Peugeot 301

Model
Peugeot 301 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 301

301 to nowy model firmy Peugeot, którego salonowy debiut odbył się w Paryżu w październiku 2012 roku. Produkcja rozpoczęła się w drugiej połowie tego samego roku w fabryce koncernu PSA mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Vigo.

Nazwa „301” nie ma nic wspólnego z historycznym samochodem Peugeota, jest natomiast pierwszą oznaką nowej polityki nazewnictwa modeli produkowanych przez francuski koncern samochodowy. Według tej polityki nowe generacje danych modeli nie będą nosiły kolejnych numerów w nazwie, a więc Peugeot 309 nie zastąpi modelu 308. Wszystkie auta, których nazwa kończy się cyfrą „8”, w następnej generacji będą nosiły to samo oznaczenie.

Z kolei produkty z „1” na końcu będą pojazdami budżetowymi, których koncern PSA będzie próbował sprzedać dużo na rynkach rozwijających się. Model 301 jest pierwszym z takich samochodów. Peugeot projektował go z myślą o sprzedaży przede wszystkim w Turcji, krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Oczywiście auto będzie dostępne także w Europie Zachodniej, jednak tutaj Francuzi liczą na dużą sprzedaż przede wszystkim 308.

301 to model segmentu C, który na razie dostępny jest wyłącznie z nadwoziem typu sedan. Samochód ma 4,4 m długości, a jego rozstaw osi wynosi 2,65 m. Choć należy do pojazdów kompaktowych, nie jest spokrewniony ze znacznie bardziej znanym 308.

Francuzi zdecydowali się zaprojektować 301 jako sedana z dwóch ważnych powodów. Pierwszym są walory praktyczne aut z karoserią tego typu. Cechują się one dobrym dostępem do wnętrza oraz pojemniejszymi niż w przypadku hatchbacków bagażnikami. Można więc zadać pytanie, dlaczego Peugeot nie zdecydował się na nadwozie typu van lub kombi, które zwykle mają lepiej zagospodarowane kabiny (w pierwszym przypadku) i większe bagażniki (w drugim przypadku). Tutaj pojawia się drugi powód – mieszkańcy krajów takich jak Turcja, Rosja czy państwa Bliskiego Wschodu wciąż uważają za najlepiej prezentujące się samochody z nadwoziami sedan.

Model 301 wygląda nowocześnie, a zarazem bardzo dostojnie. Na pierwszych szkicach udostępnionych przez Peugeota nowy model prezentował się nawet bardziej elegancko od Peugeota 508.

Wnętrze jest przestronne i eleganckie, choć zastosowane materiały to zwykle twarde plastiki. Pierwsze testy wykazały, że elementy z tworzyw sztucznych są ze sobą dobrze spasowane i nie trzeszczą, ale czy to się nie zmieni po dłuższej eksploatacji na słabych jakościowo drogach, okaże się dopiero za kilka lat.

Peugeot 301 ma duży bagażnik, który może pomieścić aż 507 litrów. To istotne dla klientów, dla których samochód jest nie tylko środkiem transportu na co dzień, ale może stać się także pojazdem transportowym czy wiozącym całą rodzinę na wakacje na drugi koniec kraju.

Mimo że 301 jest autem budżetowym, Francuzi nie szczędzili na bezpieczeństwie. W wyposażeniu seryjnym na większości rynków znajduje się układ ESP, który pełni też funkcje ABS, ASR czy układu wspomagania nagłego hamowania, który u Peugeota nazywa się AFU. Samochód jest też uzbrajany w cztery poduszki gazowe: dwie czołowe, a także dwie boczne – dla kierowcy i pasażera.

W Polsce Peugeota 301 można kupić w trzech wersjach wyposażenia. W najtańszej oprócz wymienionych elementów z zakresu bezpieczeństwa w zasadzie nie ma żadnych udogodnień, które nie są standardem od wielu lat. Dopiero w droższej wersji w standardzie dostępne są reflektory przeciwmgielne, a w najdroższej elektrycznie sterowane szyby z tyłu oraz manualna klimatyzacja. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że to wóz budżetowy, który w podstawowej wersji kosztuje zaledwie 39 900 zł.

Peugeot 301 jest sprzedawany z trzema silnikami, z czego dwa to jednostki benzynowe. Trzeba jednak zastrzec, że nie w każdej wersji wyposażenia dostępne są wszystkie motory. Podstawowym benzynowym silnikiem jest 72-konny niewielki motor o objętości skokowej 1,2 l. Francuzi montują go także w swoim Peugeocie 208. Jednostka nie zapewni raczej niesamowitych wrażeń za kierownicą, ale pozwoli na oszczędną, spokojną jazdę.

Lepszym wyborem wydaje się 115-konna jednostka napędowa o objętości skokowej 1,6 l. Niestety, jest ona oferowana tylko w dwóch droższych odmianach wyposażenia, a ze skrzynią automatyczną tylko w najdroższej opcji wyposażenia.

Na miłośników diesli czeka 1,6-litrowiec o mocy 92 KM. Gwarantuje on niskie zużycie paliwa przy całkiem dobrych osiągach. Co więcej, dostępny jest także w najtańszej odmianie Peugeota 301. Niestety, by się nim cieszyć, trzeba zapłacić za samochód aż o 10 000 zł więcej niż za pojazd z 1,2-litrową jednostką.

4.60
Ocena na postawie 49 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy

Generacje Peugeot 301

Inne modele Peugeot

Oceny użytkowników (4)

Peugeot 301: newsy, testy i recenzje

Pierwsza jazda: Peugeot 308 - więcej, lepiej, drożej

... Wyżej pozycjonowany, lepiej wykonany, przyciągający wzrok stylistyką nadwozia – taki pomysł na Peugeota 308 mają Francuzi. Poprawili oni bolączki poprzednika, ale poza charakterystycznymi kreskami nadwozia i wnętrza, 308 nie oferuje dużo więcej ...

7 dni temu

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 1: Rarist

Peugeot 406 to ulubieniec taksówkarzy. Auto nie do zdarcia

... Jakie auta wymieni taksówkarz zapytany o najlepsze do swojej pracy? Stare mercedesy i Peugeota 406. Francuski model, znany również z filmu "Taxi", w przeciwieństwie do niemieckiego, nie jest poszukiwanym klasykiem. Nadal można go kupić tanio i ...

7 dni temu

Peugeot 301 - polski cennik

... Peugeot 301 to nowy sedan francuskiego producenta, który jest skierowany do mniej zamożnych klientów pragnących zadowalającego komfortu i funkcjonalności. Peugeot ostatnio udostępnił polski cennik ... tego modelu. Jeśli jesteście ciekawi ile ...

dawno temu

Nowy Peugeot 308 SW jest drogi. Znamy polskie ceny

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi, które kusi atrakcyjnym wyglądem i przestronnym wnętrzem. Jak przystało na współczesnego peugeota, 308 SW nie jest jednak tanie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć ponad 90 tys. zł. Topowe kosztują 2 razy ...

2 miesiące temu

Peugeot 301 & 208 GTI uchwycone w zimowej scenerii

... Blisko ostatniego weekendu do Sieci trafiły zdjęcia szpiegowskie dwóch nowych modeli Peugeota - 301 i 208 GTI. ... Blisko ostatniego weekendu do Sieci trafiły zdjęcia szpiegowskie dwóch nowych modeli Peugeota - 301 i 208 GTI. Pierwszy z nich to ...

dawno temu

Test: Peugeot 508 PSE - chuligan z trzema paskami

... Oto Peugeot 508 stworzony przez Peugeot Sport Enginereed. Samochód, którego znakiem rozpoznawczym są trzy ukośnie ułożone, neonowo zielone paski, imitujące ślady pazurów. Ja jednak uważam, że ten znak może kojarzyć się z czymś innym. ... Peugeot ...

4 miesiące temu

Test: Peugeot 5008 – czy faktycznie ma coś z premium?

... Peugeot chce być postrzegany jako marka z wyższej półki. Oczywiście samozwańcze przyczepianie sobie łatki "premium" przez nawet największych mistrzów marketingu nie przyniesie efektu. Jeżdżąc dużym ... SUV-em 5008 chciałem się przekonać, czy ...

5 miesięcy temu

Peugeot 301 doczekał się face liftingu

... Peugeot 301 dołącza do swego koncernowego brata jakim jest Citroën C-Elysée. Podobnie jak on, doczekał się odświeżonego, znacznie atrakcyjniejszego wydania. ... cofania. Dzięki takiemu rozwiązaniu oraz lepszym materiałom wykończeniowym, wnętrze ...

dawno temu

Peugeot 5008 - van na sterydach

... Ciężko jest stworzyć samochód, który połączy wiele cech w jedną całość, bo zwykle jest tak, że coś otrzymujemy kosztem czegoś innego. Wydaje się jednak, że Peugeotowi się udało. Oto auto, które łączy w sobie zarówno właściwości SUVA jak i ...

5 miesięcy temu

Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem

... Nie ukrywa roboczego charakteru, ale może być całkiem sensownym rozwiązaniem dla większej rodziny. Peugeot Rifter nie zdobędzie nagrody za innowacyjne rozwiązania, jest za to połączeniem sprawdzonych składników. Niestety, jak to w ostatnim ...

2 miesiące temu

Peugeot ogłosił skład kierowców WEC. Wśród nich 3 gwiazdy F1

... O tym, że Peugeot powróci do LeMans wiadomo nie od dziś. Niedawno poznaliśmy zapowiedź bolidu francuskiego zespołu, a teraz dowiedzieliśmy się, kto go poprowadzi. Wśród sześciu kierowców Peugeot Sport, aż 3 pochodzi ze świata Formuły 1. ... ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie