Toyota Yaris 1 generacji

Generacja
Toyota Yaris 1 generacji

Yaris to model małego samochodu produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation od 1999 roku. Od momentu prezentacji Toyota przedstawiła już trzy generacje Yarisa.

Pierwszy model Yarisa zadebiutował w 1999 roku, a jego zadaniem było zastąpienie wysłużonej wtedy, ale nadal popularnej Toyoty Starlet. Na większości rynków azjatyckich, w tym w Japonii, Yaris z nadwoziem hatchback nazywany była Vitz lub Echo. Samochód wytwarzano w Japonii i we Francji (wersja na Europę).

Yaris to wóz znany przede wszystkim jako auto z nadwoziem hatchback. Miało ono troje lub pięcioro drzwi. Na innych kontynentach Toyota produkowała jednak także odmianę coupé i 4-drzwiowego sedana. Samochody te nosiły nazwy Echo Sedan, Echo Coupé, Vios i Platz (w zależności od rynku).
Hatchback miał charakterystycznie wyglądającą karoserię o długości około 3,6 m. Z przodu i z tyłu styliści zdecydowali o zastosowaniu dużych, łatwo widocznych świateł. Sedan i coupé miały oczywiście inne przody i tyły z inaczej ukształtowanymi i mniejszymi reflektorami przednimi i zespolonymi lampami z tyłu.

Hatchback mieścił w środku pięć osób. O ile z przodu nawet wysokie osoby mogły znaleźć dla siebie optymalną pozycję, szczególnie na fotelu pasażera, o tyle na tylnej kanapie brakowało miejsca przede wszystkim na nogi. Należy jednak zauważyć, że i tak Toyota zastosowała inne ustawienie i wysokość siedzisk (wyżej) niż w większości małych samochodów z tamtego okresu, dzięki czemu pasażerowie potrzebowali mniej przestrzeni na nogi.

Deska rozdzielcza i inne elementy wnętrza zaprojektowano typowo pod kątem kobiet. Ciekawostką było nietypowe ustawienie prędkościomierza. Materiały wykorzystane do obicia deski rozdzielczej były twarde i szare, jednak nie odbiegały specjalnie od tych stosowanych w produktach konkurencji. Za to wszystkie części całkiem nieźle spasowano. Toyota też pomyślała o dobrym wyciszeniu wnętrza. Na tle aut innych firm Yaris wypadał bardzo dobrze pod tym względem.

Nowoczesna konstrukcja sprawiła, że Yaris w czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP uzyskał bardzo dobry wynik czterech na pięć możliwych do osiągnięcia gwiazdek. W wyposażeniu podstawowym Yarisa znajdowała się poduszka powietrzna dla kierowcy i system przeciwblokujący koła podczas hamowania (ABS).

Pod maską Yarisa instalowano cztery jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Podstawowym był motor 1-litrowy o mocy 65 KM (potem, po liftingu 68 KM). Kolejny silnik miał 1,3 l objętości skokowej i moc 86 KM. W późniejszym czasie został on zastąpiony zmodernizowaną wersją mocniejszą o 1 KM. Największą jednostką napędową był agregat o objętości skokowej 1,5 l i mocy 106 KM. Montowano go w sportowej odmianie Yarisa. Najmniej paliwa spalała 1,4-litrowa jednostka dieslowska D4-D o mocy maksymalnej 75 KM.

Yaris, jak większość samochodów małych, wyposażony był w napęd na przednie koła, a kierowca miał do wyboru jedną z dwóch skrzyń biegów (w zależności od rynku i wersji silnikowej). Podstawową była 5-biegowa manualna skrzynia, a w opcji znajdował się 4-biegowy automat.

W 2001 roku na bazie Yarisa Toyota opracowała mikrovana o nazwie Yaris Verso. Z kolei rok później produkcja Yarisa pierwszej generacji ruszyła w Chinach i trwa tam nadal. Zakończenie wytwarzania w głównych fabrykach Toyoty przypadło na rok 2005.

Yaris jest obecnie uważany za samochód o niskiej awaryjności. Najczęściej występują w nim problemy z zawieszeniem, w którym wymienia się zwykle łączniki stabilizatora i amortyzatory. W niektórych egzemplarzach dochodzi do uszkodzeń synchronizatorów w skrzyni biegów, a także do przecieków wody do bagażnika w wyniku luzowania się tylnych świateł. Po wielu latach eksploatacji dają się we znaki niezbyt wysokiej jakości tworzywa sztuczne zastosowane we wnętrzu, które potrafią pękać.
Ogółem Toyota sprzedała 1,2 mln egzemplarzy modelu Yaris pierwszej generacji.

4.11
Ocena na postawie 136 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Oceny użytkowników (92)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5

Toyota Yaris 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Przyszłość elektromobilności - rozmowa

Sportowa Toyota GR C-HR może być w planach Gazoo Racing

... Technika jest, rynek jest, konkurencja jest. Co więc stoi na przeszkodzie, by Toyota stworzyła sportową odmianę popularnego modelu C-HR? Nawet generacja tego modelu nie jest problemem, a jego wygląd wręcz prosi się o wersję GR. ... Toyota Gazoo ...

24 godziny temu

Toyota GR Yaris to samochód sportowy nawiązujący do dawnej Grupy B

... Nie byli pewni, czy w ogóle nazwać go Yaris, bo z tym modelem łączy go wnętrze, ogólny kształt nadwozia, lampy i lusterka. Natomiast technicznie to zupełnie nowe auto, samochód sportowy z krwi i kości, drugi członek rodziny GR po Suprze. A że ma ...

miesiąc temu

Toyota Yaris czwartej generacji. Najważniejsza jest hybryda

... Miejski samochód z Japonii w nowej odsłonie zmalał zamiast urosnąć, a najważniejszym silnikiem ma być jednostka o pojemności 1,5 l. Yaris czwartej generacji może być w Polsce sukcesem. ... Podczas prezentacji w Amsterdamie Toyota odsłoniła ...

4 miesiące temu

Tanie auto do sportu: Toyota Celica GT (1994-1999)

... Dawniej rajdowa legenda, dziś powoli zapominane japońskie coupé z lat 90., które coraz trudniej kupić. Toyota Celica jest jedną z lepszych propozycji taniego auta do sportu amatorskiego. Rozmawiałem ... więc szukać Celiki. Okazało się, że kilka ...

4 tygodnie temu

Nowa Toyota Land Cruiser będzie hybrydą? Wszystko na to wskazuje

... To musiało nastąpić. Toyota będąca jednym z liderów rozwoju technologii hybrydowych zamierza napędzać swoją największą terenówkę właśnie takim napędem. Dziwne, że Japończycy nie zrobili ... Japoński portal motoryzacyjny bestcarweb.jp donosi, że ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie