most napędowy

Most napędowy w samochodzie odpowiada za właściwe przekazanie momentu obrotowego na koła.

Most napędowy w samochodzie występuje w formie osi, a jego głównym zadaniem jest przekazanie mocy napędowej z tzw. wału napędowego na koła. Most napędowy składa się zarówno z elementów, które utrzymują konstrukcję, jak i systemów napędowych takich jak mechanizm różnicowy, przekładnia główna czy półosie.

Most napędowy – historia

Dawniej, w pierwszych konstrukcjach samochodów, most napędowy, jego półosie i mechanizm różnicowy umieszczone były w twardej rurze o zamkniętej konstrukcji, która podczas jazdy poruszała się razem z kołami auta. Takie rozwiązanie nazywano sztywnym i do dzisiaj wykorzystywane jest w niektórych samochodach terenowych i ciężarowych, które narażone są na przewóz ciężkich ładunków i trudne warunki jezdne. W pozostałych modelach samochodów stosowane jest zazwyczaj zawieszenie niezależne, czyli takie, w którym most napędowy nie jest zamknięty tylko połączony z kołami za pomocą resorów, przez co podczas jazdy i pokonywania nierówności na drodze pracuje samodzielnie (niezależnie).

Most napędowy – budowa

Standardowy most napędowy składa się z trzech głównych elementów, a są to: półosie, mechanizm różnicowy i przekładnia główna. Półosie są elementami łączącymi, przez które skrzynia biegów przekazuje moment napędowy na koła. Półosie mają formę wałów i połączone są bezpośrednio z piastą koła. W zależności od rodzaju napędu (zależny, niezależny) półosie dzieli się na sztywne i przegubowe. Kolejny element, czyli mechanizm różnicowy (nazywany też dyferencjałem) składa się z przekładni zębatych i odpowiada za kompensację różnicy prędkości podczas pracy obydwu półosi. Wpływa to na obniżenie spalania, zmniejszenie zużycia opon oraz zużywania się przekładni. Wspomniana przekładnia główna jest ostatnim elementem wchodzącym w skład mostu napędowego. Podobnie jak mechanizm różnicowy składa się z przekładni zębatych, które pozostają w ciągłym zazębieniu, a jej zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego, który przekazywany jest później na koła. We wspomnianych mostach napędowych sztywnych dochodzi jeszcze czwarty element - pochwa reakcyjna, czyli rura, w której zamknięta jest cała konstrukcja zależna wtedy od zawieszenia.

Most napędowy – podział

Na rynku występują trzy rodzaje mostów napędowych. W zależności od położenia względem silnika można spotkać się z określeniami most napędowy przedni, tylny i środkowy, a ze względu na relację z układem zawieszenia mosty napędowe dzielą się na omawiane już mosty napędowe sztywne i z niezależnym zawieszeniem kół.

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie