Kia ceed 1 generacji

Generacja
Kia ceed 1 generacji

Kia ceed to model kompaktowego samochodu produkowanego przez południowokoreański koncern Kia Motors. Pojazd nie został jednak zaprojektowany w Korei, tylko w Niemczech, w miejscowości Rüsselsheim (mieści się tu siedziba Opla). Koreańczycy zdecydowali się na takie posunięcie, żeby auto było jak najbardziej dopasowane do potrzeb europejskiego klienta.

Jako pierwsza zadebiutowała 5-drzwiowa wersja hatchback (salon w Paryżu w 2006 roku), następnie pojawiło się kombi, a potem 3-drzwiowy hatchback o nazwie pro_ceed. Na początku 2007 roku Kia zaprezentowała też prototyp kabrioletu, ale nie wszedł on ostatecznie do produkcji. Wytwarzanie rozpoczęto jeszcze w 2006 roku. Wóz był produkowany na Słowacji.

W zakresie stylistyki Kia ceed pierwszej generacji nie jest pojazdem wyznaczającym kanony piękna. ceed to maszyna, której karoseria nie jest krzykliwa, ale też po kilku latach auto nie stanie się przez nią przestarzałe. Spokojna stylistyka na pewno nie każdemu przypadła do gustu, ale samochód nie prezentował się też pokracznie.

Cechą charakterystyczną Kii w tym modelu była 7-letnia gwarancja na układ napędowy i 5-letnia na całe auto. Koreański producent liczył na przyciągnięcie klientów, którzy cenią sobie trwałe auta i o których serwis dba sam wytwórca.

Wnętrze, podobnie jak karoserię, zaprojektowano z myślą przede wszystkim o funkcjonalności, a nie stylistycznych bajerach. Materiały wykończeniowe były średniej jakości, ale w większości aut wszystkie części spasowano dobrze. Pojawiały się jednak egzemplarze, w których nawet przy małym przebiegu w kabinie słychać było skrzypienie i piszczenie niektórych części tapicerki.

Siedzenia były wygodne i zapewniały niezłe podparcie kręgosłupa, choć do sportowej jazdy się nie nadawały. ceed charakteryzował się całkiem sporą przestrzenią dla pasażerów, co odczuwalne było szczególnie z przodu. Jeśli jednak z tyłu zasiadła osoba o wzroście zbliżonym do 190 cm, przedni fotel musiał zostać odsunięty do przodu, by pasażer nie narzekał na brak miejsca na nogi.

Zarówno w wersji 3-, jak i 5-drzwiowej bagażnik ceeda liczył 340 l pojemności, ale po złożeniu siedzeń można było powiększyć go do odpowiednio 1210 l i 1300 l. Odmiana kombi cechowała się znacznie większą przestrzenią bagażową wynoszącą 534 l i 1664 l – przy złożonej tylnej kanapie.

Kia ceed wyposażana była w trzy różne silniki benzynowe oraz dwie jednostki wysokoprężne. Wśród motorów benzynowych najmniejszy był 1,4-litrowiec o mocy (początkowo) 105 KM. Większy – polecany przez większość użytkowników – 1,6-litrowy motor rozwijał moc 115 KM. Najwięcej wrażeń dostarczała jednostka 2-litrowa, która miała 143 KM. W trakcie produkcji ceeda Kia modernizowała pierwsze dwa silniki, podnosząc ich moc do odpowiednio 109 KM oraz 122 KM.

Większych zastrzeżeń nie można było mieć do silników wysokoprężnych. Zarówno mniejszy 1,6-litrowy, jak i większy motor o pojemności 2,0 l charakteryzowały się dużą trwałością i dobrymi osiągami. Pewną wadą większej jednostki było spore zużycie oleju napędowego sięgające czasem nawet 10 litrów.

Kia ceed to udane auto, a do największych jego bolączek (choć i tak występujących stosunkowo rzadko) należały niezbyt wysoka jakość powłoki lakierniczej (szczególnie w egzemplarzach z czerwonym nadwoziem) oraz szwankująca elektronika – szczególnie przy silnych mrozach. Standardem na dziurawych polskich drogach było też przyspieszone zużycie elementów układu zawieszenia.

Część problemów z podwoziem Kia usunęła podczas liftingu przeprowadzonego w 2009 roku. Producent przystosował zawieszenie do gorszych jakościowo dróg. Auto przeszło też wtedy operację odświeżania nadwozia, dzięki czemu mogło z dobrymi wynikami sprzedaży przetrwać na rynku jeszcze 3 lata.

W 2012 roku pojawiła się druga generacji Kii ceed.

4.49
Ocena na postawie 11 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Kia ceed 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie