#BMW E9

BMW E9

BMW E9 to sportowe coupe produkowane w latach 1968-1975. Model był przeznaczony na rynek europejski i amerykański.

  • BMW E9 to sportowe coupé produkowane w latach 1968-1975
  • BMW E9 było dostępne w wersji z 4-biegową, manualną skrzynią i tylnym napędem
  • E9-tka była produkowana z silnikami 2.5, 2.8 i 3.0. Najmocniejsza jednostka rozpędzała się do 224 km/h, a setkę osiągała w 7.5 sekundy
  • BMW E9 ma 4658 mm długości, 1681 mm szerokości i 1377 mm wysokości
  • BMW E9 produkowano z myślą o rynku amerykańskim i europejskim
  • Następcą BMW E9 był model E24 produkowany do 1989 roku
[1/6] BMW E9 to sportowe coupé produkowane w latach 1968-1975

BMW E9 - informacje ogólne

W 1968 roku zaprezentowano nowy model BMW o nazwie E9. W chwili debiutu auto budziło ogromne zainteresowanie. E9-tka oprócz wyjątkowego wyglądu potrafiła oczarować dobrymi osiągami. Najgłośniej o modelu było za sprawą wersji 3.0 CSL, która w rajdach takich jak m.in Europejskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych odnosiła liczne sukcesy.

BMW produkując auta z silnikami o dużych pojemnościach i sporą liczbą koni pod maską zyskało status producenta aut sportowych. E9-tka była samochodem rywalizującym w różnego rodzaju rajdach i wyścigach, co przyczyniło się do wzrostu popularności marki. Model E9 produkowany przez niemiecką firmę Karmann na zlecenie BMW sprzedał się łącznie w liczbie 30 tysięcy egzemplarzy. Największą sprzedaż niemiecki koncern odnotował w latach 1972-1973. Wraz ze spadkiem sprzedaży po 1974 roku podjęto decyzję o zakończeniu produkcji. Następcą E9-tki zostało BMW E24.

BMW E9 - dane techniczne

BMW E9 było 2-drzwiowym coupe dostępnym z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Przez okres 7-letniej produkcji powstało pięć wersji tego auta znacznie różniących się od siebie parametrami i osiągami.

BMW E9 zadebiutowało w wersji 2800 CS, która oferowała tylny napęd, sześciocylindrowy silnik benzynowy M30 o pojemności 2788 cm³ i mocy 170 KM. Tego typu jednostka pozwała rozpędzić się do 100 km/h w 8.3 sekundy. Kilka lat później rozpoczęto produkcje modelu wersjach 3.0. Były to najmocniejsze propozycje podkreślające sportowy charakter BMW. Jednostkę o największej mocy montowano w wersjach 3.0 CSi i CSL. BMW E9 3.0 CSL była wykorzystywana do rywalizacji w wyścigach. Sercem najmocniejszej jednostki był 3-litrowy silnik o mocy 203 KM, którego prędkość maksymalna wynosiła 224 km/h.

W wyniku kryzysu naftowego z 1973 roku BMW rok później wprowadziło najsłabszą i najbardziej ekonomiczną wersję BMW E9. Wersja CS i CSA nie podbiła jednak rynku sprzedając się w liczbie 844 egzemplarzy. Dwa lata później produkcja BMW E9 została zakończona.

Znalezienie na rynku BMW E9 nie należy do najłatwiejszych. Kupno samochodu w jednej z najpopularniejszych wersji 3.0 CSi może nas wynieść nawet 100 000 zł.