Suzuki Jimny 2 generacji

Generacja
Suzuki Jimny 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Suzuki Jimny II (Samurai)

Jimny/Samurai to niewielki lekki samochód terenowy produkowany przez firmę Suzuki Motor Corporation od 1968 roku. Przez ten czas producent zaprezentował trzy kolejne generacje tego auta.

Wprowadzony do produkcji w 1981 roku model Jimny w wielu krajach Europy, także w Polsce, znany był jako Suzuki Samurai. Inne nazwy tego samochodu to Suzuki Caribbean (Tajlandia), Suzuki Katana (Indonezja), Suzuki Potohar (Pakistan), Suzuki SJ410, Suzuki Santana, Suzuki Sierra, Holden Drover (Australia), Maruti Gypsy (Indie).

Początkowo (w 1981 roku) auto otrzymało nazwę SJ30 i wyposażano je w jeden z dwóch silników benzynowych. Były to malutkie 3-cylindrowe jednostki o objętości skokowej 0,55 l i 0,66 l. Dzięki ich małym objętościom i niewielkim rozmiarom zewnętrznym SJ30 zaliczany był do grupy samochodów Kei car, a więc takich, przy zakupie których nabywca płacił znacznie mniejsze podatki i różnego rodzaju opłaty.

Rok później pojawiła się nieco mocniejsza wersja tego wozu o nazwie SJ40 Jimny 1000, wyposażona w większy silnik benzynowy oznaczony symbolem LJ80. Miał on 0,8 l objętości skokowej i moc 45 KM (w Japonii nawet 52 KM), co pozwalało osiągnąć prędkość 109 km/h.

W 1984 roku na rynku pojawiła się wersja SJ413, znana powszechnie jako Samurai. Auto było wyposażone w benzynowy silnik o objętości skokowej 1,3 l, który osiągał moc 80 KM. Napęd przenosiła na wszystkie koła 5-biegowa, manualna skrzynia biegów.

W 1985 roku rozpoczęto produkcję modelu SJ410 w Hiszpanii pod marką Santana. Również w tym samym roku Samuraia wprowadzono na rynek północnoamerykański.

Oprócz Japonii i Hiszpanii wóz był wytwarzany także w Indiach, Tajlandii i w Indonezji.
Niezwykle proste nadwozie miało długość od 3,2 do 4 m. Auto sprzedawano z normalnym i przedłużonym rozstawem osi, ale karoseria dostępna była tylko w dwóch wersjach. Pierwsza to 2-drzwiowy kabriolet z miękkim dachem w tylnej części, druga – 3-drzwiowe kombi. W zależności od rynku oraz marki, pod którą Samurai był sprzedawany, jego nadwozie wyglądało w szczegółach inaczej.

W zmodernizowanej wersji kierunkowskazy instalowano obok głównych reflektorów. Układ przypominał nieco ten z Land Rovera Defendera. Były też odmiany z kierunkowskazami w zderzaku albo takie, w których reflektory były prostokątne.

Przez 17 lat produkcji w modelu Jimny/Samurai instalowaną bardzo wiele silników. Dwa najmniejsze miały niewiele ponad 0,5 l objętości skokowej. Dwa kolejne legitymowały się objętością niespełna 0,7 l, następny miał 1,0 l objętości skokowej. Montowano też dwa wspomniane silniki o objętości skokowej 1,3 l. Pierwszy z nich, oznaczony symbolem G13A, miał moc 68 KM. Drugim była jednostka o kodzie BA oraz (później) BB. Ta pierwsza wersja miała 8-zaworowy układ rozrządu i osiągała moc 68 KM. Natomiast odmiana BB, którą wprowadzono na rynek pod koniec produkcji Samuraia/Jimny II (w 1997 roku), miała głowicę 16-zaworową i wielopunktowy wtrysk paliwa. W zależności od wersji silnik ten rozwijał moc od 76 do 86 KM.

Największym montowanym w tym modelu Suzuki silnikiem był wysokoprężny motor produkcji Peugeot o objętości 1,9 l. Wyposażona w turbosprężarkę i katalizator jednostka napędowa o oznaczeniu XUD9 SD, miała moc maksymalną 63 KM.

Suzuki Jimny II oferowano z napędem przednim i tylnym oraz z napędem na wszystkie koła, ale jedyną montowaną w tym samochodzie skrzynią biegów była 5-biegowa skrzynia manualna.

W 1998 roku, po 17 latach wytwarzania, zakończono produkcję Jimny II/Samurai, zastępując go nowszym modelem.

4.34
Ocena na postawie 43 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSuzuki
ModelSuzuki Jimny
Produkcja od1981
Produkcja do1998

Inne generacje Suzuki Jimny

Inne modele Suzuki

Suzuki Jimny 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie