Odpowiedzi na wszystkie pytania, które zawsze chcieliście zadać, zebrane w jednym miejscu, przedstawione w prosty sposób. Tutaj znajdziecie podstawy motoryzacji od strony użytkowania aut i mechaniki, podane w przystępnej formie.
Odpowiedzi na wszystkie pytania, które zawsze chcieliście zadać, zebrane w jednym miejscu, przedstawione w prosty sposób. Tutaj znajdziecie podstawy motoryzacji od strony użytkowania aut i mechaniki, podane w przystępnej formie.
System start-stop to układ elektroniczny wyłączający i włączający silnik automatycznie. Ideą jego stosowania jest ograniczenie poziomu emisji CO2.
Trwałość zamachowego koła dwumasowego w dużej mierze zależy od właściwej techniki jazdy i odpowiedniej dbałości o kondycję samochodu.
Przekładnia CVT, czyli bezstopniowa, to popularny tym przekładni, której cechą charakterystyczną jest płynna zmiana przełożenia zależnie od prędkości, ale i obciążenia. Działa ona w taki sposób, by motor pracował zawsze w optymalnym zakresie ...
Tablice rejestracyjne są jednym ze znaków identyfikacyjnych pojazdu, który jednocześnie definiuje, skąd dane auto pochodzi - gdzie jest zarejestrowane. Odczytując tablicę, można także dowiedzieć się, czy pojazd należy do służby państwowej.
Ząbkowanie opony to zużycie bieżnika polegające na nierównomiernym ścieraniu jego kostek, które kształtują go w charakterystyczny wygląd przypominający zęby piły.
Bieg jałowy jest to praca silnika bez żadnego obciążenia poza wewnętrznymi oporami.
Rozrząd jest to system zaworów i elementów sterowania ich ruchem w silniku spalinowym, który realizuje napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych.
Pojemność silnika to suma różnic pomiędzy maksymalną a minimalną objętością każdego cylindra.
System kontroli trakcji zapobiega poślizgowi kół podczas przyspieszania.
Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również wymianę sprężyn z reguły powinno się przeprowadzać parami. Zwykle jednak robimy to wtedy, gdy jedna z nich pęknie.
Samochody hybrydowe wyposażone w przynajmniej dwa silniki, wprowadzają pewne zamieszanie w danych technicznych. Pojawia się bowiem informacja o mocy maksymalnej lub systemowej, która nie do końca odpowiada sumie mocy obu silników. O co w tym chodzi?
Trailer Assist to system wspomagający kierowcę podczas manewrowania przyczepą opracowany przez firmę Volkswagen.
Auto Hold zwalnia kierowcę w samochodach z automatyczną skrzynią biegów z konieczności trzymania nogi na pedale hamulca podczas postoju.
Moment obrotowy to siła wytwarzana przez silnik mierzona na wale korbowym. Wartość ta pośrednio wpływa na dynamikę samochodu i bezpośrednio na możliwości transportowe.
Moc silnika to wynik pomnożenia wartości momentu obrotowego przez obroty, przy których ta wartość występuje.
Najpowszechniej stosowaną jednostką momentu obrotowego silników samochodowych jest niutonometr, ale tradycyjnie zamieszanie wprowadzają kraje anglosaskie, używające m. in. jednostki funta na stopę.
Choć przyzwyczailiśmy się do mocy silnika wyrażanej w koniach mechanicznych, to te jednostki nie zawsze są używane przez producentów. Czym się różni PS od HP oraz jak przeliczyć kW na KM?
Volvo PowerPulse to proste rozwiązanie eliminujące zjawisko turbodziury za pomocą impulsu sprężonego powietrza do turbosprężarki.
Intercooler to jeden z elementów, które warto wymienić naprawiając układ doładowania. Jego oczyszczenie nie zawsze jest możliwe.