ESP

WYŁĄCZNIK KONTROLI TRAKCJI - SKŁADOWEGO ELEMENTU SYSTEMU ESP

ESP (Electronic Stability Program) to system, który na podstawie odczytów z różnych czujników przyhamowuje odpowiednie koła i redukuje moment obrotowy z silnika, dzięki czemu stabilizuje samochód w razie poślizgu.

ESP zwane też inaczej ESC (Electronic Stability Control) lub DSC (Dynamic Stability Control) wykorzystuje dwa mikrokomputery, które spełniają funkcję obliczeniową - mają za zadanie analizę sygnałów i sterowanie elementami wykonawczymi systemu. Dane, które są przez nie przetwarzane, pochodzą z czujników, które razem pozwalają sterownikowi określić stan pojazdu - jego prędkość, kąt skręcenia i wiele innych czynników. Dzięki temu ESP z wykorzystaniem kontroli trakcji może ustabilizować tor jazdy pojazdu.

System ESP korzysta między innymi z następujących czujników lub danych:

  • czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki systemu ABS)
  • przyspieszenia poprzecznego pojazdu
  • bieżącej prędkości pojazdu
  • kąta skrętu kierownicy
  • ciśnienia płynu w układzie hamulcowym
  • aktualnego momentu obrotowego przenoszonego na koła
  • przełożenia skrzyni biegów
  • masy pojazdu

Na podstawie tych danych ESP określa między innymi kąt obrotu samochodu wokół jego własnej osi pionowej. Gdy pojazd porusza się w sposób, który według sterownika nie wynika z kierunku, który chciałby narzucić kierowca przez manewr kierownicą, przyhamowywane są odpowiednie koła, a moment obrotowy trafiający z silnika jest redukowany. Tym sposobem ESP z wykorzystaniem układu kontroli trakcji, stabilizuje pojazd na właściwym torze.

Bardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują tak zwany torque vectoring. Polega on nie tylko na dohamowaniu jednego z kół, ale także na przeniesieniu zwiększonego momentu obrotowego na to, które znajduje się po przeciwnej stronie.

Mille Miglia - Dzień 4.

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie