błotnik

Rdza to nie jedyny problem, jaki może dotyczyć błotnika samochodu

Błotnik jest jedną z najbardziej narażonych na korozję i wgniecenia części nadwozia samochodu. Wystarczy byle stłuczka, by element ten nadawał się do tzw. "klepania", a rdza atakuje to miejsce nawet w niezbyt starych, bezwypadkowych autach. Co zrobić, gdy błotnik samochodu wymaga naprawy?

Jak "wyklepać" błotnik?

Wgnieciony błotnik można naprawić metodami PDR (Paintless Dent Repair), czyli takimi, które po wyrównaniu jego powierzchni nie będą wymagać lakierowania. Są to masowanie blachy i metoda na klej. Pierwsza wymaga demontażu błotnika, w przypadku drugiej nie ma takiej potrzeby.

Usunięcie wgnieceń błotnika metodą masowania blachy wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, np. młotka PDR lub pobijaka. Za ich pomocą "masuje" się błotnik od jego wewnętrznej strony w miejscu wgniecenia (stąd konieczność demontażu tego elementu), aż do przywrócenia mu dawnego kształtu.

Błotnik można też naprawić technologią na klej. To bezinwazyjna metoda, ponieważ lakier samochodu po jej zastosowaniu nie zostanie naruszony. Usunięcie wgnieceń sposobem na klej jest możliwe przy pomocy odpowiedniego zestawu narzędzi, który dostępny jest w wielu sklepach motoryzacyjnych. W pakiecie znajduje się niewielki element przyklejany do wgniecenia na błotniku, który łączy się ze specjalnym przyrządem do prostowania blachy. Metoda na klej najlepiej sprawdzi się w przypadku nieznacznego wgniecenia.

Alternatywną metodą "wyklepania" błotnika jest podgrzewanie blachy (np. palnikiem), tylko po to, żeby po chwili schłodzić ją suchym lodem. W ten sposób, pod wpływem dwóch skrajnych temperatur, blacha błotnika powinna wrócić do swojego pierwotnego kształtu. Jest to jednak metoda inwazyjna, więc po wszystkim będzie trzeba pomalować naprawiany element.

Jak usunąć rdzę z błotnika?

Skorodowany błotnik samochodu da się dosyć łatwo i tanio przywrócić do dobrego stanu. Żeby to zrobić, nie wystarczy jednak samo usunięcie rdzy, bo równie ważne jest odtłuszczenie, wypełnienie podkładem, wyrównanie powierzchni i naniesienie lakieru. Przyda się również specjalny środek antykorozyjny, który zakonserwuje powierzchnię błotnika.

Do usunięcia rdzy świetnie nadaje się druciana szczotka, którą momentalnie można pozbyć się też charakterystycznych bąbli, czyli wybrzuszeń lakieru, powstających gdy pod jego powierzchnią zachodzą niekorzystne zmiany. Przeżartą rdzą część błotnika warto też odtłuścić, do czego dobrze nadaje się choćby benzyna ekstrakcyjna. Kolejny krok to spryskanie elementu środkiem antykorozyjnym i odczekanie co najmniej kilku godzin, by preparat się wchłonął.

Do tego niezbędne będzie lakierowanie, które zakonserwuje jego powierzchnię, ale przedtem trzeba spryskać zardzewiały błotnik podkładem i nanieść na jego powierzchnię szpachlę samochodową, która wypełni wszelkie ubytki. Rozprowadzony po naprawianym elemencie środek należy ponadto szlifować drobnym papierem ściernym aż do uzyskania całkowicie gładkiej warstwy.

Dopiero potem można nakładać nowy lakier, który powinien zapewnić błotnikowi przynajmniej kilka lat bez rdzy. Element warto pokryć 2-3 warstwami lakieru barwnego, a na koniec użyć lakieru bezbarwnego, który zabezpieczy go przed uszkodzeniami.

Żeby skutecznie usunąć rdzę z błotnika, należy go zdemontować, co da pełny ogląd i dostęp do wszystkich skorodowanych miejsc. Zdarza się, że korozja jest zauważana zbyt późno, gdy pokrywa już znaczną część elementu. Wtedy konieczna może okazać się jego wymiana. Pewną alternatywą jest założenie reperaturki.

Co to jest reperaturka błotnika?

To blaszana część zakładana na błotnik. Reperaturkę można przyspawać do rantu w sytuacji, gdy element jest na tyle zardzewiały, że całkowite pozbycie się korozji może być bardzo kłopotliwe. Cena reperaturki może się wahać od około 40 do kilkuset złotych.

Skutecznie maskuje ona ubytki, jakie pojawiają się w dolnym fragmencie błotnika wskutek rdzewienia. Żeby ją założyć, wcześniej trzeba usunąć zardzewiałą część. Oczywiście samo założenie reparaturki to jeszcze nie wszystko, bo należy ją też polakierować.

Zobacz także:

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie