Lancia Thema 2 generacji

Generacja
Lancia Thema 2 generacji

Thema to samochód wyższej klasy średniej (segment E) produkowany w latach 1984-1994 i od 2011 roku przez włoską firmę Lancia należącą do koncernu Fiat.

Po tym jak koncern Fiat przejął pakiet kontrolny od Daimlera nad amerykańskim koncernem Chrysler, obie firmy postanowiły wymienić się doświadczeniami i częściowo modelami samochodów. Chrysler miał ułatwić wejście na rynek Fiatowi z małymi samochodami i zyskać mniejsze silniki, a Fiat w zamian otrzymał część modeli amerykańskiej firmy. Włosi przystosowali kilka aut zza oceanu do europejskich gustów. Wśród takich przeszczepionych samochodów były Fiat Freemont, Lancia Voyager (wcześniej Chrysler Voyager) czy nowa Lancia Thema, będąca zeuropeizowaną odmianą Chryslera 300C.
Choć nadwozie nowej Themy mające ponad 5 m długości i ponad 3 m rozstawu osi aspiruje do aut zaliczanych w Europie do luksusowych, Fiat pozycjonuje to auto jak niegdyś Themę I w segmencie E, czyli klasie wyższej średniej.

Karoseria zachowała kształt charakterystyczny dla modelu 300C, jednak styliści dokonali kilku zmian w wyglądzie, by samochód stał się szlachetniejszy. Odrobinę inne są m.in. osłona chłodnicy z przodu i tylny zderzak. O ile jednak trudno nie rozpoznać w nowej Themie Chryslera 300C z zewnątrz (Fiat zresztą nie ukrywa tego powiązania), o tyle w kabinie jest już zupełnie inaczej.

W Lancii z modelu 300C przygotowanego przez Chryslera pozostał w zasadzie tylko analogowy zegarek umieszczony w środkowej konsoli. Proste, wręcz siermiężne kształty deski rozdzielczej (ale pasującej stylem do Chryslera 300C) zastąpiono eleganckimi łukami zaprojektowanymi przez designerów z Włoch.

Oczywiście wnętrze nie jest tak „okrągłe”, jak w latach 90. ubiegłego wieku bywały kabiny w japońskich samochodach. Linie zostały poprowadzone pomysłowo, dzięki czemu nawet w najtańszej wersji Thema sprawia luksusowe wrażenie. Właśnie już w najtańszej odmianie materiał wygląda jak dobrze wyprawiona skóra, choć jest tworzywem sztucznym. W droższych odmianach wyposażeniowych dostępne są skóra nappa czy Paltrona Frau, a także drewno i chromowane detale.
Siedzenia wyprofilowano od nowa i to specjalnie pod kątem europejskich klientów. Mają więc one teraz lepsze trzymanie boczne i są bardziej sprężyste niż ich amerykańskie odpowiedniki. Wrażenie luksusu potęgują eleganckie podświetlane na niebiesko, przestrzenne zegary umieszczone za zupełnie nową kierownicą.

W trosce o komfort podróży Lancia zastosowała kompozytowe panele dźwiękochłonne i mocno popracowała nad przyjemnym dla ucha dźwiękiem zamykania schowków i drzwi (niby to normalne działanie w niemieckich samochodach, ale w Lancii to nowość). Producent pomyślał też o lepszym spasowaniu wszystkich części.

Wyposażenie, poza wymienioną już skórzaną tapicerką, obejmuje takie elementy, jak: ABS, ASR, ESP, poduszki powietrzne, dwustrefowa klimatyzacja, odtwarzacz DVD czy kamera cofania.
Według zapowiedzi Lancii nowa Thema jest wykonana znacznie lepiej od poprzedniczki (Thesis) i oryginalnego 300C. Ale czy to wystarczy, żeby pokonać niemieckie samochody?

Pod maską auta może być zamontowany jeden z dwóch diesli firmy VM Motori lub amerykański silnik benzynowy z serii Pentastar. Dwa pierwsze motory to jednostki V6 o objętości 3,0 l wyposażone w turbosprężarki. Mają one w zależności od wersji moc od 190 KM do 239 KM i maksymalny moment obrotowy 440-550 Nm. Dzięki mocniejszemu z nich Lancia powinna osiągać prędkość do 220 km/h.
Silnik benzynowy to 3,6-litrowy motor V8, który osiąga moc 292 KM i maksymalny moment obrotowy 340 Nm, co pozwala rozpędzić włoski wóz do 240 km/h.

Po raz pierwszy od sportowego modelu 037 Lancia zastosowała klasyczny układ napędowy. Napęd na tylne koła przenoszą skrzynie automatyczne – 5-biegowe w dieslach i 8-biegowa ZF w wersji benzynowej.

W Polsce samochód kosztuje około 190 tys. zł.

4.76
Ocena na postawie 45 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLancia
ModelThema
Produkcja od2011
Produkcja doobecnie

Inne modele Lancia

Oceny użytkowników (1)

Lancia Thema 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Lancia Thema do serwisu. 31 właścicieli może mieć problem

... W rzadko spotykanej i nieprodukowanej już Lancii Themie może dojść do poważnej awarii tempomatu, a w związku z tym do niekontrolowanej zmiany prędkości. Informujemy o tym, ponieważ usterka ma duży wpływ na bezpieczeństwo. ... autoryzowanych, ...

dawno temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

BMW Serii 2 Gran Coupe z polskimi cenami. Nie jest tani

... Kilka dni po premierze BMW Serii 2 Gran Coupe niemiecki producent otworzył konfigurator na swojej stronie internetowej, a tym samym pokazuje jak kształtują się ceny poszczególnych wersji i dodatków. Nie jest tanio - podstawowa odmiana kosztuje ...

2 dni temu

Lancia z silnikiem Ferrari

... na rynek, chcąc w ten sposób wyjść naprzeciw klientom. Ciekawą propozycję przygotowała wtedy m.in. Lancia, która w swojej topowej wówczas limuzynie zamontowała silnik pochodzący wprost z Ferrari. Tak powstała Thema 8.32. ... Wielu Polakom, ...

dawno temu

Lancia Thema na bazie Chryslera 300

... Już podczas marcowych salonów motoryzacyjnych w Genewie Lancia zaprezentuje swój najnowszy model Thema. Luksusowy sedan będzie bazował na najnowszej generacji Chryslera 300. ... Już podczas marcowych salonów motoryzacyjnych w Genewie Lancia ...

dawno temu

Lancia Thema ujawnia swoje wnętrze

... Wszyscy bardzo dobrze wiemy, że nowa Lancia Thema to nic innego jak Chrysler 300 z logo włoskiej marki. Z zewnątrz praktycznie nic się nie zmieniło, a więc może wewnątrz Lancia postanowiła dać ... o sobie znać? Niestety nie, jednak trzeba ...

dawno temu

Lancia Thema debiutuje na festiwalu filmowym w Wenecji [wideo]

... W środę rozpoczął się 68. festiwal filmowy w Wenecji. Lancia, włoska marka należąca do koncernu Fiata, postanowiła skorzystać z okazji i zaprezentować tam swoje nowe dziecko adoptowane od Chryslera. Mowa o modelu Thema, który oficjalnie ...

dawno temu

Poznajcie BMW Serii 2 Gran Coupe z trzycylindrowym silnikiem

... Mimo to Seria 2 Gran Coupe może się podobać. Dzięki kilku wizualnym smaczkom, takim jak chociażby charakterystyczne tylne lampy nawiązujące do większych SUV-ów marki, auto sprawia wrażenie większego ... KM. Produkcja Serii 2 Gran Coupe ruszy już ...

7 dni temu

Lancia Thema 8.32 [z drugiej ręki]

... wyjątkowego i niewiele bardziej popularnego. Oto Lancia Thema 8.32 z sercem przeszczepionym przez chirurgów z Maranello. ... wyjątkowego i niewiele bardziej popularnego. Oto Lancia Thema 8.32 z sercem przeszczepionym przez chirurgów z Maranello. ...

dawno temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

7 miesięcy temu

Prezentacje Lancii w Genewie – Nowa Flavia i AWD w Themie

... Podczas salonu w Genewie Lancia zaprezentuje nowy kabriolet o nazwie Flavia, a do flagowej limuzyny opartej na Chryslerze 300C dołożono napęd na cztery koła. ... 40 GB. Lancia Flavia w salonach ma się pojawić w marcu bieżącego roku. 130224 ...

dawno temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

miesiąc temu

Lancia Flavia zmierza do Frankfurtu - kolejny Chrysler?

... Wczoraj Lancia ogłosiła prasie, że nowa Thema, która zadebiutuje we Frankfurcie, będzie obwoziła gwiazdy 68. Festiwalu Filmowego w Wenecji. Thema to przecież tak naprawdę Chrysler 300 ze zmienioną atrapą chłodnicy. To jednak nie koniec mieszania ...

dawno temu

BMW Serii 2 Gran Coupé w oficjalnej zapowiedzi. Debiut już niebawem

... Audi A3 Sedan i Mercedes klasy A Sedan już niebawem będą mieć nowego konkurenta. Mowa oczywiście o BMW Serii 2 Gran Coupé. Auto przechodzi właśnie przez ostatnią fazę testów. Oficjalny debiut nastąpi podczas listopadowego salonu w Los Angeles. ...

3 miesiące temu

2-litrowy silnik AMG trafi też do większych modeli

... Benzynowy silnik AMG o pojemności 2 litrów jest najmocniejszą tego typu jednostką na świecie. Niewykluczone więc, że niebawem trafi także pod maskę większych modeli jako jeden z elementów układu hybrydowego. ...

4 tygodnie temu

Toyota Yaris czwartej generacji. Najważniejsza jest hybryda

... Miejski samochód z Japonii w nowej odsłonie zmalał zamiast urosnąć, a najważniejszym silnikiem ma być jednostka o pojemności 1,5 l. Yaris czwartej generacji może być w Polsce sukcesem. ... Podczas prezentacji w Amsterdamie Toyota odsłoniła ...

6 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie