Chevrolet

Marka
Chevrolet

Chevrolet – amerykańska marka motoryzacyjna od zawsze powiązana z koncernem General Motors, do którego obecnie należy. Istnieje od ponad 100 lat i stała się jednym z symboli Ameryki. Znajduje się w ścisłej czołówce pod względem liczby sprzedanych aut osobowych. Odpowiada też za jedne z najlepszych muscle car oraz znane każdemu auta sportowe, takie jak Corvette i Camaro.

Chevrolet – historia powstania

Chevrolet zawdzięcza swoje istnienie dwóm mężczyznom – Louisowi Chevroletowi i Williamowi C. Durantowi. To od pierwszego z nich pochodzi nazwa marki, drugi jednak sprawił, że mogła rywalizować z gigantami amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zaczęli razem pracować, gdy Chevrolet przybył pierwszy raz z rodzimej Szwajcarii do Ameryki. Był jednym z najlepszych kierowców wyścigowych i wcześniej współpracował w Europie np. z Fiatem.

Od teraz Louis Chevrolet miał jeździć pojazdami amerykańskiej firmy Buick. Należała właśnie do Duranta, wcześniejszego założyciela General Motors, który w trakcie sprzeczki zmuszony był opuścić szeregi firmy. Był jednak świetnym biznesmenem i już szykował plan ponownego przejęcia kontroli nad GM. Zaczął od wykupienia fabryki Buicka, a następnie zatrudnił Chevroleta, który cieszył się świetną reputacją w świecie europejskiej motoryzacji.

Po kilku promocyjnych wyścigach Szwajcar zyskał sporą sławę w Stanach Zjednoczonych. W międzyczasie "Billy" Durant zauważył, że Chevrolet potrafi także doradzać przy budowie nowych aut. Przyszedł więc czas na wspólne przedsięwzięcie. Louis Chevrolet miał zapewnić nowej firmie motoryzacyjnej renomę, a William C. Durant swoją fabrykę i talent do biznesu. Firma Chevrolet została zarejestrowana w listopadzie 1911 r.

Chevrolet – pierwsze samochody

Pierwsze prototypy Chevroleta gotowe były jeszcze w tym samym roku. Na oficjalny początek produkcji założyciele firmy musieli jednak jeszcze poczekać. Sprzedaż pierwszego samochodu ruszyła w 1913 roku. Nazwano go Chevrolet Typu C. Auto okazało się być lepsze od Modelu T Henry’ego Forda. Od pierwszego masowo produkowanego samochodu odróżniało się na przykład o wiele lepszymi osiągami. Przekładało się to jednak również na jego cenę. Chevrolet kosztował wtedy 4-krotnie więcej.

Typ C niezwykle podobał się Louisowi Chevroletowi, jednak William C. Durant uważał go za zbyt drogi samochód. Chciał, by wspólnie prowadzona firma zaczęła walczyć z Fordem pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy. Pomysł niezbyt przypadł do gustu szwajcarskiemu kierowcy. Zareagował na to, sprzedając swoje udziały. Odszedł z firmy, która do dziś znana jest jednak właśnie dzięki jego nazwisku. Po jego odejściu długo nie trzeba było czekać na pierwszy tani pojazd Chevroleta.

1915 rok to Chevrolet Series 490, którego nazwa oznaczała zarazem cenę 490 dolarów (dziś około 12 tys. USD). To o 5 dolarów mniej, niż trzeba było zapłacić za Model T Forda. Moc silnika zmniejszyła się co prawda prawie o połowę (to 24, a nie 40 KM jak w Typie C), ale sprzedaż pojazdu przerosła nawet najśmielsze oczekiwania. Już w 1916 roku Billy’ego Duranta stać było na ponowny zakup firmy General Motors, o której myślał przez cały czas.

Chevrolet – marka General Motors

Przez następną dekadę Chevrolet walczył o swoją pozycję na rynku i stał się w międzyczasie jedną z kluczowych marek większego General Motors. Chevrolet mógł sobie dzięki temu pozwolić na otworzenie nowych oddziałów również poza Stanami Zjednoczonymi. W 1928 roku powstała fabryka General Motors w Warszawie, która produkowała między innymi tę markę. Rok później pojazdy Chevroleta (ze słynną "muszką" w logo) po raz pierwszy pokonały Forda pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy.

Pojazdy Chevroleta zasłynęły dzięki swoim 6-cylindrowym silnikom. Lata 30. to szczególnie popularny Chevrolet Standard Six z właśnie taką jednostką napędową. Otrzymał dzięki niej hasło reklamowe "sześć w cenie czterech". W Polsce tymczasem popularny stał się kolejny model amerykańskiej firmy. Chevrolet Master dostępny był w kilku wersjach nadwozia i na rynek europejski powstawał także w Warszawie.

Firma Chevrolet niedługo potem nabrała własnego charakteru. Rozpoczęła zarazem produkcję pojazdów, z których znana jest do dziś. Pierwsze były pickupy. To właśnie za ich sprawą już po II wojnie światowej Chevrolety otrzymały kształty, z którymi są kojarzone. Miały stać się przystępnymi cenowo pojazdami o dużej mocy i z równie potężnym wyglądem. Rok 1947 to na przykład Chevrolet Advance Design z pierwszym szerokim grillem chłodnicy.

Chevrolet – muscle cars i słynna Corvette

Droga od pickupa Advance Design do powstania pierwszych muscle carów nie była już daleka. W latach 50. następcą dla pojazdu stał się równie mocny Chevrolet Task Force. W międzyczasie General Motors produkowało także wiele samochodów typu "station wagon", czyli dzisiejszych kombi. Postanowiono więc połączyć te dwa pomysły i tak pod koniec dekady zadebiutował Chevrolet El Camino o mocnym silniku i wyglądzie długiego coupe.

Chociaż producent określał go mianem "pickup truck", był tak naprawdę jednym z pierwszych muscle car. Nie był to jednak najsłynniejszy samochód Chevroleta z tej dekady. W 1953 roku na ulice po raz pierwszy wyjechało auto, które przeszło do historii motoryzacji jako jedno z najbardziej kultowych. Było pojazdem sportowym, którego nie powstydziłby się sam Louis Chevrolet. To Chevrolet Corvette.

Za sprawą wielu filmów i seriali, auto o rysach nieco bardziej delikatnych od muscle car stało się "sportowym samochodem Ameryki" i symbolem amerykańskiej wolności. Chevrolet Corvette produkowany jest do dziś. Obecnie w planach jest już 8 generacja tego pojazdu. W samych Stanach Zjednoczonych bywa określany mianem "Vette".

Chevrolet – w skrócie "Chevy"

Następne dekady to kolejne słynne modele marki Chevrolet. To na przykład Chevrolet Impala, czyli luksusowy sedan, którego produkcja ruszyła jeszcze w 1958 roku. Później jednak miał się stać "prestiżowym samochodem dla przeciętnych Amerykanów". Lata 60. to również samochody osobowe klasy średniej, w tym na przykład Chevrolet Malibu (podobnie jak Corvette produkowany do dziś). Właśnie wtedy zadebiutowały także kolejne muscle car tej firmy.

Pierwszy był Chevrolet Chevelle produkowany od 1964 do 1977 roku i oparty na Malibu. Jedna z jego wersji, z oznaczeniem SS na końcu nazwy (Super Sport), została zapamiętana jako jeden z najlepszych tego typu samochodów w historii. Końcówka lat 60. to tymczasem kolejne legendarne sportowe auto dla marki należącej do General Motors. Chevrolet Camaro w prasie został żartobliwie określony jako "niewielkie zwierzę, które zjada Mustangi".

Właśnie wtedy przyjęła się też skrócona wersja nazwy marki. Sam Chevrolet nie lubi jednak być określany mianem "Chevy". W 2010 roku w jednej z placówek firmy wysłano do wszystkich pracowników oficjalny komunikat o treści: "prosimy o nie nazywanie tak naszych samochodów".

Chevrolet – obecnie

Chevrolet w 2018 roku zajął siódme miejsce na liście najchętniej wybieranych marek motoryzacyjnych na świecie. W ciągu ponad stu lat swojego istnienia stał się też jednym z największych producentów na świecie. Rocznie produkuje prawie 4 mln egzemplarzy swoich aut. W 2004 roku firma nieco odświeżyła swoje logo. Dotychczasowa "muszka" nabrała wtedy złotego koloru i od tamtej pory właśnie w takiej formie trafia na maski wszystkich pojazdów Chevy.

Chevrolet słynie obecnie także ze swoich niezawodnych silników V8. Ich podstawowa konstrukcja opiera się na projektach, nad którymi pracowano jeszcze w latach 50. Od tamtej pory udoskonalano je jednak wiele razy. Dziś trafiają do wielu modeli w ofercie zarówno samego Chevy, jak i innych marek GM na całym świecie. Chevrolet sprzedaje nie tylko zaprojektowane przez siebie modele, ale także projekty innych marek ze swoim znaczkiem.

Obecnie ze względu na niewielką sprzedaż modele Chevroleta są ciężko dostępne w Europie. Producent nie prowadzi już sprzedaży w Polsce, jednak wspiera posiadaczy samochodów tej marki i oferuje na przykład usługi serwisowania aut.

Na świecie Chevrolet sprzedaje obecnie m.in.:

4.95
50 głosów

Wybrane modele

Chevrolet: newsy, testy i recenzje

Toyota Corolla z gigantycznym przebiegiem. Mechanik był zaskoczony

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie