most napędowy

Most napędowy w samochodzie odpowiada za właściwe przekazanie momentu obrotowego na koła.

Most napędowy w samochodzie występuje w formie osi, a jego głównym zadaniem jest przekazanie mocy napędowej z tzw. wału napędowego na koła. Most napędowy składa się zarówno z elementów, które utrzymują konstrukcję, jak i systemów napędowych takich jak mechanizm różnicowy, przekładnia główna czy półosie.

Most napędowy – historia

Dawniej, w pierwszych konstrukcjach samochodów, most napędowy, jego półosie i mechanizm różnicowy umieszczone były w twardej rurze o zamkniętej konstrukcji, która podczas jazdy poruszała się razem z kołami auta. Takie rozwiązanie nazywano sztywnym i do dzisiaj wykorzystywane jest w niektórych samochodach terenowych i ciężarowych, które narażone są na przewóz ciężkich ładunków i trudne warunki jezdne. W pozostałych modelach samochodów stosowane jest zazwyczaj zawieszenie niezależne, czyli takie, w którym most napędowy nie jest zamknięty tylko połączony z kołami za pomocą resorów, przez co podczas jazdy i pokonywania nierówności na drodze pracuje samodzielnie (niezależnie).

Most napędowy – budowa

Standardowy most napędowy składa się z trzech głównych elementów, a są to: półosie, mechanizm różnicowy i przekładnia główna. Półosie są elementami łączącymi, przez które skrzynia biegów przekazuje moment napędowy na koła. Półosie mają formę wałów i połączone są bezpośrednio z piastą koła. W zależności od rodzaju napędu (zależny, niezależny) półosie dzieli się na sztywne i przegubowe. Kolejny element, czyli mechanizm różnicowy (nazywany też dyferencjałem) składa się z przekładni zębatych i odpowiada za kompensację różnicy prędkości podczas pracy obydwu półosi. Wpływa to na obniżenie spalania, zmniejszenie zużycia opon oraz zużywania się przekładni. Wspomniana przekładnia główna jest ostatnim elementem wchodzącym w skład mostu napędowego. Podobnie jak mechanizm różnicowy składa się z przekładni zębatych, które pozostają w ciągłym zazębieniu, a jej zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego, który przekazywany jest później na koła. We wspomnianych mostach napędowych sztywnych dochodzi jeszcze czwarty element - pochwa reakcyjna, czyli rura, w której zamknięta jest cała konstrukcja zależna wtedy od zawieszenia.

Most napędowy – podział

Na rynku występują trzy rodzaje mostów napędowych. W zależności od położenia względem silnika można spotkać się z określeniami most napędowy przedni, tylny i środkowy, a ze względu na relację z układem zawieszenia mosty napędowe dzielą się na omawiane już mosty napędowe sztywne i z niezależnym zawieszeniem kół.

Aktualne ceny paliw w Polsce. Teraz pora na diesla za 8 zł

... Ceny benzyny ustabilizowały się na poziomie ok. 8 zł za litr i w tej kwestii nic się nie zmieniło w minionym tygodniu. Drożeje natomiast olej napędowy, który idzie w tym samym kierunku. ... Najnowszy raport e-petrol.pl dotyczący średnich cen ...

3 tygodnie temu

Krzyżaki wału napędowego – budowa i eksploatacja

... Krzyżaki wału napędowego wydają się rozwiązaniem archaicznym i przestarzałym, a wciąż znajdują miejsce w samochodach. Poznajmy tę prostą konstrukcję i dotyczące jej podstawowe zalecenia serwisowe. ... , dla którego chętnie stosuje się je również ...

dawno temu

Most na KAC-u

... Wiem, że Warszawa to nie cały świat. Warszawa to nawet nie cała Polska, ale to do jakich decyzji na "wysokim szczeblu" jest w stanie doprowadzić jeden spalony most przekracza wszelkie granice. ... Myślicie, że Most Łazienkowski jest jedynym ...

dawno temu

Największe mosty na świecie TOP 10

... Cywilizacja od dawien dawna rozwijała się nad rzekami. Ten naturalny wymóg sprawił, że nieodłączną częścią największych miast są mosty. Zwykłe elementy terenów nadrzecznych stały się z czasem ... prawdziwymi dziełami architektury. Popatrzmy na ...

dawno temu

Most Łazienkowski do całkowitej odbudowy? [aktualizacja]

... Most Łazienkowski, który palił się w miniony weekend musi zostać zbudowany praktycznie od nowa, ale to niewygodny temat od strony politycznej, zwłaszcza przed wyborami. ... 14 lutego 2015 między godziną 17 i 18 pod praską częścią mostu ...

dawno temu

The Audi Spectacle - samochody wiszące pod mostem!

... Audi we współpracy z agencją Access przygotowało nową kampanię reklamową mającą promować produkty koncernu w sposób mocno nietuzinkowy - samochody zawisną wysoko nad ziemią pod najbardziej rozpoznawalnymi mostami świata! ... rozpoznawalnymi ...

dawno temu

Tokyo Gate Bridge - most-dinozaur w Japonii [wideo]

... Wygląda absolutnie niezwykle, zwłaszcza że na samym środku, a więc teoretycznie w najbardziej newralgicznym puncie, nie trzymają go żadne przęsła. Oto najnowszy most, który kilka dni temu został otwarty w Tokio. Naprawdę wygląda jak dinozaur. ...

dawno temu

Ranking awaryjności ProfiAuto. Usterki w układzie napędowym

... Właściciele używanych samochodów obawiają się usterek, a te układu napędowego należą do najpoważniejszych i jednocześnie najdroższych do usunięcia. Mechanicy ProfiAuto stworzyli ranking modeli, które w tym zakresie najrzadziej i najczęściej ...

dawno temu

Wyższy wymiar łączności - nowy Lexus NX

... Premiera nowego modelu NX została pozytywnie odebrana przez media i klientów marki. Oprócz rozwiązań technologicznych ułatwiających jazdę i nowych jednostek napędowych wielu zwróciło uwagę na nowoczesny system multimedialny, oraz jego innowacje ...

tydzień temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie