Peugeot Expert (I)

Generacja
Peugeot Expert (I)

Peugeot Expert to średniej wielkości samochód dostawczy produkowany we francuskim Hordain. Zaprezentowane w 1995 roku auto dzieliło bliźniaczą konstrukcję z modelem Scudo marki Fiat oraz Citroënem Jumpy. Pojazdy różniły się w zasadzie wyłącznie logotypami. Expert powstał na bazie eurovana Peugeota 806, który także był siostrzanym projektem z Citroënem Evasion i Fiatem Ulysse.

Wspólny wytwór koncernu PSA i Fiat świetnie przyjął się na rynku. Był to nieznany dotychczas segment, który w gamie producenta plasował się między modelem Partner a dużym Boxerem. Podobnie jak mniejszy model Expert oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych. Od furgona w kilku wariantach przeszklenia i o trzech długościach, przez odmianę osobowo-towarową, po w pełni funkcjonalne i rodzinne kombi.

Uniwersalny Peugeot charakteryzował się nowoczesną jak na połową lat 90. sylwetką. Łączył toporną francuską stylistykę z krągłościami, które wkrótce opanowały rynek na dobre. Z przodu wyróżniały się reflektory – nieduże względem całej kubatury nadwozia. Pomiędzy lampy wkomponowano niewielką atrapę chłodnicy z małym logo producenta. Elementem charakterystycznym pierwszej odsłony Peugeota Expert była mocno pochylona i długa szyba, dobrze rozświetlająca wnętrze i pozwalająca bezpiecznie manewrować dużym pojazdem.

Profil samochodu najbardziej zdradzał pierwotne przeznaczenie - prostokątne okna boczne ewidentnie nawiązywały do tych stosowanych we w pełni towarowym modelu Boxer. Tylna część auta nie zachwycała niczym szczególnym - prostokątne pionowe okna, klamka w takim samym układzie oraz małe lampy były jedynymi elementami stylistycznymi dostawczego auta z Francji.

W zależności od wersji na pokład Peugeota Expert można było załadować od 660 kg do 985 kg, dzięki czemu zwinne dostawcze auto świetnie spisywało się w roli pomocnika w małym przedsiębiorstwie. Na jego korzyść przemawiała również objętość przestrzeni ładunkowej, wynosząca od 4 do 5 m³. Modele osobowo-towarowe i typowo pasażerskie mogły przetransportować od 5 do nawet 9 osób.

Tak szeroki wachlarz zadań, które Expert mógł wykonać, udało się uzyskać głównie dzięki zewnętrznym wymiarom, które w podstawowej odmianie wynosiły 4440 x 1810 x 1940 mm. W ofercie były również wersje o długości 4524 mm i 4922 mm. Dostęp do kabiny ułatwiały rozsuwane drzwi boczne z prawej strony (opcjonalnie również lewe).

Wnętrze Experta I nie rozpieszczało niczym szczególnym. W oko wpadała konsola centralna oparta na motywie trójkąta, gdzie ulokowano drążek zmiany biegów oraz guziki obsługujące ogrzewanie szyb i nawiewów. Uwagę zwracał także daszek zegarów, który przeciągał się aż do połowy kokpitu, okrywając również centralnie umieszczone nawiewy. W wyposażeniu Peugeota można było spotkać co najwyżej elektrykę szyb, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz czy dwie poduszki powietrzne.

W 2004 roku Peugeot Expert pierwszej generacji doczekał się kilku modernizacji. Zmieniły się przede wszystkim elementy nadwozia. Przemodelowano przednie lampy i atrapę chłodnicy (od tej chwili z dużym logo firmy). Z tyłu, nad otwieranymi na boki skrzydłowymi drzwiami, umiejscowiono trzecie światło stop.

Do napędu Peugeota Expert I przez 9 lat produkcji służyło 7 jednostek napędowych. Wśród benzynowych silników w katalogu można było odnaleźć motor 1,6 (79 KM), a od 2000 roku także 2,0 (136 KM). Diesle były reprezentowane przez silniki 1,9 l (69 KM), 1,9TD (90 KM, od 1996 roku - 92 KM), a od 1999 roku również 2,0 HDi w dwóch wariantach mocy: 94 KM i 109 KM. Moc na koła przednie była przekazywana przez 5-biegową skrzynię manualną lub bardzo rzadko spotykany 4-stopniowy automat.

4.48
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Peugeot Expert (I): newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie