Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

przewody hamulcowe

PROBLEMY PRZEWODY HAMULCOWE

Przewody hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jeśli je zaniedbamy, możemy skończyć na przydrożnym drzewie. Dziś wyjaśnimy Wam, co wpływa na ich żywotność i jak je serwisować.

Przewody hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jeśli je zaniedbamy, możemy skończyć na przydrożnym drzewie. Dziś wyjaśnimy Wam, co wpływa na ich żywotność i jak je serwisować.

Wśród przewodów hamulcowych wyróżniamy dwie grupy. Pierwsza to przewody miękkie - inaczej zwane elastycznymi, do drugiej natomiast zaliczamy twarde. Te pierwsze usytuowane są bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych. Twarde z kolei łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi.

Zadbaj o higienę miękkiego dachu w swoim cabrio

Przewody elastyczne

Miękkie przewody hamulcowe są bardziej narażone na pęknięcia niż przewody twarde, ponieważ wykonano je z gumy, dzięki czemu są bardziej giętkie i łatwiej je dopasować, ale za to są też nieco cieńsze. Żywotność tego typu przewodów zależy nie tylko od trwałości materiałów, z których zostały wykonane, ale również od przeznaczenia auta i stylu prowadzenia jego właściciela. Przewody miękkie najkrócej wytrzymują w samochodach sportowych. Jak ogólnie wiadomo, duża moc prowokuje do dynamicznej jazdy. Im szybciej jeździmy, tym częściej musimy hamować.

Wyższa prędkość to większe przeciążenia przy hamowaniu, przez co przewody miękkie są narażone na szybsze zużycie. Podobnie rzecz się ma w przypadku dużych i ciężkich pojazdów luksusowych, w których przewody z powodu sporej wagi i dobrych osiągów często podlegają wysokim przeciążeniom. Ponadto krótka żywotność tego typu przewodów dotyczy również aut terenowych z napędem na cztery koła wykorzystywanych do offroadu - mechaniczne uszkodzenie ich o kamienie czy inne ostre elementy runa leśnego jest dużo bardziej prawdopodobne.

Przyzwyczajenia, które źle wpływają na Twój samochód! [część 2/2]

Ostatnią grupą pojazdów szczególnie narażonych na zniszczenie elastycznych przewodów są auta z regulacją prześwitu. Ruchy nadwozia podczas jego ustawiania  doprowadzają do zmęczenia tworzywa, z którego wykonane są przewody, i w konsekwencji do ich uszkodzenia. Najmniej narażone na tego typu problemy są małe auta, których użytkownicy podróżują głównie poza miastem, z umiarkowanym obciążeniem i przy niskich prędkościach.

Przewody twarde

W tym przypadków również wiele zależy od kierowcy i charakteru auta. Średni okres wytrzymałości takich przewodów to 5-8 lat. W samochodach luksusowych wytrzymują one nawet nieco dłużej, bo aż do 15 lat. Jednak mimo to warto profilaktycznie wymieniać je co 10 lat. Do uszkodzenia zwykle dochodzi na skutek korozji. Pamiętajmy o tym, że decydując się na zakup nowych przewodów twardych, musimy także pomyśleć o miękkich.

Jakie są symptomy uszkodzonych przewodów?

Odpowiedź na zadane wyżej pytanie jest banalnie prosta: wszelkie nieprawidłowości zauważone przez nas w czasie hamowania mogą być następstwem uszkodzonych przewodów hamulcowych. Jeśli czujemy, że pedał hamulca stał się podejrzanie miękki, to sygnał, że najwyższy czas odwiedzić mechanika.

Czy można samodzielnie naprawić przewody?

Samodzielne naprawianie przewodów hamulcowych jest jak najbardziej niewskazane. Wszelkie naprawy domowymi metodami zwykle kończą się tragedią. Nie myślmy, że zastosowanie taśmy izolacyjnej, opasek lub przejściówek zagwarantuje nam właściwe działanie układu hamulcowego. Dla kilkuset złotych nie warto ryzykować ludzkiego życia.

O wymianie klocków i tarcz hamulcowych pamiętają niemal wszyscy, natomiast wymiana płynu hamulcowego jest zwykle przez użytkowników aut bagatelizowana. A przecież tę czynność powinniśmy wykonywać co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy to substancja bardzo podatna na wchłanianie wody z powietrza przez mikroskopijne pory w gumowych przewodach hamulcowych. Rozwodnienie płynu hamulcowego spowoduje obniżenie temperatury wrzenia, co spowoduje jego zagotowanie. W konsekwencji nasze hamulce przestaną działać.

Nie ma aut w pełni niezawodnych! Zobacz, co może popsuć się w Twoim samochodzie?

Ile to kosztuje?

Koszty wymiany przewodów hamulcowych uwarunkowane są tym, jak łatwo jest się do nich dostać. Jeśli zdecydujemy się na produkty oryginalne, wówczas zapłacimy więcej. Na szczęście na rynku dostępne są również zamienniki. Ich ceny wahają się od 10 do 15 złotych za metr. Ze względu na duże znaczenie tego elementu dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy zdecydować się na te droższe. Za wymianę przewodów miękkich zapłacimy 100-200 złotych za jedno koło. Oprócz tego będziemy musieli wydać około 100 złotych na odpowietrzenie całego układu i nowy płyn hamulcowy.

Płyn hamulcowy – jaki wybrać?

... Spośród wszystkich płynów eksploatacyjnych pojazdu, to właśnie płyn hamulcowy wydaje się jednym z najistotniejszych i jednocześnie najczęściej zapominanych. Jaki wybrać, by spełniał swoją rolę właściwie? ... Warunkiem prawidłowego funkcjonowania ...

7 miesięcy temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Jak wymienić tarcze hamulcowe?

... Tarcze hamulcowe to części, które można wymienić we własnym zakresie, dysponując podstawową wiedzą oraz narzędziami i podnośnikiem. Jak to zrobić poprawnie? ... Nie w każdym aucie da się to zrobić To, że dawniej wymienialiśmy tarcze hamulcowe w ...

8 miesięcy temu

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

... Przewody hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jeśli je zaniedbamy, możemy skończyć na przydrożnym drzewie. Dziś wyjaśnimy Wam, co wpływa na ich żywotność i jak je serwisować. ... ...

dawno temu

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?

... Z reguły podczas serwisu wymienia się klocki hamulcowe, które zużywają się zwykle prędzej od tarcz. Jednak przychodzi taki czas, kiedy i tarcze należy wymienić. Tylko kiedy? Po czym poznać, że tarcza jest już niesprawna? ... nierównomiernego ...

8 miesięcy temu

Przyczyny ściągania samochodu – układ hamulcowy

... , że układ hamulcowy w tym kole cały czas pracuje. Innym powodem może być zatarte łożysko, ale ono daje też inne objawy. 32250 Opisując to potocznym językiem, łożysko huczy, wyje lub szumi ... , natomiast trący o tarczę klocek hamulcowy szura. ...

7 miesięcy temu

Ekstremalne hamowanie - przewody hamulcowe w stalowym oplocie

... Układy hamulcowe w samochodach seryjnych w zupełności zaspokajają potrzeby przeciętnego kierowcy. Ponadprzeciętny kierowca jeżdżący dynamicznie, z większymi prędkościami, na powiedzmy niemieckich ... autostradach, założy większe tarcze hamulcowe ...

dawno temu

Tuning hamulców – przewody i płyny [cz. 4]

... Przewody hamulcowe to bodaj najbardziej nieistotny i najczęściej pomijany element układu hamulcowego. To samo dotyczy płynu, który płynie w ich wnętrzu. Jednak ich uszkodzenie może doprowadzić ... do tragedii. Jeśli modyfikujesz hamulce i masz ...

dawno temu

Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić?

... się lub korodujących przewodach hamulcowych, co powoduje wycieki płynu. Jednak krwią układu hamulcowego jest właśnie płyn, którego sprawność i świeżość ma duży wpływ na działanie układu. W okresie zimowym ... Układ hamulcowy każdy z nas kojarzy ...

dawno temu

Jak wymienić płyn hamulcowy [poradnik]

... Zaleca się, aby wymieniać płyn hamulcowy w samochodzie mniej więcej co 2 lata, bądź też co 40 000 – 50 000 km. Jest to konieczne, ponieważ do układu hamulcowego z czasem dostaje się woda. ... się, gdy płyn się gotuje) i korozji metalowych ...

dawno temu

Pisk hamulców dokucza? Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić

... Samodzielna wymiana tarcz i klocków hamulcowych jest dość łatwą czynnością. Niestety, obarczona jest też wieloma drobnymi błędami, które potem przekładają się na hałas. Pisk, szum, wibracje – to najczęstsze niedomagania po wymianie hamulców. ...

miesiąc temu

Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

... Większość użytkowników aut dla własnego bezpieczeństwa stara się dbać o to, aby ich samochód miał sprawny układ hamulcowy. Inwestują w klocki i tarcze renomowanych firm jednak zapominają o równie ważnym płynie hamulcowym, który również podlega ...

dawno temu

Co to są pływające tarcze hamulcowe?

... Pewnie nieraz słyszeliście o pływających zaciskach hamulcowych. I nic dziwnego, bo to bardzo popularne i tanie rozwiązanie stosowane w wielu samochodach. Nie każdy z Was jednak słyszał o pływających tarczach hamulcowych, które w uproszczeniu ...

dawno temu

Jak podłączyć kable rozruchowe? Prawidłowe pożyczanie prądu

... Problem z odpaleniem samochodu w mroźny poranek? Jeśli macie przewody rozruchowe i drugie auto, od którego pożyczycie prąd, to już połowa sukcesu. Wyjaśnimy, jak powinno się postępować w takiej sytuacji. Krok po kroku. ... do zwarcia i ...

9 miesięcy temu

Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy

... Nie tak dawno pisałem o świecach zapłonowych, które dają niezbędną iskrę silnikowi benzynowemu (o zapłonie iskrowym). By jednak ta iskra powstała w świecy musi być wysłany ładunek elektryczny z cewki przewodem zapłonowym. I dziś kilka słów na ...

dawno temu

Budowa klocków hamulcowych

... Klocki hamulcowe są częścią roboczą wchodzących w skład układu hamulcowego i często niewiele się o nich mówi. Po prostu są i koniec, jakby były sprężynką czy śrubą. Wbrew pozorom, składają ... Z jakich elementów składa się klocek hamulcowy? ...

dawno temu

Kable rozruchowe – na co zwracać uwagę przy zakupie?

... Auto nie odpala, więc potrzebne są przewody rozruchowe i drugi pojazd, który pożyczy prąd. Jednak przewodów nie masz, więc biegniecie na stację benzynową, do hipermarketu czy sklepu motoryzacyjnego. Jest kilka rodzajów do wyboru, ale które będą ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie