Mercedes-Benz klasy E W 124

Generacja
Mercedes-Benz klasy E W 124 Zobacz 6 zdjęć

Mercedes W124 był samochodem otwierającym E-klasę producenta ze Stuttgartu. Zadebiutował w 1984 roku. Był to następca modelu W123, potocznie nazywanego "beczką", którego produkcję zakończono w roku 1986.

W124 konstruowany był w kilku fabrykach położonych w Niemczech (miasta Siendelfingen, Bremen, Rastatt, Zuffenhausen), Indiach (Pune) i Meksyku (Toluca). Pojazd klasy średniej wyższej oferowano w nadwoziach: sedan, kombi, coupé, kabriolet i limousine (najrzadziej spotykana, ponieważ występowała głównie na Bliskim i Środkowym Wschodzie). Ten Mercedes posłużył jako baza do budowy aut służby publicznej, takich jak karetki pogotowia czy karawany pogrzebowe. W 1933 roku W124 został poddany faceliftingowi i po raz pierwszy nazwany E-klasą (wówczas zmieniono nomenklaturę). Dla przykładu model 300E od tej pory opisywany był jako E300, a litera E nie oznaczała elektronicznego wtrysku paliwa, tylko przynależność do klasy E.

Bryła samochodu była podobna do poprzedniego modelu. Charakteryzowały ją gigantyczne przednie reflektory, a grill pomiędzy nimi był jeszcze większy. Wersję kombi zaopatrzono w inne lampy tylne. W ramach faceliftingu z roku 1993 przeprowadzono zmiany stylistyczne nadwozia (nowe reflektory, maska, zderzaki, klapa bagażnika, zmodyfikowane tylne drzwi i wprowadzenie lakierowania zderzaków i progów pod kolor nadwozia) i zmieniono gamę oferowanych silników.

Wymiary W124 były zróżnicowane ze względu na różnorodność nadwozi. Sedan miał osie oddalone od siebie o 2800 mm, był długi na 4755 mm, szeroki na 1740 mm i wysoki na 1430 mm. Wersja kombi była dłuższa o kilkanaście milimetrów, a kabriolet zbudowany na bazie coupé najkrótszy ze wszystkich wersji. Masa własna wynosiła od 1280 kg do nawet 1850 kg w najcięższych wariantach.

W latach 1989-1994 oferowano przedłużony model W124 (Limousine), mający trzy pary drzwi i mogący pomieścić nawet 7-8 osób. Wyposażenie tego samochodu było bardzo bogate, zwłaszcza w końcowej fazie produkcji. W większości egzemplarzy znajduje się klimatyzacja (w niektórych nawet Climatronic), poduszki powietrzne czy ABS. Praktycznie wszystkie egzemplarze na rynku mają wykończoną drewnem deskę rozdzielczą czy skórzaną tapicerkę. Ciekawym gadżetem w wersji coupé był elektryczny podajnik pasów bezpieczeństwa.

Silniki oferowane do modelu W124 zaspokajały potrzeby najbardziej wybrednych klientów. Szeroka gama diesli i jednostek benzynowych zmieniała się z biegiem lat. Motory tej drugiej grupy miały 4 (pojemność 2 l, 2,2 l, 2,3 l) lub 6 cylindrów (2,6 l, 2,8 l, 3,0 l, 3,2 l, 3,4 l, 3,6 l) w układzie rzędowym oraz 8 cylindrów w układzie widlastym: 4,3 l, 5 l. Gama diesli to rzędowe jednostki o 4, 5 i 6 cylindrach, a ich pojemność rozciągała się od 2 l do 3 l.

Klienci mogli wybierać spośród czterech skrzyń biegów. Manualne miały 4 lub 5 przełożeń, automatyczne warianty dysponowały taką samą liczbą biegów. Od roku 1987 można było zamówić napęd na wszystkie koła 4MATIC. Chętni mogli również dopłacić do automatycznej blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi oraz systemu kontroli trakcji ASR.

Specjalny model nazwany 500E został stworzony dzięki kooperacji Mercedesa z marką Porsche. Był on wyposażony w 5-litrowy silnik ośmiocylindrowy (M119) przejęty z modelu 500 SL. Porsche zaoferowało zawieszenie i kilka innych układów w mechanice pojazdu. Samochód był bardzo bogato wyposażony i wyróżniał się niektórymi detalami z zewnątrz.

4.50
Ocena na postawie 32 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
ModelMercedes-Benz Klasy E W124
Produkcja od1984
Produkcja do1997

Inne modele Mercedes-Benz

Mercedes-Benz klasy E W 124: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Mercedes-Benz CLA 220 Coupe: klasa średnia zamknięta w kompakcie

... Pod względem rozmiarów podgryza Mercedesa Klasy C, a stylistycznie jeszcze większego CLS. Natomiast patrząc na tradycyjną segmentację, jest wewnętrznym rywalem Mercedesa Klasy A Limuzyna ... . Z nieukrywaną radością przetestowałem Mercedesa CLA, ...

3 tygodnie temu

Szef Daimlera potwierdza. Będzie elektryczny Mercedes Klasy G

... Legendarny Mercedes Klasy G, który do tej pory kojarzony był głównie z dużymi i paliwożernymi silnikami, doczeka się elektrycznej wersji, zasilając najprawdopodobniej gamę modeli EQ. Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi. ... Mercedes Klasy G ...

2 miesiące temu

Mercedes klasy X z Polski - pickup dla wymagających

... Polska firma Carlex Design, a właściwie jej dział Pickup Division stworzyła imponujący projekt na bazie Mercedesa klasy X. Auto powinno przypaść do gustu wszystkim wielbicielom jazdy w trudniejszym terenie, a także tym, którzy lubią wyróżnić się ...

6 miesięcy temu

Mercedes klasy G od Carlex Design. Polacy dają radę

... Carlex Design to polski specjalista od samochodowych wnętrz, słynący z uwielbienia dla luksusowych pojazdów terenowych oraz SUV-ów. Tym razem na warsztat trafił Mercedes klasy G, na bazie którego powstała specjalna edycja 40 years of G-Class. ...

4 miesiące temu

Mercedes eSprinter uzupełnia ofertę elektrycznych dostawczaków

... Poszukujący auta dostawczego zasilanego prądem mają coraz większy wybór. Do salonów wjedzie niebawem niezła alternatywa dla Volkswagena e-Craftera. Mowa o Mercedesie eSprinter, który występuje w dwóch wariantach różniących się pojemnością ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie