Mitsubishi 3000GT 3 generacji

Generacja
Mitsubishi 3000GT 3 generacji

Na rynku europejskim samochód ten najczęściej sprzedawany był pod nazwą 3000GT, w Japonii jako GTO. Japońska nazwa nawiązuje do produkowanego w latach 70. ubiegłego wieku Mitsubishi Galanta GTO. Było to dwudrzwiowe hardtop coupé, którego stylistyka przywodziła na myśl amerykańskie muscle cary. Tamten wóz miał napęd na tylne koła, a zasilany był 4-cylindrowymi jednostkami napędowymi.

Poza rynkiem japońskim GTO nosił zwykle nazwę 3000GT. Przyczyną było to, że nazwa GTO kojarzyła się przede wszystkim z Ferrari 250 GTO, Ferrari 288 GTO i Pontiakiem GTO. Na rynku amerykańskim model 3000GT sprzedawany był również pod marką Dodge jako model Stealth.

Pierwsza prezentacja 3000GT przypadła na tokijski salon samochodowy w 1989 roku. Auto zaprezentowano wówczas pod nazwą HSX. Mitsubishi 3000GT miało być odpowiedzią na Nissana Skyline GT-R, Nissana 300ZX, Toyotę Suprę i Mazdę RX-7.
Trzecia generacja wozu dostępna była w latach 1997-2001.

Kryzys w sprzedaży na rynku północnoamerykańskim sprawił, że koncern Mitsubishi zaniechał wprowadzenia na rynek trzeciej, całkowicie odświeżonej wersji modelu 3000GT. Zamiast tego dokonano mniejszych zmian.

3000GT miał dynamiczną sylwetkę coupé z dwojgiem drzwi i niewielkim bagażnikiem mieszczącym się z tyłu. Kreślone pod koniec lat 80. obłe nadwozie samochodu nie było już tak modne jak przed laty, jednak producent uznał, że nie warto w nim wiele zmieniać do roku 1999.

Koncepcja wnętrza nie zmieniła się od początku produkcji. W latach 1997 było ono nieco modernizowane, ale ogólny jego zarys nadal nie budził wątpliwości, w jakich latach zostało zaprojektowane.

Pod maską Mitsubishi 3000GT/GTO montowano tylko ustawione z przodu w poprzek silniki V6.
Po zakończeniu w 1996 roku wytwarzania Dodge’a Stealth firma Mitsubishi wprowadziła najsłabszy 12-zaworowy silnik do najniższej wersji 3000GT sygnowanej logo z trzema diamentami. Motor nadal miał nieco ponad 160 KM i zapewniał w miarę szybką podróż.

Kolejna wersja 300GT (SL) została wyposażona w 3-litrowy motor, ale z układem rozrządu DOHC i czterema zaworami na cylinder. Silnik ten generował 225 KM mocy maksymalnej i 277 Nm momentu obrotowego.

Na szczycie drabinki mocy znajdowała się ta sama jednostka napędowa, ale wyposażona w dwie turbosprężarki, dzięki którym w odmianie Twin Turbo osiągała moc 280 KM. O 40 KM mocy więcej miał model 3000GT VR-4. Maksymalny moment obrotowy w obu przypadkach wynosił 427 Nm. Dzięki temu silnikowi Mitsubishi 3000GT rozpędzało się do elektronicznie ograniczonych 250 km/h, a pierwsze 100 km/h osiągało po około 6 s.

Po drobnej modernizacji w 1997 roku, kiedy wymieniono w zasadzie tylko zderzaki, Mitsubishi zdecydowało się na nieco większe modyfikacje w 1999 roku. Po raz kolejny odświeżono zderzaki. Zmiany objęły też przednie lampy, kierunkowskazy, pas zespolonych świateł tylnych. Odmiana VR-4 odróżniała się od pozostałych większym tylnym spojlerem.

Produkcja tego supersamochodu zakończyła się w 2000 roku. Przez wszystkie te lata Mitsubishi 3000GT/GTO wytwarzano w jednej fabryce - w Nagoi. Ostatnie dwie sztuki tego auta zostały sprzedane na początku roku 2001.

Obecnie Mitsubishi 3000GT to rzadki widok na drogach. Poszukiwane jest raczej przez pasjonatów niż zwykłych użytkowników. Choć samochód jest stosunkowo mało awaryjny, to części zamienne są bardzo drogie i trzeba na nie długo czekać.

Znalezienie europejskiej odmiany VR-4 w dobrym stanie to nie lada wyzwanie, a gdy już się takie auto trafi, trzeba za nie słono zapłacić. Tańszym rozwiązaniem wydaje się sprowadzenie modelu Stealth z USA lub odszukanie takiego wozu w Europie. Jednak te samochody często również mają nieudokumentowaną lub niejasną historię.

W przeciwieństwie do na przykład Nissana Mitsubishi nie zdecydowało się na wprowadzenie następcy modelu 3000GT.

4.33
Ocena na postawie 25 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
ModelMitsubishi 3000GT

Inne modele Mitsubishi

Mitsubishi 3000GT 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Nowe Mitsubishi L200: ceny w Polsce wysokie, ale uzasadnione

... Odświeżone Mitsubishi L200 miało premierę niedawno, ale już debiutuje na polskim rynku. Zła wiadomość jest taka, że cena jest wysoka. ... 21216Wraz z pojawieniem się cennika nowego Mitsubishi L200 zniknął ze strony importera cennik poprzednika. ...

4 tygodnie temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Greta Thunberg dostała Teslę Model 3 od Arnolda Schwarzeneggera

... najwyraźniej zrobiły duże wrażenie na Arnoldzie Schwarzeneggerze, skoro zdecydował się on podarować jej Teslę Model 3. ... się po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, pomiędzy wydarzeniami związanymi z ochroną środowiska i klimatu. Arnold stanął na ...

3 tygodnie temu

IV Zlot Mitsubishi w Mrągowie był inny niż wcześniejsze

... Mój trzeci, a ogólnie czwarty zlot Mitsubishi zaliczony. Tym razem odbył się na Mazurach w okolicach Mrągowa i Mikołajek. W odróżnieniu od poprzednich było mniej jeżdżenia, ale za to więcej kontaktu z historią i ludźmi. ... Od czterech lat ...

5 miesięcy temu

Mitsubishi, nie idź tą drogą. Pajero wypada z oferty

... 37 lat – tyle na rynku utrzymała się jedna z najistotniejszych i najlepszych terenówek, jakie zobaczyły bezdroża. Produkcja Mitsubishi Pajero skończy się w sierpniu, a Europa pożegna się z tym modelem. W polskich salonach pozostało kilkanaście ...

6 miesięcy temu

Z drugiej ręki: Mitsubishi 3000GT

... Po dwóch lekkich i wcale nie tak bardzo drogich roadsterach, dzisiaj coś zupełnie z innej beczki. Samochód, który jest znacznie cięższy od Mazdy MX-5 i większy od BMW Z3. Oto Mitsubishi 3000GT, czyli zaawansowany technicznie Japończyk z cząstką ...

dawno temu

Volkswagen ID.3 pokazany. Elektryczny hatchback ma do 550 km zasięgu

... Do 550 km zasięgu, wnętrze rozmiarów Passata i przystępna cena. To obiecywał Volkswagen, gdy zapowiadał ID.3 i wygląda na to, że wszystko udało się spełnić. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie. ... Długo ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie