Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Peugeot Expert (I)

Generacja
Peugeot Expert (I)

Peugeot Expert to średniej wielkości samochód dostawczy produkowany we francuskim Hordain. Zaprezentowane w 1995 roku auto dzieliło bliźniaczą konstrukcję z modelem Scudo marki Fiat oraz Citroënem Jumpy. Pojazdy różniły się w zasadzie wyłącznie logotypami. Expert powstał na bazie eurovana Peugeota 806, który także był siostrzanym projektem z Citroënem Evasion i Fiatem Ulysse.

Wspólny wytwór koncernu PSA i Fiat świetnie przyjął się na rynku. Był to nieznany dotychczas segment, który w gamie producenta plasował się między modelem Partner a dużym Boxerem. Podobnie jak mniejszy model Expert oferowany był w kilku wersjach nadwoziowych. Od furgona w kilku wariantach przeszklenia i o trzech długościach, przez odmianę osobowo-towarową, po w pełni funkcjonalne i rodzinne kombi.

Uniwersalny Peugeot charakteryzował się nowoczesną jak na połową lat 90. sylwetką. Łączył toporną francuską stylistykę z krągłościami, które wkrótce opanowały rynek na dobre. Z przodu wyróżniały się reflektory – nieduże względem całej kubatury nadwozia. Pomiędzy lampy wkomponowano niewielką atrapę chłodnicy z małym logo producenta. Elementem charakterystycznym pierwszej odsłony Peugeota Expert była mocno pochylona i długa szyba, dobrze rozświetlająca wnętrze i pozwalająca bezpiecznie manewrować dużym pojazdem.

Profil samochodu najbardziej zdradzał pierwotne przeznaczenie - prostokątne okna boczne ewidentnie nawiązywały do tych stosowanych we w pełni towarowym modelu Boxer. Tylna część auta nie zachwycała niczym szczególnym - prostokątne pionowe okna, klamka w takim samym układzie oraz małe lampy były jedynymi elementami stylistycznymi dostawczego auta z Francji.

W zależności od wersji na pokład Peugeota Expert można było załadować od 660 kg do 985 kg, dzięki czemu zwinne dostawcze auto świetnie spisywało się w roli pomocnika w małym przedsiębiorstwie. Na jego korzyść przemawiała również objętość przestrzeni ładunkowej, wynosząca od 4 do 5 m³. Modele osobowo-towarowe i typowo pasażerskie mogły przetransportować od 5 do nawet 9 osób.

Tak szeroki wachlarz zadań, które Expert mógł wykonać, udało się uzyskać głównie dzięki zewnętrznym wymiarom, które w podstawowej odmianie wynosiły 4440 x 1810 x 1940 mm. W ofercie były również wersje o długości 4524 mm i 4922 mm. Dostęp do kabiny ułatwiały rozsuwane drzwi boczne z prawej strony (opcjonalnie również lewe).

Wnętrze Experta I nie rozpieszczało niczym szczególnym. W oko wpadała konsola centralna oparta na motywie trójkąta, gdzie ulokowano drążek zmiany biegów oraz guziki obsługujące ogrzewanie szyb i nawiewów. Uwagę zwracał także daszek zegarów, który przeciągał się aż do połowy kokpitu, okrywając również centralnie umieszczone nawiewy. W wyposażeniu Peugeota można było spotkać co najwyżej elektrykę szyb, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz czy dwie poduszki powietrzne.

W 2004 roku Peugeot Expert pierwszej generacji doczekał się kilku modernizacji. Zmieniły się przede wszystkim elementy nadwozia. Przemodelowano przednie lampy i atrapę chłodnicy (od tej chwili z dużym logo firmy). Z tyłu, nad otwieranymi na boki skrzydłowymi drzwiami, umiejscowiono trzecie światło stop.

Do napędu Peugeota Expert I przez 9 lat produkcji służyło 7 jednostek napędowych. Wśród benzynowych silników w katalogu można było odnaleźć motor 1,6 (79 KM), a od 2000 roku także 2,0 (136 KM). Diesle były reprezentowane przez silniki 1,9 l (69 KM), 1,9TD (90 KM, od 1996 roku - 92 KM), a od 1999 roku również 2,0 HDi w dwóch wariantach mocy: 94 KM i 109 KM. Moc na koła przednie była przekazywana przez 5-biegową skrzynię manualną lub bardzo rzadko spotykany 4-stopniowy automat.

4.48
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Peugeot Expert (I): newsy, testy i recenzje

Tadeusz Jelec o pierwszym elektrycznym aucie polskiej produkcji

Używany Peugeot 308 II - dobry kompakt z dieslem

... Peugeot 308 drugiej generacji to typowy francuz, który boryka się z drobnymi usterkami elektryki. Niższa cena niż porównywalnego Golfa VII zachęca do zakupu, ale zniechęcić może przekombinowane ... Samochód zadebiutował w 2013 r., czyli rok po ...

miesiąc temu

Peugeot 308 po zmianach na rok 2020. Polskie ceny modelu

... Choć już najwyższa pora na kolejną generację, Peugeot postanowił wprowadzić ostatnie poprawki w swoim kompakcie. 308 zyskał bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz zegary I-Cockpit 3D. Zmiany wpłynęły na ceny. Ile trzeba zapłacić za ...

2 miesiące temu

Peugeot 208 Rally4 to rajdówka dla każdego. Niestety nie jest tani

... Nowa generacja Peugeota 208 kontynuuje dorobek poprzednika także w motorsporcie. Specjalny oddział francuskiej marki znany pod nazwą Peugeot Sport pochwalił się właśnie modelem 208 Rally4 ... przez światowej sławy specjalistów, którzy na co ...

9 miesięcy temu

Peugeot e-2008 nie jest tani. Znamy ceny modelu w Polsce

... Elektryczny crossover Peugeota wjeżdża do polskich salonów i jak większość aut tego typu nie jest przesadnie tani. e-2008 kosztuje znacznie więcej niż jego typowo miejski brat e-208. Za podstawowy wariant zapłacimy grubo ponad 140 tys. zł. ... A ...

3 miesiące temu

Peugeot prezentuje zwiastun wyścigowego bolidu Le Mans

... Peugeot wraca do Le Mans - to już pewne. Francuska marka zamierza wystąpić w najsłynniejszym wyścigu świata w 2022 roku po 11 latach przerwy. Auto jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju i trudno ... stwierdzić, jak dokładnie będzie wyglądać. By ...

8 miesięcy temu

Nowy Peugeot Expert (2016) - premiera

... Do tej pory była to tylko zapowiedź, teraz Peugeot prezentuje oficjalnie swój najnowszy, lekki pojazd użytkowy o znanej doskonale nazwie Expert. To auto nowej generacji, które już miało swoją premierę jako Toyota Proace. ... tylko z automatem ...

dawno temu

Peugeot zrobił pickupa. Szkoda, że nie kupimy go w Polsce

... Peugeot Landtrek to zupełnie nowy gracz w coraz bardziej obleganym segmencie pickupów. Auto wygląda nieźle, a przy tym może pochwalić się imponującymi możliwościami przewozowymi, co w połączeniu ... o przyjemnej jak na pickupa prezencji skrywa ...

6 miesięcy temu

Test: Peugeot 2008 GT - nietuzinkowość ma swoją (wysoką) cenę

... Polacy uwielbiają samochody segmentu B, a crossovery oparte na ich platformach z każdym rokiem zyskują zwolenników. Peugeot 2008 nigdy jednak nie był hitem sprzedaży w naszym kraju. Po tygodniu spędzonym z nową generacją myślę, że mogłoby się to ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie