#Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet to mały hatchback produkowany od 2011 roku przez brytyjską markę, specjalizującą się do tej pory w samochodach sportowych. Auto prawdopodobnie nie powstałoby, gdyby nie unijne normy emisji spalin. W 2012 roku w życie mają wejść przepisy, zgodnie z którymi średnia zawartość dwutlenku węgla w gazach wylotowych silników wszystkich modeli danego producenta ma wynosić nie więcej niż 120 g/km. Cygnet spalający średnio 3,99 l benzyny na każde przejechane 100 km emituje około 110 g dwutlenku węgla na 100 km. Jest więc pojazdem, który znacznie obniża średnie wartości stężenia niechcianych składników spalin w gamie aut marki Aston Martin.

  • Cygnet to mały hatchback produkowany od 2011 roku przez brytyjską markę Aston Martin
  • By upodobnić Cygneta do reszty rodziny, styliści Astona Martina uzbroili go w grill z kratką, charakterystyczny dla wszystkich modeli marki
  • Model Cygnet został wyposażony w tylne światła przypominające te znane ze sportowych modeli marki Aston Martin
  • Aston Martin Cygnet to pojazd ekologiczny - spala średnio 3,99 l benzyny na każde przejechane 100 km, emitując przy tym około 110 g dwutlenku węgla
[1/4] Cygnet to mały hatchback produkowany od 2011 roku przez brytyjską markę Aston MartinŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Monterey

By nie trudzić się nad tworzeniem nowej konstrukcji, brytyjski producent skorzystał z modelu IQ Toyoty. Nowe miejskie auto japońskiego giganta samochodowego było doskonałą bazą do budowy Cygneta. Oczywiście poddano go całkowitej przemianie stylistycznej, ale mimo to już na pierwszy rzut oka każdy zauważy podobieństwo między tymi samochodami. By upodobnić Cygneta do reszty rodziny, styliści Astona Martina uzbroili go w grill z kratką, charakterystyczny dla wszystkich modeli marki. Kolejną cechą łączącą to miejskie auto z innymi samochodami brytyjskiego producenta jest wylot powietrza przecięty poziomą listwą, umiejscowiony za przednim nadkolem. By również z tyłu było widać, że to Aston Martin, Cygnet został wyposażony w tylne światła, przypominające te znane ze sportowych modeli marki.

Mimo że zaprojektowany tak, by wyglądał jak inne Astony, ten miejski samochód z zewnątrz wciąż dla laika może pozostać niewyróżniającym się z tłumu samochodem. Inaczej jest w środku. Tutaj już na pierwszy rzut oka widać, że zastosowano materiały najwyższej jakości. Fotele, kierownica oraz część deski rozdzielczej są pokryte mięsistą skórą z grubymi, precyzyjnie wykonanymi szwami. We wnętrzu teoretycznie mogą zmieścić się cztery osoby, ale w rzeczywistości na tylnych fotelach nie powinni próbować siadać zbyt wysocy pasażerowie. Oprócz skóry w środku Cygneta znajduje się alcantara, która pokrywa podsufitkę, oraz detale wykonane z aluminium.

Wyposażenie miejskiego Astona obejmuje 9 poduszek powietrznych, bezkluczykowy system uruchamiania silnika, automatyczną klimatyzację, wejście audio 3,5 mm, system audio ze sterowaniem z kierownicy i sześcioma głośnikami, czujniki parkowania, łącze Bluetooth, elektrycznie sterowane okna, wielofunkcyjny wyświetlacz, nawigację satelitarną i wiele innych.

Pod małą maskę Cygneta trafił stosunkowo duży silnik. Rzędowy, czterocylindrowy motor benzynowy o pojemności 1,3 l generuje 98 KM przy 6000 obr./min oraz 125 Nm przy 4400 obr./min. Może on być połączony z dwiema skrzyniami biegów do wyboru. Pierwszą z nich jest ręczna przekładnia o sześciu przełożeniach, pozwalająca osiągnąć 100 km/h w 11,8 s. Drugą natomiast jest skrzynia CVT (przekładnia bezstopniowa). Wyposażony w nią Cygnet rozwija prędkość 100 km/h w 11,6 s. Bez względu na zastosowaną przekładnię miejski Aston osiąga maksymalnie 170 km/h. Przednie zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona, a tylne na belce skrętnej.

Przewiduje się, że rocznie Aston Martin Cygnet znajdzie około 4000 nabywców. Nie każdy będzie mógł sobie jednak pozwolić na to miejskie auto. Przeszkodą nie jest jednak cena wynosząca 30 000 funtów, ale to, że pierwszeństwo zakupu mają dotychczasowi właściciele modeli tej marki.

Jeśli ktoś zdecyduje się na zakup Cygneta, za dosyć dużą kwotę otrzyma niezwykłe auto. Jest to samochód spełniający przede wszystkim wygórowane oczekiwania ludzi poruszających się na co dzień luksusowymi wozami, ale potrzebującymi od czasu do czasu przesiąść się do małego auta, by przecisnąć się przez wielkomiejskie korki. Często Cygnet bywa postrzegany jako drogi gadżet.