Lancia Musa

Model
Lancia Musa Zobacz 5 zdjęć

Lancia Musa

Musa to mały minivan produkowany pod marką Lancia przez włoski koncern samochodowy Fiat od 2005 roku. Musa jest technicznym bliźniakiem Fiata Idei.

Auto opracowano na płycie podłogowej zaprojektowanej w ramach Projektu 188. Na tej samej płycie podłogowej powstało też Punto II generacji.

Kształty nowoczesnego nadwozia nawiązują do większych vanów innych marek. Auto ma na tyle charakterystyczną karoserię, że nie da się go pomylić z innymi samochodami. Wyróżnikiem jest duża chromowana atrapa chłodnicy.

Niespełna 4-metrowa karoseria mieści w swoim wnętrzu 5 osób. Kierowca i pasażer z przodu mogą cieszyć się dużą ilością miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami. Z tyłu jest podobnie, z wyjątkiem sytuacji, kiedy przednie siedzenia są całkowicie cofnięte do tyłu. Podobnie jak w innych niewielkich minivanach w Idei pojawia się problem podróży w trzy osoby na tylnej kanapie. Pasażer siedzący na jej środku będzie podróżował najmniej komfortowo.

Materiały zastosowane do obicia foteli oraz do wykonania deski rozdzielczej są wyższej jakości i lepiej spasowanie niż w Fiacie Idei, ponieważ Lancia Musa niejako pełni rolę jego bogatszej wersji.
Wyposażenie seryjne i dodatkowe obejmuje elementy, których próżno szukać w Fiacie Idei, a niekiedy też w samochodach konkurencji w tym segmencie aut. Na liście dostępnych rzeczy można znaleźć nawigację satelitarną, wysokiej jakości zestaw audio firmy Bose, czujniki ciśnienia w oponach, tempomat, elektroniczny stabilizator toru jazdy (ESP), dwustrefową klimatyzację, boczne poduszki powietrzne, przednie poduszki powietrzne, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, skórzaną tapicerkę itd.
Bagażnik tego niewielkiego samochodu jest całkiem spory - ma 320 l pojemności.

Lancia Musa, w przeciwieństwie do swoich konkurentów i podobnie jak Fiat Idea, ma dość sztywno zestrojone zawieszenie. Na polskich drogach oznacza to niestety podwyższone jego zużycie. Najczęściej trzeba wymieniać łączniki stabilizatora.

Musa jest dostępna z trzema silnikami Diesla i dwiema jednostkami benzynowymi. Mniejszy z silników wysokoprężnych to motor o objętości skokowej 1,3 l, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail. Silnik ten dostępny jest w dwóch konfiguracjach mocy. W słabszej rozwija 70 KM, a w mocniejszej 90 KM. Najmocniejszym dieslem i jednocześnie najmocniejszą jednostką dostępną w Lancii jest 1,6-litrowy motor o mocy 120 KM. Tak jak jego mniejszy brat ma on turbodoładowanie i system common rail.

Z kolei największym instalowanym silnikiem jest 1,9-litrowy motor wysokoprężny o mocy 101 KM. Silnik ten ma 8-zaworowy układ rozrządu.

Na polskim rynku najłatwiej znaleźć auto z 1,3-litrowym silnikiem Multijet. Niestety, większość jednostek ma już duży przebieg i wymaga napraw. Najczęstszą awarią jest zacierające się łożysko turbosprężarki. Niewiele rzadziej pojawiają się problemy z uszkodzonym przewodem podciśnienia sterującego turbosprężarką, które często mylone są z jej awarią. Zdarzają się też wypalone świece żarowe. Zdecydowanie lepszą trwałością odznacza się motor 1,9 JTD.

Oba benzynowe motory mają tę samą objętość skokową 1,4 l, jednak pierwszy z nich ma 8-zaworowy rozrząd, a drugi 16-zaworowy. Prostsza konstrukcyjnie wersja tego silnika ma moc 78 KM, a bardziej skomplikowana – 95 KM.

Jednostki te mają jednak wadę w postaci dużego zużycia oleju silnikowego oraz pękania alternatora w wyniku uderzeń kamieni spod kół. Z innych usterek, niezwiązanych z silnikami, najpoważniejszą jest uszkodzenie pompy wspomagania układu kierowniczego w autach wyposażonych w dodatkowe miejsce wspomaganie zwane City.

Gdy ze względu na niewielką sprzedaż w 2007 roku Fiat zdecydował się na wycofanie z oferty modelu Idea, jego bliźniak – Musa – przeszedł drobny facelifting. Auto to jest wciąż wytwarzane.

4.54
Ocena na postawie 43 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLancia
TypSamochód osobowy

Generacje Lancia Musa

Inne modele Lancia

Lancia Musa: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie