Ford Shelby GR-1 Concept

Model
Ford Shelby GR-1 Concept Zobacz 3 zdjęcia

Nazwa Ford Shelby GR-1 Concept pochodzi od Carrola Shelby'ego – projektanta i kierowcy aut wyścigowych. To sportowy samochód koncepcyjny stworzony przez Ford Motor Company i zaprezentowany po raz pierwszy w 2005 roku. Auto nigdy nie weszło do seryjnej produkcji, pozostając w fazie prototypu, który wyceniany jest na ok. 2,2 mln dolarów.

Ford Shelby GR-1 Concept - historia

Carrol Shelby projektował auta dla Forda już od lat 60, czego owocem były tak znane modele, jak choćby Shelby Cobra czy Ford Shelby GT40. Po zakończeniu kolejnych prac w 2004 roku świat obiegła informacja, że słynny konstruktor pracuje nad nowym modelem koncepcyjnym - sportowym coupe z silnikiem V10. Ostatecznie, tajemniczy projekt ujrzał światło dzienne w Detroit w 2005 roku i nazwany został Ford Shelby GR-1 Concept.

Ford Shelby GR-1 Concept – dane techniczne

Koncepcyjny GR-1 w wersji coupe (jedynej, w jakiej występuje) wyceniony został na ok. 2,2 mln dolarów z zastrzeżeniem, że gdyby trafił do seryjnej produkcji, cena byłaby bardziej przystępna. Jego wymiary to 4412 mm długości, 1895 mm szerokości i 1168 mm wysokości przy masie 1770 kg. W trakcie procesu projektowania wykorzystano rozwiązania znane z wcześniejszych sportowych modeli forda takich jak legendarny Shelby Daytona z 1964 roku. Silnik Ford Shelby GR-1 Concept znajduje się z przodu pojazdu, a napęd został przeniesiony na tylną oś. Akumulatory i dwa zbiorniki na paliwo po 38 litrów każdy umieszczono z tyłu auta, co zapewnia optymalny rozkład masy i przekłada się na uzyskiwane osiągi. Za taki rozkład podzespołów w Fordzie Shelby GR-1 Concept odpowiedzialny był szef projektu Manfred Rumpel, który pracował przy projektowaniu wcześniej wspomnianej Cobry.

Ford Shelby GR-1 Concept – osiągi

Sercem GR-1 jest V10 – silnik widlasty mający aż dziesięć cylindrów i moc rzędu 500 KM (w przypadku Ford Shelby GR-1 Concept mówi się o uzyskanych 613 KM). Praca nad nim trwała 3 lata, a celem były naturalne osiągi bez stosowania dodatkowych turbin. Udało się i dzięki pojemności 6392 cm3 i napędzie przełożonym na tył, Ford Shelby GR-1 Concept swobodnie uzyskuje maksymalną prędkość 322 km/h, gdzie do 100 km rozpędza się w 4 sekundy, do 200 km w 9,5 sekund, ostatecznie uzyskując 300 km w 21,3 sekund. Silnik obsługuje 6-biegowa, manualna skrzynia biegów.


Ford Shelby GR-1 Concept – wyposażenie

Ford Shelby GR-1 Concept od razu zwraca swoją uwagę nadwoziem, które jest lustrzane i w całości wykonane z aluminium. Do tego masywna sylwetka, cztery rury wydechowe i drzwi, które otwierają się na boki, sprawiają, że Ford Shelby GR-1 Concept jednoczy fanów klasycznego, amerykańskiego designu w stylu muscle car. Mimo sportowego charakteru i względnie małej ilości miejsca auto posiada wygodne, karbonowe fotele dające poczucie komfortu podczas jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Obicia i wykończenie są skórzane i występują w kilku odcieniach szarości. Ponadto Ford Shelby GR-1 Concept posiada system monitorujący ciśnienie i temperaturę opon oraz system audio mający funkcję tłumienia szumów z możliwością odtwarzania kilku formatów dźwięku (mp3, audio CD). Na koniec warto dodać, że w przypadku oświetlenia zewnętrznego, auto używa niestandardowej technologii HISS (High Intensity Solid State).

4.69
Ocena na postawie 25 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód sportowy
SegmentG

Inne modele Ford

G - Inne modele

Ford Shelby GR-1 Concept: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie