Mitsubishi Celeste

Model
Mitsubishi Celeste Zobacz 2 zdjęcia

Mitsubishi Celeste jest sportowym samochodem produkowanym w latach 1975 – 1981 przez pochodzący z Japonii koncern, za którego projekt odpowiada zespół kierowany przez inżyniera Munechika Nambę i projektanta Shinichi Yamamurę. Auto w ofercie producenta zastąpiło Galanta FTO, a na rynkach eksportowych sprzedawane było również pod nazwami: Colt Celeste, Chrysler Lancer Hatchback (Australia), Dodge Lancer Celeste (El Salvador), Plymouth Arrow (Stany Zjednoczone) i Dodge Arrow (Kanada).

Mitsubishi Celeste – historia

W lutym 1975 roku marka Mitsubishi zdobywała coraz większą popularność również poza granicami Japonii. Co więcej, pojawiło się zapotrzebowanie na miejskie auta sportowe charakteryzujące się niższą ceną i wysokimi osiągami. Silniki Mitsubishi były pod tym względem coraz bardziej doceniane, dlatego koncern rozpoczął prace nad sportową wersją flagowego Mitsubishi Lancera, którą nazwano Celeste. Pojazd w ofercie producenta zastąpił Mitsubishi Galanta FTO, który nigdy nie osiągnął zadowalających wyników sprzedaży ze względu na zbyt wysoką cenę. Z tego powodu koncern wybudował pierwszy prototyp, którego platforma oparta została na tej samej wykorzystywanej przez Mitsubishi Lancera z rozstawem osi na odległość 2340 mm, która w późniejszym okresie przedłużona została do 4115 mm.

Mitsubishi Celeste – dane techniczne

Mitsubishi Celeste oryginalnie wyposażony został w jednostki napędu o pojemnościach 1.4 i 1.6 litra oraz w późniejszym okresie 2 litrów przy napędzie przełożonym na tylną oś. Było to rozwiązanie szczególne popularne samochodach o sportowym charakterze ze względu na lepszą kontrolę podczas pokonywania zakrętów ze zwiększoną prędkość, jednak wymagało od kierowcy większego doświadczenia i umiejętności, niż miało to miejsce w samochodzie z napędem przełożonym na przednią oś. Oprócz tego tylny napęd obniżał masę własną pojazdu, co przekładało się na zwiększone osiągi. W ten sposób auto zebrało pozytywne recenzje zarówno wśród użytkowników jak i ekspertów z branży za optymalne rozłożenie podzespołów oraz wyposażenie w dodatkowej wersji w 4-cylindrowy silnik z pojemnością 2.5 litra. Co więcej, moc napędu uzależniona została od przepisów regulujących emisję związków spalinowych w Stanach Zjednoczonych, dlatego Mitsubishi Celeste dysponował 105 KM podobnie jak konkurencyjny w ofercie marki model 2000 GT. Dwa lata po wejściu na rynek, w 1977 roku Mitsubishi Celeste poddany został pierwszemu liftingowi, który obejmował nowe tylne oświetlenie oraz odświeżone silniki MCA-Jet, które emitowały mniej szkodliwych związków. Kolejny lifting przeprowadzony został w kwietniu 1978 roku, kiedy reflektory nabrały kwadratowego kształtu oraz zmniejszono zderzaki, co zapoczątkowało nowe trendy w latach 80. Oprócz tego, w listopadzie 1977 roku na rynku pojawiła się nowa wersja Mitsubishi Celeste nazwana GT System 80 wyróżniająca się dostępnością wszystkich możliwych lakierów, w tym złotym i czarnym. Poza tym udoskonaleniem auto zyskało także całkowicie nowy silnik Astron wyróżniający się pojemnością 2 litrów, który do tej pory dostępny był wyłącznie w modelach przeznaczonych na eksport. Była to ostatnia sprzedażowa wersja Mitsubishi Celeste, którego produkcja zakończona została w 1981 roku, a jego miejsce w portfolio marki od 1982 roku zajął Mitsubishi Cordia z napędem na przednie koła.

Mitsubishi Celeste – eksportowe rynki/Filipiny i Australia

Mitsubishi Celeste w specyfikacji znanej ze Stanów Zjednoczonych zyskał wysoką popularność również na rynkach w Filipinach, gdzie był produkowany dzięki wykorzystaniu miejscowych zakładów motoryzacyjnych. Oprócz tego bardzo dużą popularnością cieszyła się również wersja Mitsubishi Celeste z silnikiem o pojemności 1.6 sprzedawana od kwietnia 1977 roku na terenie Australii pod nazwą Chrysler Valiant Lancer liftback. Użytkownicy mogli wybierać zarówno spośród standardowej wersji z silnikiem o mocy 80 KM oraz sportowej charakteryzującej się wysokimi osiągami. Pierwsze zmiany wprowadzone w tej wersji wprowadzone zostały w 1979 roku, kiedy usunięto możliwość wyboru karoserii w typie sedan oraz przeprojektowano tylne oświetlenie, wykonane z plastiku zderzaki oraz ulepszono wzór wnętrza kabiny i dodano 5-biegową, manualną skrzynię biegów. Oprócz tego australijska wersja Mitsubishi Celeste od amerykańskiej różniła się lakierem oraz wykorzystaniem naklejki w kształcie ''strzałki'' umieszczonej na masce, oraz wzdłuż bocznych drzwi.

Mitsubishi Celeste – eksportowe rynki/Kanada

Mitsubishi Celeste w Kanadzie po raz pierwszy pojawił się w styczniu 1976 roku. Auto zadebiutowało ze zmienioną specyfikacją obejmującą napęd na tylne koła, solidną tylną oś oraz resory piórowe umieszczone także na tylnej osi. Oprócz tego samochód wyposażony został w kolumny MacPhersona umieszczone na przedniej osi oraz popularne silniki L4 z pojemnością 1.6 i 2 litrów obsługiwane w zależności od wersji przez 4 lub 5-biegową manualną przekładnię, oraz 3-biegową automatyczną. W przypadku silników Mitsubishi Celeste wykorzystywał podobnie jak w Australii standardową wersję napędu L4 o pojemności 1.6 i 2.0 litra dostępną w wersjach: GS (specyfikacja miejska) i GT (specyfikacja sportowa). Oprócz tego kanadyjski Mitsubishi Celeste wyróżniał się dwoma listwami (w późniejszych latach trzema) poprowadzonymi wzdłuż konstrukcji nadwozia, a sportowa wersja zyskała specjalnie zaprojektowane wykończenie z malowaniem nazwanym Arrow Jet. W ten sposób Mitsubishi Celeste w całości pokryty był pomarańczowym lakierem (spit-fire orange), a dolna połowa od linii okien w dół pokryta została czarnym paskiem (flat black) z napisem Arrow Jet. Takie połączenie kolorystyczne była uhonorowaniem projektu klasycznego modelu Plymouth Barracuda z 1971 roku, który był główną inspirację inżynierów przy tworzeniu Mitsubishi Celeste.

Mitsubishi Celeste – sporty motorowe

Mitsubishi Celeste, dzięki wyjątkowo lekkiej konstrukcji nadwozia posiadającej właściwości aerodynamiczne oraz zawieszeniu Arrow wykorzystany był w licznych rajdach samochodowych, wyścigach typu ''drag race'' (dwa pojazdy ścigają się po krótkim, prostym odcinku drogi) oraz wystawach samochodów sportowych zlokalizowanych w największych amerykańskich miastach. Dzięki temu, Mitsubishi Celeste pojawiło się również w wielu grach komputerowych oraz służyło jako podstawowy model do modyfikacji dla takich kierowców jak: Bob Glidden, Don Prudhomme, Raymond Beadle czy Ray Godman.

Mitsubishi Celeste – wymiary

Mitsubishi Celeste ze względu na sportowy charakter posiadał skróconą konstrukcję nadwozia, aby zmniejszyć ostateczną masę całkowitą i zwiększyć uzyskiwane osiągi. W ten sposób długośc Mitsubishi Celeste wynosiła 4115 mm, przy szerokości 1610 mm i wysokości na poziomie 1335 mm. Osie zostały ostatecznie rozstawione na odległość 2340 mm, a konstruktorzy wyposażyli bryłę Celeste w zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów. W ten sposób wspomniana masa całkowita wyniosła ostatecznie 1380 kg. Na koniec warto dodać, że pojazd umożliwiał bezpieczny transport towaru o wadze maksymalnej w wysokości 380 kg.

Mitsubishi Celeste – osiągi/spalanie

Mitsubishi Celeste, dzięki wyposażeniu w mocne silniki amerykańskiej produkcji osiągał prędkość maksymalną w wysokości 175 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 12 sekund. Oprócz tego, osiągnięcie ćwierć mili przy optymalnej zmianie biegów zajmowało mu ok. 17 sekund, a pierwszy kilometr pokonywał w ok. pół minuty. Przekładało się to na wskaźniki spalania, według których Mitsubishi Celeste zużywał ok. 10 l/100 km, co w trasie zmniejszało się do 11 – 13 l/100 km i w modelu mieszanym stabilizowało się na poziomie 12 l/100 km. Przekładając te wartości na przejechane kilometry, przy zatankowanym do pełna baku Mitsubishi Celeste podczas jazdy miejskiej jazdy był w stanie pokonać ok. 305 – 370 km, od 460 do 550 km w modelu mieszanym i 370 – 440 km w trasie.

Mitsubishi Celeste – wyposażenie

Mitsubishi Celeste posiadał uproszczone wyposażenie, biorąc pod uwagę przynależność do sportowego segmentu G. Podstawowa wersja wyposażona została m.in. w: aluminiowe felgi, manualnie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, radio FM/AM, odtwarzacz kasetowy, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, deskę rozdzielczą wyposażoną w regulatory nawiewów i wlotów powietrza, zapalniczkę oraz przycisk światła awaryjnego. Dodatkowo całość jest łatwo dostępna zarówno dla kierowcy jak i pasażerów. Poza tym w bliskiej odległości od Mitsubishi Celeste posiadał regulowaną kolumnę kierownicy i system schowków oraz dwie szuflady wewnątrz kabiny ułatwiające bezpieczny przewóz przedmiotów o zmniejszonych gabarytach.

Mitsubishi Celeste – bezpieczeństwo

Mitsubishi Celeste jako sportowe auto posiadało wiele elementów wpływających na zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy oraz podróżujących z nim pasażerów. Poza specjalnie zaprojektowanymi strefami zgniotu Mitsubishi Celeste w podstawowej wersji wyposażone zostało m.in. w: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, regulowane fotele i zagłówki ułatwiające optymalne dopasowanie ciała do konstrukcji auta, dodatkowe podświetlenie zegarów, dodatkowe światła przeciwmgielne, wspomaganie układu hamowania, system ABS, system kontroli trakcji, kolumny MacPhersona umieszczone na przedniej osi oraz hamulce bębnowe na tylnej.

4.82
Ocena na postawie 21 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Mitsubishi

G - Inne modele

Mitsubishi Celeste: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie