wahacz

KOLUMNA MCPHERSONA MERCEDES E

Prowadzenie kół i przenoszenie sił na nadwozie w układach zawieszeń niezależnych odbywa się najczęściej za pomocą wahaczy i drążków. Przyjrzyjmy się jakie odmiany wahaczy poprzecznych możemy spotkać we współczesnych konstrukcjach.

Prowadzenie kół i przenoszenie sił na nadwozie w układach zawieszeń niezależnych odbywa się najczęściej za pomocą wahaczy i drążków. Przyjrzyjmy się jakie odmiany wahaczy poprzecznych możemy spotkać we współczesnych konstrukcjach.

Wahacz poprzeczny to element prowadzący koło, którego oś obrotu (oś przegubu) jest prostopadła do osi obrotu koła i równoległa do osi wzdłużnej pojazdu. Liczba, rodzaj i sposób mocowania wahaczy do ramy pomocniczej lub nadwozia decyduje o możliwym do realizacji skoku oraz położeniu i pochyleniu koła w czasie pracy. Wpływa to bezpośrednio na właściwości trakcyjne pojazdu i odczuwany przez pasażerów komfort. Wahacze poprzeczne stosowane są często zarówno przy przedniej jak i tylnej osi, przy praktycznie każdym układzie przeniesienia napędu.

Wahacze te mogą występować przy kole pojedynczo lub w parach. W przypadku układów zawieszeń niezależnych w samochodach osobowych najczęściej spotykany jest układ pojedynczego ramienia i kolumny prowadzącej lub dwóch wahaczy poprzecznych (double wishbone) o osiach równoległych bądź skośnych.

W przypadku pary wahaczy bardzo duży wpływ na położenie kątowe koła ma ich względna długość, jeśli wahacze są tej samej długości oś obrotu koła będzie przesuwać się tylko w pionie kosztem zmiany chwilowego rozstawu kół. W przypadku różnych długości wahaczy zmiana rozstawu kół podczas pracy zawieszenia będzie mniejsza kosztem pochylenia koła (podstawowo ustawia się kąt zerowy lub o niewielkiej ujemnej wartości).

Zobacz także:

Sprężyny śrubowe w samochodowych układach zawieszenia
Amortyzatory – rola w pojeździe i eksploatacja
Układy zawieszenia w samochodach osobowych
Jeszcze poczekamy na zawieszenie „widzące dziury”
Stabilizator – jak to działa? [kompendium wiedzy]

Układy wahaczy poprzecznych [zawieszenie]

... Prowadzenie kół i przenoszenie sił na nadwozie w układach zawieszeń niezależnych odbywa się najczęściej za pomocą wahaczy i drążków. Przyjrzyjmy się jakie odmiany wahaczy poprzecznych możemy spotkać we współczesnych konstrukcjach. ... ...

dawno temu

Układy wahaczy wzdłużnych [zawieszenie]

... Wahacze wzdłużne charakteryzują się osią obrotu (przegubu) zorientowaną równolegle do osi koła i pozwalają na jego ruch w wokół osi prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu. ... Wahacze wzdłużne charakteryzują się osią obrotu ...

dawno temu

Jeep Liberty i uszkodzone wahacze

... do serwisów w celu dokonania niezbędnych napraw.  Jeep Cherokee XJ – na dobry początek Akcja serwisowa dotyczy dolnych wahaczy tylnego zawieszenia, które mogą korodować i pękać. Może to spowodować ...

dawno temu

Film promujący MV Augusta F4 1000 2010

... jest lżejszy dzięki przeprojektowaniu ramy i tylnego wahacza. Dzięki temu motocykl jest łatwiejszy i wygodniejszy w prowadzeniu. ... jest lżejszy dzięki przeprojektowaniu ramy i tylnego wahacza. Dzięki temu motocykl jest łatwiejszy i ...

dawno temu

BMW dosypało chili do M135i i uzupełniło paletę o nowe lakiery

... podwozie. Bawarczycy dostroili zawieszenie m.in. przez zmianę kąta pochylenia kół przedniej osi, a przednie wahacze zyskały nowe, hydrauliczne mocowanie. Modyfikacji doczekały się także mocowania ... wahaczy z tyłu. Łącznie z dopracowanymi ...

7 miesięcy temu

Marki na F i auta premium. Mechanicy mówią o stereotypach

... — modelach Mazdy progi się poddają, kiedy samochód wjeżdża na podnośnik i niewinna wymiana wahacza może przerodzić się w naprawę blacharską – dodaje Adam Lehnort. Ekspert wskazuje jednocześnie na zalety ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie