przewody hamulcowe

PROBLEMY PRZEWODY HAMULCOWE

Przewody hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jeśli je zaniedbamy, możemy skończyć na przydrożnym drzewie. Dziś wyjaśnimy Wam, co wpływa na ich żywotność i jak je serwisować.

Przewody hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Jeśli je zaniedbamy, możemy skończyć na przydrożnym drzewie. Dziś wyjaśnimy Wam, co wpływa na ich żywotność i jak je serwisować.

Wśród przewodów hamulcowych wyróżniamy dwie grupy. Pierwsza to przewody miękkie - inaczej zwane elastycznymi, do drugiej natomiast zaliczamy twarde. Te pierwsze usytuowane są bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych. Twarde z kolei łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi.

Zadbaj o higienę miękkiego dachu w swoim cabrio

Przewody elastyczne

Miękkie przewody hamulcowe są bardziej narażone na pęknięcia niż przewody twarde, ponieważ wykonano je z gumy, dzięki czemu są bardziej giętkie i łatwiej je dopasować, ale za to są też nieco cieńsze. Żywotność tego typu przewodów zależy nie tylko od trwałości materiałów, z których zostały wykonane, ale również od przeznaczenia auta i stylu prowadzenia jego właściciela. Przewody miękkie najkrócej wytrzymują w samochodach sportowych. Jak ogólnie wiadomo, duża moc prowokuje do dynamicznej jazdy. Im szybciej jeździmy, tym częściej musimy hamować.

Wyższa prędkość to większe przeciążenia przy hamowaniu, przez co przewody miękkie są narażone na szybsze zużycie. Podobnie rzecz się ma w przypadku dużych i ciężkich pojazdów luksusowych, w których przewody z powodu sporej wagi i dobrych osiągów często podlegają wysokim przeciążeniom. Ponadto krótka żywotność tego typu przewodów dotyczy również aut terenowych z napędem na cztery koła wykorzystywanych do offroadu - mechaniczne uszkodzenie ich o kamienie czy inne ostre elementy runa leśnego jest dużo bardziej prawdopodobne.

Przyzwyczajenia, które źle wpływają na Twój samochód! [część 2/2]

Ostatnią grupą pojazdów szczególnie narażonych na zniszczenie elastycznych przewodów są auta z regulacją prześwitu. Ruchy nadwozia podczas jego ustawiania  doprowadzają do zmęczenia tworzywa, z którego wykonane są przewody, i w konsekwencji do ich uszkodzenia. Najmniej narażone na tego typu problemy są małe auta, których użytkownicy podróżują głównie poza miastem, z umiarkowanym obciążeniem i przy niskich prędkościach.

Przewody twarde

W tym przypadków również wiele zależy od kierowcy i charakteru auta. Średni okres wytrzymałości takich przewodów to 5-8 lat. W samochodach luksusowych wytrzymują one nawet nieco dłużej, bo aż do 15 lat. Jednak mimo to warto profilaktycznie wymieniać je co 10 lat. Do uszkodzenia zwykle dochodzi na skutek korozji. Pamiętajmy o tym, że decydując się na zakup nowych przewodów twardych, musimy także pomyśleć o miękkich.

Jakie są symptomy uszkodzonych przewodów?

Odpowiedź na zadane wyżej pytanie jest banalnie prosta: wszelkie nieprawidłowości zauważone przez nas w czasie hamowania mogą być następstwem uszkodzonych przewodów hamulcowych. Jeśli czujemy, że pedał hamulca stał się podejrzanie miękki, to sygnał, że najwyższy czas odwiedzić mechanika.

Czy można samodzielnie naprawić przewody?

Samodzielne naprawianie przewodów hamulcowych jest jak najbardziej niewskazane. Wszelkie naprawy domowymi metodami zwykle kończą się tragedią. Nie myślmy, że zastosowanie taśmy izolacyjnej, opasek lub przejściówek zagwarantuje nam właściwe działanie układu hamulcowego. Dla kilkuset złotych nie warto ryzykować ludzkiego życia.

O wymianie klocków i tarcz hamulcowych pamiętają niemal wszyscy, natomiast wymiana płynu hamulcowego jest zwykle przez użytkowników aut bagatelizowana. A przecież tę czynność powinniśmy wykonywać co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy to substancja bardzo podatna na wchłanianie wody z powietrza przez mikroskopijne pory w gumowych przewodach hamulcowych. Rozwodnienie płynu hamulcowego spowoduje obniżenie temperatury wrzenia, co spowoduje jego zagotowanie. W konsekwencji nasze hamulce przestaną działać.

Nie ma aut w pełni niezawodnych! Zobacz, co może popsuć się w Twoim samochodzie?

Ile to kosztuje?

Koszty wymiany przewodów hamulcowych uwarunkowane są tym, jak łatwo jest się do nich dostać. Jeśli zdecydujemy się na produkty oryginalne, wówczas zapłacimy więcej. Na szczęście na rynku dostępne są również zamienniki. Ich ceny wahają się od 10 do 15 złotych za metr. Ze względu na duże znaczenie tego elementu dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy zdecydować się na te droższe. Za wymianę przewodów miękkich zapłacimy 100-200 złotych za jedno koło. Oprócz tego będziemy musieli wydać około 100 złotych na odpowietrzenie całego układu i nowy płyn hamulcowy.

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie