Land Rover Discovery Sport

Model
Land Rover Discovery Sport Zobacz 15 zdjęć

W 2014 roku zadebiutował zupełnie nowy model w gamie Land Rovera. Jednocześnie rozpoczyna on tworzenie podziału w marce na trzy odrębne kategorie pojazdów: luksusowe (rodzina Range Rover), rekreacyjne (rodzina Discovery) oraz użytkowe (rodzina Defender). Tym samym, model Discovery Sport jest pierwszym, nowym przedstawicielem rodziny Discovery, uzupełniając ją tym samym, wraz z większym, terenowym Discovery. Brzmi to ze względu na nazwy jak masło maślane, ale tak to widzi marka Land Rover.

Discovery Sport jednocześnie wyparł model Freelander, który nie będzie miał następcy. Jest od niego nieco większy choć niższy. Jest też większy od Range Rovera Evoque, z którego po części czerpie stylistykę. Discovery Sport należy do segmentu średniej klasy crossoverów premium, więc konkurentów należy doszukiwać się w takich autach jak Audi Q5 czy BMW X3. Land Rover podczas premiery zapowiedział jednocześnie, że w swojej klasie Discovery Sport jest najlepszym samochodem do jazdy w terenie.

Jednym z atutów Discovery Sport jest bardzo wydajne na nierównościach zawieszenie, z zupełnie nową konstrukcją tylnej, wielowahaczowej osi. Dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu elementów, nowe zawieszenie ma dwa atuty: nie ogranicza przestrzeni bagażowej i pozwala na duży skok kół. Jednocześnie amortyzatory typu MagneRide ze zmienną siłą tłumienia, zapewniają niemal sportowe właściwości jezdne na szosie, dobre tłumienie nierówności i wydajną pracę kół w terenie. Na bezdrożach pomaga również znany z większych modeli Land Rovera system Terrain Response, zarządzający pracą układu napędowego, kontrolą trakcji, amortyzatorami, silnikiem i skrzynią biegów. Kierowca może wybrać jeden z kilku trybów jazdy w zależności od terenu i nawierzchni, a elektronika wybierze najlepsze ustawienia dla powyższych mechanizmów w taki sposób, by jak najsprawniej pokonać przeszkody. Land Rover Discovery Sport jest pod tym względem rzeczywiście najbardziej zaawansowanym technicznie autem w tej klasie. Jednocześnie karoseria ma dobrą geometrię terenową i spory jak na ten segment prześwit wynoszący 212 mm.

Land Rover Discovery Sport ma nadwozie o bardzo wysokiej sztywności i niskiej masie dzięki zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości i aluminium, a nawet magnezu. Między innymi dzięki temu oraz licznym systemom bezpieczeństwa, organizacja EuroNCAP przyznała mu tytuł najbezpieczniejszego SUV-a klasy średniej. Seryjnym wyposażeniem jest m. in. poduszka powietrzna dla pieszych, otwierająca się przy niższych prędkościach w razie potrącenia osoby na drodze, chroniąca jej głowę przed uderzeniem o maskę.

Wnętrze to typowy dla marki styl i jakość wykonania. Kabina jest przejrzysta, ale można znaleźć kilka nietypowo umieszczonych przycisków, jak chociażby te od sterowania szybami. Na konsoli centralnej znajduje się monitor dotykowy, który wyświetla m. in. multimedia, ustawienia układu Terrain Response, raporty zużycia paliwa czy obraz z kamery cofania. Do ergonomii trzeba się przyzwyczaić. Przykładem tego jest chociażby sterowana pokrętłem skrzynia biegów.

Kabina Discovery Sport może pomieścić do 7 pasażerów, a w wersji 5-osobowej każdy z nich będzie podróżował w wygodnych warunkach. Siedzący z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca na nogi, choć wysokim osobom może brakować miejsca na głowę. Kanapa ma regulowany kąt oparcia i można ją przesuwać, powiększając jednocześnie spory bagażnik. Warto wspomnieć również o tym, że pasażerowie z tyłu siedzą wyżej niż z przodu, dzięki czemu ich uda są podparte na siedziskach w przeciwieństwie do chociażby wspomnianego BMW X3. Land Rover przewidział, że pasażerowie podczas długi podróży będą korzystali z urządzeń mobilnych i niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z samochodem 5- czy 7-miejscowym, każdy pasażer ma własne gniazdo USB pozwalające ładować baterię.

Do napędu Land Rovera Discovery Sport wybrano 4 silniki, w tym trzy diesle. Najmniejszy diesel noszący oznaczenie eD4 ma pojemność 2 litrów i moc 150 KM. Taką samą mocą, ale nieco większym momentem obrotowym dysponuje jednostka TD4 o pojemności 2,2 litra. Główną różnicą w samochodach wyposażonych w te dwa silniki jest to, że większa jednostka może współpracować ze skrzynią automatyczną i napędza wszystkie cztery koła. Mniejszy diesel jest konfigurowany tylko z przekładnią manualną i napędem na przednie koła.

Ponadto silnik 2,2 l noszący oznaczenie SD4 ma moc 190 KM i jeszcze wyższy moment obrotowy. Najmocniejszą jednostką jest benzynowa, turbodoładowana Si4 o mocy 240 KM. Silniki Diesla TD4 i SD4 można skonfigurować z przekładnią manualną lub automatyczną, a silnik benzynowy Si4 tylko z automatem. Skrzynia biegów ma 9 przełożeń i zmienia je w sposób niezauważalny.

Cena podstawowa Land Rovera Discovery Sport z silnikiem TD4 to 190 000 zł. Na rynku silnik eD4 pojawi się dopiero w połowie roku 2015.

4.59
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLand Rover
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Land Rover Discovery Sport

Inne modele Land Rover

D - Inne modele

Land Rover Discovery Sport: newsy, testy i recenzje

Land Rover Discovery Sport: test szokująco terenowego SUV-a

... 1938 ^^^Jeśli cofniemy się do roku 2015, kiedy to Land Rover wypuścił na rynek model Discovery Sport, to można sobie przypomnieć, że z założenia miał być następcą Freelandera. Pomimo nazwy, miał ... z tych rzeczy. Land Rover Discovery Sport ...

2 dni temu

Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

Nowy Land Rover Defender: na razie kupisz go tylko z Lego

... Na nowego Land Rovera Defendera będziemy musieli jeszcze długo czekać. Pojawi się na rynku dopiero w 2020 roku. Jednak już teraz można mieć zestaw z Lego. ... Firma Lego wraz z Land Roverem zaprezentowała nowy zestaw z serii Technic, z którego ...

2 miesiące temu

Nowy Land Rover Defender otrzyma pneumatyczne zawieszenie

... Land Rover Defender to jedna z największych legend motoryzacji. Pierwsza generacja była produkowana przez kilka dekad, a już niebawem doczekamy się jej następcy. Do premiery pozostało niewiele czasu i choć auto nie zadebiutowało jeszcze ...

4 miesiące temu

Nowy Land Rover Defender ma zadebiutować już we wrześniu

... Wszystko wskazuje na to, że prace nad nowym Land Roverem Defenderem są już na ukończeniu. Producent nie zdradza, kiedy auto będzie oficjalne pokazane, ale media mówią o wrześniu 2019 roku. Fani brytyjskiej terenówki mają na co czekać. ... W ...

7 miesięcy temu

Test: Range Rover Sport P400e - 400 zielonych koni

... Zacznę od końca, bo oceny zawsze w testach podajemy na końcu. 10/10. Gdybym miał wybrać jeden samochód z dostępnych obecnie na rynku i jeździć nim przez lata, Range Rover Sport P400e byłby moim wyborem. I już wam wyjaśniam dlaczego. ... ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie