#Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide to czterodrzwiowe gran turismo produkowane od 2010 roku w miejscowości Graz, w Austrii. Co ciekawe, firmą produkującą Rapide’a, nie jest Aston, ale Magna Steyr, podwykonawca, który odpowiadał między innymi za produkcję pierwszej generacji BMW X3 oraz wszystkich Mercedesów klasy E 4Matic. Wytwarzanie tego modelu przez austriacką fabrykę zakończy się w roku 2012, czyli 6 lat wcześniej, niż początkowo przewidywano. Pierwszy raz zaprezentowano Rapide’a w 2006 roku jako samochód koncepcyjny na amerykańskich targach samochodowych NAIAS.

  • Aston Martin Rapide to czterodrzwiowe gran turismo produkowane od 2010 roku w miejscowości Graz, w Austrii
  • Co ciekawe firmą produkującą Rapide’a, nie jest Aston Martin, ale Magna Steyr, podwykonawca, który odpowiadał między innymi za stworzenie pierwszej generacji BMW X3
  • Pierwszy raz Astona Martina Rapide'a zaprezentowano w 2006 roku jako samochód koncepcyjny na amerykańskich targach samochodowych NAIAS
  • Rapide, oparty na modelu DB9, jest pierwszym czterodrzwiowym Astonem Martinem od czasów Lagondy
  • Do wykończenia wnętrza Astona Martina Rapide'a użyto wysokiej jakości drewna, skóry oraz alcantary
[1/5] Aston Martin Rapide to czterodrzwiowe gran turismo produkowane od 2010 roku w miejscowości Graz, w Austrii

Rapide, oparty na modelu DB9, jest pierwszym czterodrzwiowym Astonem od czasów Lagondy, którego produkcja zakończyła się w 1989 roku. Z przodu rozciąga się szeroki, charakterystyczny dla wszystkich Astonów grill przecinany błyszczącymi żeberkami. Po jego bokach znajdują się rozciągnięte światła z dodatkowym oświetleniem diodowym. Tuż za przednimi nadkolami umieszczono kolejny element charakterystyczny dla tej sportowej marki. Podłużne wyloty powietrza przecięte cienką listwą stanowią tutaj początek dla ciągnącego się przez całe przednie drzwi przetłoczenia. Z tyłu goszczą światła o bezbarwnych kloszach, podobne do tych, które początkowo zostały umieszczone w modelu DBS. Przednie i tylne drzwi otwierają się nieco pod kątem do góry. Co ciekawe, cały przód został niemal bez zmian przeszczepiony do nowego modelu Virage oraz Virage Volante.

Mimo że czterodrzwiowe, nadwozie Rapide’a nie oferuje dla pasażerów z tyłu tak dużo miejsca, jak można się spodziewać. Nie należy więc traktować tego modelu jako limuzyny, lecz nieco większe niż standardowe gran turismo. Środkowy tunel ciągnie się od deski rozdzielczej, przez cały samochód, aż do bagażnika, dlatego nie ma tutaj tylnej kanapy, ale dwa komfortowe fotele. Do wykończenia wnętrza użyto wysokiej jakości drewna, skóry oraz alcantary. Jak większości Astonów produkowanych w ostatnich latach, Rapide uruchamiany jest przez umieszczenie w miejscu na środkowej konsoli przezroczystego klucza.

Wyposażenie Rapide’a obejmuje m.in.: kamerę cofania, wentylowane przednie i tylne fotele, wykończenie z mahoniu, jesionu japońskiego, bambusa, bądź kryte czarnym fortepianowym lakierem, ekrany w zagłówkach przednich foteli ze zmieniarką na 6 DVD, wejściem AUX, pilotem zdalnego sterowania oraz bezprzewodowymi słuchawkami, radio satelitarne (dostępne jako opcja w Kanadzie, jako standard w Stanach Zjednoczonych), 16-głośnikowy system audio Bang & Olufsen oraz popielniczkę z zapalniczką do cygar.

Sercem modelu Rapide jest 6-litrowa jednostka V12, generująca 477 KM oraz 600 Nm momentu obrotowego. Pozwala ona rozpędzić to 4-drzwiowe gran turismo do 100 km/h w 5,2 s. Wskazówka szybkościomierza Rapide’a przy pedale przyspieszenia wciśniętym do podłogi zatrzyma się dopiero wtedy, gdy auto osiągnie prędkość 295 km/h. Doskonałe prowadzenie zapewnia idealny rozkład masy pojazdu, uzyskany dzięki rozmieszczeniu poszczególnych podzespołów. Silnik tego GT zamontowano centralnie, za przednią osią. 6-biegowa przekładnia Touchtronic 2 jest natomiast umieszczona centralnie, przed tylną osią.

By można było skutecznie wyhamować Rapide’a z prędkości bliskiej 300 km/h, Aston Martin posłużył się wentylowanymi hamulcami tarczowymi. Na przód trafiły tarcze o średnicy 390 mm, z 6-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu natomiast zamontowano 4-tłoczkowe zaciski hamujące 360-milimetrowe dyski. 20-calowe felgi skrywające hamulce obuto w opony Bridgestone Potenza.

Zakup Rapide’a w Polsce to wydatek rzędu około 270 000 euro. Cena niemała, lecz dostaniemy za nią światowej klasy, 4-drzwiowe gran turismo, wraz z bogatym wyposażeniem i znakomitym silnikiem V12.