Škoda Fabia 1 generacji

Generacja
Škoda Fabia 1 generacji

Jesienią 1999 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie czeski producent, będący od 16 kwietnia 1991 roku częścią koncernu Volkswagena, zaprezentował następcę Felicii, model o nazwie Fabia. Podstawą do budowy auta była sprawdzona płyta podłogowa niemieckiego producenta, na której powstały takie auta jak Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Seat Cordoba.

Produkcja Fabii z 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback (najbardziej popularna wersja tego modelu) wystartowała jeszcze tego samego roku, a rok później dołączyła do niej odmiana kombi. Co ciekawe, w Kenii oraz w Ugandzie, bo na tamtejszych rynkach także dostępny był ten model, Fabia pierwszej generacji sprzedawana była pod nazwą Octavia.

W tamtym okresie Škoda była jednym z nielicznych producentów na świecie, którzy w swojej ofercie mieli auto z nadwoziem kombi segmentu B. Dłuższy o 26 cm od hatchbacka i bardziej praktyczny model stał się ulubionym autem działkowiczów. Dzięki wydłużonemu nadwoziu bagażnik Škody Fabii kombi mógł pomieścić 425 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy mieściło się aż 1225 l bagażu.

Po kolejnym roku do oferty dołączyła trochę bardziej elegancka i droższa, przez co mniej popularna, Fabia z nadwoziem typu sedan. Ten wariant był z kolei o 27 cm dłuższy od hatchbacka, a jego kufer mieścił odpowiednio 438 lub 789 l bagażu. Tę większą pojemność osiągano poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.

Fabia początkowo występowała w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Comfort oraz Elegance, a w 2001 roku, kiedy do oferty doszedł sedan, dołączono także ubogą wersję Junior, którą napędzał silnik benzynowy o pojemności 1,0 l produkujący 50 KM.

Ponadto Fabia oferowana była z benzynowymi jednostkami 1,2 54 KM, 12 12V 64 KM, 1,4 60/68 KM, 1,4 16V 75/101 KM oraz 2,0 120 KM. Najbardziej optymalnym wyborem wydaje się jednostka 1,4, która oferuje optymalne osiągi względem spalania.

Warto także zwrócić uwagę na jednostki wysokoprężne, które pojawiały się w Fabii w wariantach 1,4 TDI 70/80 KM, 1,9 D 60 KM, oraz najbardziej polecany silnik, znany m.in. z Volkswagena Golfa IV generacji, czyli 1,9 TDI o mocy 101 KM.

W 2003 roku na rynku zadebiutowała Škoda Fabia RS ze wzmocnionym turbodieslem 1,9 TDI o mocy 130 KM. Sprint 0-100 km/h trwa tu 9,5 s, a prędkość maksymalna 205 km/h. Rok później przeprowadzono facelifting Fabii, który objął przedni zderzak oraz grill, pojawiły się wówczas także nowe wzory felg i kołpaków. Po modernizacji do oferty włączono wersję wyposażenia Easy, a Comfort została przemianowana na Ambiente. Na naszym rynku sporą popularnością cieszą się Fabie Choice, Joy oraz Fresh, które dostępne były także przed faceliftingiem.

Fabia pierwszej generacji jest bardzo udanym autem, które wiernie służy nie tylko przedstawicielom handlowym. Auto zapewnia przyzwoity poziom komfortu, jednak w przypadku wersji hatchback można narzekać na brak przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy.

Do najszybciej zużywających się elementów Fabii podczas eksploatacji zaliczają się: siłownik sprzęgła, łączniki stabilizatorów oraz sworznie wahaczy. Typową bolączką auta jest uciążliwe skrzypienie stabilizatora, które pojawia się podczas zimowych dni. Najczęstszym i najlepszym rozwiązaniem jest nasmarowanie tulei.

Dostęp do części zamiennych Škody Fabii jest niemal nieograniczony, a ich ceny są bardzo przystępne. Nie będzie także problemu z zakupem oraz odsprzedażą auta - w naszym kraju Fabia cieszy się sporą popularnością. Produkcję pierwszej generacji Fabii zakończono w 2008 roku.

Plusy:
+ Technologia Volkswagena
+ Mnogość wersji nadwoziowych
+ Dobre właściwości jezdne
Minusy:
- Słabe i przestarzałe silniki 1,0 oraz 1,2
- Mało miejsca we wnętrzu odmiany hatchback
- Nieco twarde plastiki

4.91
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Škoda Fabia 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Test: Škoda Fabia Combi Monte Carlo - najlepszy bagażnik w segmencie

... Škoda Fabia to jeden z najrozsądniejszych wyborów na rynku aut nowych i zaraz wyjaśnię wam dlaczego, na przykładzie tego pięknego egzemplarza o wartości 105 tys. złotych. Zaraz… Coś tu poszło nie tak. ... 1938 Škoda Fabia Combi Monte Carlo 1,0 ...

7 miesięcy temu

Przyszłość elektromobilności - rozmowa

Škoda Kamiq debiutuje w uterenowionej wersji Scoutline

... Mogłoby się wydawać, że należący do segmentu crossoverów Kamiq jest już w wystarczająco "Scout". Mimo to Škoda postanowiła uzupełnić gamę o wersję Scoutline, która nadaje mu więcej terenowego charakteru, choć nadal nie przynosi napędu na cztery ...

miesiąc temu

Jeszcze lepsza Škoda Fabia R5 Evo. Zwycięstwo w debiucie

... W Rajdzie Portugalii zadebiutowała nowa ewolucja Škody Fabii R5, najlepszego obecnie samochodu startującego w klasyfikacji RC2. Kalle Rovanpera pokazał, że samochód wciąż jest na szczycie. ... Škoda podkreśla, że nie jest to nowy samochód, ale ...

9 miesięcy temu

Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

... W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów ...

3 miesiące temu

Nowa Škoda Fabia w wyjątkowym show na żywo

... Škoda Fabia, jeden z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, właśnie debiutuje w nowej odsłonie . Z tej okazji w sobotę 6 października byliśmy świadkami wyjątkowego przedsięwzięcia: reklamy realizowanej na żywo, w której główne role ...

dawno temu

Nowa Škoda Octavia - co o niej wiemy?

... Škoda Octavia czwartej generacji zadebiutuje jeszcze w 2019 roku. Mimo że Czesi na razie nie chwalą się zbytnio tym modelem, wiemy już o nim całkiem sporo. Czego powinniśmy spodziewać się po najnowszej odsłonie tego szalenie popularnego auta? ...

7 miesięcy temu

Nowa Škoda Octavia RS będzie hybrydą typu plug-in. Nie tylko ona

... Wykorzystywanie systemów hybrydowych w samochodach o sportowym charakterze to coraz częstsza praktyka. Podobną drogą zamierza pójść Škoda. Jeśli wierzyć zapowiedziom, nowa Octavia RS będzie zasilana systemem hybrydowym typu plug-in. Podobny los ...

miesiąc temu

Nowa Škoda Rapid w oficjalnej zapowiedzi. Rosjanie się ucieszą

... Popularny Rapid zniknął z Europy, ale nie oznacza to, że Škoda całkowicie z niego zrezygnowała. Auto będzie dostępne m.in. w Rosji. W sieci pojawiły się już nawet oficjalne zapowiedzi prezentujące wygląd jego nowej odsłony. ... w kształcie ...

3 miesiące temu

Škoda zapowiada wnętrze nowej Octavii z nietypową kierownicą

... Nowa Škoda Octavia zadebiutuje oficjalnie w 11 listopada 2019 roku. Niedawno Czesi pochwalili się zakamuflowanym nadwoziem wersji kombi. Teraz natomiast zapowiadają wnętrze, które zaskakuje kilkoma rozwiązaniami, w tym dwuramienną kierownicą. ...

4 miesiące temu

Nowa Škoda Fabia: jeździ jak wcześniej, prezentuje się lepiej

... Nowa Škoda Fabia to tak naprawdę zmodyfikowana trzecia generacja, którą lepiej dostosowano do rosnących wymogów bezpieczeństwa i ekologii. Poważną zmianą jest to, że nie będzie już diesli. Przy okazji poprawiono kilka detali, które wbrew pozorom ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie