kierunkowskaz

Kierunkowskaz odpowiada za niezwykle ważną komunikację pomiędzy użytkownikami ruchu drogowego.

Kierunkowskazem w pojeździe nazywa się światło (sygnalizator), za pomocą którego kierowca informuje pozostałych użytkowników ruchu drogowego o zamiarze zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy. Obecnie kierunkowskaz nazywany jest migaczem, w pierwotnej wersji występował natomiast w formie mechanicznej.

Kierunkowskaz – kiedyś

Początki istnienia sygnalizatora do zmiany kierunku ruchu sięgają lat 20 XX wieku. Ze względu na wzrost wypadków spowodowanych coraz większą ilością pojazdów na drogach w tamtym okresie, zaczęto zwracać szczególną uwagę na problem komunikacji pomiędzy kierowcami. W momencie skrętu, do informowania o zamiarze używano wyciągniętej przez okno ręki, co było zarówno kłopotliwe, jak i słabo widoczne. Rozpoczęto, więc prace nad unowocześnieniem samochodów i wprowadzeniem jednolitego systemu komunikacji, który byłby bezpieczny i zrozumiały, a przede wszystkim widoczny z dalszych odległości i w gorszych warunkach np. w nocy czy we mgle. Dzięki temu już w 1928 roku pochodząca z Niemiec firma Bosch zaprezentowała pierwszy tzw. mechaniczny kierunkowskaz, który miał postać ramienia zakończonego światłem. W momencie skrętu ramię podnosiło się, wychodząc jednocześnie na zewnątrz (poza konstrukcję) auta, przez co było dobrze widoczne i łatwe w użyciu. W Polsce takie kierunkowskazy nazywane były również chorągiewkami.

Kierunkowskaz – obecnie

W dzisiejszych czasach kierunkowskaz przybrał formę migacza, czyli światła, które miga podczas sygnalizowania zmiany kierunku jazdy stąd nazwa kierunkowskaz migowy. Po raz pierwszy użyto go dopiero w 1952 roku, a za projekt odpowiadała firma Hella. Warto nadmienić, że początkowo wcale nie przypadł do gustu kierowcom, świadczyć o tym może fakt, że wcześniejsza wersja, czyli kierunkowskaz ramieniowy utrzymywał się na rynku jeszcze przez kolejne 10 lat. Wracając jednak do popularnego dziś migacza, na początku produkcji instalowany był wyłącznie z przodu i z tyłu auta (jako integralna część reflektorów), a pierwszymi modelami, jakie korzystały z tego rozwiązania były Bogward Goliath i Ford Taunus. Obecnie w samochodach oprócz przedniego i tylnego używa się również bocznego migacza, który montowany jest najczęściej między przednimi drzwiami a przednim kołem. Ponadto w niektórych modelach kierunkowskazy migowe umiejscowione są również na bocznych lusterkach, nie jest to jednak regułą. Ciekawostką i świetnym tego przykładem jest model Porsche 911, gdzie migacze umieszczono na zderzaku, a nie jak w większości modeli na drzwiach po bokach.

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie