Jaguar XJ 2 generacji

Generacja
Jaguar XJ 2 generacji

Druga generacja Jaguara XJ weszła do produkcji w 1986 roku. Przez cały okres wytwarzania przechodziła ona na tyle duże zmiany, że została podzielona na trzy modele: XJ40, X300 oraz X308. Modyfikacjom poddawano wygląd oraz gamy silników. Co ciekawe, pierwsza odmiana tej generacji była sprzedawana do 1992 roku równolegle z XJ pierwszej generacji serii 3.

XJ40 to typowo luksusowy sedan. Charakteryzowały go proste kształty, długa maska oraz wyciągnięta daleko za tylną oś bryła bagażnika. Mimo bardzo długiego procesu powstawania (z powodu kryzysu aż od 1972 roku) nowy model Jaguara spotkał się z dużą krytyką. Prostokątne przednie światła i konserwatywny wygląd zostały przyjęte bardzo chłodno. Był to duży cios dla producenta, ponieważ w wdrożenie do produkcji tego modelu zainwestowano łącznie 200 milionów funtów. W stosunku do poprzedniej generacji znacząco poprawiły się masa, sztywność nadwozia, współczynnik oporu aerodynamicznego oraz wyciszenie wewnątrz kabiny.

Wnętrze XJ40 oferowane było z wykończeniem w dwóch gatunkach drewna oraz z tapicerką skórzaną lub materiałową. Mimo zastosowania wysokiej jakości materiałów na większości powierzchni, jak na lata 80. przystało, nie obyło się bez niskiej jakości tworzyw sztucznych. Ze względów finansowych prosta, ale elegancka deska rozdzielcza została niepotrzebnie uzupełniona o plastikowe panele.

Do wyposażenia trafił między innymi cyfrowy wyświetlacz monochromatyczny o rozdzielczości 32 x 32 pikseli. Służył on przede wszystkim do kontroli stanu pojazdu. W trosce o bezpieczeństwo w późniejszych modelach zlikwidowano schowek mieszczący się przed pasażerem i zastąpiono go poduszką powietrzną.

Początkowo XJ drugiej generacji sprzedawano wyłącznie z dwiema jednostkami: 2,9- i 3,6-litrowymi odmianami rzędowego motoru AJ6. Z czasem zastąpiły je wersje pojemnościowe 3,2 i 4,0 l. Najpotężniejszym motorem, jaki trafił do XJ40, był 6-litrowy silnik V12. Ten model drugiej generacji XJ oferowano z dwiema 4-biegowymi przekładniami automatycznymi: ZF 4HP24 oraz GM 4L80-E. Jedyna skrzynia ręczna wyposażona była w 5 przełożeń.

Po przejęciu Jaguara przez Forda zdecydowano, by zmodyfikować model XJ i nadać mu wygląd bardziej zbliżony do klasycznych Jaguarów. W wersji X300 powstającej od 1994 roku na pasie przednim pojawiły się podwójne okrągłe światła. Przetłoczenia od ich kształtu ciągnęły się przez całą maskę, nadając bryle XJ-a bardziej opływowy wyląd. Zmodyfikowano również wnętrze. Zastosowano lepszej jakości wykończenie. Wciąż królowały tam skóra i drewno, ale wykonanie było znacznie lepiej dopracowane. Poprawiła się również jakość użytych tworzyw sztucznych.

Zmieniła się także gama oferowanych jednostek. Mimo że wciąż dostępne były te same pojemności: 3,2, 4,0 oraz V12, wszystkie silniki przeszły gruntowne zmiany. Rzędowe, sześciocylindrowe motory oznaczane były jako AJ16. Wprowadzono również wersję 4-litrowego motoru wyposażoną w sprężarkę. Trafiała ona pod maskę modelu XJR. Był to pierwszy drogowy Jaguar z doładowaniem.
W 1997 roku do produkcji wszedł trzeci model drugiej generacji Jaguara XJ. Zmiany w wyglądzie w tym roku były kosmetyczne. X308 jest z zewnątrz bardzo trudny do odróżnienia od poprzedzającego go X300. Dopiero we wnętrzu widać większe różnice. Deska rozdzielcza się zaokrągliła, a konsola środkowa i panele drzwi zostały nieco przemodelowane. Całkowicie wymieniono gamę jednostek. Rzędowe szóstki oraz V12 zastąpiono trzema V8. Były one dostępne w trzech pojemnościach: 3,2 l oraz 4,0 l. W odmianie XJR sprzedawano motor 4,0 V8 ze sprężarką. Zmiany dotyczyły nie tylko silników. Dostępne skrzynie biegów ograniczono do jednego wariantu. Został nim 5-biegowy automat ZF 5HP24.

Produkcję modelu XJ drugiej generacji zakończono w 2002 roku. Wyprodukowano około 427 000 egzemplarzy tego auta. Największa popularnością cieszył się model XJ40, którego sprzedano 208 733 sztuki. Obecnie Jaguar XJII dostępny jest na wtórnym rynku samochodów w bardzo przystępnych cenach. Wydając równowartość używanego auta kompaktowego, dostaniemy komfortowy samochód z mocnym silnikiem pod maską. Niestety, nie należy oczekiwać od tych samochodów dobrego spalania. Poszukując używanego XJ-a, warto zwrócić uwagę głównie na modele produkowane po 1993 roku. Od wersji X300 znacznie poprawiła się jakość wykonania.

4.27
Ocena na postawie 5 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Jaguar XJ 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Prezenter szuka złodzieja Jaguara XJ. Nagroda 50 tys. zł za pomoc

... Znany z programu "Wojny samochodowe" handlarz Paweł Miszta prosi na Facebooku o pomoc w odnalezieniu skradzionego Jaguara XJ. Co ciekawe, kilka dni wcześniej udało mu się odzyskać BMW 640i właśnie dzięki Facebookowi. ... , ale dotyczący jaguara. ...

2 miesiące temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Jaguar F-Pace SVR: kiedy marzy ci się F-Type, ale potrzebujesz kanapy

... Podjeżdżam jaguarem f-pacem SVR pod sklep. Zanim zdążę wejść do budynku, wycieczka kilkunastu dzieciaków wcinających lody już ustawia się przy niebieskiej maszynie do zdjęcia. To takie reakcje ... najmłodszych najlepiej świadczą, że samochód ...

4 tygodnie temu

Jaguar E-Pace i Porsche Macan: na dobry początek

... Oba są SUV-ami marek, które – zdaniem wielu – takich aut w ofercie mieć nie powinny. Oba mają pod maską dwulitrowy silnik, który – zdaniem wielu – nie pasuje do samochodów producenta. Tymczasem Jaguar E-Pace i Porsche Macan zadomowiły się na ...

miesiąc temu

Jaguar pobił swój własny rekord na Nürburgringu

... Jaguar XE SV Project 8 jest genialnym, sportowym sedanem, który świetnie sprawdza się w torowych warunkach. Brytyjczycy udowodnili to już po raz drugi, ponownie bijąc rekord Nürburgringu. Pokonali zielone piekło w czasie 7 minut i 18,361 sekund. ...

3 miesiące temu

Jaguar XJ12 Arden Design. Udoskonalony klasyk

... Kolejny restomod? Raczej nie. To po prostu gustownie zmodyfikowany klasyk, w którym poprawiono kilka elementów, z napędem włącznie. Auto nie straciło swojego oryginalnego charakteru, zyskując przy tym na atrakcyjności. Oto Jaguar XJ12, który ...

10 miesięcy temu

Jaguar stworzy ogromnego SUV-a. Nazwie go J-Pace

... Duże, luksusowe SUV-y pokroju BMW X7 czy Mercedesa GLS cieszą się sporym wzięciem - szczególnie na rynku amerykańskim. Do wyścigu zamierzają dołączyć kolejni gracze wliczając w to Jaguara. Brytyjczycy właśnie potwierdzili plany stworzenia modelu ...

3 miesiące temu

Jaguar XJ przeszedł subtelny lifting

... Jaguar zaprezentował odświeżoną limuzynę XJ. Pojawiły się nie tylko subtelne zmiany w wyglądzie, ale też w wyposażeniu i systemach bezpieczeństwa. ... prostopadłego i równoległego z kamerami 360 stopni. W odświeżonym Jaguarze XJ zastosowano ...

dawno temu

Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie

... W dzisiejszych czasach absolutnie nikt nie kojarzy marki Jaguar z rajdami samochodowymi. Czasem ktoś jeszcze pomyśli o wielokrotnych zwycięstwach w Le Mans i tyle. Ale na początku historii brytyjskiej firmy to właśnie rajdy miały spory wpływ na ...

3 miesiące temu

Podgrzewanie zamiast komend głosowych. Nowy system Jaguara

... Podgrzewanie foteli, kierownicy, uchwytów na kubki, podłokietników. Producenci starają się, by było nam coraz wygodniej. Ekipa z Jaguara chce, by podgrzewanie miało jeszcze jedną funkcję – by podpowiadało, gdzie powinniśmy skręcić. ... Wydaje mi ...

5 miesięcy temu

Lexus NX, Audi Q5 i Jaguar F-Pace: oczekiwania kontra rzeczywistość

... Lexusa NX, Audi Q5 i Jaguara F-Pace'a dobrze już znamy z naszych ulic. Teraz zjeżdżamy nimi poza asfalt, by poznać ich inne oblicza. Tam najlepiej widać, jak różne są to samochody. Który jest najlepszy? ... 20491Audi Q5 45 TFSI vs Jaguar F-Pace ...

3 miesiące temu

Poznajcie BMW Serii 2 Gran Coupe z trzycylindrowym silnikiem

... Mimo to Seria 2 Gran Coupe może się podobać. Dzięki kilku wizualnym smaczkom, takim jak chociażby charakterystyczne tylne lampy nawiązujące do większych SUV-ów marki, auto sprawia wrażenie większego ... KM. Produkcja Serii 2 Gran Coupe ruszy już ...

wczoraj

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie