szyberdach

Szyberdach sprawdza się świetnie szczególnie w ciepły, słoneczny dzień.

Dziś nieco zapomniany, a kiedyś nieodłączny element wyposażenia wielu pojazdów. Po co montować szyberdach w samochodzie, zwłaszcza jeśli jest klimatyzacja? A jeśli już jest okno dachowe, to jak o nie dbać?

Dziś nieco zapomniany, a kiedyś nieodłączny element wyposażenia wielu pojazdów. Po co montować szyberdach w samochodzie, zwłaszcza jeśli jest klimatyzacja? A jeśli już jest okno dachowe, to jak o nie dbać?

W latach 80. i 90. szyberdach był jednym z najbardziej lubianych elementów wyposażenia. I to niezależnie, czy mówimy o małym aucie miejskim, czy aucie klasy wyższej. W wielu egzemplarzach montowany był seryjnie, w innych dokładany już w trakcie eksploatacji.

W czasach kiedy klimatyzacja była luksusem i nawet nowe luksusowe limuzyny nie miały takiego wyposażenia standardowego (montowana była za ogromną dopłatą), okno w dachu często było koniecznością. Było znacznie od niej tańsze i zaskakująco dobrze radziło sobie z obniżaniem temperatury we wnętrzu podczas upałów.

Nie bez przyczyny do dziś szyberdach określa się mianem „klimy dla ubogich”. Jego otwarcie wpływa na cyrkulację powietrza we wnętrzu. Ciepłe powietrze jest wysysane z wnętrza, a chłodniejsze zasysane z zewnątrz. Niewątpliwą zaletą szyberdachu jest niewielka ilość hałasu oraz wibracji powietrza po jego otwarciu w porównaniu z jazdą z otwartymi szybami. Ponadto jego umieszczenie nad głowami kierowcy i pasażera sprawia, że powietrze wpływa już za nimi, a nie uderza bezpośrednio po głowie jak po otwarciu bocznej szyby.

Jednak okno dachowe to nie tylko mniejsza temperatura we wnętrzu, to także jego doświetlenie w ponure dni oraz uczucie przestrzeni nad głowami. Wielu użytkowników to właśnie poprawienie estetyki kabiny oraz widok na niebo uznaje za największą zaletę szyberdachu. Ci, którym nie do końca się to podoba, zawsze mogą przykryć okno zasłoną od strony podsufitki.

Właściwości lekko uchylonego dachu szybko odkryją palacze. Szyberdach zdecydowanie ułatwia pozbycie się dymu z kabiny, co sprawia, że oddawanie się temu nałogowi nie oznacza już przewiania lub wilgoci podczas opadów.

W deszczu dostrzec można jeszcze jedną zaletę: delikatne uchylenie szyberdachu pozwoli łatwiej usunąć zaparowane szyby. Rzadko docenianą zaletą jest też możliwość zostawienia go w pozycji uchylonej po zaparkowaniu i zamknięciu samochodu. Dzięki temu po powrocie wnętrze będzie znacznie mniej nagrzane.

Czy zatem oprócz dodatkowej konserwacji ma jakieś wady? Jedną z nich jest zwiększony opór aerodynamiczny przy otwarciu, co zwiększa zużycie paliwa – zwłaszcza gdy przy większej prędkości okno zamiast być uchylone, jest przesunięte.

Jak szyberdach ma się do stalowej konstrukcji samochodu? Wbrew powszechnym opiniom nie wpływa on znacząco na wytrzymałość mechaniczną karoserii. Jest on umieszczony w takim miejscu, w którym nie przebiegają wzmocnienia dachu.

Dla wielu istotną sprawą jest estetyka. Zwłaszcza fabrycznie zamontowany szyberdach zazwyczaj poprawia prezencję samochodu. Różnie bywa natomiast z tymi najtańszymi, montowanymi przez użytkowników.

Jakie okna dachowe można wyróżnić? Jeżeli mówimy o tych seryjnych, to pierwsze i zarazem najprostsze są okna uchylne sterowane ręcznie za pomocą korbki. Jest to bardzo popularne np. w samochodach niemieckich z początku lat 90.

Nieco bardziej wyszukanym rozwiązaniem są szyberdachy uchylno-przesuwne sterowane ręcznie. Z kolei te najbardziej luksusowe są z osprzętem elektrycznym. Można je często spotkać w starszych autach z wyższej półki. Popularne były np. w Mercedesie W201 czy W124.

Jeśli mówimy o elementach nieseryjnych, to najprostsze są uchylane, ze sterowaniem ręcznym i brakiem zasłony od środka. Reszta wygląda podobnie do tych znanych z aut seryjnych. Z tym wyjątkiem, że to właśnie akcesoryjne okna dachowe pierwsze zaczęły powiększać swoje rozmiary, kierując się w stronę szklanych dachów.

Obojętnie jakiego rodzaju szyberdach mamy w samochodzie, może stać się on źródłem dodatkowych problemów. Najważniejszym z nich jest cieknąca do wnętrza woda. Żaden poprawnie zamontowany i sprawny szyberdach nie powinien przeciekać. Jednak z biegiem lat uszczelka zatrzymująca wodę traci swoje właściwości i może to stanowić problem. Na szczęście wymiana jest prosta i tania. Łatwo dokupimy podobną uszczelkę i możemy ją zamocować właściwie samodzielnie. Warto zrobić to od razu, gdy zobaczymy jej zły stan. Wtedy uda się uniknąć zalania podsufitki. Jeśli uszczelka jest w dobrym stanie, można ją raz do roku konserwować sylikonem.

Przy kontroli uszczelki warto zwrócić uwagę na odpływy, którymi woda spływa do bocznych słupków. Dostają się tam liście, kurz i brud, dlatego łatwo mogą się zapchać. Jeśli woda dostająca się do obudowy nie będzie miała gdzie spływać, wtedy zacznie zalegać i łatwo wtedy o rdzę.

Niekiedy również niepoprawne założenie potrafi spowodować korozję dachu. Trzeba na to zwrócić uwagę. Mowa tutaj głównie o produktach dokładanych, przy zakładaniu których ktoś niestarannie zabezpieczył powierzchnię. Jednak nawet w poprawnie założonym elemencie po wielu latach blacha może gdzieś zacząć ocierać, co może spowodować wytarcie lakieru i korozję powierzchniową.

Newralgicznym punktem są prowadnice. Przez większość czasu są na zewnątrz, zatem są narażone na działanie czynników zewnętrznych. Taki mechanizm łatwo się zaciera. Z pozoru wystarczyłoby go jedynie przesmarować, jednak użycie środków pozostawiających tłustą powierzchnię jeszcze pogorszy sytuację. Do tak nasmarowanej powierzchni z łatwością przyłączy się kurz i całość będzie pracowała coraz gorzej. Dlatego odpadają wszelkiego rodzaju smary oraz preparaty uniwersalne.

Jeśli już zajmujemy się konserwacją okna dachowego, to należy zwrócić uwagę na jego spasowanie. Jeśli nie jest poprawne, trzeba je poprawić – niektóre modele szyberdachów można regulować.

W modelach sterowanych elektrycznie często zawodzi sam silnik. Jednak nie jest to zbyt wielki problem. Do większości popularnych modeli seryjnych z łatwością dokupimy silnik używany. Problem może być z produktami akcesoryjnymi. Niekiedy jedynym sposobem będzie naprawa takiego silnika u specjalisty.

Jeśli zamierzamy kupić auto z takim wyposażeniem, to warto dokładnie je przetestować we wszystkich położeniach i trybach pracy. Należy zwrócić uwagę na wszelkie hałasy przy zamykaniu. Poprawnie osadzony szyberdach tworzy z dachem jedną linię i nie powinien odstawać. Od środka wychwycić można ślady po przeciekach oraz wilgoć spowodowaną zbieraniem się wody (może jeszcze nie przeciekać przez podsufitkę).

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie