Mercedes-Benz klasy E W 124

Generacja
Mercedes-Benz klasy E W 124 Zobacz 6 zdjęć

Mercedes W124 był samochodem otwierającym E-klasę producenta ze Stuttgartu. Zadebiutował w 1984 roku. Był to następca modelu W123, potocznie nazywanego "beczką", którego produkcję zakończono w roku 1986.

W124 konstruowany był w kilku fabrykach położonych w Niemczech (miasta Siendelfingen, Bremen, Rastatt, Zuffenhausen), Indiach (Pune) i Meksyku (Toluca). Pojazd klasy średniej wyższej oferowano w nadwoziach: sedan, kombi, coupé, kabriolet i limousine (najrzadziej spotykana, ponieważ występowała głównie na Bliskim i Środkowym Wschodzie). Ten Mercedes posłużył jako baza do budowy aut służby publicznej, takich jak karetki pogotowia czy karawany pogrzebowe. W 1933 roku W124 został poddany faceliftingowi i po raz pierwszy nazwany E-klasą (wówczas zmieniono nomenklaturę). Dla przykładu model 300E od tej pory opisywany był jako E300, a litera E nie oznaczała elektronicznego wtrysku paliwa, tylko przynależność do klasy E.

Bryła samochodu była podobna do poprzedniego modelu. Charakteryzowały ją gigantyczne przednie reflektory, a grill pomiędzy nimi był jeszcze większy. Wersję kombi zaopatrzono w inne lampy tylne. W ramach faceliftingu z roku 1993 przeprowadzono zmiany stylistyczne nadwozia (nowe reflektory, maska, zderzaki, klapa bagażnika, zmodyfikowane tylne drzwi i wprowadzenie lakierowania zderzaków i progów pod kolor nadwozia) i zmieniono gamę oferowanych silników.

Wymiary W124 były zróżnicowane ze względu na różnorodność nadwozi. Sedan miał osie oddalone od siebie o 2800 mm, był długi na 4755 mm, szeroki na 1740 mm i wysoki na 1430 mm. Wersja kombi była dłuższa o kilkanaście milimetrów, a kabriolet zbudowany na bazie coupé najkrótszy ze wszystkich wersji. Masa własna wynosiła od 1280 kg do nawet 1850 kg w najcięższych wariantach.

W latach 1989-1994 oferowano przedłużony model W124 (Limousine), mający trzy pary drzwi i mogący pomieścić nawet 7-8 osób. Wyposażenie tego samochodu było bardzo bogate, zwłaszcza w końcowej fazie produkcji. W większości egzemplarzy znajduje się klimatyzacja (w niektórych nawet Climatronic), poduszki powietrzne czy ABS. Praktycznie wszystkie egzemplarze na rynku mają wykończoną drewnem deskę rozdzielczą czy skórzaną tapicerkę. Ciekawym gadżetem w wersji coupé był elektryczny podajnik pasów bezpieczeństwa.

Silniki oferowane do modelu W124 zaspokajały potrzeby najbardziej wybrednych klientów. Szeroka gama diesli i jednostek benzynowych zmieniała się z biegiem lat. Motory tej drugiej grupy miały 4 (pojemność 2 l, 2,2 l, 2,3 l) lub 6 cylindrów (2,6 l, 2,8 l, 3,0 l, 3,2 l, 3,4 l, 3,6 l) w układzie rzędowym oraz 8 cylindrów w układzie widlastym: 4,3 l, 5 l. Gama diesli to rzędowe jednostki o 4, 5 i 6 cylindrach, a ich pojemność rozciągała się od 2 l do 3 l.

Klienci mogli wybierać spośród czterech skrzyń biegów. Manualne miały 4 lub 5 przełożeń, automatyczne warianty dysponowały taką samą liczbą biegów. Od roku 1987 można było zamówić napęd na wszystkie koła 4MATIC. Chętni mogli również dopłacić do automatycznej blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi oraz systemu kontroli trakcji ASR.

Specjalny model nazwany 500E został stworzony dzięki kooperacji Mercedesa z marką Porsche. Był on wyposażony w 5-litrowy silnik ośmiocylindrowy (M119) przejęty z modelu 500 SL. Porsche zaoferowało zawieszenie i kilka innych układów w mechanice pojazdu. Samochód był bardzo bogato wyposażony i wyróżniał się niektórymi detalami z zewnątrz.

4.50
Ocena na postawie 32 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
ModelMercedes-Benz Klasy E W124
Produkcja od1984
Produkcja do1997

Inne modele Mercedes-Benz

Mercedes-Benz klasy E W 124: newsy, testy i recenzje

Premiery Audi na targach IAA: oczekiwania kontra rzeczywistość

Mercedes klasy X z Polski - pickup dla wymagających

... Polska firma Carlex Design, a właściwie jej dział Pickup Division stworzyła imponujący projekt na bazie Mercedesa klasy X. Auto powinno przypaść do gustu wszystkim wielbicielom jazdy w trudniejszym terenie, a także tym, którzy lubią wyróżnić się ...

2 miesiące temu

Abarth 124 Spider to roadster idealny. Ma tylko jeden problem

... mi się autem idealnym. Takim, które mógłbym pokochać całym sercem. Przekonałem się, czy Abarth 124 Spider naprawdę jest tak dobry, jak zawsze sobie wyobrażałem. ... 1938Abarth 124 Spider 1.4 170 KM (2019) – test ^^^Mazda MX-5 z włoskim nadwoziem ...

miesiąc temu

Frankfurt 2019: Mercedes-Benz GLB imponuje przestronnością

... Mercedes GLB zadebiutował wirtualnie na kilka tygodni przed salonem we Frankfurcie. Teraz przyglądamy mu się dokładniej. To bardzo praktyczny SUV, który jako jedno z niewielu aut w swoim segmencie ... GLB nie jest może najpiękniejszym modelem w ...

2 tygodnie temu

Brabus G900 V12 szokuje mocą i osiągami

... Mercedes klasy G i Brabus to sprawdzone połączenie. Niemiecka terenówka niejednokrotnie gościła już w warsztacie legendarnego tunera, lecz jeszcze nigdy z tak spektakularnym skutkiem. G900 to prawdziwy potwór na kołach napędzany silnikiem V12 z ...

2 tygodnie temu

Mercedes-Benz Klasy B wjeżdża do salonów. Poznaliśmy ceny

... Mercedes nie zamierza zrezygnować z rynku minivanów. Potwierdza to jego zupełnie nowa Klasa B, która wykorzystuje elementy znane z mniejszej Klasy A, nadając im nieco więcej rodzinnego charakteru. Właśnie poinformowano o polskich cenach. ... ...

10 miesięcy temu

Jaguar E-Pace i Porsche Macan: na dobry początek

... Oba są SUV-ami marek, które – zdaniem wielu – takich aut w ofercie mieć nie powinny. Oba mają pod maską dwulitrowy silnik, który – zdaniem wielu – nie pasuje do samochodów producenta. Tymczasem Jaguar E-Pace i Porsche Macan zadomowiły się na ...

2 tygodnie temu

Wypadek na trasie S7. Trzy nowe Mercedesy spadły z lawety

... Na trasie S7 w miejscowości Widów niedaleko Grójca doszło do wypadku z udziałem dwóch ciężarówek. Jedna z nich przewoziła nowe auta marki Mercedes. Trzy z nich spadły z lawety i zostały poważnie uszkodzone. ... ją zestawu. ...

23 godziny temu

Mercedes-Benz EQC wyceniony. Jest tańszy od konkurentów

... W pełni elektryczny Mercedes EQC trafił na polski rynek i już znamy jego cenę. Jest konkurentem Audi e-trona oraz Jaguara I-Pace'a – samochodu roku Wirtualnej Polski. ... Mercedes-Benz EQC korzysta z elektrycznego układu napędowego z dwoma ...

4 miesiące temu

Frankfurt 2019: Honda e na żywo wygląda jeszcze ciekawiej

... Tegoroczny salon we Frankfurcie zdecydowanie obfituje w premiery pojazdów elektrycznych. Jedną z ciekawszych propozycji napędzanych prądem wydaje się nowa Honda e, która na żywo prezentuje się naprawdę dobrze. Do tego może pochwalić się niezłymi ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie