brytyjski oddział marki udowodnił jednak, że auto całkiem nieźle radzi sobie ...

3 miesiące temu

Peugeot 208 tańszy od Opla Corsy. Tego się nie spodziewaliśmy

... Peugeot w Grupie PSA jest wyżej pozycjonowaną marką niż Citroën i Opel, dlatego nie zdziwiłaby mnie wyższa cena 208 od niedawno pokazanej Corsy. Jednak Francuzi zaskoczyli. ... z klimą kosztuje 54 950 zł. Ku mojemu zaskoczeniu, polski importer ...

3 miesiące temu

Sportowy Peugeot 508 już w drodze. Będzie mocną hybrydą

... Najnowsza odsłona Peugeota 508 spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem klientów. Niepowtarzalny, emocjonujący design, bogate wyposażenie i wysoki komfort kuszą. Brakuje tylko naprawdę mocnego napędu. Niebawem jednak ma się to zmienić. ... osi ...

6 miesięcy temu

Nowy Peugeot Expert (2016) - premiera

... Do tej pory była to tylko zapowiedź, teraz Peugeot prezentuje oficjalnie swój najnowszy, lekki pojazd użytkowy o znanej doskonale nazwie Expert. To auto nowej generacji, które już miało swoją premierę jako Toyota Proace. ... tylko z automatem ...

dawno temu

Nowy Peugeot 208 wyciekł i wygląda fantastycznie

... Premiera nowego Peugeota 208 jest planowana na targi w Genewie, ale auto możemy zobaczyć już teraz. Do sieci wyciekły jego oficjalne zdjęcia. Wyglądem nawiązuje do większych modeli producenta. ... Kły jak w nowym 508, tylny pas świateł jak w ...

9 miesięcy temu

Używany Peugeot 407 1,6 HDI – czy warto kupić takiego francuza?

... Peugeot 407 zastąpił w pewnym sensie bardzo dobry model 406. Jednak nie jest już tak praktycznym, tanim w eksploatacji samochodem klasy średniej z dużą ilością miejsca wewnątrz. Francuzi stworzyli coś bardziej wyrafinowanego, ale mniej ...

4 miesiące temu

Tak, nowy Peugeot 208 na żywo też jest świetny

... Najpierw Peugeot 208 wyciekł, potem zobaczyliśmy jego oficjalne zdjęcia. Ciągle były to jednak tylko fotografie prasowe, które nie zawsze oddają faktyczny wygląd auta. W przypadku malucha z Francji tak nie jest - 208 na żywo prezentuje się ...

9 miesięcy temu

Peugeot 508 SW BlueHDI 180 GT: wariant rodzinny, prawie idealny

... Peugeot 508 to niewątpliwie jedno z najładniejszych aut klasy średniej, a podczas testu okazał się również bardzo wygodny i świetny w trasie. Teraz sprawdziłem wariant rodzinny, czyli kombi. Bo raczej tego modelu nie widzę we flotach. ... jeżdżą ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie