Peugeot 301

Model
Peugeot 301 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 301

301 to nowy model firmy Peugeot, którego salonowy debiut odbył się w Paryżu w październiku 2012 roku. Produkcja rozpoczęła się w drugiej połowie tego samego roku w fabryce koncernu PSA mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Vigo.

Nazwa „301” nie ma nic wspólnego z historycznym samochodem Peugeota, jest natomiast pierwszą oznaką nowej polityki nazewnictwa modeli produkowanych przez francuski koncern samochodowy. Według tej polityki nowe generacje danych modeli nie będą nosiły kolejnych numerów w nazwie, a więc Peugeot 309 nie zastąpi modelu 308. Wszystkie auta, których nazwa kończy się cyfrą „8”, w następnej generacji będą nosiły to samo oznaczenie.

Z kolei produkty z „1” na końcu będą pojazdami budżetowymi, których koncern PSA będzie próbował sprzedać dużo na rynkach rozwijających się. Model 301 jest pierwszym z takich samochodów. Peugeot projektował go z myślą o sprzedaży przede wszystkim w Turcji, krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Oczywiście auto będzie dostępne także w Europie Zachodniej, jednak tutaj Francuzi liczą na dużą sprzedaż przede wszystkim 308.

301 to model segmentu C, który na razie dostępny jest wyłącznie z nadwoziem typu sedan. Samochód ma 4,4 m długości, a jego rozstaw osi wynosi 2,65 m. Choć należy do pojazdów kompaktowych, nie jest spokrewniony ze znacznie bardziej znanym 308.

Francuzi zdecydowali się zaprojektować 301 jako sedana z dwóch ważnych powodów. Pierwszym są walory praktyczne aut z karoserią tego typu. Cechują się one dobrym dostępem do wnętrza oraz pojemniejszymi niż w przypadku hatchbacków bagażnikami. Można więc zadać pytanie, dlaczego Peugeot nie zdecydował się na nadwozie typu van lub kombi, które zwykle mają lepiej zagospodarowane kabiny (w pierwszym przypadku) i większe bagażniki (w drugim przypadku). Tutaj pojawia się drugi powód – mieszkańcy krajów takich jak Turcja, Rosja czy państwa Bliskiego Wschodu wciąż uważają za najlepiej prezentujące się samochody z nadwoziami sedan.

Model 301 wygląda nowocześnie, a zarazem bardzo dostojnie. Na pierwszych szkicach udostępnionych przez Peugeota nowy model prezentował się nawet bardziej elegancko od Peugeota 508.

Wnętrze jest przestronne i eleganckie, choć zastosowane materiały to zwykle twarde plastiki. Pierwsze testy wykazały, że elementy z tworzyw sztucznych są ze sobą dobrze spasowane i nie trzeszczą, ale czy to się nie zmieni po dłuższej eksploatacji na słabych jakościowo drogach, okaże się dopiero za kilka lat.

Peugeot 301 ma duży bagażnik, który może pomieścić aż 507 litrów. To istotne dla klientów, dla których samochód jest nie tylko środkiem transportu na co dzień, ale może stać się także pojazdem transportowym czy wiozącym całą rodzinę na wakacje na drugi koniec kraju.

Mimo że 301 jest autem budżetowym, Francuzi nie szczędzili na bezpieczeństwie. W wyposażeniu seryjnym na większości rynków znajduje się układ ESP, który pełni też funkcje ABS, ASR czy układu wspomagania nagłego hamowania, który u Peugeota nazywa się AFU. Samochód jest też uzbrajany w cztery poduszki gazowe: dwie czołowe, a także dwie boczne – dla kierowcy i pasażera.

W Polsce Peugeota 301 można kupić w trzech wersjach wyposażenia. W najtańszej oprócz wymienionych elementów z zakresu bezpieczeństwa w zasadzie nie ma żadnych udogodnień, które nie są standardem od wielu lat. Dopiero w droższej wersji w standardzie dostępne są reflektory przeciwmgielne, a w najdroższej elektrycznie sterowane szyby z tyłu oraz manualna klimatyzacja. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że to wóz budżetowy, który w podstawowej wersji kosztuje zaledwie 39 900 zł.

Peugeot 301 jest sprzedawany z trzema silnikami, z czego dwa to jednostki benzynowe. Trzeba jednak zastrzec, że nie w każdej wersji wyposażenia dostępne są wszystkie motory. Podstawowym benzynowym silnikiem jest 72-konny niewielki motor o objętości skokowej 1,2 l. Francuzi montują go także w swoim Peugeocie 208. Jednostka nie zapewni raczej niesamowitych wrażeń za kierownicą, ale pozwoli na oszczędną, spokojną jazdę.

Lepszym wyborem wydaje się 115-konna jednostka napędowa o objętości skokowej 1,6 l. Niestety, jest ona oferowana tylko w dwóch droższych odmianach wyposażenia, a ze skrzynią automatyczną tylko w najdroższej opcji wyposażenia.

Na miłośników diesli czeka 1,6-litrowiec o mocy 92 KM. Gwarantuje on niskie zużycie paliwa przy całkiem dobrych osiągach. Co więcej, dostępny jest także w najtańszej odmianie Peugeota 301. Niestety, by się nim cieszyć, trzeba zapłacić za samochód aż o 10 000 zł więcej niż za pojazd z 1,2-litrową jednostką.

4.60
Ocena na postawie 49 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 301

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (4)

Peugeot 301: newsy, testy i recenzje

Peugeot 408, czyli jak połączyć skrajności

... Jak zachwycić świat? To proste, wystarczy stworzyć samochód, który już samą stylizacją będzie elektryzował wszystkich fanów motoryzacji, bez wyjątku. A to nie wszystko, bo Peugeot 408 ma do zaoferowania znacznie więcej, chociażby nowoczesną ...

tydzień temu

Opony całoroczne czy sezonowe - które wybrać?

Peugeot 308 SW, czyli drapieżnik w skórze kombi

... Wyrazista stylizacja, łącząca w sobie nowoczesność i zadziorny charakter, futurystyczne wnętrze, bogate wyposażenie i przede wszystkim – ogromny bagażnik. Peugeot 308 SW może dziś stanowić wzór metra w klasie kompaktowych kombi. ... Powiedzmy to ...

2 tygodnie temu

Peugeot 301 - polski cennik

... Peugeot 301 to nowy sedan francuskiego producenta, który jest skierowany do mniej zamożnych klientów pragnących zadowalającego komfortu i funkcjonalności. Peugeot ostatnio udostępnił polski cennik ... tego modelu. Jeśli jesteście ciekawi ile ...

dawno temu

Test: Peugeot 408 – tego nikt się nie spodziewał

... Peugeot zaprezentował swój najnowszy model, który wejdzie do sprzedaży w 2023 roku. Tego, co zaprezentowano w Paryżu, nikt się nie spodziewał. Peugeot 408 to połączenie co najmniej dwóch segmentów. ... Peugeot 408 - test wideo Peugeot 408 ...

3 miesiące temu

Peugeot 301 & 208 GTI uchwycone w zimowej scenerii

... Blisko ostatniego weekendu do Sieci trafiły zdjęcia szpiegowskie dwóch nowych modeli Peugeota - 301 i 208 GTI. ... Blisko ostatniego weekendu do Sieci trafiły zdjęcia szpiegowskie dwóch nowych modeli Peugeota - 301 i 208 GTI. Pierwszy z nich to ...

dawno temu

Peugeot 9X8 zaliczył pierwszy wyścig WEC. Poszło całkiem nieźle

... Wielki powrót Peugeota do wyścigów World Endurance Championship oficjalnie stał się rzeczywistością. W drugi weekend lipca francuski zespół wystartował w sześciogodzinnych zawodach na torze Monza. Udało się zająć czwarte miejsce w swojej klasie. ...

3 miesiące temu

Peugeot 301 doczekał się face liftingu

... Peugeot 301 dołącza do swego koncernowego brata jakim jest Citroën C-Elysée. Podobnie jak on, doczekał się odświeżonego, znacznie atrakcyjniejszego wydania. ... cofania. Dzięki takiemu rozwiązaniu oraz lepszym materiałom wykończeniowym, wnętrze ...

dawno temu

Ostateczna wersja Peugeota 9X8. Uwagę zwraca jeden obszar

... Zespół Peugeot TotalEnergies zaprezentował swój ostateczny samochód do tegorocznej edycji długodystansowych mistrzostw świata. Hybrydowy Hypercar 9X8 zadebiutuje na torze Monza w lipcu. ... W tym roku marka Peugeot wraca do wyścigów ...

4 miesiące temu

Test: Peugeot e-2008, czyli duże "nie chcę, ale muszę"

... Podobno nacisk na samochody elektryczne to wymysł branży motoryzacyjnej. Jeśli też tak myślisz, poznaj Carlosa Tavaresa stojącego na czele Stellansisa. Testując Peugeota e-2008, zastanawiałem się, jak dobrym byłbym autem, gdyby Portugalczyk nie ...

4 miesiące temu

Używany Peugeot 308 II – zakup tak, ale najlepiej z dieslem

... Najnowsza trzecia generacja Peugeota 308 przyćmiła poprzednika, który w dniu debiutu zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie. Ten wciąż ładny kompakt ma swoje zalety, ale też kilka wad, które przekreślają go w oczach pewnej grupy kierowców. ... ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie