Cadillac Sixteen Concept

Model
Cadillac Sixteen Concept Zobacz 3 zdjęcia

Sixteen to model samochodu koncepcyjnego, który w 2003 r. stworzyli inżynierowie Cadillaca. Pierwsza oficjalna prezentacja Cadillaca Sixteen Concept miała miejsce w tym samym roku na targach motoryzacyjnych Detroit Auto Show.

Cadillac Sixteen Concept – najważniejsze informacje

Cadillac Sixteen Concept z 2003 r. powstał jako sedan w 4-drzwiowej konfiguracji i gdyby trafił do sprzedaży w takiej właśnie odsłonie, byłby klasyfikowany jako luksusowy samochód osobowy z segmentu F. Chociaż ze względu na swoją nazwę model Sixteen Concept najbardziej kojarzył się z przedwojennym Cadillakiem V-16, to tak naprawdę miał najwięcej wspólnego z Cadillakiem Eldorado z 1967 r.

Oczywiście firma Cadillac wprowadziła też do modelu Sixteen Concept nowsze rozwiązania – przykładowo technologię kół skrętnych, która znacznie ułatwiała wykonywanie tym autem skomplikowanych manewrów. Było to o tyle duże udogodnienie, że pod względem gabarytów Cadillac Sixteen Concept był prawdziwym gigantem. Jego wymiary wyglądały następująco:

  • długość Cadillaca Sixteen Concept – 5,67 m;
  • rozstaw osi Cadillaca Sixteen Concept - 3,56 m;
  • szerokość Cadillaca Sixteen Concept – 2,03 m;
  • wysokość Cadillaca Sixteen Concept – 1,39 m.

Mimo to waga Cadillaca Sixteen Concept wynosiła jedyne 2270 kg. Konstruktorom Cadillaca udało się ją osiągnąć poprzez użycie lekkiego aluminium do zrobienia karoserii koncepcyjnego modelu Sixteen. Ciekawe rozwiązanie zastosowano również w masce Cadillaca Sixteen Concept; po pierwsze była ona 2-częściowa, po drugie otwierało się ją w nietypowy sposób, bo na boki.

Jeśli chodzi o parametry czysto techniczne, Cadillac Sixteen Concept posiadał napęd na tylne koła i automatyczną skrzynię biegów wyposażoną w 4 przełożenia.

Cadillac Sixteen Concept – silnik

Nazwa Cadillaca Sixteen Concept wzięła się od jego silnika – potężnej jednostki z aż 16 cylindrami (oraz 32 zaworami), które tworzyły w niej widlastą strukturę i były rozmieszczone po obu stronach wału korbowego.

Najciekawsze jest jednak to, że motor koncepcyjnego Cadillaca Sixteen wcale nie musiał pracować z wykorzystaniem wszystkich 16 cylindrów, chociaż oczywiście mógł. Równie dobrze jego działanie mogło jednak bazować na 4 czy 8 cylindrach, a to dzięki technologii Displacement on Demand, której nazwę można przetłumaczyć jako "pojemność na żądanie" (pojemność skokowa auta wynika bowiem m.in. z liczby zamontowanych w nim cylindrów).

Poza tym silnik Cadillaca Sixteen Concept wyróżniał się nieprawdopodobną mocą 1000 koni mechanicznych i równie imponującym momentem obrotowym, który wynosił 1350 Nm. Co więcej jednostka napędowa Cadillaca Sixteen Concept miała olbrzymią, 13.6-litrową pojemność skokową.

Wyniki spalania Cadillaca Sixteen Concept niestety nie są znane – prawdopodobnie dlatego, że było ono po prostu bardzo wysokie, więc producent nie chciał robić sobie czarnego PR-u.

Cadillac Sixteen Concept – wnętrze

Kabina pasażerska Cadillaca Sixteen Concept stanowiła szczyt luksusu. Najwyższa jakość wyróżniała każdy element jej wyposażenia – od odtwarzacza z obsługą DVD i nagłośnienia renomowanej marki Bose po dywaniki, które specjalnie dla tego modelu auta zostały uszyte ręcznie. Największe wrażenie robił jednak zegar prestiżowej firmy Bulgari, który stanowił centralną część deski rozdzielczej Cadillaca Sixteen Concept. Był on bowiem zdobiony kamieniami szlachetnymi. Spore wrażenie w 2003 r. musiały robić też diody LED umieszczone od wewnętrznej strony szklanego dachu pojazdu.

Cadillac Sixteen Concept – plotki

Do produkcji Cadillaca Sixteen Concept nigdy nie doszło, do czego przyczyniły się na pewno wysokie koszty stworzenia modelu, a być może również czysta kalkulacja producenta, który mógł obliczyć, jak wysokie musiałyby być cena i koszty utrzymania takiego samochodu.

Cadillac Sixteen Concept rozpalił jednak wyobraźnię wielu dziennikarzy zajmujących się tematyką motoryzacyjną, i tak zrodziły się pogłoski, że pojazd pojawi się w sprzedaży, choć tylko w mocno limitowanej liczbie egzemplarzy. Poza tym wiele mówiło się też o bardziej budżetowej wersji prototypu Cadillac Sixteen, który miał zostać wyposażony w znacznie mniejszy silnik V8 (a opcjonalnie w motor V12). Takie spekulacje trwały od 2005 r. Kres tym doniesieniom położył dopiero debiut Cadillaca XTS, który miał miejsce w 2012 r.

Niemniej niektóre pomysły zastosowane w Sixteen Concept zostały później przeniesione do innych modeli Cadillaca. Przykładowo Cadillac CTS ma zbliżoną do modelu Sixteen linię nadwozia.

Cadillac Sixteen Concept – ciekawostki

Cadillac Sixteen Concept był na tyle atrakcyjnym samochodem, że bez problemu przebił się do mediów i popkultury. Już w debiutanckim dla siebie roku 2003 pojazd był obiektem testów w popularnym programie motoryzacyjnym "Top Gear", a to był dopiero początek.

Trzy lata później samochód koncepcyjny Cadillac Sixteen został wykorzystany w komedii "Klik: i robisz, co chcesz" z Adamem Sandlerem w roli głównej. Cadillac Sixteen Concept został tam przedstawiony jako auto przyszłości, którym w 2017 r. bohater filmu jedzie w odwiedziny do rodziców. Na dużym ekranie Cadillac Sixteen Concept pojawił się ponownie w 2011 r., w produkcji "Giganci ze stali", w której zagrał m.in. Hugh Jackman.

4.83
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCadillac
TypSamochód koncepcyjny
SegmentF

Inne modele Cadillac

F - Inne modele

Cadillac Sixteen Concept: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie