ESP

WYŁĄCZNIK KONTROLI TRAKCJI - SKŁADOWEGO ELEMENTU SYSTEMU ESP

ESP (Electronic Stability Program) to system, który na podstawie odczytów z różnych czujników przyhamowuje odpowiednie koła i redukuje moment obrotowy z silnika, dzięki czemu stabilizuje samochód w razie poślizgu.

ESP zwane też inaczej ESC (Electronic Stability Control) lub DSC (Dynamic Stability Control) wykorzystuje dwa mikrokomputery, które spełniają funkcję obliczeniową - mają za zadanie analizę sygnałów i sterowanie elementami wykonawczymi systemu. Dane, które są przez nie przetwarzane, pochodzą z czujników, które razem pozwalają sterownikowi określić stan pojazdu - jego prędkość, kąt skręcenia i wiele innych czynników. Dzięki temu ESP z wykorzystaniem kontroli trakcji może ustabilizować tor jazdy pojazdu.

System ESP korzysta między innymi z następujących czujników lub danych:

  • czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki systemu ABS)
  • przyspieszenia poprzecznego pojazdu
  • bieżącej prędkości pojazdu
  • kąta skrętu kierownicy
  • ciśnienia płynu w układzie hamulcowym
  • aktualnego momentu obrotowego przenoszonego na koła
  • przełożenia skrzyni biegów
  • masy pojazdu

Na podstawie tych danych ESP określa między innymi kąt obrotu samochodu wokół jego własnej osi pionowej. Gdy pojazd porusza się w sposób, który według sterownika nie wynika z kierunku, który chciałby narzucić kierowca przez manewr kierownicą, przyhamowywane są odpowiednie koła, a moment obrotowy trafiający z silnika jest redukowany. Tym sposobem ESP z wykorzystaniem układu kontroli trakcji, stabilizuje pojazd na właściwym torze.

Bardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują tak zwany torque vectoring. Polega on nie tylko na dohamowaniu jednego z kół, ale także na przeniesieniu zwiększonego momentu obrotowego na to, które znajduje się po przeciwnej stronie.

ESP - co to takiego? Kompendium wiedzy

... Opisując parametry najnowszych samochodów często posługujemy się skrótami nowoczesnych systemów. Jednym z nich jest bardzo popularny w ostatnich czasach ESP. Być może jest wśród naszych czytelników ktoś, kto nie wie, co się pod tym skrótem ...

dawno temu

Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

Jak działa i do czego służy ESP?

... ESP (Electronic Stability Program) to system, który na podstawie odczytów z różnych czujników przyhamowuje odpowiednie koła i redukuje moment obrotowy z silnika, dzięki czemu stabilizuje samochód w razie poślizgu. ... ESP zwane też inaczej ESC ...

dawno temu

Torque Vectoring – więcej niż ESP

... System ESP jest już w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej. Uratował wiele osób przed śmiercią i samochodów przed wypadnięciem z drogi czy uderzeniem w drzewo. Jego nieustanny ... producentów. Jako zjawisko można je opisać ...

dawno temu

ESP obowiązkowe od 2011 w krajach Unii Europejskiej

... system kontroli trakcji. Natomiast od listopada 2014 roku ESP musi być standardem w każdym nowym aucie sprzedanym na terenie UE. Przepis ten musi zatwierdzić jeszcze Rada Ministrów. ... system kontroli trakcji. Natomiast od listopada 2014 roku ...

dawno temu

Układ ESP - jak działa?

... stosowane. Było to możliwe do zrealizowania dopiero w połowie lat 90. W 1995 roku zaprezentowano pierwsze auto, które w wyposażeniu opcjonalnym miało ESP – Mercedesa S600 w wersji coupé. Wynalazek ... po zamontowaniu w nim systemu. Aby auto ...

dawno temu

Mercedes-AMG C63 S po liftingu: muscle car nowej ery

... Gdy po dodaniu gazu na niemieckiej autostradzie włącza się kontrolka ESP, coś musi być na rzeczy. ... wjechać na autostradę bez ograniczeń, wciskam więc pedał do końca, a przy 140 km/h ikonka ESP zaczyna groźnie mrugać z 12,3-calowego ekranu. ...

dawno temu

Suzuki SX4 Explore – więcej za mniej

... Suzuki poszerzyło ofertę SX4 o nową wersję Explore. Kupując ją, można sporo zaoszczędzić. Explore ma w serii m.in. ESP, nawigację i kamerę cofania, a kosztuje tyle, ile modele bez takiego wyposażenia. ... Suzuki poszerzyło ofertę SX4 o nową ...

dawno temu

BMW pracuje nad łącznością pomiędzy pojazdami

... Wyobraźcie sobie, że jedziecie do pracy w mroźny poranek. Nagle pojazd jadący 100 stóp przed Wami wysyła Wam ostrzeżenie o gołoledzi na pewnym odcinku drogi. Zwalniacie, a Wasz system ESP podejmuje ...

dawno temu

Amortyzatory - rola w pojeździe i eksploatacja

... na nadwozie. Mało tego, decydują także pośrednio o działaniu elektronicznych układów (np. ABS czy ESP), ponieważ odrywanie się kół od nawierzchni generuje błędy sygnałów wejściowych przesyłanych do układów regulacji. ... na nadwozie. Mało tego, ...

dawno temu

Toyota RAV4 zawodzi w teście łosia

... . Wyniki nie napawają optymizmem. Prowadzenie auta podczas testu określono jako naprawdę złe. Samochód wykazuje silną tendencję do nadsterownego poślizgu, a układ ESP interweniuje zbyt późno. Co więcej ...

2 miesiące temu

6 Tuning Show: Seicento, Audi 80, Escort

... Sport, splanowana głowica, chip tuning Novitec Audio: Odtwarzacz multimedialny i nawigacja caraudio klasy Esp 1, 4 woofery osiągając ciśnienie akustyczne ponad 140 Db. Zbudowane na podzespołach, VC, DLS, HERTZ, Lanzar, Audioson, Profitex, Rodek, ...

dawno temu

Co oznaczają pomarańczowe kontrolki w aucie?

... 33086Pomarańczowe kontrolki ostrzegają przed awarią lub niebezpieczną sytuacją, do której może dojść. W dobie samochodów wyposażonych standardowo w systemy ESP i ASR, gdy jedziemy zbyt szybko ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie