Porsche Cayenne I

Generacja
Porsche Cayenne I Zobacz 6 zdjęć

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Porsche zaczęło zyskiwać nowych klientów. Pomimo że nowa generacja modelu 911, oznaczona jako 996, została bardzo mocno skrytykowana, niemiecki producent odcinał kupony od swojej legendarnej marki, sprzedając dwumiejscowego roadstera o nazwie Boxster.

To jednak nie wystarczyło, a siedziba firmy, znajdująca się w Zuffenhausen, postanowiła znaleźć kolejny pretekst do zakupu kilku nowych maszynek do liczenia pieniędzy. Możliwością tą było auto z nadwoziem typu SUV. Tego typu pojazdy zyskiwały coraz większą popularność, Porsche doskonale o tym wiedziało.

Pracę rozpoczęto z Grupą Volkswagena, która chciała opracować technologię służącą do podstawy budowy Touarega, biedniejszego brata Cayenne, oraz Q7, które już wtedy było w planach Audi.

W 2002 roku nastąpił oficjalny rynkowy debiut nowego wówczas Porsche Cayenne. Auto zostało skrytykowane za kontrowersyjną stylistykę i w wersji przed faceliftingiem, a więc przed rokiem 2007, nie grzeszyło urodą. Deska rozdzielcza była bardzo prosta. Gdyby nie znaczek, na pierwszy rzut oka trudno byłoby się domyślić, że to Porsche.

Wszelkie wątpliwości rozwiewały jednak jazdy testowe, podczas których okazało się, że auto naprawdę nieźle jeździ. Już najsłabsza odmiana z jednostką V6 o pojemności 3,2 l produkowała 250 KM, które trafiały na obie osie za pomocą 6-biegowej manualnej przekładni lub 6-stopniowego automatu.

Ważące ponad 2 tony auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 9,1 s i rozpędzało się do prędkości maksymalnej 214 km/h. Przeciętny wynik. Żądni sportowych emocji wybierali jednak Cayenne S z 340-konnym motorem V8 o pojemności 4,5 l lub wersje wzmocnione turbodoładowaniem, czyli Cayenne Turbo oraz Turbo S.

Ta ostatnia odmiana rozwijała moc 520 KM oraz aż 720 Nm momentu obrotowego. 0-100 km/h w 5,2 s oraz prędkość maksymalna 270 km/h - w tak ogromnym aucie było to niewiarygodne wprost osiągnięcie. Oczywiście podczas agresywnej jazdy spalanie rzędu 30 l na każde 100 km nie było niczym zaskakującym.

W 2007 roku, a więc po faceliftingu, w ramach którego poprawiono wygląd auta oraz dodano kilka opcji do i tak długiej listy wyposażenia, pojawiły się jeszcze mocniejsze jednostki napędowe.

Cayenne dostało 3,5-litrowe V6 o mocy 290 KM, Cayenne S to już 385 KM pochodzących z jednostki V8 o pojemności 4,8 l. Po dołożeniu turbosprężarki powstały odmiany Turbo oraz Turbo S, produkujące odpowiednio 500 oraz 550 KM. Ten ostatni wariant zapewniał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 s, a więc w granicy, która przed wprowadzeniem na rynek Cayenne zarezerwowana była w Zuffenhausen wyłącznie dla modelu 911.

Turbo S było iście sportowym autem. 20-calowe obręcze aluminiowe, ogromne tarcze hamulcowe oraz zawieszenie, które obniżało się o 27 mm po przekroczeniu 125 km/h i o dodatkowe 11 m przy 210 km/h. Po dłuższej chwili Cayenne Turbo S było w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 280 km/h.

Jak na dużego SUV-a przystało, Cayenne oferowało także sporo miejsca we wnętrzu. Bagażnik mieścił 540 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa zwiększała się aż do 1770 l.

Dzięki napędowi na cztery koła oraz zawieszeniu z regulacją prześwitu auto całkiem nieźle radziło sobie na nieutwardzonych drogach. Porsche potwierdziło to, organizując rajd z Moskwy do Ułan Bator. Bardzo ciekawą wersją było Cayenne GTS napędzane V8 o pojemności 4,8 l. Była to jednostka wolnossąca, która rozwijała 405 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Czarne elementy stylistyczne nawiązywały do 911 GTS.

W 2009 roku Porsche pożyczyło od Volkswagena jednostkę 3,0 TDI o mocy 240 KM, która z powodzeniem trafiała pod maskę Touarega, Phaetona czy Audi A6, i zamontowało ją do Cayenne. Pierwsze auto w historii Porsche napędzane silnikiem wysokoprężnym sprzedawało się całkiem nieźle, a niemiecki producent miał fundusze, by rozwinąć projekt hybrydowego Cayenne oraz pomyśleć o nowych modelach "dla ludu".

Plusy:
+ osiągi
+ praktyczność SUV-a
+ przyzwoite osiągi w terenie

Minusy:
- spalanie
- cena
- stylistyka wersji sprzed faceliftingu

4.99
Ocena na postawie 21 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche Cayenne
Produkcja od2002
Produkcja do2010

Inne generacje Porsche Cayenne

Inne modele Porsche

Porsche Cayenne I: newsy, testy i recenzje

Porsche Cayenne Coupe: kształt 911 w wydaniu XXL

... Czy nie tak powinno wyglądać Cayenne od samego początku? Charakterystyczna sylwetka 911 została przeszczepiona do największego SUV-a marki z Zuffenhausen. I choć nie lubię tego typu wizualnych eksperymentów, tutaj wygląda to całkiem, całkiem… ...

4 dni temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Porsche Cayenne Coupe. Samochód na miarę dzisiejszych czasów

... Jeśli marzyłeś o kupnie 911, ale sportowy wóz ma dla ciebie za mało miejsca, albo jeśli rozważałeś zakup panamery, ale jednak wolisz SUV-y, to nowe dziecko Porsche jest dla ciebie. Porsche Cayenne Coupe to coś pomiędzy klasycznym SUV-em a ...

8 miesięcy temu

Premiera Porsche Cayenne Coupé. Nowy konkurent dla BMW X6

... Niemieckie SUV-y ala coupé mają nowego konkurenta. Do segmentu, który do tej pory reprezentowały BMW X6, Mercedes GLE Coupé i od niedawna Audi Q8, dołącza Porsche Cayenne Coupé. Moim zdaniem samochód wygląda fantastycznie, a waszym? ... Porsche ...

8 miesięcy temu

Nowe Porsche 911 Turbo S w drodze. Znamy dane techniczne

... Porsche potwierdziło plany dotyczące wprowadzenia najnowszej generacji modelu 911 w wersjach Turbo oraz Turbo S. Auta wchodzą właśnie w ostatnią fazę testów i będą gotowe w 2020 roku. Choć ... Porsche nie zamierza trzymać wszystkich w ...

6 dni temu

7-biegowa, manualna skrzynia wraca do gamy Porsche 911

... nie chce samodzielnie zmieniać biegów. Szkoda tylko, że producenci często nie pozostawiają im żadnego wyboru. Do dziś podobnie było z najnowszą generacją Porsche 911. ... charakteryzujących tę konstrukcję. I choć nie było to najpopularniejsze ...

3 tygodnie temu

Porsche i Boeing wspólnie zbudują latający samochód elektryczny

... właśnie nadchodzi, dzięki wspólnym wysiłkom firm Porsche i Boeing, które zamierzają wspólnie stworzyć latający samochód elektryczny. ... Czy można wyobrazić sobie lepszych kandydatów do stworzenia latającego samochodu elektrycznego? Porsche jest ...

miesiąc temu

Nowe Porsche Macan Turbo. Pod maską 440-konne V6

... Mniejsza pojemność, lecz równie imponująca moc. Nowe Porsche Macan Turbo debiutuje z silnikiem znanym nam już z modeli Cayenne i Panamera. Jak na SUV-a jest naprawdę szybki. I to nie tylko na prostych. ... Nowe Porsche Macan Turbo napędzane jest ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie