Peugeot 205

Model
Peugeot 205 Zobacz 7 zdjęć

Peugeot 205

Peugeot 205 to typowy przedstawiciel segmentu B z lat 80. Zaprezentowanie prototypu studyjnego o nazwie M24 zwiastowało w 1981 roku wprowadzenie nowego modelu do produkcji. Przedstawiony dwa lata później gotowy pojazd nazwano 205. Zastąpił on model 104, produkowany od 1972 roku. Małe auto przestano dystrybuować w Europie w 1983, jednak we Francji było składane jako niszowy kompakt jeszcze przez 5 lat.

Peugeot 205 uważany jest za przełomowy model marki. Sam fakt, że sprzedał się w liczbie przeszło 5,3 miliona egzemplarzy, może świadczyć o tym, że rynek był żądny takiego auta. Chodziło jednak bardziej o odbudowę reputacji finansowej firmy. Peugeot w latach 70. uchodził za markę niewypłacalną i mocno zadłużoną, potrafiącą wytwarzać wyłącznie potężne limuzyny.

Design samochodu nie porywał - był nowoczesny jak na swoje lata, jednak niczego nowego w ówczesnej stylistyce nie wprowadził. Okazało się jednak, że rynek przyjął go bardzo ciepło. 205 było pierwszym autem opracowanym przy współpracy inżynierów marki Simca, którą Peugeot przejął w 1978 roku. Doświadczenie konstruktorów w produkcji małych hatchbacków się przydało. 205 wytwarzany był początkowo jako 3- i 5-drzwiowy kompakt. W marcu 1986 roku do oferty dołączył lubiany przez sympatyków marki kabriolet. Niewielki hatchback liczył 3705 mm długości, 1572 mm szerokości oraz 1350 mm wysokości. Auto o rozstawie osi sięgającym 2420 mm ważyło w zależności od wersji od 720 do nieco ponad 900 kg.

Zliczenie wszystkich wersji silnikowych, a przede wszystkim wyposażeniowych oraz edycji limitowanych jest nie lada wyzwaniem. Początkowo 205 (wyłącznie 5-drzwiowe) zaopatrywane było w motory pochodzące jeszcze z poprzednika. Ich konstrukcja sięgała wczesnych lat 70., dlatego zdecydowano się odświeżyć gamę silnikową. Najpopularniejszymi wersjami były GE, GL, GR, SR oraz GT z jednostkami, których moc wahała się od 45 do 80 KM.

W 1984 roku na rynek została wypuszczona limitowana edycja Lacoste, która liczyła 1000 egzemplarzy. Chwilę potem świat przywitało 200 sztuk 205 T16, skonstruowanego przy współpracy z marką Talbot, głównie dla homologacji rajdowej wersji auta. Doładowany wóz o napędzanych obu osiach rozwijał aż 200 KM, co przy niskiej wadze czyniło z niego cywilną wyścigówkę. W międzyczasie pojawiła się wersja GTi (w kilku wariantach mocy w ciągu lat), która była tańszym odpowiednikiem T16 i generowała 105 KM. Model ten uznawany jest dzisiaj za jeden z najbardziej kultowych.

Rok 1984 był przełomowy - pojawił się wówczas pierwszy silnik wysokoprężny o pojemności 1,8 l. 60-konny motor montowany był w autach o oznaczeniach GLD, GRD i SRD. Kolejny rok produkcji to wprowadzenie 3-drzwiowej odmiany, której nazwy rozpoczynała literka X. Dla modeli benzynowych przewidziano XE, XL, XR i XT, a dla diesli XLD, XRD i XAD.

Peugeot 205 miał rzeszę wielbicieli. Producent lubił więc wypuszczać coraz to nowe limitowane edycje. Przez 15 lat produkcji było ich aż 40, nie licząc równie obszernej bazowej gamy (ponad 30 wersji). Osobne oznaczenia miała odmiana Cabrio, stylizowana przez studio designerskie Pininfarina. Oznaczenie CT to auta z silnikiem 1,4 l. CTI to motor 1,6, a z biegiem czasu powstało także zubożone CJ (1.1), czy znana również z zamkniętego nadwozia limitowana edycja Roland Garros. Białym krukiem są dzisiaj auta o oznaczeniu CTi z silnikiem o pojemności 1,9 l i mocy przeszło 100 KM.

Od 1986 roku Peugeota 205 można było nabyć z automatyczną skrzynią biegów, a dwa lata później przeprowadzono niewielki, niemal niezauważalny lifting. W aucie zmieniła się deska rozdzielcza oraz lusterko zewnętrzne, a pod maskę trafiło kilka zmodernizowanych jednostek napędowych. W 1991 roku wprowadzono kolejne dyskretne zmiany, jak białe boczne kierunkowskazy czy przeniesienie światła cofania z klosza lampy w zderzak.

205 to także szereg sukcesów sportowych. Oprócz cywilnych odmian Rallye (103 KM), GTi (130 KM) czy T16 (200 KM) na szczycie sportowo-zawodowej kariery auta stało 205 T16 Evolution 2, które przy wadze 900 kg generowało moc dochodzącą do 450 KM. Peugeot 205 w latach 80. triumfował m.in. w Rajdzie Paryż Dakar oraz na licznych OS-ach, z Rajdowymi Mistrzostwami Świata na czele.

Samochód produkowany był do 1995 roku w niemal niezmienionej formie. Przeszedł zaledwie dwa niewielkie zabiegi liftingowe, które dotyczyły bardziej strony technicznej niż wizualnej. Karierę kochanego przez świat auta pogrzebały modele 106 oraz 306, które zastąpiły klasyczną 205.

3.74
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 205

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (30)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 205: newsy, testy i recenzje

Peugeot 3008 i 5008 po liftingu już dostępne. Polskie ceny modeli

... Peugeot 3008 i jego większy brat 5008 doczekały się odświeżonych wersji z nowocześniejszym przodem i bogatszym wyposażeniem. Właśnie poznaliśmy polskie ceny oraz specyfikację obu modeli. ... Obecna generacja Peugeota 3008 debiutowała w 2016 ...

3 tygodnie temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Peugeot Le Mans w zapowiedzi. W 2022 roku zobaczymy go na torze

... Nie od dziś wiadomo, że Peugeot zamierza powrócić do wyścigów WEC. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, stanie się to najwcześniej w 2022 roku. Bolid, który wystartuje wówczas w 24-godzinnym wyścigu LeMans, został właśnie oficjalnie ...

miesiąc temu

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020. Wnętrze Roku: Peugeot 2008

... Kategoria Wnętrza Roku przyniosła w tym roku kilka naprawdę ciekawych, odważnych i dobrze wykonanych kabin samochodów. Największe wrażenie wywarła na nas ta w nowym Peugeocie 2008. ... 38530 ^^^Podczas tegorocznej edycji plebiscytu Samochodu ...

2 miesiące temu

Transportował palmę w peugeocie partnerze. I to w pozycji pionowej

... Do niecodziennej sytuacji doszło w niemieckim Saarlouis. W pierwszy dzień sierpnia policja zatrzymała pewnego kierowcę z oryginalnym transportem. Postanowił on bowiem przewieźć ponad 4-metrową palmę. W peugeocie partnerze. W pionie. ... . W ...

3 miesiące temu

Peugeot 308 po zmianach na rok 2020. Polskie ceny modelu

... Choć już najwyższa pora na kolejną generację, Peugeot postanowił wprowadzić ostatnie poprawki w swoim kompakcie. 308 zyskał bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz zegary I-Cockpit 3D. Zmiany wpłynęły na ceny. Ile trzeba zapłacić za ...

4 miesiące temu

Peugeot 2008 - Nie nazywajcie go miejskim SUV'em!

... W tym filmie pokażemy Wam kolejny samochód z odświeżonej gamy modelowej Peugeot, który otrzymał charakterystyczne kły ledowe w przednim zderzaku. Model 2008 doczekał się już drugiej generacji ... , która urosła względem poprzednika oraz ...

2 miesiące temu

Używany Peugeot 308 II - dobry kompakt z dieslem

... Peugeot 308 drugiej generacji to typowy francuz, który boryka się z drobnymi usterkami elektryki. Niższa cena niż porównywalnego Golfa VII zachęca do zakupu, ale zniechęcić może przekombinowane ... Samochód zadebiutował w 2013 r., czyli rok po ...

4 miesiące temu

Test zimowych opon ADAC 2020. Rozmiar 205/55 R16 H

... automobilklub ADAC. Nasi sąsiedzi wzięli na warsztat opony w rozmiarze 205/55 R16, a więc często spotykane w starszych pojazdach klasy średniej, młodszych kompaktach czy nowych autach miejskich. Niemiecki ...

miesiąc temu

Peugeot e-2008 nie jest tani. Znamy ceny modelu w Polsce

... Elektryczny crossover Peugeota wjeżdża do polskich salonów i jak większość aut tego typu nie jest przesadnie tani. e-2008 kosztuje znacznie więcej niż jego typowo miejski brat e-208. Za podstawowy wariant zapłacimy grubo ponad 140 tys. zł. ... A ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie