Nissan QX to czwarta generacja przeznaczonego na europejski rynek popularnego modelu auta Nissan Maxima. Produkcja samochodu miała miejsce w Japonii (Oppama) w latach 1995 – 1999, a za projekt konstrukcji i dystrybucję odpowiadał koncern Nissan. Ponadto Nissan QX znany jest z pojawienia się w popularnym filmie ''Szybcy i wściekli'', gdzie otrzymał stylizację JDM.
Nissan QX – historia
Zaprojektowany w 1991 roku Nissan QX zaprezentowany został dopiero w maju 1994 roku, kiedy uznano, że model przeznaczony będzie na europejski rynek. Co więcej, z powodu przepisów dotyczących eksportu pierwsze egzemplarze Nissana QX posiadały wyłącznie silniki VQ30DE oraz charakterystyczne dla aut producenta niezależne zawieszenie. Taki system polegał na braku mechanicznego powiązania między prawymi a lewymi kołami, co zwiększa możliwości współpracy koła z jezdnią, dzięki czemu poprawie ulega komfort jazdy. Wracając jednak do Nissana QX w momencie debiutu, za jego największą konkurencję uważano Toyotę Cressida, która w późniejszych latach została zastąpiona przez modele Toyota Avalon i przedłużaną wersję Toyota Camry. Aby dorównać konkurentom, producent zdecydował się wprowadzić pierwsze zmiany w 1996 roku, a objęły one przede wszystkim wnętrze, które przeprojektowano, zastępując szklane elementy nowymi wykonanymi z wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Oprócz tego, auto wyposażono w legendarny już system dźwiękowy firmy Bose, który zawierał 6 specjalnie przystosowanych do implementacji w aucie głośników. Kolejnym krokiem w rozwoju serii był rok 1999, w którym producent zdecydował się wprowadzić specjalny pakiet dodatkowego wyposażenia w postaci emblematów SE-Limited umieszczonych na przednich drzwiach. Ponadto dodano odświeżone 16-calowe felgi wykonane z lekkich stopów, a fotele wewnątrz kabiny pokryto skórą i emblematami z logiem SE-Limited. Należy pamiętać, że w tym okresie Nissan QX był jednym z nielicznych 4-drzwiowych aut, które posiadały 6 cylindrów i sprzedawane były na terenie Europy ze standardową manualną skrzynią biegów, a zastosowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu stał się wkrótce standardem w modelach przeznaczonych na kanadyjski rynek.
Nissan QX – dane techniczne
Nissan QX w działaniu wykorzystuje popularny silnik VQ30DE, który uważano za jedną z 10 najlepszych jednostek napędowych na świecie według magazynu Ward's 10 Best Engine List, w kolejnych latach zastąpiony przez VQ35DE. Obie jednostki posiadały 3 litry pojemności i 193 KM mocy oraz odznaczały się trwałością i bezawaryjnością o czym świadczył fakt, że odpowiednio zadbane nie wymagały serwisu nawet po pokonaniu 500 tys. kilometrów. Za ich największą wadę uważa się wysokie parametry spalania, jednak nie powinny one dziwić, jeśli pod uwagę weźmiemy moc, pojemność oraz gabaryty samochodu, w którym są one wykorzystywane. Warto również dodać, że silniki V6 są dość kosztowne w serwisowaniu, a najczęściej psującym się elementem jest cewka zapłonowa, mimo to uważa się je za udane o wysokiej dynamice i płynnej pracy mechanizmów. Ponadto, w przypadku Nissana QX silnik obsługują 4-biegowa automatyczna i 5-biegowa manualna przekładnia, która charakteryzuje się dobrymi parametrami i niezwykle wysoką skutecznością. Oprócz tego, w Nissanie QX zastosowano przedni napęd, co sprawia, że auto posiada mniejszą masę oraz przestronniejsze wnętrze niż to ma miejsce w samochodach z napędem na tył. Poza tym samochód odznacza się zmniejszoną wrażliwością na boczne podmuchy wiatru oraz podsterownym modelem jazdy na zakręcie, co sprawia, że kierowca ma większą kontrolę nad pojazdem szczególnie przy średnich i niskich prędkościach.
Nissan QX – wyposażenie
W standardowej wersji Nissan QX wyposażony został m.in. w obrotomierz, szyberdach (szklany), aluminiowe felgi, subwoofer, oświetlenie bagażnika, radio FM/AM, zmieniarkę i odtwarzacz CD, immobilizer, centralny zamek, światła przeciwmgielne, klimatyzację automatyczną, wielofunkcyjną kierownicę z obsługą radia, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, termometr zewnętrzny, podgrzewane fotele przednie i lampki do czytania. Warto również wspomnieć o wnętrzu auta, które posiada niezwykle dopracowane wykończenia w postaci skóry (tapicerka) i wysokiej jakości tworzyw sztucznych (schowki). Ponadto deska rozdzielcza jest duża i znajdują się na niej wszelkie niezbędne regulatory, do których łatwy dostęp ma zarówno kierowca, jak i pasażerowie.
Nissan QX – bezpieczeństwo
Nissan QX pomimo wysokich osiągów uzyskał wysokie oceny w testach bezpieczeństwa, a od momentu wejścia na rynek producent zwracał uwagę użytkowników na wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo wewnątrz kabiny. Świadczyć o tym może fakt, zgodnie z którym podstawowa wersja Nissana QX posiada wzmacniane pasy bezpieczeństwa wyposażone w napinacze i ograniczniki siły napięcia, system BA (wspomaganie nagłego hamowania), wspomaganie układu kierowniczego, system ABS, system EBD (elektroniczny rozdział sił hamowania), system TCS (kontrola trakcji), system 6 poduszek powietrznych przeznaczony zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów oraz przycisk, za pomocą którego istnieje możliwość wyłączenia poduszki powietrznej.
Nissan QX – rozmiary
Nissan QX dysponuje pokaźnymi rozmiarami, co przejawia się także w jego specyfikacji. Długość konstrukcji wynosi w tym przypadku 4811 mm, przy szerokości 1770 mm i wysokości 1415 mm. Ponadto, dzięki napędowi na przednią oś masa całkowita została znacznie lepiej rozłożona niż w przypadku auta z tylnym napędem i wynosi 1300 kg. Również z tego powodu producent zdecydował się nie wprowadzać znaczących zmian w stosunku do wcześniejszej wersji, pozostawiając rozstaw osi na poziomie 2700 mm. Na koniec warto wspomnieć o istotnej zalecie Nissana QX, jakim jest przestronny bagażnik. Jego pojemność to aż 612 kg i to głównie z tego powodu samochód przyjął się jako rodzinne auto, za pomocą którego bez problemu zabierzemy bagaże na wakacyjny wyjazd czy spakujemy niedzielne zakupy na cały tydzień.
Nissan QX – osiągi/spalanie
Dzięki zastosowaniu potężnego 3-litrowego silnika V6, Nissan QX uzyskiwał wysokie osiągi jak na samochód należący do segmentu D. Do setki rozpędzając się w ok. 8 sekund, auto potrafiło osiągnąć prędkość maksymalną w wysokości 230 km/h, co przekładało się na przejazd pierwszego kilometra w czasie ok. 28,2 sekund. To wszystko przełożyło się na dość niskie parametry spalania, które przez lata docenili w recenzjach właściciele Nissana QX. Świadczyć o tym mogą informacje udostępnione przez producenta, według których auto spala ok. 13 – 16 l/100 km podczas jazdy w mieście, 10 – 12 l/100 km na trasie i ok. 11,6 litra w jeździe mieszanej. Na koniec warto dodać, że Nissan QX wyposażono w zbiornik paliwa o pojemności 70 litrów, co sprawia, że podczas dłuższych podróży kierowca nie musi zbyt często zatrzymywać się na tankowanie. Uzupełniony do pełna bak wystarcza bowiem na 425 – 505 km jazdy po mieście, 585 do 700 km w trasie oraz 605 km w przypadku jazdy mieszanej.
Nissan QX – lifting
Pierwsze zmiany w wyglądzie nadwozia zostały wprowadzone w 1997 roku, kiedy nowy projekt ze Stanów Zjednoczonych przewidywał zwiększenie rozmiarów oraz zmiany we wnętrzu auta. W ten sposób modele, które zjechały z linii produkcyjnej w latach 1997 – 1999 różnią się od wcześniejszych modeli m.in. wskazówkami zegarów, które pomalowano na czerwono, dodatkowymi listwami bocznymi, dodatkowymi głośnikami wysoko tonowymi, które przeniesiono wewnątrz drzwi bocznych, bocznymi poduszkami powietrznymi oraz trzecim światłem stopu.
Marka | Nissan |
---|---|
Typ | Samochód osobowy |
Segment | D |