#Lancia Thema

Lancia Thema

Lancia Thema to model samochodu klasy wyższej o włoskich korzeniach. W produkcji I generacji palce maczali jednak również Szwedzi, a w przypadku II – Amerykanie.

  • Lancia Thema to model samochodu klasy wyższej o włoskich korzeniach
  • Projektantem Lancii Thema był sławny stylista samochodów Giorgetto Giugiaro współpracujący ze studiem Italdesign
  • Model Lancia Thema doceniany jest za przestronne wnętrza oraz wysokiej klasy wykonanie
  • I generacja Lancii Thema była niewielka gabarytowo jak na samochód aspirujący do miana limuzyny
[1/4] Lancia Thema to model samochodu klasy wyższej o włoskich korzeniachŹródło zdjęć: © autowp.ru/bad_Q

Lancia Thema – informacje ogólne

Lancia Thema to flagowy model samochodu produkowany przez włoski koncern Fiat. Należy do segmentu E, czyli klasy wyższej w hierarchii motoryzacyjnej. Produkcja Lancii Thema pierwszej generacji trwała od 1984 do 1994 roku, a model zastąpił na rynku Lancię Gamma. Jego projektantem był sławny stylista samochodów, Giorgetto Giugiaro współpracujący ze studiem Italdesign. Lancia Thema I generacji to produkt porozumienia między dwoma włoskimi koncernami motoryzacyjnymi, Fiatem i Alfą Romeo oraz szwedzkim Saabem. W roku 1987 wprowadzono na rynek wersję kombi Lancii Thema, stworzoną według projektu włoskiego biura designu, Pininfarina.

Druga generacja Lancii Thema to także wynik współpracy, ale tym razem Fiata z amerykańskim Chryslerem. Pierwszy model zszedł z linii produkcyjnej w 2011 roku. Model łączy amerykański przepych z włoskim temperamentem, zbierając przy tym pozytywne opinie zarówno z ust krytyków, jak i użytkowników.

Lancia Thema – dane techniczne

I generacja Lancii Thema była niewielka gabarytowo jak na samochód aspirujący do miana limuzyny. Jej wymiary zamykały się w wartościach 4590 mm x 1752 mm x 1440 mm. Generacja przed 1987 rokiem dostępna była w wersji sedan. Dopiero później stworzono ją w linii nadwozia kombi. Dzięki temu pojemność bagażnika Lancii Thema powiększyła się z 440 l do 550 l. Prędkość maksymalna osiągana przez Themę I wynosi 235 km/h przy pracy 115-225 KM. Jeśli zaś chodzi o czas przyspieszenia do setki, mówić możemy o wartościach od 7 do 12,7 sekund.

II generacja Lancii Thema jest większa. Wymiary jej bryły to 5066 mm x 1902 mm x 1488 mm. Występuje tylko z nadwoziem typu sedan, przy czym pojemność bagażnika równa jest 462 l. Pod maską biega od 101 do 286 KM, a przez to Lancia Thema może pochwalić się nienagannymi osiągami. Do 100 km/h przyspiesza bowiem nawet w 6,8 s, a jej prędkość maksymalna to 240 km/h.

Lancia Thema – spalanie i silnik

Pierwsza edycja Lancii Thema dostępna była z silnikiem o kilku różnych pojemnościach, mieszczących się w przedziale 2,0 – 3,0. Spalanie średnio oscyluje wokół 11 l (minimalnie 9,1 l, maksymalnie 14.3 l). Wersje silnika niewiele zmieniły się w II generacji. Tu największa jego pojemność to 3,6. Poziom przeciętnego spalania zamyka się w widełkach 7,1 l – 9,4 l.

Lancia Thema — opinie

Model Lancia Thema doceniany jest za przestronne wnętrza oraz wysokiej klasy wykonanie. Poza tym użytkownicy Lancii Thema za jej plus uznają mocny silnik, przyspieszenie i płynną jazdę na wysokich prędkościach.

Podczas jazdy Themą cieszy także poziom spalonego paliwa. To duży samochód, który jednak w trasie może palić niewiele, bo 8 l ropy na 100 kilometrów. Podobne wartości pojawiają się w opiniach osób tankujących LPG.

Jedne z niewielu negatywnych komentarzy dotyczą nadkoli tylnych, które niekiedy z czasem nabierają tendencji do rdzewienia.

Używana Lancia Thema 8.32 - praktyczne ferrari
Bartosz Pokrzywiński

Używana Lancia Thema 8.32 - praktyczne ferrari