Mazda 3 1 generacji

Generacja
Mazda 3 1 generacji

Mazda to model samochodu klasy kompaktowej (segment C) produkowanego nieprzerwanie od 2003 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od tego czasu producent zaprezentował dwie generacje Mazdy 3. Mazda 3 zastąpiła model 323, który wytwarzany był od 1977 roku.

Mazda 3 pierwszej generacji została pokazana w 2003 roku na salonie samochodowym w Genewie, a jej produkcja zaczęła się we wrześniu tego samego roku. Trójka wytwarzana była (na niektórych rynkach jest do tej pory) nie tylko w Japonii, ale też w Chinach, w prowincji autonomicznej Tajwan (niegdyś samodzielne państwo), na Filipinach, w Kolumbii, Iranie i Zimbabwe. W Japonii Mazda 3 (obecnie Mazda3) nosi nazwę Axela.

Początkowo auto oferowane było jako 5-drzwiowy hatchback, w 2004 roku pojawił się 4-drzwiowy sedan. Niezależnie od wersji nadwoziowej samochód wpisywał się w ogólną stylistykę stosowaną przez Mazdę w innych modelach. Z wyglądu Maździe 3 najbliżej było do większej Mazdy 6. Wersja hatchback charakteryzowała się dość mocno przetłoczonymi przednimi i tylnymi błotnikami nadającymi jej agresywniejszy wygląd. Odmiana sedan wyglądała nieco spokojniej. W obu autach zastosowano tylne światła z przezroczystym kloszem, znane wcześniej z samochodów innej japońskiej firmy – Lexus.

Wnętrze pojazdu było obszerne: nawet wysokie osoby nie mogły narzekać na brak miejsca na przednich fotelach lub tylnej kanapie. Siedzenia były duże i odpowiednio twarde, dzięki czemu nawet długa podróż nie była męcząca. Deska rozdzielcza wyglądała nowocześnie i była wykonana z dobrych materiałów. Pewną wadą wersji hatchback był niezbyt wielkich rozmiarów bagażnik. Z kolei załadunek trudniejszy był w sedanie.

W Polsce Mazdę 3 oferowano z trzema poziomami wyposażenia wnętrza: Touring, Exclusive i Active. Już w najtańszej wersji w standardzie znajdowały się: manualna klimatyzacja, przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, system ABS oraz elektryczne sterowane przednie szyby i lusterka. Na innych rynkach nazwy palet wyposażenia i samo wyposażenie często odbiegało od dostępnych w naszym kraju pakietów.

W zależności od rejonu świata Mazda 3 sprzedawana była z różnymi silnikami. W Europie najmniejszy miał objętość 1,4 l i moc 84 KM. Lepsze osiągi zapewniała jednostka 1,6 l o mocy 105 KM, a bardzo dobre silnik 2-litrowy o mocy 150 KM. W wybranych krajach Starego Kontynentu dostępna była również Mazda 3 MZR (w Polsce jako Mazda 3 MPS) z 2,3-litrowcem i turbosprężarką. Taki zestaw rozwijał moc 260 KM, co gwarantowało bardzo dobre osiągi Maździe.

Oprócz jednostek benzynowych można było nabyć trójkę z dieslami. Wszystkie wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Najmniejszy z silników miał 1,6 l objętości skokowej i moc 109 KM. Większy, 2-litrowy rozwijał moc 143 KM, a największy, 2,2-litrowiec aż 185 KM mocy maksymalnej.

Na innych rynkach (w Japonii, USA i Kanadzie) w sprzedaży była też Mazda 3 z 2,3-litrowym motorem bez doładowania, który osiągał moc 171 KM (lub 156 KM).

W zależności od wybranego źródła napędu auto mogło mieć 5-biegową lub 6-biegową manualną skrzynię biegów albo 4-biegową lub 5-biegową automatyczną skrzynię.

W 2006 roku producent przeprowadził niewielki facelifting. Zmieniono m.in. wystrój wnętrza i detale nadwozia, instalując nowe zderzaki, diody LED i nową pokrywę silnika. W kolejnych latach także przeprowadzano modernizacje, ale najczęściej obejmowały one wyposażenie wnętrza.

Największym mankamentem kompaktowego auta Mazdy jest korozja, która pojawia się często na tylnych nadkolach i na podłodze. W egzemplarzach eksploatowanych intensywnie w Polsce są problemy także z elementami zawieszenia. Do nieszczególnie udanych konstrukcji należą montowane w tej Maździe silniki wysokoprężne, które mają różne przypadłości.

W 2009 roku po sześciu latach produkcji Mazda zdecydowała się zastąpić trójkę pierwszej generacji nowszym modelem.

3.95
Ocena na postawie 10 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Mazda 3 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

18 godzin temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

6 miesięcy temu

Mazda 3 będzie świetnie trzymać wartość. Znamy pierwsze prognozy

... Nowa Mazda 3 po raz kolejny mnie zaskoczyła. Najpierw byłem zaciekawiony wyglądem, później nie mogłem uwierzyć w jej ceny, teraz zobaczyłem pierwsze prognozy dot. utraty wartości. To będzie jeden z najlepiej trzymających wartość kompaktów na ...

9 miesięcy temu

Nowa Mazda 3 zagląda do klasy premium nie tylko ceną

... Łatwo jest krytykować nową Mazdę 3. Jest pozornie droga, na zdjęciach wygląda dziwacznie, a do tego ma ograniczoną paletę silników. Wystarczy jednak krótka przejażdżka by zrozumieć, że jest to kompakt, który potrafi przyjemnie zaskoczyć. ... ...

8 miesięcy temu

Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D: świetnie dopasowana do potrzeb

... Jeśli uważasz, że kosztujący minimum 70 tys. zł mały i dość ciasny crossover segmentu B to coś zupełnie absurdalnego, to bardzo się mylisz. Mazdę CX-3 doceniają nie tylko kobiety, które uwielbiają ... , a nie jego gabarytów. I uważam, że to ...

5 miesięcy temu

Nowa Mazda 3 już w drodze. Znamy datę premiery

... Najnowsza generacja kompaktowej Mazdy zadebiutuje już niebawem, podczas salonu w Los Angeles. W sieci pojawiła się właśnie kolejna zapowiedź tego modelu. Co ważne, od razu poznamy go w dwóch wersjach nadwozia: sedan i hatchback. ... generacja ...

12 miesięcy temu

Nadchodzi nowy SUV Mazdy. Możliwe, że będzie to CX-4

... Mazda ujawniła szkic nowego SUV-a, który zostanie zaprezentowany podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Wszystko wskazuje na to, że to druga generacja CX-3. Jednak to bardzo wcześnie. ... We wrześniu 2018 roku ...

9 miesięcy temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... eksploduje. Dzięki temu jednostka ma szansę ...

3 miesiące temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

miesiąc temu

Znamy polskie ceny Mazdy 3. Kosztuje dużo, nadrabia wyposażeniem

... Nowa Mazda 3 wywołała niemałe poruszenie podczas targów w Los Angeles. Polski importer już podzielił się cenami. Najtańsze egzemplarze wycenione są na 94 900 zł. To nie pomyłka. ... Nie będę ukrywał, że na początku ciężko było mi uwierzyć w taką ...

10 miesięcy temu

Greta Thunberg dostała Teslę Model 3 od Arnolda Schwarzeneggera

... najwyraźniej zrobiły duże wrażenie na Arnoldzie Schwarzeneggerze, skoro zdecydował się on podarować jej Teslę Model 3. ... się po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, pomiędzy wydarzeniami związanymi z ochroną środowiska i klimatu. Arnold stanął na ...

3 tygodnie temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie