regulator napięcia

MIERNIK UNIWERSALNY ŚWIETNIE SPRAWDZA SIĘ W DIAGNOZOWANIU PROBLEMÓW Z REGULATOREM NAPIĘCIA CZY AKUMULATOREM SAMOCHODU

Regulator napięcia to jeden z kluczowych elementów układu ładowania akumulatora. Zepsuty może nawet uniemożliwić włączenie silnika. Co warto wiedzieć na jego temat i jak sprawdzić, czy dobrze działa?

Jak działa regulator napięcia?

Regulator ma za zadanie zachować na stałym poziomie napięcie, jakie wytwarza alternator bądź prądnica. Jego działanie jest prawidłowe tylko wtedy, gdy utrzymuje on praktycznie takie samo napięcie zarówno podczas pracy silnika na niskich, jak i bardzo wysokich obrotach.

W prawidłowo funkcjonującym regulatorze napięcie może wahać się tylko delikatnie, czyli w zakresie nie większym niż 0,5 V. Różnice te mogą determinować takie czynniki jak stopień obciążenia alternatora i jego specyfikacja, a także obroty prądnicy.

Przyjmuje się, że prawidłowe napięcie ładowania powinno wynosić od 14,0 do 14,4 V. Oczywiście im starszy sprzęt, tym bardziej napięcie w regulatorze spada, dlatego raz na kilka lat nie obejdzie się bez wymiany tego elementu układu ładowania akumulatora.

Częstym problemem z regulatorem jest sytuacja, w której utrzymuje on napięcie tylko na niskich obrotach silnika, a w miarę ich zwiększania, napięcie stopniowo lub dość gwałtownie spada. Poza tym, w poprawnie działającym regulatorze nie powinno dochodzić do sytuacji, w której nawet przy dodatkowym obciążeniu, takim jak włączenie świateł drogowych, napięcie ładowania spada.

Jak sprawdzić regulator napięcia?

Do kontroli pracy tego elementu wykorzystuje się miernik uniwersalny. Za jego pomocą należy sprawdzić dwie rzeczy: czy z alternatora do regulatora dochodzi prąd oraz czy wyjście regulatora generuje odpowiednie napięcie ładowania. Sprawdzenie jego działania jest możliwe tylko przy włączonym silniku.

Miernik uniwersalny, mimo że jest prostym i niedrogim urządzeniem, które dostaniecie w wielu marketach, musi być prawidłowo ustawiony, żeby wyświetlił wiarygodne wyniki kontroli napięcia. Przy sprawdzaniu regulatora, miernik uniwersalny trzeba ustawić na odpowiednią wartość prądu stałego.

Napięcie tego elementu powinno być mierzone w każdej możliwej konfiguracji przewodów. To, czy jego wartość jest prawidłowa, można sprawdzić porównując swój wynik z informacjami producenta zawartymi w książeczce serwisowej auta.

Przy wymianie regulatora napięcia warto zainwestować w oryginalny sprzęt, a nie tańszy odpowiednik, który może szybko przestać utrzymywać napięcie na właściwym poziomie lub wręcz nie robić tego od samego początku.

Zobacz także:

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie