Peugeot 205

Model
Peugeot 205 Zobacz 7 zdjęć

Peugeot 205

Peugeot 205 to typowy przedstawiciel segmentu B z lat 80. Zaprezentowanie prototypu studyjnego o nazwie M24 zwiastowało w 1981 roku wprowadzenie nowego modelu do produkcji. Przedstawiony dwa lata później gotowy pojazd nazwano 205. Zastąpił on model 104, produkowany od 1972 roku. Małe auto przestano dystrybuować w Europie w 1983, jednak we Francji było składane jako niszowy kompakt jeszcze przez 5 lat.

Peugeot 205 uważany jest za przełomowy model marki. Sam fakt, że sprzedał się w liczbie przeszło 5,3 miliona egzemplarzy, może świadczyć o tym, że rynek był żądny takiego auta. Chodziło jednak bardziej o odbudowę reputacji finansowej firmy. Peugeot w latach 70. uchodził za markę niewypłacalną i mocno zadłużoną, potrafiącą wytwarzać wyłącznie potężne limuzyny.

Design samochodu nie porywał - był nowoczesny jak na swoje lata, jednak niczego nowego w ówczesnej stylistyce nie wprowadził. Okazało się jednak, że rynek przyjął go bardzo ciepło. 205 było pierwszym autem opracowanym przy współpracy inżynierów marki Simca, którą Peugeot przejął w 1978 roku. Doświadczenie konstruktorów w produkcji małych hatchbacków się przydało. 205 wytwarzany był początkowo jako 3- i 5-drzwiowy kompakt. W marcu 1986 roku do oferty dołączył lubiany przez sympatyków marki kabriolet. Niewielki hatchback liczył 3705 mm długości, 1572 mm szerokości oraz 1350 mm wysokości. Auto o rozstawie osi sięgającym 2420 mm ważyło w zależności od wersji od 720 do nieco ponad 900 kg.

Zliczenie wszystkich wersji silnikowych, a przede wszystkim wyposażeniowych oraz edycji limitowanych jest nie lada wyzwaniem. Początkowo 205 (wyłącznie 5-drzwiowe) zaopatrywane było w motory pochodzące jeszcze z poprzednika. Ich konstrukcja sięgała wczesnych lat 70., dlatego zdecydowano się odświeżyć gamę silnikową. Najpopularniejszymi wersjami były GE, GL, GR, SR oraz GT z jednostkami, których moc wahała się od 45 do 80 KM.

W 1984 roku na rynek została wypuszczona limitowana edycja Lacoste, która liczyła 1000 egzemplarzy. Chwilę potem świat przywitało 200 sztuk 205 T16, skonstruowanego przy współpracy z marką Talbot, głównie dla homologacji rajdowej wersji auta. Doładowany wóz o napędzanych obu osiach rozwijał aż 200 KM, co przy niskiej wadze czyniło z niego cywilną wyścigówkę. W międzyczasie pojawiła się wersja GTi (w kilku wariantach mocy w ciągu lat), która była tańszym odpowiednikiem T16 i generowała 105 KM. Model ten uznawany jest dzisiaj za jeden z najbardziej kultowych.

Rok 1984 był przełomowy - pojawił się wówczas pierwszy silnik wysokoprężny o pojemności 1,8 l. 60-konny motor montowany był w autach o oznaczeniach GLD, GRD i SRD. Kolejny rok produkcji to wprowadzenie 3-drzwiowej odmiany, której nazwy rozpoczynała literka X. Dla modeli benzynowych przewidziano XE, XL, XR i XT, a dla diesli XLD, XRD i XAD.

Peugeot 205 miał rzeszę wielbicieli. Producent lubił więc wypuszczać coraz to nowe limitowane edycje. Przez 15 lat produkcji było ich aż 40, nie licząc równie obszernej bazowej gamy (ponad 30 wersji). Osobne oznaczenia miała odmiana Cabrio, stylizowana przez studio designerskie Pininfarina. Oznaczenie CT to auta z silnikiem 1,4 l. CTI to motor 1,6, a z biegiem czasu powstało także zubożone CJ (1.1), czy znana również z zamkniętego nadwozia limitowana edycja Roland Garros. Białym krukiem są dzisiaj auta o oznaczeniu CTi z silnikiem o pojemności 1,9 l i mocy przeszło 100 KM.

Od 1986 roku Peugeota 205 można było nabyć z automatyczną skrzynią biegów, a dwa lata później przeprowadzono niewielki, niemal niezauważalny lifting. W aucie zmieniła się deska rozdzielcza oraz lusterko zewnętrzne, a pod maskę trafiło kilka zmodernizowanych jednostek napędowych. W 1991 roku wprowadzono kolejne dyskretne zmiany, jak białe boczne kierunkowskazy czy przeniesienie światła cofania z klosza lampy w zderzak.

205 to także szereg sukcesów sportowych. Oprócz cywilnych odmian Rallye (103 KM), GTi (130 KM) czy T16 (200 KM) na szczycie sportowo-zawodowej kariery auta stało 205 T16 Evolution 2, które przy wadze 900 kg generowało moc dochodzącą do 450 KM. Peugeot 205 w latach 80. triumfował m.in. w Rajdzie Paryż Dakar oraz na licznych OS-ach, z Rajdowymi Mistrzostwami Świata na czele.

Samochód produkowany był do 1995 roku w niemal niezmienionej formie. Przeszedł zaledwie dwa niewielkie zabiegi liftingowe, które dotyczyły bardziej strony technicznej niż wizualnej. Karierę kochanego przez świat auta pogrzebały modele 106 oraz 306, które zastąpiły klasyczną 205.

3.74
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 205

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (30)

Przejdź do strony: 1 2

Peugeot 205: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 2: Manor House

Pierwsza jazda: Peugeot 308 - więcej, lepiej, drożej

... Wyżej pozycjonowany, lepiej wykonany, przyciągający wzrok stylistyką nadwozia – taki pomysł na Peugeota 308 mają Francuzi. Poprawili oni bolączki poprzednika, ale poza charakterystycznymi kreskami nadwozia i wnętrza, 308 nie oferuje dużo więcej ...

4 tygodnie temu

Peugeot 406 to ulubieniec taksówkarzy. Auto nie do zdarcia

... Jakie auta wymieni taksówkarz zapytany o najlepsze do swojej pracy? Stare mercedesy i Peugeota 406. Francuski model, znany również z filmu "Taxi", w przeciwieństwie do niemieckiego, nie jest poszukiwanym klasykiem. Nadal można go kupić tanio i ...

4 tygodnie temu

Test: Peugeot 508 PSE - chuligan z trzema paskami

... Oto Peugeot 508 stworzony przez Peugeot Sport Enginereed. Samochód, którego znakiem rozpoznawczym są trzy ukośnie ułożone, neonowo zielone paski, imitujące ślady pazurów. Ja jednak uważam, że ten znak może kojarzyć się z czymś innym. ... Peugeot ...

5 miesięcy temu

Test: Peugeot 5008 – czy faktycznie ma coś z premium?

... Peugeot chce być postrzegany jako marka z wyższej półki. Oczywiście samozwańcze przyczepianie sobie łatki "premium" przez nawet największych mistrzów marketingu nie przyniesie efektu. Jeżdżąc dużym ... SUV-em 5008 chciałem się przekonać, czy ...

6 miesięcy temu

Nowy Peugeot 308 SW jest drogi. Znamy polskie ceny

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi, które kusi atrakcyjnym wyglądem i przestronnym wnętrzem. Jak przystało na współczesnego peugeota, 308 SW nie jest jednak tanie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć ponad 90 tys. zł. Topowe kosztują 2 razy ...

2 miesiące temu

Peugeot 5008 - van na sterydach

... Ciężko jest stworzyć samochód, który połączy wiele cech w jedną całość, bo zwykle jest tak, że coś otrzymujemy kosztem czegoś innego. Wydaje się jednak, że Peugeotowi się udało. Oto auto, które łączy w sobie zarówno właściwości SUVA jak i ...

6 miesięcy temu

Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem

... Nie ukrywa roboczego charakteru, ale może być całkiem sensownym rozwiązaniem dla większej rodziny. Peugeot Rifter nie zdobędzie nagrody za innowacyjne rozwiązania, jest za to połączeniem sprawdzonych składników. Niestety, jak to w ostatnim ...

3 miesiące temu

Peugeot ogłosił skład kierowców WEC. Wśród nich 3 gwiazdy F1

... O tym, że Peugeot powróci do LeMans wiadomo nie od dziś. Niedawno poznaliśmy zapowiedź bolidu francuskiego zespołu, a teraz dowiedzieliśmy się, kto go poprowadzi. Wśród sześciu kierowców Peugeot Sport, aż 3 pochodzi ze świata Formuły 1. ... ...

8 miesięcy temu

Peugeot za ponad 300 tys. zł? 508 PSE debiutuje z polskim cennikiem

... Peugeot 508 PSE to nie tylko najmocniejszy, ale i najdroższy seryjny model w historii marki. Auto właśnie wjechało do polskich salonów z szaloną ceną. Na podstawową wersję musimy przygotować 302 tys. zł. Trzeba przyznać, że Francuzom nie brakuje ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie