Ford Mustang 2 generacji

Generacja
Ford Mustang 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Druga generacja Forda Mustanga weszła do produkcji w 1974 roku. Nie był on już w zamyśle, jak pierwsza generacja, krzyczącym samochodem sportowym dla mas zaprojektowanym z pasją, ale kompaktowym autem o sportowej stylistyce, zaprojektowanym przez księgowych i ekologów. Oczywiście niebezpośrednio, ale ogromny wpływ na ostateczny kształt drugiej generacji Mustanga miał kryzys paliwowy, który wymusił stworzenie samochodu mniejszego niż uwielbiana przez Amerykanów pierwsza generacja w topowych odmianach. Co gorsza, samochodu z mniejszymi jednostkami. Nie było mowy o potężnych widlastych ósemkach.

Dostępne były teraz dwa rodzaje nadwozia: trzydrzwiowy liftback oraz dwudrzwiowe coupé. Co ciekawe, Ford wciąż reklamował Mustanga jako samochód o nadwoziu hardtop, mimo że w konstrukcji zagościł słupek B.

Niestety, oblicze klasycznego pony cara ucierpiało wraz z nadejściem drugiej generacji. Kształty i detale samochodu nawiązywały do Mustanga I, ale całość przypominała bardziej konkurencję z rynku japońskiego. Za projekt odpowiadało włoskie biuro projektowe Ghia.

Przez pierwszy rok produkcji pod maskami kompaktowych samochodów sportowych Forda podstawowymi jednostkami były V6 o pojemnościach 2,3 oraz 2,8 l. Mimo to sprzedaż okazała się świetna - przez pierwsze 12 miesięcy rozeszło się aż 296 041 egzemplarzy.

W 1975 roku Stany Zjednoczone powoli zaczęły zapominać o kryzysie paliwowym. Pojawiła się więc szansa na powrót silników V8. Inżynierowie Forda byli zmuszeni przeprojektować konstrukcję przedniej części auta, by dostosować ją do większych jednostek. Pierwszy duży motor, jaki trafił pod maskę Mustanga drugiej generacji, miał 4,9 l pojemności i moc 140 KM. Przemodelowano nieco maskę i dodano na niej wlot powietrza. Z tą jednostką Mustang II był w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 10,5 s i osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 171 km/h.

W 1976 roku Ford wprowadził do oferty dwa pakiety stylizacyjne: Stallion oraz Cobra II. Z drugim z nich nabywca dostawał czarny grill, atrapę wlotu powietrza na masce, przedni oraz tylny spojler i specjalne malowania. Były to jednak tylko zmiany w wyglądzie. Pod maską mógł znajdować się dowolny silnik z palety fabrycznych jednostek Forda. Rok później Ford wprowadził Mustanga z nadwoziem typu targa.

W 1978 roku na rynku pojawiła się limitowana wersja o nazwie King Cobra. W gruncie rzeczy nie wnosiła ona nic więcej poza malowaniami, ale ponieważ dostępna była jedynie z V8 pod maską, kojarzono ją z odmianą sportową.

Mimo że Mustang II nie osiągnął już takiego statusu jak jego poprzednia generacja, sprzedaż okazała się dużym sukcesem. Tylko przez cztery lata ten quasi-sportowy model znalazł aż 1 100 000 nabywców. Jest to tym bardziej zaskakujące, że nawet specjaliści o drugim pokoleniu amerykańskiego klasyka wypowiadają się po prostu źle: był za mały, za słaby, źle się prowadził, jego montaż stał na złym poziomie.

Pamiętajmy jednak, że Mustang II wcale nie wyglądał tak, jak prawdopodobnie życzyliby sobie tego inżynierowie Forda. Przez niemal cały okres produkcji pierwszej generacji konsekwentnie zwiększano dostępne pojemności silników. Z każdym kolejnym rocznikiem Mustangi stawały się coraz mocniejsze. Niestety, marzenia o doskonałych osiągach ukrócił kryzys paliwowy. Tak narodziła się druga generacja. Jej produkcja dobiegła końca już po czterech latach. Ostatni Mustang II zjechał z linii produkcyjnych w 1978 roku.

Największą zaletą drugiej generacji tego Forda jest to... że to po prostu Mustang. Bez względu na wszystko wciąż ma ona rodowód legendarnego amerykańskiego klasyka. Oczywiście można narzekać na fatalne prowadzenie, przeciętne wyposażenie (bywało, że nie obejmowało ono nawet klimatyzacji), słabe jednostki napędowe, ale jeżdżąc tego typu autem, trzeba być przygotowanym na wyrzeczenia. Dostępność części zamiennych, podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, jest w Polsce niezadowalająca. Trzeba sprowadzać podzespoły ze Stanów Zjednoczonych.

4.20
Ocena na postawie 31 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Mustang
Produkcja od1974
Produkcja do1978

Inne generacje Ford Mustang

Inne modele Ford

Ford Mustang 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Opel Grandland X - test w wersji Grand

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie