Škoda Fabia 1 generacji

Generacja
Škoda Fabia 1 generacji

Jesienią 1999 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie czeski producent, będący od 16 kwietnia 1991 roku częścią koncernu Volkswagena, zaprezentował następcę Felicii, model o nazwie Fabia. Podstawą do budowy auta była sprawdzona płyta podłogowa niemieckiego producenta, na której powstały takie auta jak Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Seat Cordoba.

Produkcja Fabii z 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback (najbardziej popularna wersja tego modelu) wystartowała jeszcze tego samego roku, a rok później dołączyła do niej odmiana kombi. Co ciekawe, w Kenii oraz w Ugandzie, bo na tamtejszych rynkach także dostępny był ten model, Fabia pierwszej generacji sprzedawana była pod nazwą Octavia.

W tamtym okresie Škoda była jednym z nielicznych producentów na świecie, którzy w swojej ofercie mieli auto z nadwoziem kombi segmentu B. Dłuższy o 26 cm od hatchbacka i bardziej praktyczny model stał się ulubionym autem działkowiczów. Dzięki wydłużonemu nadwoziu bagażnik Škody Fabii kombi mógł pomieścić 425 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy mieściło się aż 1225 l bagażu.

Po kolejnym roku do oferty dołączyła trochę bardziej elegancka i droższa, przez co mniej popularna, Fabia z nadwoziem typu sedan. Ten wariant był z kolei o 27 cm dłuższy od hatchbacka, a jego kufer mieścił odpowiednio 438 lub 789 l bagażu. Tę większą pojemność osiągano poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.

Fabia początkowo występowała w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Comfort oraz Elegance, a w 2001 roku, kiedy do oferty doszedł sedan, dołączono także ubogą wersję Junior, którą napędzał silnik benzynowy o pojemności 1,0 l produkujący 50 KM.

Ponadto Fabia oferowana była z benzynowymi jednostkami 1,2 54 KM, 12 12V 64 KM, 1,4 60/68 KM, 1,4 16V 75/101 KM oraz 2,0 120 KM. Najbardziej optymalnym wyborem wydaje się jednostka 1,4, która oferuje optymalne osiągi względem spalania.

Warto także zwrócić uwagę na jednostki wysokoprężne, które pojawiały się w Fabii w wariantach 1,4 TDI 70/80 KM, 1,9 D 60 KM, oraz najbardziej polecany silnik, znany m.in. z Volkswagena Golfa IV generacji, czyli 1,9 TDI o mocy 101 KM.

W 2003 roku na rynku zadebiutowała Škoda Fabia RS ze wzmocnionym turbodieslem 1,9 TDI o mocy 130 KM. Sprint 0-100 km/h trwa tu 9,5 s, a prędkość maksymalna 205 km/h. Rok później przeprowadzono facelifting Fabii, który objął przedni zderzak oraz grill, pojawiły się wówczas także nowe wzory felg i kołpaków. Po modernizacji do oferty włączono wersję wyposażenia Easy, a Comfort została przemianowana na Ambiente. Na naszym rynku sporą popularnością cieszą się Fabie Choice, Joy oraz Fresh, które dostępne były także przed faceliftingiem.

Fabia pierwszej generacji jest bardzo udanym autem, które wiernie służy nie tylko przedstawicielom handlowym. Auto zapewnia przyzwoity poziom komfortu, jednak w przypadku wersji hatchback można narzekać na brak przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy.

Do najszybciej zużywających się elementów Fabii podczas eksploatacji zaliczają się: siłownik sprzęgła, łączniki stabilizatorów oraz sworznie wahaczy. Typową bolączką auta jest uciążliwe skrzypienie stabilizatora, które pojawia się podczas zimowych dni. Najczęstszym i najlepszym rozwiązaniem jest nasmarowanie tulei.

Dostęp do części zamiennych Škody Fabii jest niemal nieograniczony, a ich ceny są bardzo przystępne. Nie będzie także problemu z zakupem oraz odsprzedażą auta - w naszym kraju Fabia cieszy się sporą popularnością. Produkcję pierwszej generacji Fabii zakończono w 2008 roku.

Plusy:
+ Technologia Volkswagena
+ Mnogość wersji nadwoziowych
+ Dobre właściwości jezdne
Minusy:
- Słabe i przestarzałe silniki 1,0 oraz 1,2
- Mało miejsca we wnętrzu odmiany hatchback
- Nieco twarde plastiki

4.91
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Škoda Fabia 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie